نویسنده: الی کلیفتون

دیپلماسی ایرانی: به رغم بحران سلامتی مرتبط با شیوع ویروس کرونا، یک گروه فشار با روابط نزدیک با دولت ترامپ شرکت های داروسازی را به متوقف کردن تجارت با ایران ترغیب می کند و تمرکزش هم بر شرکت هایی است که برای تجارت با ایران تحت عنوان اقلام بشردوستانه، مجوزهای ویژه دارند.

در حالی که ویروس کرونا با سرعت هرچه تمام تر در سراسر جهان شیوع پیدا کرده، ایران به ویژه آسیب شدیدی را متحمل شده است و تاکنون ۱07 نفر در نتیجه ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده و ۳۵۱۵ نفر نیز مبتلا شده اند. با این حال گروه فشار «متحد علیه ایران هسته ای» به رغم کانال های مالی ویژه دولت ترامپ برای رساندن اقلام بشردوستانه و دارو به ایران، همچنان به کمپین خود علیه تجارت با این کشور ادامه می دهد.

تایلر کولیس، وکیل کارشناس در قوانین تحریم ها در «فِراری و شرکا»، گفت: «تحریم های ایالات متحده بر توانایی ایران در واردات آزادانه تجهیزات پزشکی تاثیر بلند مدت گذاشته است.» او در ادامه به «گروه‌ های خارجی» اشاره کرد که سعی در اعمال نفوذ در دپارتمان تحقیقاتی وزارت خزانه داری آمریکا دارند و درباره شرکت هایی که با ایران تجارت می کنند، به این وزارتخانه اطلاعات می دهند. کولیس افزود: «این گروه‌ ها در رابطه با تحریم های ایالات متحده در صدد تحمیل هزینه ها  برای حسن شهرت شرکت هایی برآمده اند که با ایران مبادلات قانونی و مشروع از جمله در تجارت اقلام بشردوستانه دارند.»

تجارت اقلام بشردوستانه و دارو با ایران در میانه تحریم های فلج کننده از طریق مجوزهای ویژه صادر شده توسط وزارت خزانه‌ داری ممکن می‌ شود. گروه هایی همچون «متحد علیه ایران هسته ای» سعی به ممانعت از صدور این مجوزها دارند. کولیس گفت: «تلاش‌ های آنها چندان بی نتیجه نبوده است. به هر حال، فروش دارو به ایران تجارت چندان سودآوری محسوب نمی شود. از این رو، عملیات این گروه‌ ها برای بدنام کردن شرکت هایی که با ایران مبادله می کنند، بر تحلیل های سود و زیان این شرکت ها تاثیر می گذارد.»

جاشوا سیلبربرگ، سخنگوی گروه متحد علیه ایران هسته ای، از پاسخ به سوالات درباره تلاش های این گروه برای بدنام کردن شرکت هایی که با ایران تجارت پزشکی دارند، خودداری کرد و گفت: «گروه متحد علیه ایران هسته ای تاریخچه طولانی در ابراز حمایت و همبستگی با مردم ایران دارد.» این گروه اعلام کرده که هدف وادار کردن نظام ایران به دست کشیدن از تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای را دنبال می کند و نمی خواهد مردم ایران را مجازات کند. این در حالی است که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده باور ندارد که ایران تمایلی به ساخت تسلیحات هسته ای داشته باشد.

تلاش های گروه متحد علیه ایران هسته ای ورای تحریم ها و در رابطه با شرکت هایی است که قصد تجارت قانونی با ایران را دارد و از تحریم های وزارت خزانه داری ایالات متحده معاف هستند که از جمله این موارد اقلام بشردوستانه، دارو و تجهیزات پزشکی است که احتمالا می توانند در مقابله با بحران گسترده سلامت عمومی شیوع ویروس کرونا مفید باشند. این گروه یک پایگاه داده آنلاین درباره شرکت هایی که قصد تجارت با ایران را دارند، اداره می کند و در کارزار اعمال فشار خود چندین شرکت پزشکی مجوز دار را هدف گرفته است. 9 شرکت دارویی، فناوری زیستی (بیوتکنولوژی) و شرکت های تجهیزات پزشکی که همگی برای تجارت با ایران از وزارت خزانه داری آمریکا مجوز دارند، از جمله شرکت های فهرست شده در این پایگاه اینترنتی هستند.

به طور عمده، گزارش ها حاکی از آن است که کانال های قانونی برای تجارت اقلام بشردوستانه با ایران در فراهم آوردن دارو و اقلام بشردوستانه برای ایران ناکام بوده اند.

فعالیت های گروه متحد علیه ایران هسته ای به ویژه به دلیل روابط نزدیک آن با دولت ترامپ، دشمنان و رقبای منطقه ای ایران یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل و همچنین شلدون و میریام اَدلسون، بزرگ ترین حامیان مالی حزب جمهوری خواه، قابل توجه است. جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی، قبل و بعد از کار در دولت ترامپ برای این گروه کار می کرده است. شرکت مادر این گروه موسوم به «پروژه متحد مبارزه با تروریسم» در سال های 2016 و 2017 مبلغ 240هزار دلار به بولتون پرداخت کرده است. خروج دولت ترامپ از برجام تقریبا بلافاصله پس از انتصاب بولتون بود. به علاوه، این گروه و سازمان های وابسته آن با پادشاهی های عربی حاشیه خلیج فارس ارتباط دارند. شلدون و میریام ادلسون هم حامیان مالی اصلی جمهوری خواهان با دیدگاه تهاجمی علیه ایران به شمار می روند. شلدون ادلسون در سال 2013 در مراسمی در دانشگاه یِشیوا گفته بود که اوباما باید ایران را هدف حمله هسته ای قرار دهد و تهدید کرده بود که اگر ایران برنامه هسته ای خود را برنچیند، از روی نقشه محو خواهد شد. ادلسون ها حامیان اصلی مالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 بودند.

اگرچه تشدید فشارهای مالی دولت ترامپ علیه ایران با شیوع ویروس کرونا در این کشور همزمان گشته، اما تایلر کولیس، وکیل تحریم ها، می گوید که مشکلات در تجارت اقلام بشردوستانه و دارو با ایران ریشه در اقدامات دولت قبلی (باراک اوباما) دارند: «مشکلات در دولت ترامپ تشدید شده اند، اما منشاء آنها به بیش از یک دهه گذشته و زمانی بر می گردد که ایالات متحده تحریم های قابل توجهی را علیه بخش مالی ایران اعمال کرد.»