بهترین روش تقویت موهای سر چیست؟

يکشنبه 22 خرداد 1401
11:20
لادن

چرخه ریزش و رشد مو

چرخه ریزش مو در همه‌ی انسان‌ها و موهای تمامی بخش‌های بدن وجود دارد که امری پیچیده است. این الگو تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله جنسیت، ژنتیک و تغییرات هورمونی می‌باشد. ریزش موی سر و طاسی آقایان که به دلایل ژنتیکی یا هورمونی اتفاق می‌افتد، معوملا دارای الگوی مشخص و شبیه به هم است. این الگوی ریزش مو در بازه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال کامل خواهد شد.

تغییرات کاشت موی سر

در فرایند کاشت مو پیاز موهای بدن و سر، درون یک ارگان کوچک به نام فولیکول قرار دارد و رشد می‌کند. فولیکول یک ساختار بسیار کوچک است که مانند یک گلدان عمل می‌کند؛ یعنی ریشه و پیاز مو را در خود رشد می‌دهد و نگهداری می‌کند. به بیان بهتر، موها زنده هستند و از طریق خون، تغذیه می‌شوند. این ارتباط خونی پیاز مو با رگ‌ها توسط بخش پایینی فولیکول انجام می‌شود.

فولیکول‌های موی سر در یک بازه ۳ تا ۵ ساله، موهای سر را نگهداری می‌کنند و در این مدت، موی سر مرتب بلند می‌شود. سپس فولیکول به دوران استراحت چند ماهه می‌رود و موی سر می‌ریزد. به بیان دیگر، تمامی موهایی که شما در بدن یا سر خود می‌بینید، حداکثر ۳ تا ۵ سال عمر می‌کنند. پس از پایان یک چرخه رشد مو، فولیکول از کار می‌ایستد و تار موی درون آن می‌میرد. به همین دلیل همیشه شما شاهد ریزش تارهای مو از بخش‌های مختلف بدن و سر خود هستید

پس از پایان دوره استراحت، دوباره یک تار موی جدید در فولیکول شکل می‌گیرد و رشد می‌کند. این چرخه رشد و ریزش مو دوباره و دوباره تکرار می‌شود. ممکن است هر فولیکول مو بتواند تا ۲۰ بار این کار را تکرار کند؛ یعنی ۶۰ تا ۱۰۰ سال، به تولید و رشد موها ادامه دهد. حال ممکن است به دو دلیل اصلی یا برخی دلایل دیگر، این چرخه از حالت نرمال خارج شود و موی سر از دست برود. در رابطه با کاشت ابرو نیز همین موضوع برقرار می باشد.

افزایش سرعت چرخه رشد مو

گاهی به دلایل مختلف، رشد موها به جای دوره بلند مدت ۵ ساله، در یک دوره کوتاه‌تر انجام می‌شود. به همین دلیل برای مثال ۲۰ بار تولید مو در فولیکول موی سر، به جای اینکه طی ۸۰ سال انجام شود، تنها در ۲۰ یا ۳۰ سال انجام می‌شود. در این حالت، فولیکول‌های موی سر دیگر سلول بنیادی برای رشد موی جدید ندارند. با تمام شدن ذخایر سلول‌های بنیادی در فولیکول‌ها، طاسی سر ایجاد می‌شود.

توقف رشد مو و طاسی

در بعضی مواقع نیز برخی فولیکول‌های موی سر به هورمون‌ها و عوامل ژنتیکی حساس هستند و در یک سن مشخص، برای مثال پس از رسیدن به دوران بلوغ، کم کم غیر فعال می‌شوند. در این حالت، از دوره استراحت (تلوژن) به دوره رشد مجدد (آناژن اولیه) نمی‌روند. در چنین شرایطی نیز فرد طاس می‌شود.

به بیان دقیق‌تر، هورمون‌های مردانه روی گیرنده‌های بخش پایینی فولیکول‌ها می‌نشینند و آن‌ها را از کار می‌اندازند. ممکن است بخشی از این مشکل با کمک برخی داروها و روش‌ها، حل شود. با تحریک دوباره فولیکول‌ها و بازسازی پیوند خونی بین فولیکول‌ها و رگ‌ها، چرخه رشد مو از سر گرفته شود. البته مزوتراپی مو نیز یکی دیگر از روش های تقویت موهای سر می باشد.


[ بازدید : 171 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به روش های جوانسازی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]