به گزارش پارس نیوز، 

محمدصادق کوشکی عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در نشست تخصصی «آزادی فکر و بیان در پرتو انقلاب اسلامی» که صبح امروز در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد اظهار داشت: ما در جمهوری اسلامی مشکل امکان بیان داریم نه آزادی بیان به این معنا اگر به‌طور مثال یک مجری در صداوسیما موضوع خاصی را درباره دین مطرح کند و مردم بخواهند اعتراض کنند امکان بیان ندارند و از سوی دیگر در یک ائتلاف ناگفته می‌توانند حرف یک فرد را بایکوت کنند درحالی‌که منع قانونی برای اظهارات آن فرد وجود ندارد.

کوشکی ادامه داد: عدم امکان بیان که از آن تعبیر عدم آزادی بیان می‌شود قانونی نبوده و کاملاً سلیقه‌ای است، در نشریات نیز به‌شدت این‌گونه است و رسانه‌ها سلیقه‌ای رفتار می‌کنند و افرادی که جناحی نیستند بایکوت می‌شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به مصداق توهین به مقدسات گفت: برخی نشریات محلی یا نشریات سراسری که خیلی دیده نمی‌شوند به مقدسات صریحاً اهانت کرده‌اند و هیچ اتفاقی نیفتاده و این امر بارها تکرار شده است و این بی‌اعتنایی به قانون صریح است لذا نه‌تنها آزادی بیان داریم بلکه دچار شلختگی در این حوزه نیز هستیم.

 

وی تأکید کرد: یله‌ترین کشور در حوزه بیان کشور ماست و کسانی که در چارچوب امکان بیان هستند می‌توانند هر چیزی بگویند؛ به‌طور مثال در اصفهان اسیدپاشی صورت گرفت و آن را به آمران معروف نسبت دادند اما هیچ اتفاقی نیفتاد یا در تریبون مجلس به یک مرجع تهمت‌زده شد و بعد در توئیتر صرفاً گفتند اشتباه شده است.

 

کوشکی بابیان اینکه کشور از یله‌‌گی و شلختگی در حوزه آزادی بیان آسیب‌دیده است گفت: با هیچ‌کس به خاطر صرف بیان در کشورمان برخورد نشده و هیچ مصداقی برای آن وجود ندارد و ترس از اظهار ناشی از رفتار سلیقه‌ای صاحبان قدرت در این زمینه است.

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران به وقایع روزنامه سلام و بازداشت عباس عبدی در دوره هاشمی اشاره کرد و گفت: این‌یک رفتار شخصی با آقای عبدی بوده است و موارد این‌چنینی و سلیقه‌ای را شاهد بودیم که از آن به بگیروببند نظام علیه مطبوعات تعبیر می‌شود‌.

 

وی در همین زمینه تأکید کرد: چندی پیش نشریه‌ای که نقدی درباره سخنان رئیس‌جمهور منتشر کرده بود لغو مجوز شد درحالی‌که این مجازات کاملاً سلیقه‌ای بود و نمی‌توان آن را به جمهوری اسلامی نسبت داد.

 

کوشکی ادامه داد: یکی از خطوط جنگ دائمی علیه جمهوری اسلامی از سوی دشمن، القای بسته بودن فضا و ترس از سرکوب و حتی تکرار آن در رسانه‌های داخلی اتفاق افتاده است‌.

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران این موضوع را ناشی از الکن بودن رسانه‌های نظام دانست که نمی‌توانند این شرایط را تبیین کنند.

 

وی به موضوع درگیری اخیر گشت ارشاد و برخورد با شدت عمل مأمور ناجا اشاره کرد و گفت: پس‌ازاین اتفاق از وزیر کشور تا خانم ابتکار اظهارنظر کردند درحالی‌که ابتدا باید این مسئله در دادگاه موردبررسی قرار گیرد از سوی دیگر نیز مواردی‌ در باب کشف حجاب در کشور اتفاق می‌افتد اما بعضاً هیچ واکنش نسبت به آن دیده نمی‌شود.