اخبار بازیگرانفیلم ایرانی

معرفی فیلم ارفاق بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر که به تازگی منتشر شده است

هوتن شکیبا ،معلمی آرام در دل یک بحران

فیلم ارفاق اثری اجتماعی و درام به نویسندگی و کارگردانی رضا نجاتی محصول سال 1399 است که به تازگی اکران شده است. در این مطلب، خبرهای مربوط به فیلم ارفاق و همین‌طور اطلاعاتی را که تاکنون از حاشیه و اصل فیلم ارفاق منتشر شده می‌خوانید.

کارگردان فیلم ارفاق چه کسی است؟

کارگردان فیلم ارفاق رضا نجاتی است.

خلاصه داستان و موضوع فیلم ارفاق چیست؟

در خلاصه داستان فیلم ارفاق آمده است: پس از آن که دبیر ریاضی یک مدرسه نمره مردودی یکی از شاگردان را با صدای بلند در کلاس اعلام می کند، شاگرد برای گرفتن انتقام، نقشه ای طراحی می کند تا در مدرسه برای دبیر دردسر ایجاد کند و…

اسامی بازیگران نقش اصلی فیلم ارفاق چیست؟

هوتن شکیبا ، سیاوش چراغی‌ پور، اصغر پیران، مهیار راحت‌ طلب، محمد شاکری، علی راد، منصور نصیری و شایان پناهی بازیگران فیلم ارفاق هستند.

مشخصات فیلم ارفاق

نام فیلمارفاق
کارگردانرضا نجاتی
تهیه کنندهسولماز وزیرزاده
نویسندهرضا نجاتی
ژانر اجتماعی درام
سال ساخت 1399
تاریخ‌های انتشار
1402
مدت زمان
۱۸ دقیقه

معرفی فیلم ارفاق

لیست بازیگران فیلم ارفاق

  • هوتن شکیبا
  • سیاوش چراغی‌ پور
  • اصغر پیران
  • مهیار راحت‌ طلب
  • محمد شاکری
  • علی راد
  • منصور نصیری
  • شایان پناهی

عوامل فیلم ارفاق

  • نویسنده و کارگردان: رضا نجاتی
  • مدیر فیلمبرداری: آرمان فیاض
  • تدوین: عماد خدابخش
  • طراح صحنه: سعید حسنلو
  • طراح گریم: امید گلزاده
  • طراح لباس: سمانه احمدی مطلق
  • صدابردار: هادی معنوی پور
  • طراحی و ترکیب صدا: حسین قورچیان
  • موسیقی: پیام آزادی
  • اصلاح رنگ: فربد جلالی
  • برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: مرضیه اکبرنژاد
  • جلوه های بصری: محمدرضا رمضانیان
  • منشی صحنه: رعنا بهرخ
  • عکاس: مهسا عباسی
  • طراح پوستر: متین خیبلی
  • فیلم پشت صحنه: مهرنوش فرجی
  • مشاوران پروژه: سعید زمانیان، آزاده مسیح زاده
    مجری طرح: اسماعیل نیک سرشت
  • باتشکر از:مجتبی فریدونی و امیرحسین پاکزاد
  • تهیه کننده: موسسه فرهنگی و هنری پویا نوین ماندگار و سولماز وزیرزاده

گفتگو با کارگردان فیلم ارفاق که در جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران خوش درخشید

شما از فیلم سازانی هستید که این حرفه را از دوران نوجوانی و در مشهد آغاز کرده اید.

بله. من متولد شهر مشهد هستم و تا قبل از دانشگاه هم در این شهر زندگی می‌کردم. فیلم سازی را از دوران راهنمایی و دبیرستان شروع کردم و در نوجوانی تصمیم گرفتم که از دبیرستان به هنرستان هنر‌های زیبا تغییر رشته دهم. در هنرستان هنر‌های زیبای مشهد در رشته سینما تحصیلاتم را آغاز کردم. سپس به تهران رفتم. در دانشکده هنر و معماری به تحصیل در رشته نمایش مشغول شدم و مقطع کارشناسی را به پایان رساندم. از سالی که وارد دانشگاه شدم، تقریبا هر سال یک فیلم کوتاه ساخته ام و چند سالی است که در جشنواره فیلم کوتاه شرکت می‌کنم.

فیلم‌های کوتاه کارنامه شما که در جشنواره فیلم کوتاه حضور داشته اند، عبارت هستند از «چندش»، «شوفر» و «ارفاق»؛ اما این آخری بسیار مورد توجه قرار گرفت و در جشنواره فیلم کوتاه تهران هم درخشید.

ارفاق با اقبال عمومی و نظر مثبت داوران جشنواره توانست در همه بخش‌ها نامزد تندیس جشنواره یا جایزه اول شود. در نهایت هم جایزه بهترین فیلم برداری برای آرمان فیاض به دست آمد.

به عنوان یک سینماگر جوان فعال در عرصه فیلم‌های کوتاه، چه مشکلاتی را پیش روی خود داشته اید و ساختار تولید فیلم‌های کوتاه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من از سال ۸۹ به طور حرفه‌ای فیلم کوتاه می‌سازم و احتمالا، حداقل تا چند سال آینده، فیلم کوتاه نخواهم ساخت؛ بلکه قصد دارم سال آینده وارد عرصه فیلم سینمایی بلند شوم. این فیلم هنوز در مرحله نگارش فیلمنامه است.

با این حال، فکر می‌کنم که در عرصه ساخت فیلم کوتاه، مهم‌ترین مسئله بودجه است و تا زمانی که اقتصاد فیلم کوتاه درست نشود، مشکلات هم از بین نخواهند رفت. تا وقتی که جوانان خلاق و هنرمند مجبور باشند انرژی خود را صرف تهیه بودجه کنند و از سویی سرمایه مناسب وارد سینمای کوتاه نشود، ما همچنان با مشکلات اولیه روبه رو خواهیم بود. شاید بد نباشد اگر از سوی سازمان سینمایی بودجه‌ای به انجمن سینمای جوان تزریق شود و هنرمندان جوان بیشتری مورد حمایت قرار بگیرند.

امروز میانگین هزینه تولید یک فیلم کوتاه حرفه‌ای حدود صد میلیون تومان است و این چیزی نیست که در توان همه فیلم سازان جوان و علاقه‌مندان این حوزه باشد. اگر این مشکل رفع شود، می‌توانیم درباره گام‌های بعدی هم فکر کنیم و به الگوی بهتری در ساختار فیلم کوتاه برسیم.

سی وهشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران را به لحاظ کیفی چطور ارزیابی می‌کنید؟

به طور کلی، این مهم‌ترین رویداد سینمایی فیلم کوتاه کشور است و به همین دلیل حساسیت‌های بیشتری دارد؛ البته از نظر نسبت فیلم ساز به جشنواره و نه از نظر نسبت مسئولان به جشنواره. وقتی حساسیت فیلم سازان بیشتر شود، توقعاتی هم به وجود می‌آید در اعتبار این جشنواره می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. بالأخص که از امسال در فهرست جشنواره‌های اسکاری هم قرار گرفته است. جشنواره امسال، با توجه به واکسیناسیون و کنترل نسبی شرایط بیماری کرونا، نسبت به سال گذشته پررونق‌تر بود.

فیلم «ارفاق» هم زمان با جشنواره آنلاین هم اکران شد. این اتفاق را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

بله. پیش از جشنواره فرمی را در اختیار ما قرار دادند که در این باره نظرسنجی کرده بود و من هم ابراز تمایل کردم که فیلمم به اکران آنلاین دربیاید. با توجه به شرایط امروز و شیوع کرونا، مردم کمتر برای تماشای فیلم کوتاه به سالن سینما می‌روند و بخشی از مردم در شهرستان‌ها به سادگی نمی‌توانند فیلم‌های کوتاه را روی پرده ببینند. اکران آنلاین مسیر نمایش فیلم را کوتاه‌تر می‌کند و من فکر می‌کنم فیلم ساز فیلمش را برای دیدن مردم می‌سازد و هر سازوکاری که این دیده شدن را آسان‌تر کند، اتفاق خوبی است.

عوامل فیلم را چطور دور هم جمع کردید؟

عوامل فیلم کوتاه «ارفاق» همگی از هنرمندان حرفه‌ای عرصه سینما هستند که من با برخی از ایشان رابطه دوستی هم دارم. پیش بینی می‌کنم این گروه در فیلم سینمایی بلندی که در آینده خواهم ساخت، در کنارم خواهند بود.

غیر از شما، کدام یک از عوامل فیلم اهل مشهد هستند؟

آقای امید گلزاده، طراح گریم فیلم که در سینما هم سوابق زیادی دارند، از هنرمندان مشهدی است.

همکاری با هوتن شکیبا چطور شکل گرفت؟

آقای شکیبا یکی از بهترین بازیگران و ستاره‌های سینمای امروز ایران هستند که من از همان زمان نگارش فیلم نامه او را مد نظر داشتم. متن را برایش فرستادم و در چند جلسه درباره کیفیت اجرایی فیلم به توافق رسیدیم. خوشبختانه آقای شکیبا در یک دوره کوتاه توانست، در فاصله بین دو فیلم سینمایی بلند، به فیلم کوتاه «ارفاق» اضافه شود. اما مهم‌ترین مسئله به نظرم این بود که فیلم نامه را دوست داشت. علاوه بر هوتن شکیبا، حضور آقایان سیاوش چراغی پور و اصغر پیران هم در این فیلم مایه خوشحالی من است.

به نظر می‌رسید که هدایت بازیگر نوجوان فیلم به خوبی انجام شده است. رسیدن به این لحن دشوار بود؟

لذت بخش‌ترین بخش کار برای من چالش کار با بچه‌ها و نوجوانان است که تعامل بسیار جذابی را شکل می‌دهد. فیلم قبلی من «شوفر» هم درباره یک نوجوان بود که تجربه بسیار خوبی محسوب می‌شد. براین باورم در مورد بازیگران نوجوان هوش از قدرت بازیگری مهم‌تر است. مهیار راحت طلب و محمد شاکری دو بازیگر نوجوان این فیلم بودند که من از همکاری با آن‌ها بسیار لذت بردم.

هوتن شکیبا در فیلم ارفاق

معرفی فیلم ارفاق

همزمان با اکران فیلم «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی، پلتفرم نماوا فیلم کوتاه «ارفاق»، اثر تحسین‌شده این کارگردان را منتشر کرده است. هوتن شکیبا در این فیلم در قامت معلمی به ایفای نقش پرداخته که به یکباره خود را در دل یک بحران ناخواسته می‌بیند.

رضا نجاتی پیش از تولید اولین فیلم بلند سینمایی‌اش؛ «بعد از رفتن»، چهار فیلم کوتاه را عناوین «تریبون»، «چندش»، «شوفر» و «ارفاق» را کارگردانی کرده بود. او سال 1400 موفق شد برای کارگردانی «ارفاق» برنده سیمرغ بهترین فیلم کوتاه از جشنواره چهلم فیلم فجر شود.

خلاصه داستان فیلم ارفاق

داستان این فیلم، به طور کامل در یک مدرسه روایت می‌شود. هوتن شکیبا در نقش معلمی آرام و وظیفه‌شناس ظاهر شده که بی‌دلیل درگیر ماجرایی پیچیده از سوی یکی از دانش‌آموزانش می‌شود.

معلم نمره یکی از دانش‌آموزان را برخلاف میلش سر کلاس اعلام می‌کند و دانش‌آموز از مسیر تعادل خارج می‌شود و مسئله به سمت‌وسوی دیگری می‌رود. معلم که علاقه زیادی به حرفه‌اش دارد و نمی‌خواهد جایگاهش را از دست بدهد، دست به تصمیمی عجیب می‌زند و مخاطبانش را غافلگیر می‌کند.

بررسی فیلم ارفاق

یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت فیلم، بازی هوتن شکیباست. او با محاسن و کت‌وشلواری رسمی و همچنین لحن آرامی که برای صحبت کردن انتخاب کرده، کاملا در قالب یک معلم متعهد، باورپذیر ظاهر شده. تمام مدت سعی می‌کند با عقلانیت و رفتاری متناسب با شأن و منزلتی که دارد مسئله را حل کند اما آنچه درباره نقش بیش از همه اهمیت دارد این است که شکیبا توانسته غوغای درونی این شخصیت را هم به‌خوبی در رفتار و نگاه‌هایش به تصویر بکشد.

رضا نجاتی به جای شاخ‌وبرگ دادن و استفاده از صحنه‌های اضافه، صرفا دست روی کانون تمرکز داستان گذاشته. بدون مقدمه‌چینی وارد اصل مطلب می‌شود و خیلی زود تکلیف مخاطبانش را در مواجهه با معنایی که قصد بیانش را دارد روشن می‌کند.او داستان فیلمش را در لوکیشنی که محدود به کلاس درس و راهرو و آبدارخانه مدرسه، پیش می‌برد، اما با این حال در همین چارچوب، بحران را به بهترین شکل می‌سازد.

انتخاب بازیگران و چیدمان آنها کنار هم به‌درستی صورت گرفته. علاوه بر هوتن شکیبا، سیاوش چراغی‌پور و اصغر پیران هم انتخاب‌های شایسته‌ای برای این اثر هستند.

نامزدی «ارفاق» در هشت بخش جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران

فیلم کوتاه «ارفاق» نامزد دریافت جایزه در هشت بخش از دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران(ایسفا) شد.
نامزد بهترین بازیگر: هوتن شکیبا
نامزد بهترین فیلمبرداری: آرمان فیاض
نامزد بهترین تدوین: عماد خدابخش
نامزد بهترین صدا: هادی معنوی پور، حسین قورچیان
نامزد بهترین موسیقی: پیام آزادی
نامزد بهترین کارگردانی: رضا نجاتی
نامزد بهترین فیلمنامه: رضا نجاتی
نامزد بهترین فیلم: موسسه فرهنگی و هنری پویا نوین ماندگار
فیلم کوتاه ارفاق پیش از این موفق به دریافت سیمرغ بلورین از چهلمین جشنواره فیلم فجر شده است.

پوستر فیلم ارفاق

پوستر فیلم ارفاق

تیزر فیلم ارفاق

بیوگرافی بازیگران فیلم ارفاق

هوتن شکیبا

هوتن شکیبا بازیگر ایرانی متولد 24 خرداد 1363 است. او به خاطر بازی در سریال کمدی اجتماعی لیسانسه‌ها محصول سال 1395 تا 1398 شناخته شده است. هوتن شکیبا همچنین برای ایفای نقش عبدالحمید ریگی در فیلم شبی که ماه کامل شد محصول سال 1397، برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

آثار دیگر هوتن شکیبا عبارتند از: فیلم تی تی محصول سال 1399، فیلم ابلق محصول سال 1399، فیلم عامه پسند محصول سال 1398، فیلم هلن محصول سال 1394، فیلم کمدی طبقه هساث (حساس) محصول سال 1392، فیلم شب، بیرون محصول سال 1392، سریال مهمونی محصول سال 1400 و 1401، سریال عاشقانه و اجتماعی رهایم کن محصول سال 1401 و سریال ابله محصول سال 1393.

هوتن شکیبا

سیاوش چراغی‌ پور

سیاوش چراغی پور بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است. بازیگری را زیر نظر مصطفی اسکویی در هنرکده آناهیتا فراگرفت. فعالیت هنری خود را از تئاتر آغاز کرد و در عرصه تئاتر سابقه همکاری با کارگردان های بزرگی را دارد. در سال 1375 با سریال دوقلو ها وارد تلویزیون شد. از سال 1375 تا 1380 فعالیت هنری خود را با اجرای تئاتر ادامه داد. فیلم سینمایی من، ترانه ۱۵ سال دارم در سال 1380 اولین تجربه سینمایی او بود. نقش دکتر خاموش در سریال باغچه مینو از به یادماندنی ترین نقش های اوست. نقش آفرینی در فیلم های لب خط، جنایت بی دقت، جهان با من برقص، ما همه با هم هستیم، مارموز، ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا، دلم می خواد، ورود آقایان ممنوع، سریال های لیسانسه ها، بچه مهندس ١، حلقه سبز، فوق لیسانسه ها و مجموعه های نمایش خانگی رقص روی شیشه، سال های دور از خانه، جیران (اختصاصی فیلیمو) از جمله کارهای اوست.

سیاوش چراغی‌ پور

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا