یارانه نقدی هر خانوار 4 میلیون تومان؟ / یارانه ها افزایش می یابد؟

به گزارش افکارنیوز، یارانه ها بخشی از زندگی مردم است، اندک مبلغی که بر سر واریز شدن یا نشدن آن بحث های مختلفی میان مسئولان و سیاسیون و اقتصادی ها شکل گرفته تا جایی که رئیس دولت قبل می گوید می توان یارانه ها را 900 هزار تومان افزایش داد اما برخی مسئولان اعتقاد دارند یارانه ها مشکلی است که دولت با پرداخت آن روبرو است.

غلامرضا تاجگردون با اشاره به اینکه سال های 81 و 82 رقمی تحت عنوان شفاف سازی انرژی در بودجه مرقوم می شد، گفت: این موضوع بهانه ای برای طرح هدفمندی یارانه ها طی سال های بعدی شد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احمدی نژاد در جامعه اعلام می کند که می توان به هر ایرانی مبلغ 900 هزار تومان یارانه پرداخت کرد، افزود: در حال حاضر سرانه یارانه هر ایرانی اعم از نقدی و غیرنقدی و پنهان 11 میلیون تومان در سال است، یعنی یک خانواده 5 نفره در سال 55 میلیون تومان یارانه دریافت می کند که اگر به این موضوع با نسخه احمدی نژاد نگریسته شود، می توان گفت که آب، برق و گاز آزاد شود و به هر خانواده ایرانی ماهانه 4 میلیون تومان یارانه پرداخت شود.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با پرداخت یارانه 4 میلیون تومانی به هر خانواده ایرانی باید واقعیت قیمت کالاها را پذیرفت، ادامه داد: هر کارت ملی که در حال حاضر به مردم ارائه می شود، متناسب با آن یارانه پرداخت می شود که اگر این ارقام محاسبه شود، می توان ماهانه 4 میلیون تومان به هر خانواده ایرانی یارانه پرداخت کرد.

وی با اشاره به طرح پیشنهادی درباره یارانه ها، اظهار داشت: اگر بنده مسئول بودم و یکصد هزار میلیارد تومان تنخواه داشتم، به هر خانواده ایرانی 4 میلیون تومان یارانه پرداخت کرده و به مرور طی 12 ماه قیمت تمامی کالاها را آزاد می کردم که مردم نیز تحت فشار قرار نمی گرفتند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم می توانستند به مرور خود را با آزادسازی قیمت ها تطبیق دهند، چرا که در حال حاضر مشکل این بوده که پول نمی چرخد و ارزش چرخیدن ندارد.

سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه دولت طبق قانون باید یارانه های نقدی دهک‌های بالای جامعه را حذف کند، گفت: اما متاسفانه دولت تا کنون به دلایل مختلف از جمله ملاحضات سیاسی حاضر به اجرای این قانون  در طرح هدفمندی یارانه ها نشده است.

وی با بیان اینکه قانون گذار در سال 95 تصویب کرده که کسانی که بیش از 3 میلیون و پانصد هزار تومان درآمد دارند باید یارانه نقدی آنها حذف شود، افزود: تاکید مجلس بر این است که در سال آینده یارانه نقدی دهک‌های بالا حذف شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد:در توجیه تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد که 30 درصد جامعه 70 درصد انرژی را مصرف می‌کنند، که با  اجرای این قانون در این زمینه تعادل ایجاد می‌شود؛ اما در حقیقت با اجرای قانون مذکور و کاهش ارزش پول ملی اقشار کم مصرف سختی بیشتری می‌کشند.