چند پیشنهاد غذایی برای شادابی و سلامت بدن

مثلا اگر از ناراحتی‌های پوستی رنج می‌برید، می‌توانید افزایش مصرف توت، آووکادو، و تخمه کدو را به عنوان تدابیر پیش‌گیرنده در نظر داشته‌باشید. این‌ها می‌توانند قبل از این‌که جوش‌های آزاردهنده تمام صورت‌تان را پر کنند، شما را از دردسرهای درمان آن رها کنند.

در ادامه آن‌چه را کارشناسان گفته‌اند بخوانید و این ۱۰ توصیه را امتحان کنید تا بخش‌های مختلف بدن‌تان را تغذیه کنید.

۱. مغزتان را تغذیه کنید

اگر برای تمرکز، به یاد آوردن چیزها، یا حفظ شفافیت هنگام تمرکز(آن احساس “مه‌آلود” در ذهن‌تان) مشکل دارید، پژوهش نشان داده‌است افزودن بلوبری، سالمون وحشی، مغزها، دانه‌ها، و آووکادو می‌تواند مفید باشد. اسیدهای چرب امگا۳ در این‌جا کلیدی هستند، چون حاوی مواد ضدالتهاب هستند که برای عملکرد مغز ضروری است.

۲. به چشم‌های‌تان روشنی ببخشید

یک رژیم غذایی که در کل سالم است، از جمله نوشیدن آب کافی، به چشمان‌تان همان درخشش را می‌دهد که نشان از سلامتی دارد. اما برای پیش‌گیری از آغاز مشکلات خوفناک مربوط به سن چه می‌توانیم بکنیم؟ پژوهش‌ها، از جمله پژوهشی که در مرکز ملی چشم انجام شد، نشان می‌دهند خوراکی‌های سرشار از زینک، ویتامین ث، ویتامین‌ای و اسیدهای چرب امگا۳ راه رسیدن به آن هستند. در رژیم غذایی‌تان مقادیر زیادی هویج، سبزی، مرکبات، توت‌ها و بادام را بگنجانید.

۳. به دستگاه گوارش‌تان رسیدگی کنید

نفخ همیشه می‌تواند فورا “روحیه‌ی خوب” را از بین ببرد و این چیزی است که اغلب روی زنان تاثیر بیش‌تری دارد تا مردان. سینتیا یوشیدا، یکی از مولفان کتاب “مشکلات گوارشی دیگر کافی است: جواب‌هایی که هر خانمی نیاز دارد”، می‌گوید: “اندام‌های گوارشی زنان با مردان یکسان است، اما این اندام‌ها، ‌به همراه اندام تولید مثل، در شکمی کوچک‌تر فشرده می‌شوند. این یعنی اندام‌های گوارشی زنان وقتی با گاز، هوا، یا خوراکی اضافی پر می‌شود، ظرفیت زیادی ندارد.”

این قطعا منصفانه نیست! اما به جای این‌که بابت آن گلایه کنید، بایید سعی کنیم و با فیبر و خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان از جمله برگ‌های سبز، مرکبات، اسفناج، هویج، لوبیاها، بروکلی، غلات کامل، آب زغال‌اخته، کلم ترش و پیاز این مشکل را رفع کنیم.

۴. دندان‌های‌تان را درمان کنید

مشکلات همیشگی دندان و لثه چیزی است که هیچ‌یک از ما دوست نداریم با آن کنار بیاییم! ارتودنتیست برجسته، دکتر اولگ درات می‌گوید: بسیاری از بیماری که من می‌بینم رژیم سالمی ندارند و بیش از حد نوشابه و خوراکی‌های بی‌کیفیت مصرف می‌کنند. رژیم غذایی که حاوی مقادیر زیادی قند و اسید است می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد، که غیر قابل جبران است. مینای دندان مثل مو نیست، اگر از بین برود، دوباره ترمیم نمی‌شود.” دکتر درات در یک رهنمود شفاهی سلامتی مصرف انواع سبزیجات، ماهی‌ها، مغزها، و غلات کامل از جمله برنج قهوه‌ای، حبوبات، و جو را توصیه کرد.

۵. به قلب‌تان کمک کنید

همان‌طور که احتمالا فهمیده‌اید، قلب عضو خیلی مهمی در بدن است و شایسته‌ی بهترین تغذیه‌ی ممکن است! ورزش این‌جا یک عامل حیاتی و مهم است، اما هم‌چنین می‌توانید با خوردن سالمون وحشی و ماهی تن اسیدهای چرب امگا۳ را ذخیره کنید. میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان و سبزیجات از قلب‌تان در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند و گفته می‌شود چای جریان خون را افزایش می‌دهد.

۶. به کبدتان عشق بورزید

اگر خوراکی‌های فرآوری شده، سرخ شده و چرب را زیاد مصرف کنیم، کبدمان کمی آسیب می‌بیند. خبر شگفت‌انگیز این است که شما می‌توانید کبدتان را با خوراکی‌هایی که عاشق‌شان است، تمیز کنید، مثل سیر، گریپفروت، چغندر، هویج، چای سبز، سبزی‌های برگ‌دار، آووکادو، سیب، روغن زیتون، کوینولا، ارزن، لیمو، کلم، و چیزی که شاید به زودی بهترین دوست جدید کبدتان باشد یعنی زردچوبه.

۷. با کلیه‌های‌تان مهربان باشید

درود بر ابرخوراکی‌هایی که علم ثابت کرده‌است که خطر ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهند و به شاد و سالم ماندن کلیه‌های‌تان کمک می‌کنند! از همه بهتر این‌که این ابرخوراکی‌ها شامل بلوبری، تمشک، زغال‌اخته، گیلاس، و انگورهای فراخوشمزه هستند. هم‌چنین می‌توانید برای حداکثر فایده، این مجموعه را با سیب، فلفل دلمه‌ای، کلم، و پیاز کامل کنید.

۸. روده‌ی بزرگ‌تان را تمیز کنید

آره، شاید کمی زشت باشد اما به هر حال یک ضرورت است، چون ممکن است خوراکی برای مدتی طولانی آن‌جا محبوس بماند- بنابراین باید خوراکی خوبی باشد. این‌جا سردمدار آب است، بنابراین در طول روز جرعه جرعه بنوشید! پیشنهاد درمان‌گرهای طبیعی برای فراهم کردن آنزیم‌های گوارشی، سبزیجات خام؛ برای تحریک مخاط روده، فیبر؛ و برای حفظ این باکتری سلامت‌آور شگفت‌انگیز پروبیوتیک‌ها، مانند کلم ترش و میسو(نوعی سوپ ژاپنی حاوی سبزیجات) است.

۹. پوست‌تان را گرامی بدارید

اگر پوستان را از درون درمان می‌کنید، خیلی بیش‌تر از درمان‌های سطحی از طریق لوسیون‌ها و داروهای گران‌قیمت(اغلب بی‌فایده) که سرشار از مواد شیمیایی هستند، می‌توانید به پوست‌تان کمک کنید. پژوهش‌ها نشان داده‌اند افزایش مصرف توت‌ها، به عنوان منبع غنی ویتامین ث، به تولید کلاژن توسط پوست کمک می‌کند.

۱۰. به مو و ناخن‌های‌تان کمک کنید

اگر رژیم غذایی‌تان پر از خوراکی‌هایی است که سلول‌ها را ملتهب می‌کند و کلاژن، کراتین، و الاستین را می‌شکند، که عناصر کلیدی سلامت مو و ناخن هستند، ، هیچ مقدار از هیچ محصولی نمی‌تواند به مو و ناخن‌تان کمک کند. به جای خوراکی‌های فرآوری شده، به‌طور مداوم جو دوسر، برگ‌های سبز، بادام خام، سیب‌زمینی شیرین، کدو و تخمه کدو مصرف کنید. سپس شاهد دگرگونی سریع مو و ناخن‌تان از شلختگی به زیبایی باشید.