به گزارش پارس نیوز، 

ولی اله سیف در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه نیما که با حضور اسحاق جهانگیری برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص تخصیص ارز مسافرتی زمینی، اظهارداشت: مشخصا بانک مرکزی ادعایی برای دیده شدن تمام مصارف ندارد، اما موارد مورد نیاز را اعلام کرده ایم و به تدریج بخش ها و موارد دیگر نیز اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تخصیص ارز به مصارف پیش بینی نشده نیز گفت: اقتصاد کشور نیاز به یک اقدام اساسی داشته و اینکه این اتفاق ها در روزهای اخیر برای اقتصاد کشور رخ داده اقدام بزرگی است و فکر نکنید که با سرعت بیشتر می توان مواردی را در نظر گرفت که در عین حال شفاف و اعلام شود.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اقدامات جدی در زمینه ارزی کشور انجام شده است، گفت: بانک مرکزی به صورت شب و روز فعالیت خود را در این زمینه انجام داده اما نکته بسیار مهم این است که در صادرات و واردات کشور هیچ خدشه ای وارد نشده است.

سیف ادامه داد: مهم ترین نقشی که تجارت خارجی کشور در نظامات پرداخت نیاز دارد این است که بتواند صادرات و واردات را استمرار دهد. وی با اشاره به حجم ثبت سفارش ها، و تخصیص ارزها، اظهارداشت: در 10 روزی که از ابتدای نظام جدید ارزی گذشته هیچ خللی ایجاد نشده و به تدریح تمامی احتیاج ها و نیازها تامین و راه کار مناسب ارائه شده است.

رییس شورای پول و اعتبار در پاسخ به اینکه اگر کسی سفر فوری داشت برای تامین ارز چه کاری انجام دهد؟ بیان داشت: هم اکنون شرایطی است که باید با آن کنار آمد و اندکی صبر کرد. البته ویژگی اصلی نیما این است که انعطاف پذیر است و با شرایط ارزی کشور کم یا زیاد خواهد شد.

سیف افزود: خوشبختانه در اقتصاد مصونیتی ایجاد کرده ایم که بنا بر دلایل غیر اقتصادی التهاب آفرینی و فضاسازی نشود. ویژگی اصلی نیما این است که متناسب با شرایط و فضا اقدامات را انجام دهد.

رییس کل بانک مرکزی درباره ویژگی های نیما، گفت: ویژگی اصلی نیما اشراف بانک مرکزی بر منابع و مصارف ارزی کشور و اطمینان از بازگشت کلیه منابع ارزی از محل صادرات کشور و تخصیص بهینه منابع به اولویت های کالاهای وارداتی است.

وی با بیان اینکه نرخ دلار 4200 تومان نرخ ثابتی نیست، گفت: این نرخ متناسب با متغیرهای اصلی اقتصاد کشور حرکت می کند و یکی از عوامل موثر بر آن بحث تورم داخل و خارج از کشور است که پیش بینی می شود در سال 5، 6 یا 7 درصد باشد و متناسب با آن نرخ دلار و سایر ارزها هم تغییر خواهد کرد.

سیف با بیان اینکه تمامی ارزها در دنیا با نوسان مواجه هستند، گفت: البته در این کشورها نوسان ها خفیف است و ارتباط مستقیم با عوامل اقتصادی دارد. رییس شورای پول و اعتبار در پاسخ به پرسشی برای مقابله با اخلالگران بازار ارز گفت: اخلال در اقتصاد کشور رویه مشخصی دارد، اما در این سامانه کسی نمی تواند اخلال ایجاد کند و شفافیت مناسبی دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: بانک مرکزی متولی تراز ارزی کشور است و ایجاد تعادل در این منابع و مصارف وظیفه بانک مرکزی است و ارتباط سامانه ها با سایر دستگاه ها امکان رصد را می دهد.

انتهای پیام/