اخبار بازیگرانفیلم ایرانی

معرفی فیلم میرو نماینده سیستان و بلوچستان در جشنواره 42 فجر

فیلم میرو اثری به کارگردانی حسین ریگی و تهیه کنندگی سعید الهی است که در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر حضور دارد. در این مطلب، خبرهای مربوط به فیلم میرو و همین‌طور اطلاعاتی را که تاکنون از حاشیه و اصل فیلم میرو منتشر شده می‌خوانید.

کارگردان فیلم میرو چه کسی است؟

کارگردان فیلم میرو حسین ریگی است.

خلاصه داستان و موضوع فیلم میرو چیست؟

فیلم میرو زندگی پر فراز و نشیب پسری بلوچ به نام «میرو» است که درگیر اتفاقات عجیب و غریبی برای رسیدن به یک هدف بزرگ می‌شود.

اسامی بازیگران نقش اصلی فیلم میرو چیست؟

سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی، مهدی دین‌محمدپور، آرزو تاج نیا، ایوب افشار، ابوالفضل همراه، احمدرضا غلامی، محمد بصیرپور، عبدالمجید بلوچ شارکی، فاطمه شهرکی، مصطفی پرکان، محسن آراهیش، عباس نارویی، دیانا حوت و جمعی از هنرمندان بومی استان سیستان و بلوچستان بازیگران فیلم میرو را تشکیل می‌دهند.

مشخصات میرو

نام فیلممیرو
کارگردانحسین ریگی
تهیه کنندهسعید الهی
نویسندهحسین ریگی
موسیقیمسعود سخاوت‌دوست
ژانردفاع مقدس
تاریخ‌های انتشار
چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
محصول
بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی
مدت زمان
۹۰ دقیقه

بازیگران فیلم میرو

لیست بازیگران فیلم میرو

  • سودابه بیضایی
  • امیررضا دلاوری
  • حمید ابراهیمی
  • مهدی دین‌محمدپور
  • آرزو تاج نیا
  • ایوب افشار
  • ابوالفضل همراه
  • احمدرضا غلامی
  • محمد بصیرپور
  • عبدالمجید بلوچ شارکی
  • فاطمه شهرکی
  • مصطفی پرکان
  • محسن آراهیش
  • عباس نارویی
  • دیانا حوت

عوامل فیلم میرو

  • نویسنده : پیمان شیرخانی
  • مدیر فیلمبرداری : سید محمدرضا سجادیان
  • تدوین : مهدی سعدی
  • موسیقی : مسعود سخاوت دوست
  • مدیر صدابرداری : وحید رضویان
  • طراحی و ترکیب صدا: امین شریفی
  • طرح چهره پردازی: مرتضی کهزادی
  • طراح صحنه و لباس : مهدی سعیدی
  • طراح جلوه های ویژه بصری: علی سجادی
  • دستیار کارگردان و برنامه ریز : منصور میرشکاری
  • منشی صحنه: سارا طالبیان
  • عکاس : ایمان تاج نیا
  • جانشین تهیه کننده: محمود محمدطائمه

حرف‌های عوامل فیلم در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

سعید الهی | تهیه‌کننده: ایده اولیه این فیلم از سمت حسین ریگی ارایه شد و پس از آن با بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد شهید برای ساختش مشارکت کردیم. سال‌هاست در حوزه سینمای راهبرداری نظر داده‌ام و باید بگویم که رسالت «میرو» فراتر از فروش گیشه است. از نظر من، درست است که فرم و تکنیک در سینما مهم است؛ اما سیاست راهبرد حرف اول را می‌زند. در فرایند ساخت این اثر، متوجه شدیم که می‌توانیم حرف‌هایی مهمی مانند ایثار را در طول قصه بزنیم. فیلم میرو اثر‌ متفاوتی در حوزه سیستان و بلوچستان است‌. این استان، همواره منطقه‌ای محروم قلمداد شده و همین قضیه باعث شده فقط از جنبه محرومیت به آن توجه شود. از نظرم، سیستان و بلوچستان یک بغض فروخورده است. فارغ از کم و کاستی‌های این فیلم، «میرو» استراتژیک است و نگاهی شریف و وطن‌پرستانه دارد. استان سیستان و بلوچستان ظرایف پنهانی دارد که ما تلاش کردیم آن‌ها را به تصویر بکشیم. استان سیستان بلوچستان بسیار پهناور است اما فیلم «میرو» اکنون در جشنواره فیلم فجر ۴۲، تنها در سالن این منطقه نمایش داده می‌شود. از هم‌اکنون برای اکران فیلم «میرو» با آموزش و پرورش صحبت کرده‌ایم و نتیجه این شده که این اثر، مناسب مقطع متوسطه است.

حسین ریگی | کارگردان: باز هم به سراغ سیستان بلوچستان و باز هم به سراغ جنوب شرقی ایران رفتم، اما هنوز سینمای ایران دِین خودش را به این منطقه ادا نکرده است. به اعتقاد من، هنوز جا دارد تا به سیستان و بلوچستان بپردازیم تا بتوانیم چهره مظلومیت این منطقه را نشان دهیم. کودکان و نوجوان همواره برایم مهم بوده است چراکه این‌ها آیندگان این مرز و بوم هستند. ژانر کودک و نوجوان در همه جای دنیا، غیر از هالیوود، گیشه پُرفروشی ندارد. البته در کشورهای دیگر از این ژانر حمایت می‌کنند و آثاری از دست، نیازمند حمایت است. بنیاد سینمایی فارابی از فیلم‌های کودک و نوجوان حمایت می‌کند؛ اما مهم‌ترین حامی و‌ پارتی من دعای مادرم است که امروز هم در نشست حضور دارد.

بازیگران سیستان و بلوچستانی، هنرور بودند و دوست داشتم که آن‌ها نقش جدی‌تری در «میرو» بازی کنند. همواره از تهیه‌کنندگان خواهش می‌کنم که بخشی از بازیگران، بومی آن منطقه باشند و بتوانند سکانس‌های خوب و با دیالوگ ایفا کنند. «میرو» فیلمی مادرانه است. قطعا مادران این سرزمین، آموزگاران فرزندان هستند که زمان طولانی‌ را با آن‌ها سپری می‌کنند. این فیلم ریتم کندی ندارد و ما لنزی برای فیلمبرداری انتخاب کردیم که حس و حال قصه را مناسب‌تر منتقل می‌کند. همچنین در این فیلم بازیگران حرفه‌ای و نابازیگری ایفای نقش کرده‌اند که تعادلی در فیلم ایجاد کرده است.

«میرو» یک اسم بلوچی است. من سال‌ها قبل با این اسم آشنا شدم و مستندش را ساختم. احساس کردم این نام، برای این قصه مناسب است و در نتیجه عنوان فیلم، «میرو» شد. همان‌طور که ما در مدارس زنگ ورزش داریم، باید زنگ سینما هم داشته باشیم تا فضایی برای فیلم‌های ژانر کودک و نوجوان به وجود آید. ما به این جمع‌بندی رسیدیم که در فیلم لهجه‌ای داشته‌ باشیم که همه ایرانی‌ها متوجه آن شوند؛ یعنی از زبان بلوچی به لهجه بلوچی رسیدیم که نیازی به زیرنویس نباشد. فیلم تکلیفش را با تماشاگر روشن کرده است و در روایت داستان، پیامش را به مخاطب منتقل می‌کند.

پیمان شیرخانی | نویسنده: زمانی که نویسنده، کاراکترها را می‌نویسد، به هر حال چیزی به او اضافه می‌شود. من در نوجوانی آرام بودم؛ در حالی که کاراکتر «میرو» شیطنت‌های زیادی دارد. البته نوجوانان دهه ۶۰، خواه و ناخواه تحت تاثیر جنگ قرار گرفته بودند که در این فیلم به آن اشاره می‌شود. فیلم‌هایی که درباره سیستان و بلوچستان ساخته شده است، همیشه کلیشه‌هایی مانند قاچاق، دزدی، فقر، اشرار و… را روایت کرده‌اند و در «میرو» تلاش کردیم که از این کلیشه‌ها دوری کنیم. در قصه «میرو» از نشان دادن اشرار دوری کردیم و تصویر واقعی‌تری از این منطقه نشان دادیم.

سودابه بیضایی | بازیگر: این کاراکتر، برای من مادری متفاوت بود. در سفر قهرمانی «میرو»، مادر نقش مهم و تاثیرگذاری داشت، چیزی که من در فیلمنامه های دیگر ندیده بودم. برای رسیدن به لهجه مناسب نیز، حدود یک هفته زمان داشتم و ایوب افشار در این مسیر به من کمک بسیاری کرد.

ایوب افشار | بازیگر: هر زمان که صحبت از بلوچ می‌شد، فردی را تصور می‌کردیم که تفنگی در دست دارد و دستاری روی سر؛ اما ما هم هنرمند هستیم. ما دیر به صحنه آمدیم؛ اما به کمک حسین ریگی درست آمدیم. خوشحال هستم که ما بلوچی‌ها درست به این هنر وارد شدیم. ما نمی‌گوییم در سیستان و بلوچستان قاچاقچی نیست، اما همه‌ خطه، این نیست. از قبل انقلاب تاکنون فیلم‌هایی که در این منطقه ساخته می‌شدند، تصور غلطی به مردم نشان می‌دادند. «میرو» اولین فیلمی است که واقعیت بلوچ را به تصویر کشید.

مهدی دین‌محمد‌پور | بازیگر نقش میرو: حرفه من بازیگری نیست اما تاکنون دو فیلم بازی کردم و مغازه هم دارم. زمانی که فیلمنامه را خواندم، به دلیل این که تصویر واقعی از استانم نشان می‌داد، تصمیم به بازی گرفتم‌. یکی از چالش‌های بازی در این فیلم این بود که در زمان فیلمبرداری حتی یک روز هم تعطیلی نداشتیم‌ و حدود ۱۰ روز هم روی آب بودیم.

امیررضا دلاوری | بازیگر:  به همه گروه از همین‌جا خسته نباشید می‌گویم. در فیلم «میرو» سهم کوچکی داشتم و سکانس‌های من چهار روز زمان برد. زمان کمی برای رسیدن به لهجه و نقش داشتیم و جناب افشار تمام دیالوگ‌های را با من کار کرد تا بتوانم آن‌ها درست ادا کنم. بجز «میرو»، پیشنهاد بازی در دو فیلم دیگر را داشتم، اما این فیلم را انتخاب کردم زیرا اقوام ایرانی برای من همواره مهم هستند. ما به واسطه کارمان، شهرهای مختلفی رفته‌ایم و این بار هم برای تولید «میرو» به چابهار رفتیم که از بودن در آنجا بسیار لذت بردم‌. ولی جدا از این، این منطقه بسیار محروم است و من با چند جوان آشنا شدم که علاقمند کار به حوزه سینما بودند. خیلی ها آمدند و قول‌هایی به آنها دادند، اما در همان محیط بسته ماندند، به همین دلیل از این تریبون استفاده می‌کنم که اگر کسی می‌تواند، کمکی به این منطقه و استعدادهایش کند.

حمید ابراهیمی | بازیگر: سال‌هاست در تئاتر دفاع مقدس کارهای زیادی انجام داده‌ام و از آن جایی که نقش‌های منفی زیادی بازی کرده‌ام، بازی کاراکتر مثبت در «میرو» برای خودم هم، به منزله یک امتحان بود، بنابراین این نقش را پذیرفتم.

تولید میرو به روایت تهیه‌کننده

سعید الهی | گروه تولید پروژه سینمایی «میرو» در حالی پس از چند ماه فیلمبرداری شهرستان چابهار را ترک کرد. بی‌تردید خیلی از فعالان فرهنگی و سینمایی از حضور در این پروژه ها خودداری کرده و ترجیح می‌دهند در مناطقی که امنیت آنها زبانزد است فیلم بسازند؛ اما برای دلسوزان این سرزمین روشن است که استان سیستان و بلوچستان با ساخت و نمایش فیلم هایی از جمله «میرو» می تواند به ایران عزیز ثابت کند که سرزمینی متمدن، زیبا، تاریخی و پرنشاط است و مردمانی شریف و مهمان نواز دارد.

دشمن هم به واسطه همین روحیه آرام و امن تلاش می کند به واسطه عملیات های کور خود، هر از چند گاه این چهره متین و خوشایند را مخدوش کند که زهی خیال باطل! قوم بلوچ سال‌هاست از تصویر تلخ و دردناکی که از آن در سراسر دنیا آگاهانه و عامدانه به نمایش در می آید رنجیده است و در این مسیر تنها ابزار هنری و رسانه‌ای می توانند زیبایی ها و امنیت عمومی این مرز و بوم را به تصویر کشیده و ظرفیت های مستعد این استان محروم را به نمایش در آورند.

معرفی فیلم میرو

فیلم میرو ساخته حسین ریگی یکی از آثار سینمایی حاضر در جشنواره فیلم فجر است که داستانی درباره مقاومت مردم سیستان در ۸ سال دفاع مقدس را روایت می‌کند.

خلاصه داستان فیلم میرو

فیلم میرو با محوریت نمادین یکی از بسیجیان نوجوان شهرستان چابهار و اراده وی برای عزیمت به جبهه‌های جنگ، تحت تاثیر سردار شهید حاج قاسم میرحسینی ساخته شده است.

تاریخ اکران فیلم میرو

«میرو» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی سعید الهی یکشنبه ۱۵ بهمن در خانه جشنواره (برج میلاد) به نمایش درمی‌آید.

نقد و بررسی فوری فیلم میرو

نکته: این نقد و نوشته‌ها، نظر کوتاه ولی دست‌اولِ منتقدان و نویسندگان سینمایی است؛ شاید بعدها همه چیز تغییر کند! در ضمن، انتشار آن‌ها -لزوما- به معنای تایید فیلیموشات نیست.

علی نعیمی

فیلم میرو حسین ریگی نمونه کامل تلف کردن بودجه برای ساخت فیلم در یک منطقه مستعد است. ریگی در آثار قبلی‌اش نشان داد علقه و شناخت خوبی به سرزمین مادری یعنی سیستان و بلوچستان دارد و وقتی برای آنکه بتواند برای ساخت فیلم جدیدش باز هم از نهادهای فرهنگی دولتی بودجه بگیرد به سراغ داستانی رفت که هیچ‌گونه شناختی به ابعاد آن ندارد.

حاصل کار هم می‌شود یک فیلم سفارشی شبیه به اخراجی‌ها۱ در منطقه سیستان و بلوچستان که حتی به اندازه ساخته اول مسعود ده‌نمکی هم توان ارتباط برقرار کردن با مخاطب را ندارد. فیلمساز حتی در بیان دغدغه‌ها هم دچار سردرگمی است و پیوند نامبارک انگیزه‌های شخصیت اصلی با مفهوم رشادت و دفاع مقدس آنقدر نچسب و غیرقابل باور درآمده که هیچ گونه احساسی را بر نمی‌انگیزد.

۳ نکته از فیلم:

  • ناتوانی فیلمساز در بازی گرفتن از بازیگران بومی
  • امضای قرارداد همکاری بین انجمن سینمای دفاع مقدس و اداره شیلات!
  • میرو همان مجید سوزوکی مناطق محروم است!

مهرزاد موسوی

در یک کلام؛ فیلم میرو خسته‌کننده است. سخت‌فهم، کم‌جان و ناتوان برای درونی کردن قصه. کلیشه‌های قابل حدسی هم دارد، عشق قابل حدسی و تحول قابل حدسی. اما اگر این فیلم، تجربه اول کارگردانش بود، می‌شد همه این ضعف‌های روایی و ریتمی را کنار گذاشت و به موفقیت کارگردانش در ادامه مسیر فیلمسازی ایمان داشت.

من اما از حسین ریگی فیلم هوک را در هم در همین فیلیمو دیده‌ام. دقیق نمی‌دانم فیلم چندم اوست ولی اگر شما هم آن را ببینید حق می‌دهید که هوک از میرو، فیلم سرحال‌تر، خوش‌ریتم‌تر و در بیان قصه‌اش خوش‌بیان‌تر است. حالا اگر این ماجرا را بگذاریم کنار تجربه سوم کارگردان در فیلمسازیِ بومی، یعنی ما توقع درستی از ریگی داریم که فیلم به فیلم پیشرفت کند و حداقل بشود پابه‌پای قصه پیش رفت و همراهش شد. محدودیت «لو دادن داستان» باز هم دست و پای قلم نویسنده را بسته و نمی‌تواند مثال‌هایی برای این لکنت‌های پیاپی میرو بیاورند.

شباهت بخش‌هایی از داستان با «اخراجی‌ها یک» مایه سرافکندگی است تا تامل و تاثیرگذاری. حذف بی‌دلیل کاراکترها (مثل پسرک همراهِ میرو که همیشه هم فحش می‌خورد و همیشه هم هست!) یا پایان‌بندی خوش ولی بی‌منطق داستان، نمره منفی بزرگی برای ریگی است. در انتهای داستان این سوال در ذهن می‌ماند که چرا بنیاد شهید اسپانسر این فیلم شده است، آن هم وقتی بیشتر زمان قصه صرف افسانه شاه‌ماهی می‌شود.

اسم دیگر برای فیلم: اخراجی‌ها ۴

سطح فیلم: در سودای سیمرغ ولی برای رنگین شدن سفره، بدون کاندیداتوری

۳ نکته از فیلم:

  • بازی بازیگران بلوچ ولو درست مدیریت و هدایت نشده‌اند
  • کاش میرو فیلم اول ریگی بود
  • جیغ خواهر میرو که خواب حاضران در سالن را پراند!

سعیده نیک اختر

سراسر خطه خلیج فارس، خصوصا سیستان و بلوچستان پر از داستان‌های عجیب و قابل بحث است. زندگی این سالهای سیستانی‌ها در مضیقه است و اهالی‌اش وضعیت معیشتی و حتی آب آشامیدنی خوبی ندارند. وضعیت اجتماعی و آموزشی و فرهنگی در سیستان نیازمند کمک و همراهی اهالی پایتخت است.

حالا چرا یک سیستانی برای اینکه فیلمش دیده شود یا مجوز بگیرد باید دستاویزش یک داستان مربوط به سی و چند سال پیش باشد؟ اینکه بلوچ در جشنواره حاضر است اتفاق خوبیست اما ایکاش مساله همین روزهای مردمش را به تصویر می‌کشید تا رسانه ها به یاری‌اش بشتابند. با سرعت بالا فیلم ساختن و روانه جشنواره کردن، هنر نیست. فیلمی بسازید که قابل احترام و در شان جغرافیای شما باشد. فیلمی بسازید که دغدغه شما باشد. به دیالوگ فکر کنید آن را باور کنید بعد در دهان بازیگرتان بنشانید. بازیگر را هدایت کنید و به او به او بقبولانید که چه می‌خواهید.

ما به عنوان مخاطب باید آن بازی ها را باور کنیم. کاری نکنید که بازیگر هایتان بعدها ابا داشته باشند که از همکاری با شما یاد کنند. شما نماینده یک قومید. یا نسازید یا خوب فکر کنید. دستاورد فیلم میرو این شده که فقط باور می‌کنیم این فیلم در سیستان ساخته شده. اما شک داریم با این بازی های ضعیف و کارگردانی غیر منطقی چطور به جشنواره راه پیدا کرده!

۳ نکته از فیلم:

  • مادر اینقدر خشن و بی رحم؟
  • الان رو دریاب
  • سیستان واقعا قشنگه

چند نکته درباره فیلم

  • تصویربرداری میرو حدود ۲ ماه در شهرستان چابهار طول کشید.
  • این فیلم سومین اثر سینمایی ریگی از فیلمسازان بلوچ کشور پس از فیلم‌های تحسین شده «لیپار» و «هوک» است که در ژانر کودک و نوجوان تولید شده و در بستر قصه‌ای متعلق به دوران دفاع مقدس در دهه ۶۰ روایت می‌شود.
  • فیلم هوک ساخته قبلی ریگی که در جشنواره سال گذشته حاضر بود بدون آنکه اکران شود راهی اکران آنلاین شد.
  • سعید الهی برادر محمود گبرلو که به عنوان مجری تلویزیون و پژوهشگر در حوزه سینما فعالیت می‌کرد پیش از تهیه فیلم میرو مستندی به نام «قوی دل» را برای جشنواره سینما حقیقت تولید کرد که ۴ تندیس از این جشنواره را کسب کرد.

پوستر فیلم میرو

پوستر فیلم میرو

تیزر فیلم میرو

بیوگرافی بازیگران فیلم میرو

سودابه بیضایی

سودابه بیضایی (متولد شیراز) بازیگر و نویسنده سینما و تلویزیون اهل ایران است. از جمله کارهای سینمایی وی می توان به کودک و فرشته (۱۳۸۷)، محافظ (۱۳۸۶)، غیرمنتظره (۱۳۸۵)، گیس بریده (۱۳۸۵)، روز روشن (۱۳۹۱)، پانسیون دختران (۱۳۹۳)، لرد (۱۳۹۵) و جاودانگی (۱۳۹۴) اشاره کرد.

سودابه بیضایی

امیررضا دلاوری

امیر رضا دلاوری بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است. فعالیت هنری را از سال 1378 با بازی در فیلم سینمایی متولد ماه مهر آغاز کرد. دلاوری تاکنون در آثار بسیاری از جمله فیلم های سینمایی خائن کشی، غیبت موجه، چ، نفوذی، جنایت، مجموعه های تلویزیونی وارش، آنام، پریا، هوش سیاه ۲، عملیات ۱۲۵، ساختمان ۸۵، مختارنامه، کلاه پهلوی و مجموعه نمایش خانگی یاغی (اختصاصی فیلیمو) حضور داشته است.

امیررضا دلاوری

حمید ابراهیمی

حمید ابراهیمی بازیگر، کارگردان و نویسنده است. او دانش آموخته کارشناسی اطلاع رسانی و کتابداری گرایش هنر است. بیش از سه دهه تجربه در تئاتر را دارد. ابراهیمی بیش از این که بازیگر سینما و تلویزیون باشد بازیگر تئاتر است و در دوران نوجوانی با بازی در تئاتر دانش آموزی در سال ۱۳۶۵ موفق به کسب رتبه نخست بازیگری کشور شد.ا مجموعه صاحبدلان در تلویزیون به مردم معرفی شد و در مجموعه های متعددی از جمله مثل هیچ کس نقش آفرینی کرده است. اوایفاگر نقش «هوشنگ» درمجموعه گاوصندوق بود. در فروردین ۱۳۹۲ دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از جشنواره فیلمهای پلیسی مسکو برای فیلم «تعبیر خواب» دریافت کرد.از دیگر فعالیت های این هنرمند در سال های فعالیت هنری اش، حضور به عنوان مجری طرح، انتخاب بازیگر و بازیگردان بوده است.

حمید ابراهیمی

آرزو تاج نیا

آرزو تاج نیا هنرپیشه است. او فعالیت هنری را با حضور در تئاتر آغاز کرده است. او در فیلم های سینمایی هوک، لیپار، روزبه و مجموعه های آتش در گلستان و وارش حضور داشته است.

آرزو تاج نیا

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا