اتهام متهم ردیف دوم پرونده نفتی اعلام شد

به گزارش افکارخبر، م ش، در هجدهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی در معرفی خود اظهار کرد: اینجانب م.ش فرزند م متولد سال 1346 و استاد دانشگاه لندن با مدرک دکترای اقتصاد هستم.

وی در ادامه معرفی خود عنوان کرد که متأهل و دارای دو فرزند است و تابعیت ایرانی ــ انگلیسی دارد. م.ش مذهب خود را شیعه عنوان کرد و افزود: سابقه کیفری ندارد و هم اکنون ساکن انگلیس است.

در ادامه جلسه دادگاه قاضی صلواتی اتهامات متهم ردیف دوم را قرائت کرد و گفت: اتهام شما افساد فی‌الارض از طریق مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم در ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران و مشارکت عامدانه و عاملانه در تشکیل شبکه سازمان یافته برای ارتکاب جعل، استفاده از سند مجعول، کلاهبرداری و پولشویی است.

قاضی صلواتی مشارکت در کلاهبرداری از شرکت نفت، شرکت اچ کی و شرکت نیکو به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یورو، مشارکت در پولشویی عواید حاصل از جرم به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یورو و مشارکت در پولشویی عواید حاصل از کلاهبرداری به مبلغ 767 میلیون و 500 هزار یورو عنوان کرد.

پس از قرائت اتهامات توسط قاضی متهم ردیف دوم اظهار کرد: در کمال ناباوری و با سینه‌ای آکنده از غصه نه تنها تمامی اتهامات را رد کرده بلکه خود را کاملاً مبرا می‌دانم و بر بی‌گناهی خود اصرار دارم.

وی ادامه داد: نماینده دادستان در جلسه روز یک‌شنبه گذشته عنوان کرد که 95 درصد کارهای کارشناسی و تحقیقات پرونده توسط شخص بازپرس انجام شده و تنها 5 درصد از ظرفیت سایر کارشناسان استفاده شده است.

متهم ردیف دوم افزود: هر چند بازپرس پرونده با کمال ادب و احترام در ایام بازداشت و بازجویی با من برخورد می‌کرد اما سوال این است که آیا پرونده‌ای که به قول ایشان بسیار پیچیده و دارای ابعاد ملی و جهانی است چطور بدون بهره گرفتن از کارشناسان تهیه شده است.

م.ش، برای بیان نمونه‌ای از تناقضات موجود در پرونده در صفحات 205 تا 208 پرونده اشاره کرد و گفت: در این صفحات ابتدا بنده 40 میلیارد دلار طلبکار و چند صفحه بند اینجانب 863 میلیون دلار بدهکار شده‌ام. یعنی امروز من 39 میلیون دلار از هلدینگ سورینت باید طلبکار باشم.