افتتاح حساب ترکیه
عکس هزار پله ایروان

در این بخش از مطالب گروه سفر شادمگ به ارمنستان سفری کردیم و عکس هزار پله ایروان را با شما به اشتراک گذاشتیم. حتما در سفر به ایروان از این بنای زیبا دیدن کنید.

معرفی عکس هزار پله ایروان

چشم‌انداز فوق‌العاده زیبایی که از فراز این بنا به شهر ایروان باز می‌شود، دلیل بارزی برای حضور خیل کثیر گردشگران در هر روز و در تمام فصول سال است.

بنای هزار پله همیشه و حتی در ایام سرد زمستان، شاهد حضور مسافران و گردشگران مشتاق تور ارمنستان از سراسر جهان است.

عکس هزار پله ایروان

مجموعه کاسکاد ارمنستان

اگرچه در فصل زمستان آمار حضور بازدیدکنندگان هرگز با ایام تابستان برابری نمی‌کند؛ اما به‌هرحال این بنا یکی از جاذبه‌های گردشگری نادر در جهان انگاشته می‌شود که حتی در هوای سرد نیز گردشگران برای بازدید و تفریح سراغ آن می‌آیند. حتی دیدن عکس هزار پله ایروان هم خالی از لطف نیست.

این بنای باشکوه همیشه اقشار مختلف مردم را با هرگونه شرایط روحی به خود جذب می‌کند. گروهی از مردم اینجا را مکان مناسبی برای یک استراحت کامل می‌دانند و گروهی دیگر برای کسب آرامش سراغ آن می‌آیند.

عکس هزار پله ایروان

بنای هزار پله به‌رغم حضور جمعیت زیاد بازدیدکنندگان، برای افراد سالمند، مکانی آرام و دلنشین محسوب می‌شود. بسیاری از جوانان عاشق اینجا را به‌عنوان مکانی برای بریدن از حصار تنهایی و تجسم یک زندگی نو و مشترک انتخاب می‌کنند.

هزار پله ایروان کجاست ؟

کاسکاد ایروان یا هزار پله در قلب شهر ایروان، در خیابان تامانیان قرار دارد.

برای دسترسی می‌توانید از مترو استفاده کنید. ایستگاه متروی یریتاسارداکان در فاصله ۶۵۰ متری و ایستگاه متروی مارشال باقرامیان در فاصله یک کیلومتری از آن قرار دارند. دیدن عکس هزار پله ایروان را از دست ندهید.

جاهای دیدنی کرج در پاییز که معرکه ست | باورکردنی نیست بغل گوشمون همچین طبیعتی باشه

عکس هزار پله ایروان

از مکان‌های دیدنی و معروفی که در نزدیکی این بنا واقع شده‌اند، می‌توان به تالار اپرای شهر و موزه دست‌نوشته‌های کهن ماتناداران اشاره کرد. میدان جمهوری نیز در فاصله ۱.۶ کیلومتری از کاسکاد ایروان قرار دارد.

تاریخچه هزار پله ایروان

ایده ایجاد پیوند بین خیابان مانیومنت و مرکز شهر ایروان، نخستین بار در زمان حکومت جماهیر شوروی و به‌طور دقیق‌تر در سال‌های ۱۹۷۰ مطرح شد. در آن زمان معمار ارشد شهر ایروان الکساندر تامانیان (۱۹۳۶ – ۱۸۷۸) بود.

او پیشنهاد داد با احداث یک مجموعه، ناحیه شمال و مرکز شهر به هم متصل شوند. به‌بیان‌دیگر، ایده الکساندر تامانیان به‌این شکل بود که بین بخش مسکونی و مرکزی شهر پیوند ایجاد شود.

عکس هزار پله ایروان

تصویری که او در ذهنش ترسیم کرده بود شامل محوطه‌ای با فضای سبز وسیع، باغ و آبشار می‌شد. حتما عکس هزار پله ایروان را ببینید.

با همه این اوصاف، ایده احداث مجموعه کاسکاد به‌صورت طرحی روی کاغذ باقی ماند و حتی تا مرز فراموشی رفت. اما در سال‌های پایانی دهه ۱۹۷۰ یکی دیگر از معماران ارشد شهر به‌ نام جیم توروسیان، بحث احداث این بنا را مجددا پیش کشید.

عکس هزار پله ایروان

در هنگام ساخت مجموعه، توروسیان ایده اولیه الکساندر تامانیان را به‌‌عنوان مبنای پروژه به کار گرفت؛ اما در عینِ حال ایده‌های خودش را نیز در نقشه کار ترکیب کرد. نقشه‌ای که توروسیان برای پیوند بخش شمال و مرکزی شهر ترسیم کرده بود، یک پلکان عظیم و زنجیره‌ای از پلکان‌های درون مجموعه‌ای را شامل می‌شد.

بر اساس این طرح دو بخش شمالی و مرکزی ایروان نه‌تنها با هم پیوند می‌یافت، بلکه گذر از این مسیر به‌مراتب آسان‌تر از سایر مسیرها بود.

معروف ترین جاهای دیدنی در سفر به توکیو | چطور در هزینه سفر به توکیو صرفه جویی کنیم ؟

نقشه پیشنهادی جیم توروسیان علاوه بر طراحی پلکان‌ها در نمای بیرونی بنا و پیش‌بینی پله برقی برای داخل بنا، چند بخش دیگر نیز نظیر محوطه حیاط، باغ و فضای سبز برای اطراف مجموعه توصیف کرده بود.

عکس هزار پله ایروان

او در نقشه خود برای تزیین گوشه‌و‌کنار این محوطه‌ها‌، ساخت و گردآوری مجسمه‌‌ و آثار تندیس‌گونه‌ای را پیش‌بینی کرده بود که تصویرگر میراث فرهنگی و تاریخی ارمنستان باشند.

عکس هزار پله ایروان

مشخصات اصلی کاسکاد

مجموعه کاسکاد ۵۷۲ پله دارد و پهنای بنا ۵۰ متر است. ارتفاع مجموعه از پایین‌ترین بخش تا بلندترین قسمت آن برابر با ۳۰۲ متر است.

همچنین ارتفاع مجموعه از پایین‌ترین بخش تا بلندترین قسمت بالکن آن به ۴۵۰ متر می‌رسد که در عکس هزار پله ایروان هم مشخص است.. مساحت قسمت نیمه‌کاره مجموعه نیز حدودا ۷۸ متر است.

قرار بر این بوده است که موزه‌ای با نمای سراسر شیشه‌ای بر فراز مجموعه کاسکاد ساخته شود. کار احداث این بنا آغاز شده؛ اما متاسفانه هنوز پایان نیافته است.

عکس هزار پله ایروان

فضای بیرونی در عکس هزار پله ایروان

در فضای جلوی مجموعه کاسکاد محوطه سبز زیادی در مساحت‌های کوچک دیده می‌شود و گل‌های رنگانگی در باغچه‌های زیبای این قسمت به‌شکل هنرمندانه پرورش یافته‌اند.

عکس هزار پله ایروان

این مجسمه‌ها چه از نظر مالی و چه به‌لحاظ هنری ارزشمند هستند و در میان آن‌ها آثار برخی از مجسمه‌سازان صاحب‌نام دنیا مانند لین چادويک (مجسمه‌ساز انگلیسی و یکی از چهره‌های سرشناس هنر قرن بیستم)، بری فلاناگان (مجسمه‌ساز اهل ولز)، استانیسلاو لیبنسکی و ياروسلاو بريختوا (زوج معروف اهل چک)، پل کاکس (مجسمه‌ساز انگلیسی)، جیومه پلنسا (مجسمه‌ساز و هنرمند کاتالان اسپانیایی) و فرناندو بوتیرو (هنرمند کلمبیایی) به چشم می‌خورد.

عکس هزار پله ایروان

مجسمه‌های معروف هزار پله

در این بخش چند مورد از بناها و مجسمه‌های معروفی را که از شهرت ویژه‌ای برخوردار هستند، معرفی می‌کنیم:

  • اثر پلکان‌ها، دو بیننده و ژست نشستن از لین چادویک
  • اثر «آکروبات‌بازها» و «خرگوش در حال پريدن از ناقوس» از بری فلاناگان
  • اثر «پنجره باز» از استانیسلاو لیبنسکی و ياروسلاو بريختوا
  • یک قایق کارتونی به نام «آهوی» از پل کاکس
  • اثر «گربه سیاه» درست در جلوی مجموعه و اثر «جنگجوی رومی» در بالای مجموعه از فرناندو بوتیرو
مجسمه مادر ارمنستان + آدرس و تاریخچه مام ارمنستان

عکس هزار پله ایروان عکس هزار پله ایروان عکس هزار پله ایروان عکس هزار پله ایروان عکس هزار پله ایروان

این مجسمه‌ها‌ آثار زیبنده و ارزشمندی هستند که همگی در باغ تندیس کافسجیان در معرض نمایش قرار گرفته‌اند.

موزه هنر و عکس هزار پله ایروان

هدف موزه هنر کافسجیان معرفی بهترین آثار هنری معاصر به شهروندان ارمنستان و گردشگرانی است که از این کشور و این موزه بازدید می‌کنند.

عکس هزار پله ایروان

مجموعه کاسکاد ارمنستان

بدین منظور در موزه کافسجیان چندین نمایشگاه به‌صورت دائمی فعالیت می‌کنند و طبق آمار، از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ بیش از ۱,۲۰۰,۰۰۰ نفر از این محل بازدید کرده‌اند.

بازدید از هزار پله

هر ساعت از شبانه روز و هر روز از هفته می‌توانید به‌صورت رایگان از عکس هزار پله ایروان دیدن کنید.

عکس هزار پله ایروان

برای بازدید از موزه هنر کافسجيان در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه، از ساعت ۱۰ تا ۲۰ فرصت دارید. بخش‌هایی از فضای داخلی کاسکاد و موزه رایگان هستند و برای برخی دیگر باید بلیط تهیه کنید. حتما از عکس هزار پله ایروان دیدن کنید.

هزار پله ایروان کجاست ؟

کاسکاد ایروان یا هزار پله در قلب شهر ایروان، در خیابان تامانیان قرار دارد.

مشخصات اصلی کاسکاد چیست؟

مجموعه کاسکاد ۵۷۲ پله دارد و پهنای بنا ۵۰ متر است. ارتفاع مجموعه از پایین‌ترین بخش تا بلندترین قسمت آن برابر با ۳۰۲ متر است. همچنین ارتفاع مجموعه از پایین‌ترین بخش تا بلندترین قسمت بالکن آن به ۴۵۰ متر می‌رسد که در عکس هزار پله ایروان هم مشخص است.. مساحت قسمت نیمه‌کاره مجموعه نیز حدودا ۷۸ متر است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

23 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *