اسباب بازی های ضد استرس

گروه سبک زندگی شادمگ به شما 15 اسباب بازی های ضد استرس را معرفی می کند تا با تهیه و بازی با آن ضمن سرگرم شدن خود و فرزندانتان از استرس و تشویش دور شوید و ذهن خود را به آرامش برسانید.

نشانه های استرس و اضطراب در کودکان

رفتار هایی مانند عادات عصبی، خوردن ناخن، افزایش و کاهش نامتعادل اشتها، شب ادراری، درد معده، سردرد، کابوس یا برخی مشکلات فیزیکی می‌تواند نشانه‌ای از استرس و اضطراب در کودکان باشد.

اسباب بازی های ضد استرس

شما میتوانید سرگرمی سازهای کوچکی را تهیه کنید که می توانند ذهن شـما رابه خود مشغول کنند و کمی از استرس و افکار مضطرب خود دور شوید. تهیه کردن این اسباب بازی هاي کوچک کار سختی نیست و هزینه آنچنانی هم ندارند.

فایده اسباب بازی های ضد استرس

اسباب بازی‌های ضد استرس شده، باعث کاهش استرس در کودکان و بزرگ‌سالان می شوند.

پژوهشگران با توجه به اینکه وقتی کودکان و بزرگ‌سالان دچار استرس می‌شوند، یک بخش خاصی از اندام خود را تکان می‌دهند یا فعالیت را خاصی را تکرار می‌کنند؛ اسباب بازی‌هایی را طراحی کرده‌اند تا افراد بدون انجام این کارها و با یک وسیله بازی، استرس یا احساسات خود را تخلیه کنند.

حقیقت اسباب بازی های ضد استرس و بررسی آن‌ها

یکی از دلایل اصلی که باعث ساخت اسباب بازی‌های ضد استرس شده، کاهش استرس در کودکان و بزرگ‌سالان است.

بدون شک این اسباب بازی‌ها در کاهش استرس کودکان تأثیرگذار خواهد بود اما نکته‌ای که وجود دارد این است که؛ این اسباب بازی‌ها، مشکلات کودکان را به‌صورت اساسی حل نمی‌کند و تنها یک راه کمک کننده است.

 

اگر استرس کودکان در درازمدت باقی بماند بهتر است خانواده‌ها به‌جای استفاده کردن از این اسباب بازی‌ها به دنبال راه حل اساسی این مشکلات باشند.

گاهی اوقات استرس‌ها به‌صورت مقطعی یا به دلایل مشخصی به وجود می‌آیند؛ در این شرایط برای مدیریت کردن استرس می‌توان از چنین اسباب بازی‌هایی استفاده کرد.

شما می‌توانید از طریق مشورت با یک روانشناس از اسباب بازی‌هایی که متناسب با روحیات کودکان شما بوده و مستقیماً در کاهش استرس آن‌ها تأثیرگذار است، استفاده کنید.

معرفی اسباب بازی های ضد استرس

امروزه اسباب بازی‌های بسیاری وجود دارند که گفته می‌شود می‌توانند به کاهش استرس‌های روزمره کمک کنند.

به همین خاطر این اسباب بازی‌ها مورد استفاده طیف گسترده‌ای قرار می‌گیرند و از کودکان گرفته تا بزرگسالان از آن‌ها استقبال می‌کنند. در ادامه به معرفی چند نمونه از این اسباب بازی های ضد استرس پرداخته‌ایم.

اسباب بازی های ضد استرس

1- فیجت اسپینر از جمله اسباب بازی های ضد استرس

اسپینرها یکی از معروف‌ترین ابزارهایی هستند که تحت عنوان اسباب بازی ضد استرس به فروش می‌رسند. این اسباب بازی یک بلبرینگ کوچک است که شما می‌توانید آن را بین انگشتان دست خود نگه داشته و بچرخانید.

استفاده از اسپینرها امروزه آن‌قدر فراگیر شده که حتی در مکان‌هایی نظیر مترو نیز به فروش می‌رسند. بسیاری از تولیدکنندگان این محصول ادعا می‌کنند که استفاده از اسپینرها می‌تواند در کاهش مشکلات مرتبط با بیش فعالی و اوتیسم نیز مؤثر باشد.

با این حال هنوز تحقیقات پژوهشی کافی روی این زمینه انجام نشده است و حتی برخی پژوهشگران معتقدند که اسپینرها می‌توانند برای کودکان مبتلا به بیش فعالی مضر بوده و تأثیرات معکوسی را ایجاد کنند.

اسباب بازی های ضد استرس

 اسلایم

خمیربازی اسلایم محصولی است که هم مورد علاقه کودکان است و هم بسیاری از بزرگسالان برای کاهش استرس و اضطراب روزمره خود از آن استفاده می‌کنند.

روش نگهداری بن سای در خانه همینقدر ساده ست ؛ با این مدل بونسای شروع کنید !

این خمیرها در واقع نوعی ماده پلیمری هستند که به دلیل خاصیت نرم و کشسانی که دارند مورد توجه افراد قرار می‌گیرند.

این خمیرها به دلیل انعطاف پذیری و شکل‌پذیری آسان می‌توانند در پرورش خلاقیت کودکان مؤثر باشند.

بسیاری از بزرگسالان هنگام استفاده از این خمیرهای هیجان انگیز احساس بهتری پیدا می‌کنند و اثراتی نظیر آرامش یا تسکین لحظه‌ای عوامل آزاردهنده را گزارش می‌دهند.

اسباب بازی های ضد استرس

خمیر بازی

علاوه بر خمیر اسلایم که در کاهش استرس کودکان تأثیر گذار است، خمیر بازی نیز می‌تواند چنین تأثیر مثبتی داشته باشد.

اگر بخواهیم اشاره کوتاهی به فواید خمیر بازی کودک داشته باشیم می‌توان به: افزایش حس لامسه آن‌ها، هماهنگی میان چشم و دست، بهبود پیدا کردن قدرت حرکات دست، افزایش تمرکز، تقویت قوه خلاقیت و ابتکار، افزایش اعتماد به نفس، کاهش استرس، احساس امنیت و … اشاره کرد.

اسباب بازی های ضد استرس

زمانی که کودکان از این بازی استفاده می‌کنند احساسات آن‌ها تخلیه می‌شود. این کار به کودکان کمک می‌کند تا در صورتی که ناراحتی و استرسی دارند آن را از طریق فشار دادن یا ساخت اشکال نامفهوم تخلیه کنند.

انواع لگوها

لگوها تنها متعلق به کودکان نیستند. امروزه لگوهای بسیار پیشرفته‌ای وجود دارند که اغلب توسط بزرگسالان خریداری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این لگوها با افزایش تمرکز، توجه و افزایش توان مغز در جهت سازمان‌دهی مشکلات، می‌توانند در کاهش اضطراب و افزایش عملکرد ذهن تأثیر داشته باشند.

توپ‌های ضد استرس

توپ‌های ضد استرس توپ‌هایی هستند که لایه بیرونی انعطاف پذیری دارند. این توپ‌ها از گلوله‌هایی با رنگ‌های مختلف پر شده‌اند و با هر بار فشردن بیرون می‌زنند و بازی با آن‌ها اغلب برای افراد هیجان انگیز است.

اگر شما هنگام استرس و اضطراب عادات بدی نظیر ناخن جویدن دارید، در دست داشتن این توپ‌ها می‌تواند به کنار گذاشتن عادت مخرب قبلی به شما کمک کند.

اسباب بازی های ضد استرس

5- مکعب‌های کیوب از جمله اسباب بازی های ضد استرس

مکعب‌های کیوب یکی از ابزارهایی است که اختصاصاً برای کاهش اضطراب طراحی شده است.

این مکعب‌ها به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید همزمان انگشتان خود را با شش بعد آن مشغول نگه دارید.

از جمله امکانات این مکعب باید به داشتن چندین دکمه برای فشار دادن، یک اهرم، چرخ دنده، صفحه چرخان و یک گوی اشاره کرد.

اسباب بازی های ضد استرس

6- مکعب‌های جادویی بی‌نهایت

مکعب‌های جادویی بی‌نهایت، ابزاری هستند که از کنار هم قرار گرفتن 8 مکعب دیگر به وجود آمده‌اند.

هرکدام از این 8 مکعب قابلیت تغییر جهت دارند. بازی با این ابزار می‌تواند روی افزایش تمرکز و بهبود تفکر فضایی مؤثر باشد. برخی از بزرگسالان هنگام استفاده از این مکعب‌ها احساس آرامش بیشتری را گزارش می‌دهند.

اسباب بازی های ضد استرس

7- کتاب‌های رنگ آمیزی

رنگ آمیزی با مدادهای رنگی بسیاری از بزرگسالان را به عالم کودکی برده و احساس لذت و آرامش را به آن‌ها هدیه می‌دهد.

به همین خاطر امروزه دفترهای رنگ آمیزی برای بزرگسالان طراحی شده تا بتوانید با استفاده از رنگ‌های متنوع ساعاتی از زندگی روزمره فاصله بگیرید و آرامش بیشتری را برای خود فراهم کنید.

اسباب بازی های ضد استرس

کاستوم‌ها

کاستوم‌ها این امکان را به کودکان می‌دهد تا با پوشیدن لباس مشاغل، یک موجود زنده یا … خود را جای آن‌ها گذاشته و احساس نزدیکی بیشتری با آن‌ها پیدا کنند.

زمانی که کودک لباس شخصیت کارتونی مورد علاقه خود را به تن می کند و شروع به اجرا ی نمایش می کند می تواند لحظاتی از اضطراب و یا دغدغه به وجود آمده دور شود .

به علاوه بر اساس گفته روانشناسان اگر در هنگام نقش بازی سعی کنید تکنیک های آرام کردن اعصاب را با کودک خود تمرین کنید، در هنگام شرایط اضطراب او می تواند راحت تر به استرس خود غلبه کند.

قلاب‌های ماهیگیری آهنربایی

این اسباب بازی به گونه‌ای طراحی شده است که از طریق یک قلاب ماهیگیری که جنس آن آهنربایی است؛ ماهی‌هایی که چنین جنسی دارد را به خود جذب می‌کند.

بررسی علت خراب شدن کاکتوس و بهترین روش نجات آن

این بازی علاوه بر طراحی جذاب و رنگارنگی که دارد، کودکان را برای مدتی سرگرم کرده و در کاهش استرس آن‌ها تأثیر گذار است.

اسباب بازی های ضد استرس

اسباب بازی های هنری

روش های متنوعی برای کاهش استرس در کودکان وجود دارد که بسیاری از آن ها جدید و نوآورانه هستند، اما روش هایی که از قدیم در دسترس کودکان بوده اند نیز بسیار تاثیرگذار هستند.

نقاشی کردن م یتواند بهترین راه تخلیه هیجانات و استرس در کودکان باشد. رنگ انگشتی ها، تخته های وایت بورد و حتی تخته های مگنتی می توانند گزینه های مناسبی برای کودکان باشند.

البته که با اندکی توجه در نقاشی های آنان می توان بسیار از علل استرس و تنش را تشخیص داد و در صدد رفع آن برآمد.

نقاشی و انواع اقسام کار های هنری از بهترین روش های برای کاهش استرس کودکان هستند. نقاشی کردن از راه های پرت کردن حواس،غرق شدن در انجام کار و اگاهی بیشترین کمک را در کاهش استرس در کودکان می کند.

فوم استیکرها

استفاده از برخی اسباب بازی‌ها در فضای حمام علاوه بر این که لحظات خوبی را برای کودکان به وجود می‌آورد، آن‌ها را از هرگونه استرس و اضطرابی دور می‌کند.

فوم استیکر یکی از این اسباب بازی‌هایی است که می‌تواند در حمام لحظات شادی را برای کودکان فراهم کند. این اسباب بازی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در حین بازی برخی از مسائل را به کودکان آموزش می‌دهند.

یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها برای استفاده از اسباب بازی‌ها در حمام، خیس شدن و خراب شدن آن‌ها است.

اسباب بازی های ضد استرس

فوم استیکر به گونه‌ای طراحی شده است که بعد از خیس شدن به کاشی‌ها می‌چسبد و این امکان را به کودک می‌دهد تا به بازی خود ادامه دهد. این اسباب بازی ضخامت زیادی داشته و در خارج از حمام نیز قابل استفاده است.

فوم استیکر ماتی لوس به کودکان کمک می‌کند تا بین رنگ‌ها تفاوت قائل شوند و به بهبود بینایی آن‌ها کمک می‌کند. شما می‌توانید برای کودکان خود که بالای دو سال هستند از این اسباب بازی استفاده کنید.

 دومینو

بازی دومینو یکی از بازی های مفید برای کودکان است. این بازی به تقویت خلاقیت و کاهش استرس کودکان می انجامد. ساختن و فروریختن بلوک های چیده شده و نامتناهی بودن این بازی به کاهش استرس و برداشته شدن فشار از روی دوش کودک می انجامد.

یکی از مواردی که همیشه در بازی باعث هیجان می شود و بازی را برای کودکان جذاب می کند بردن و باختن در بازی است. البته که هر هیجانی در پی خود اندکی استرس و اضطراب به همراه می آورد.

بنابراین وجود بازی هایی همچون دومینو که در آن برد و باخت خالی از اهمیت است گاهی برای کودکان مورد نیاز است. همچنین مدت زمانی که کودک باید با تفکر استراتژیک به چیدمان و نشستن بلوک ها از پی هم می اندیشد و زمان خود را صرف گذاشتن تک تک بلوک ها در نظمی خاص می کند به تخلیه و دفع استرس کمک می کند.

این بازی با ریزش های مداوم و تبدیل کردن این فرایند به اتفاقی سرگرم کننده و آگاهانه استرس کودکان را کاهش می دهد و آنان را آرام می کند.

اسباب بازی های ضد استرس

اتللو

اتللو یکی دیگر از بازی هایی است که می توانند ابزاری برای کاهش استرس در کودکان و البته بزرگ سالان باشند. این بازی فواید بسیاری دارد که عبارت اند از، کمک به افزایش تمرکز، بهبود حافظه بازیکنان، شادی و کاهش استرس و اضطراب.

اتللو یک بازی تخته ای است که نیازمند تفکر و توجه است. هنگامی که توجه کودک به بازی متمایل می شود از بسیاری از افکار اضطراب آور و استرس زا رهایی می یابد و سرگرم شدن به بازی او را از پرداختن به مسائل ناخوشایند باز می دارد.

اطلاعات جامع و مفید در خصوص بیمه شخص ثالث

کودک برای بازی کردن با اتللو نیازمند یک هم بازی است، این هم بازی می تواند خواهر، برادر و یا یکی از والدین باشد و که این مسئله نیز در کاهش اضطراب و فشار موثر است و به شادی و فرح بخشی بازی می افزاید.

اسباب بازی های ضد استرس

این روزها کودکان بیشتر وقت خود را پشت اسکرین موبایل، تلوزیون و رایانه ها سپری می کنند و هرچه این میزان بالاتر رود، رفتارهای پرخاشگرانه در آنان بیشتر می شود و استرس آن ها افزونی می یاد. بازی هایی اتللو می توانند از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری کنند و به نشاط کودکان بیفزایند.

 

• آب بازی

بازی با آب در آرامش کودکان تاثیر بسزایی دارد. آب ماهیت آرام بخش و کاهنده ی استرس بودن دارد. بازی هایی که در آن ها آب به نوعی نقشی دارد می توانند در تخلیه ی هیجانات کودک و کاهش استرس او بسیار تاثیرگذار باشند.

یکی از این بازی ها می تواند بازی با تفنگ آب پاش باشد. تفنگ های آب پاش در فصل هایی از سال مثل تابستان و بهار بسیار هیجان انگیز و دوست داشتنی هستند . باعث تخلیه ی انرژی نهفته ی کودکان می شوند. همچنین در تقویت حرکات کودکان نیز نقش دارند.

از سایر بازی هایی که آب در آن ها تعیین کننده است می توان به تفنگ های حباب ساز اشاره کرد. ماهیت این بازی به قدری آرام بخش و بدون استرس است که کودکان ناخودآگاه آرام می شوند و شادابی در آنان جان می گیرد. بازی با حباب ها استرس و تنشن را از کودکان می زداید و آنان را آرام می کند.

اگر در خانه فضا داشته باشید و بتوانید در حمام از سرسره ها و وسایل بازی حمام استفاده کنید می توانید با یک تیر دو نشان بزنید.

هم حمام رفتن را برای کودک خود دلپذیر کنید و هم از خاصیت آرام کننده ی آب برای کاهش استرس فرزند خود بهره ببرید.

اسباب بازی های ضد استرس | حقیقت یا بازی تبلیغاتی

خیلی از اسباب بازی های ضد استرس یا فیجت‌ها از ابتدا با هدف کاهش اضطراب روزمره در بزرگسالان طراحی شده‌اند.  انسان‌ها در مواقع اضطراب دست‌ها و یا سایر اندام‌های خود را تکان می‌دهند و آن‌ها با ایده گرفتن از این به این نتیجه رسیدند که فعالیت حرکتی انگشتان می‌تواند در ایجاد تعادل عصبی و کاهش استرس تأثیر داشته باشند.

با این حال تأثیرات ضد اضطرابی ابزارهایی نظیر اسپینر هنوز در تحقیقات علمی روشن نشده است و اطلاعات کمی در مورد آن‌ها وجود دارد.

باید بپذیریم این اسباب بازی‌ها تنها می‌توانند در مدیریت اضطراب‌های روزمره کمک کننده باشند اما نمی‌توانند در درمان مشکلات اضطرابی تأثیرگذار باشند.

نکات مهم درباره اسباب بازی هایی که استرس کودکان را کاهش میدهند

  • امروزه اسباب بازی‌ هایی طراحی شده‌اند که استرس و اضطراب کودکان با آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.
  • عوامل مختلف ارثی و ژنتیکی می‌تواند باعث ایجاد استرس در کودکان شود.
  •  پرخاشگری، عصبانیت، عدم تمرکز، مشکلات رفتاری یا عاطفی، کاهش اشتها یا افزایش آن، ناخن خوردن نشان دهنده استرس در کودکان است.

نشانه های استرس و اضطراب در کودکان چیست؟

رفتار هایی مانند عادات عصبی، خوردن ناخن، افزایش و کاهش نامتعادل اشتها، شب ادراری، درد معده، سردرد، کابوس یا برخی مشکلات فیزیکی می‌تواند نشانه‌ای از استرس و اضطراب در کودکان باشد.

اسلایم چیست؟

خمیربازی اسلایم محصولی است که هم مورد علاقه کودکان است و هم بسیاری از بزرگسالان برای کاهش استرس و اضطراب روزمره خود از آن استفاده می‌کنند. این خمیرها در واقع نوعی ماده پلیمری هستند که به دلیل خاصیت نرم و کشسانی که دارند مورد توجه افراد قرار می‌گیرند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

23 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *