اخبار بازیگرانفیلم ایرانی

معرفی فیلم کمدی سیاسی «چپ راست»

فیلم چپ راست اثری کمدی سیاسی به کارگردانی حامد محمدی محصول سال 1398 است که در سال 1401 بر روی پرده سینماها رفت و مورد استقبال قرار گرفت. اکنون نیز اکران آنلاین آن شروع شده است. در این مطلب، خبرهای مربوط به فیلم چپ راست و همین‌طور اطلاعاتی را که تاکنون از حاشیه و اصل فیلم چپ راست منتشر شده می‌خوانید.

کارگردان فیلم چپ راست چه کسی است؟

کارگردان فیلم چپ راست حامد محمدی می‌باشد.

خلاصه داستان و موضوع فیلم چپ راست چیست؟

داستان فیلم چپ راست که بر اساس واقعیت می‌باشد، داستان دو خانواده است که فرزندان آن‌ها در بدو تولد جابه‌جا شده و از این رو مشکلاتی را سر راه این دو خانواده می‌گذارد. خانواده اول با بازی رامبد جوان و سارا بهرامی فوق‌العاده مذهبی بوده و خانواده دوم با بازی پیمان قاسم‌خانی و ویشکا آسایش برعکس خانواده اول اند.

اسامی بازیگران نقش اصلی فیلم چپ راست چیست؟

رامبد جوان،ویشکا آسایش،سارا بهرامی و پیمان قاسم خانی بازیگران اصلی فیلم چپ راست هستند.

مشخصات فیلم چپ راست

نام فیلمچپ راست
کارگردانحامد محمدی
تهیه کنندهمنوچهر محمدی
نویسندهحامد محمدی
ژانر کمدی سیاسی
توزیع کنندهفیلمیران
فیلیمو و نماوا
تاریخ‌های انتشار
۲۱ دی ۱۴۰۱

۸تیر ۱۴۰۲(اکران آنلاین)

مدت زمان
۸۸ دقیقه
هزینهٔ فیلم٢ میلیارد تومان
فروش گیشه۱۳٬۴۶۷٬۸۶۰٬۰۰۰ تومان

دانلود رایگان فیلم چپ راست

دانلود رایگان فیلم چپ راست

دانلود فیلم چپ راست، هنوز امکان پذیر نیست زیرا به تازگی اکران آنلاین آن شروع شده است و دانلود قانونی فیلم چپ راست یا دانلود رایگان فیلم چپ راست بعد از پخش آن در شبکه نمایش خانگی امکان پذیر است.

فیلم چپ راست

لیست بازیگران سریال چپ راست

  • رامبد جوان در نقش بشیر کشاورز
  • پیمان قاسم‌خانی در تقش اصلان دهقان
  • ویشکا آسایش در تقش مریم همسر اصلان دهقان
  • سارا بهرامی در نقش معصومه همسر بشیر کشاورز
  • سروش صحت در نقش بازپرس اردشیر
  • مونا فرجاد در نقش شکوفه
  • ستاره اسکندری در نقش مهوش
  • محمدرضا مالکی در نقش استاد
  • تینو صالحی در نقش حاج آقا

بازیگران سریال چپ راست

عوامل فیلم چپ راست

  • کارگردان: حامد محمدی
  • تهیه‌کننده: منوچهر محمدی
  • نویسنده: حامد محمدی
  • موسیقی: امیر توسلی
  • فیلم‌بردار: مرتضی هدایی
  • تدوین‌گر: میثم مولایی

معرفی حامد محمدی کارگردان فیلم چپ راست

حامد محمدی کارگردان، فیلمنامه نویس و نویسندهٔ ایرانی است. او فارغ التحصیل رشتهٔ حقوق بین الملل از دانشگاه تهران است. محمدی در فیلم سینمایی مارمولک به عنوان جانشین تهیه کننده حضور داشت.در سال ۱۳۸۷ با فیلم طلا و مس فعالیت خود را به عنوان نویسنده آغاز کرد. فیلمنامهٔ طلا و مس در جشنوارهٔ فیلم فجر و در جشن سینمای ایران نامزد جایزهٔ بهترین فیلمنامه شد و در جشن تصویر سال تندیس حافظ برای بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. فیلمنامهٔ طلا و مس در سال ۱۳۸۸ توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شد. حوض نقاشی نام فیلمنامه بعدی او بود که در سال ۱۳۹۱ به کارگردانی مازیار میری ساخته شد. محمدی اولین فیلم سینمایی خود به نام فرشته ها با هم می آیند را در سال 1392 کارگردانی کرد. او کارگردانی فیلم های سینمایی چپ راست، چهار انگشت، اکسیدان، مجموعهٔ تلویزیونی زعفرانی و قبله عالم را نیز در کارنامه هنری خود دارد. از حامد محمدی دو مجموعه داستان کوتاه به نام های شش و سی و دو دقیقه میدان تجریش و عاشقی روی خط عابر پیاده منتشر شده است.

معرفی فیلم چپ راست

این فیلم که پیش تولید و تولید آن در دی و بهمن ۱۳۹۸ در سکوت کامل خبری پیش رفت، از جمله پروژه‌های سینمایی بود که در اولین ساعات اعلام شیوع ویروس کرونا از سمت ستاد ملی مقابله با کرونا، جهت حفظ سلامت و ایمنی هنرمندان و عوامل پروژه که از سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند، در حالی که فقط یک هفته تا پایان آن باقی مانده‌است تصمیم به توقف فیلمبرداری آن گرفته شد.

چپ، راست به کارگردانی حامد محمدی و به تهیه‌کنندگی نعمت‌الله از جمله فیلم‌هایی بودند که به دلیل ممیزی و سانسور زیاد نتوانستند در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کنند.

ژانر چپ راست کمدی سیاسی و خانوادگی است.

معرفی فیلم چپ راست

زمان اکران فیلم چپ راست

اکران اولیه این فیلم بعد از توقیف در دی ماه ۱۴۰۰اعلام شد اما از اکران آن جلوگیری شد. سپس بعد از سه سال توقیف این فیلم در ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱ روانه اکران شد و اکران خودش را در بهار ۱۴۰۲ ادامه داد و موفق به جذب ۴۰۰/۰۰۰ مخاطب در سینماها شد.

زمان اکران فیلم چپ راست

داستان فیلم چپ راست

در این بخش با خلاصه فیلم چپ راست همراه شما هستیم. این اثر براساس قصه‌ای واقعی ساخته شده و به روایت دو خانواده می‌پردازد که فرزندان آنها در بدو تولد با یکدیگر عوض شده‌اند. یکی از این خانواده‌ها به شدت مذهبی هستند و دیگری کاملا خصوصیاتی عکس خانواده اول دارند. حال عاقبت این خانواده و فرزندانشان چه خواهد شد.

داستان فیلم چپ راست

نقد و بررسی فیلم چپ راست

«چپ-راست» شروع غافلگیرکننده‌ای دارد (البته اگر بعداً معلوم نشود ایده‌اش اوریجینال نبوده و سازنده‌اش آن را از فیلم دیگری برداشته!): نمای از بالای صحنه سزارین دو زن باردار در کنار هم، تا لحظه‌ تولد نوزادهایشان. موقعیت مرکزی فیلم هم جذاب به نظر می‌رسد: بچه‌هایی که در همان بیمارستان جابه‌جا می‌شوند و والدین‌شان –که رقیب سیاسی همدیگرند- تا سال‌ها بعد از این موضوع خبر ندارند. با این حال، اتفاقات سیاسی کشور در سال‌های اخیر (به‌خصوص طی چند ماه گذشته)، باعث شده که فیلم به لحاظ مضمونی (از همان اسمش تا سکانس پایانی) حالا دیگر یخ‌کرده و از دهن افتاده به نظر برسد. شاید خیلی هم نشود این موضوع را به حساب بدشانسی پدر و پسر محمدی گذاشت. چون مستقل از موج پرشتاب رویدادهای پاییز تاکنون، حتی موقع تولید چپ-راست هم بعید به نظر می‌رسید که سکه‌ حرفش دیگر بین مخاطبان خریداری داشته باشد. فیلمی که سه سال قبل ساخته شده و اکرانش به دلایل مختلف تا به امروز به تعویق افتاده تا درنتیجه، یکی از اتفاقات نادر تاریخ سینما رقم بخورد: تاریخ مصرف فیلم قبل از رسیدنش به پرده به سر رسیده!

نقد و بررسی فیلم چپ راست

فیلم چپ، راست همان مسیری را دنبال می‌کند که با «نان و عشق و موتور هزار» در سینمای ما آغاز شد و بعدها به شکل‌های مختلف در کمدی‌های خوب و بد دیگری ادامه پیدا کرد: از «مکس» و «اخراجی‌ها ۳» دهه ۸۰ تا «دینامیت» همین اواخر. تقابل دو مشی سیاسی و دو نگاه اجتماعی و سبک زندگی شخصی، که قرار است از دل مواجهه افراط‌های یکی با تفریط‌های دیگری کمدی ساخته شود. در خلق چنین فضای طنزآمیزی، البته که «اغراق» یکی از ابزارهای اصلی است. اما محمدی چه در فیلمنامه چه در اجرا، این اغراق‌ها را بی‌هیچ ظرافت و وسواسی، زمخت و دم‌دستی پرداخته و تحویل‌مان داده. گویی با سیناپس لُخت و بی‌جزئیاتی طرفیم که صرفاً قرار بوده خلاصه داستانش را برایمان تعریف کند و پررنگ کردن طرح و نقش‌های این اتود خام و رنگ‌آمیزی شخصیت‌ها و موقعیت‌ها و درآوردن ریزه‌کاری‌هایش را به ادامه کار موکول کرده؛ اما فیلمساز به جای این‌که مرحله تبدیل این سیناپس ساده و مختصر به فیلمنامه را پشت سر بگذارد و اجازه دهد تا با نمک و فلفل و ادویه لازم، با حرارت ملایم در زمان کافی پخته شود، یک‌راست آن‌ را جلوی دوربین برده است. نتیجه هم شده شوخی‌های بی‌نمک و گاه لوسی که بعضاً از فرط ساده‌انگاری، فهم و درک مخاطبش را به چالش می‌کشد و حتی شاید او را به جای کارگردان، دچار شرم نیابتی کند.

نقد و بررسی فیلم چپ راست

مثلاً نگاه کنید به ایده مصاحبه خبرنگار خارجی با «بشیر کشاورز» (رامبد جوان) و حضور «اصلان دهقان» (پیمان قاسم‌خانی) به‌عنوان مترجم در کنار او. موقعیتی اغراق‌آمیز که در جان خودش تضاد طنزآلودی دارد، ولی صحبت‌ها و جزئیاتش چنان سطحی و ساده‌لوحانه پیش می‌رود که انگار داریم یک نمایش مدرسه‌ای از بچه‌های دبیرستانی می‌بینیم، نه یک فیلم سینمایی بزرگسالانه.

از این دست اغراق‌های نتراشیده و تکرارهای دستمالی‌شده در فیلم فراوان است. از سکانس مناظره تلویزیونی (بعد از تیتراژ) و «بگم بگم»هایی که دو رقیب سیاسی علیه هم راه انداخته‌اند بگیر تا سکانس بی‌موقع سر رسیدن مدیر اصولگرا به خانه کشاورز و تلاش ناکام او برای پنهان کردن دهقان. حتی گاهی در میزانسن‌ها نیز این اغراق‌ها شکلی مزاحم و آزارنده به خود می‌گیرند، مثل مصاحبه تلفنی کشاورز، وقتی خودش همراه فرزندش کنار سنگ توالت نشسته‌اند (برای روشن‌تر شدن منظور از «ظرافت و ریزه‌کاری در پرداخت جزئیات موقعیت‌های آشنا»، شاید مقایسه شکل استفاده از توالت در این سکانس با «شوخی‌های توالتی» عطاران بد نباشد).

روایت اصلی داستان فیلم چپ راست بعد از تن دادن دو طرف دعوا به توصیه بازپرس و هم‌خانه شدن‌شان، عملاً‌ دیگر درجا می‌زند و جز شاخ و برگ دادن به موقعیت‌های فرعی و تعریف خرده‌قصه‌های حاشیه‌ای، در طول پیش نمی‌رود؛ یعنی ما در فیلم چیزی از این موضوعِ (ظاهراً) مهم نمی‌بینیم که این هم‌خانگی، درنهایت چقدر بر ارتباط هر کدام از والدین با بچه‌های دیگری مؤثر بوده یا نزدیک شدن بچه‌ها به هم، چه تأثیری روی پدر و مادرهایشان گذاشته است

سارا بهرامی در فیلم چپ راست

خود شخصیت‌ها و بازی‌هایشان هم از این آفت دور نبوده‌اند. هر چهار شخصیت اصلی (و همین‌طور دو مدیر سیاسی بالادستی‌شان) تیپ‌هایی نخ‌نما و کلیشه‌ای‌اند و جزئیاتی که به هر کدام طعم و رنگ و عطر خاصی بدهد -چه بر روی کاغذ چه در اجرایشان- وجود ندارد. شاید در این بین فقط آشپزی کردن (و کلاً‌ خانه‌دار بودن) دهقان استثنا باشد، که اتفاقاً در همین حد هم گاه به شوخی‌های بامزه و متفاوتی منجر شده؛ مثل تأکید کشاورز به او برای پرهیز از خوردن سردی‌جاتی که برای درست کردن سالاد و ترشی روی میز چیده است.

خود بازیگران هم در ایفای نقش‌هایشان معمولاً چیزی بیش از آنچه قبلاً در شخصیت‌های مشابه نشان‌مان داده بودند، ندارند. پیمان قاسم‌خانی را ‌در «سن‌پترزبورگ»، و ویشکا آسایش را در «خوب بد جلف» -وقتی در حضور مسئولان دولتی، در جلد مدیر‌پسندش فرو می‌رفت- در قالب‌های مشابه دیده‌ایم. بازی سارا بهرامی گرچه بهتر از بقیه است اما هم شخصیتش در فیلمنامه آن‌قدری پرداخت نشده (نهایت آنچه از او در خاطرمان می‌ماند، گیر دادنش به بدحجابی دیگر زنان است) هم آن‌قدرها وزن مهمی در قصه ندارد. اما جدا از بازی این سه نفر، چپ-راست به وضوح از بازی اشتباه رامبد جوان ضربه خورده است. ایده ‌او برای تُک‌زبانی حرف زدن در نقش کشاورز، بیش از حد پیش پا افتاده و کهنه به نظر می‌رسد و تأکیداتش در گفتار و رفتار این مرد، به منظور پررنگ کردن زاویه‌های شخصیتی یک چهره‌ سیاسی دگم و بی‌منطق و زبان‌نفهم، ابداً روی کاراکتر ننشسته و حتی همان اندک تلاش محمدی برای خلق چنین موجودی در فیلمنامه را هم به باد داده است. با این حال در میان شخصیت‌های فرعی فیلم، لحظاتی که «‌آقای بازپرس» (سروش صحت) و «خانم پرستار» (ستاره اسکندری) جداجدا خلق کرده‌اند، احتمالاً تنها یادگاری بیننده از تماشای چپ-راست باشد. ایده‌های کوچک اما خلاقانه‌ای در فیلمنامه –بازپرس رندی که با تصویر همیشگی‌اش در فیلم‌هایمان فرق دارد، و پرستار «شیطون»ی که از بیمارستان سر از سالن آرایشگری درآورده- که با بازی هر دو نفر، به خوبی به ثمر نشسته است. به خصوص جملات قصار تلگرامی آقای بازپرس.

ویشکا آسایش در فیلم چپ راست

اما شوخی‌های چپ-راست (مثل همین یکی) عموماً در حد متن و دیالوگ‌ها باقی می‌ماند و در معدود دفعاتی هم که به تصویر می‌رسد –مثل نگه داشتن کله دهقان زیر آب استخر- چنگی به دل نمی‌زند. روایت اصلی داستان نیز بعد از تن دادن دو طرف دعوا به توصیه بازپرس و هم‌خانه شدن‌شان، عملاً‌ دیگر در جا می‌زند و جز شاخ و برگ دادن به موقعیت‌های فرعی و تعریف خرده‌قصه‌های حاشیه‌ای، در طول پیش نمی‌رود؛ یعنی ما در فیلم چیزی از این موضوعِ (ظاهراً) مهم نمی‌بینیم که این هم‌خانگی، درنهایت چقدر بر ارتباط هر کدام از والدین با بچه‌های دیگری مؤثر بوده یا نزدیک شدن بچه‌ها به هم، چه تأثیری روی پدر و مادرهایشان گذاشته.

فیلم چپ راست در پایان، باز به یک حرف کهنه و تکراری می‌رسد: «دو جناح سیاسی کشور، به هیچ‌وجه به فکر ملت نیستند و کشاورز و دهقان راهی جز این‌که به خودشان برگردند ندارند.» حرفی که حتی در زمان ساخت فیلم (دی ماه ۹۸) بیات و منقضی شده بود، چه رسد به امروز. انگار حامد محمدی بعد از دو قلق‌گیری موفق برای گیشه در «اکسیدان» و «چهار انگشت»، حالا در چپ-راست با یک اشتباه محاسباتی بزرگ در جهت‌یابی، به زمین سفتی خورده است.

پوستر فیلم چپ راست

پوستر فیلم چپ راست

پوستر فیلم چپ راست

تیزر فیلم چپ راست

بیوگرافی بازیگران فیلم چپ راست

رامبد جوان در نقش بشیر کشاورز

رامبد جوان متولد 1 دی سال 1350 است و نخستین بار در سال 1373 با سریال همسران کار بازیگری را شروع کرد. پس از چندین سال کارگردانی و ساخت و اجرای برنامه خنداونه، حالا دوباره با یک نقش اصلی در فیلم کمدی چپ راست به سینما و جشنواره فیلم فجر برگشته است. جوان در دهه نود بیشترین تمرکز و انرژی خود را صرف برنامه موفق خندوانه کرد و توانست شش فصل از این برنامه را بسازد و آن را به یک برنده محبوب و پرمخاطب نزد مردم تبدیل کند. او در این بین فیلم نگار را کارگردانی و فیلم طلا را تهیه کرد، اما دقایق کمی را به عنوان بازیگر جلوی دوربین رفت. آخرین فیلمی که رامبد در آن به عنوان یک بازیگر نقش اصلی حضور داشته و خودش کارگردان نبوده است، به فیلم آزادی مشروط اثر حسین مهکام در سال 92 برمی‌گردد.

جوان بعد از پایان فصل ششم خندوانه و ساخت فیلمش، مهاجرت یکی دو ساله‌ای به کانادا داشت که با حواشی و واکنش‌های زیادی رو‌به‌رو شد. حالا او بعد از مدتی استراحت برگشته و علاوه بر اینکه بصورت همزمان در حال راه‌اندازی فصل هفتم خندوانه و ساخت سریال «مردم معمولی» در شبکه نمایش خانگی است، نقش اول فیلم حامد محمدی را هم ایفا کرده است.

رامبد جوان در نقش بشیر کشاورز

پیمان قاسم‌خانی در نقش اصلان دهقان

پیمان قاسم‌خانی نویسنده و کارگردان مطرح کمدی و طنز سینما و تلویزیون متولد 30 دی 1345 است و چندوقتی می‌شود که در کنار ورود به عرصه کارگردانی، چندباری بازیگری را هم تجربه کرده است. قاسم‌خانی اصولا علاقه‌ای به بازیگری ندارد و همان زمان که با فیلم سن پطرزبورگ در کنار محسن تنابنده یک کاراکتر درخشان را بازی کرد، با وجود پیشنهادات زیاد بازیگری سمت این کار نرفت و ترجیح داد همان نویسنده باقی بماند. حالا بعد از مدت‌ها حامد محمدی قاسم‌خانی را راضی کرده تا ایفاگر کاراکتری جذاب در فیلمش باشد. شروع همکاری محمدی و قاسمخانی به فیلم قبلی وی یعنی فیلم چهار انگشت باز می‌گردد.

پیمان قاسم‌خانی در نقش اصلان دهقان

ویشکا آسایش در نقش مریم دهقان

ویشکا آسایش در 16 آبان سال 1351 به دنیا آمد. او یکی از بازیگران مطرحی است که تا مدت‌ها با نقش قطام در سریال امام علی (ع) شناخته می‌شد، اما پس از بازی در نقش خانم دارابی در ورود آقایان ممنوع، بصورت کاملا جدی وارد فیلم‌های کمدی شد و وجه دیگری از توانمندی‌های خود را در بازیگری نشان داد. او در دهه اخیر در کنار بازی در آثار جدی و درام، در فیلم و سریال‌های کمدی هم بازی کرده است و حالا در جدیدترین فعالیت سینمایی خود، نقشی خاص را در فیلم کمدی چپ راست بازی کرده است.

ویشکا آسایش در نقش مریم دهقان

سارا بهرامی در نقش معصومه کشاورز

سارا بهرامی در 2 بهمن 1361 به دنیا آمده و دیگر بازیگر اصلی فیلم چپ راست حامد محمدی است.  سارا بهرامی که در دهه اخیر در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی مطرح شده است، در همین مدت کم بازیهای درخشانی را از خود به جا گذاشته و به همین دلیل جایزه سیمرغ بلورین و سایر جوایز معتبر سینمایی داخلی را تاکنون از آن خود کرده است.

بهرامی تجربه کار کمدی کمتری دارد، اما در هزارپای ابوالحسن داوودی نشان داد می‌توان پای به پای بازیگران مطرحی چون رضا عطاران و جواد عزتی بازی طنز خوبی از خود ارائه دهد.

سارا بهرامی در نقش معصومه کشاورز

سروش صحت در نقش بازپرس اردشیر

سروش صحت در 8 آذر 1344 به دنیا آمده و طی سال‌های اخیر پرکارتر از همیشه شده و علاوه بر نویسندگی و بازیگری، کارگردانی و اجرا را هم به تجربیات خود افزوده است. البته صحت هم مثل رامبد جوان چند سالی می‌شود اغلب در آثار سینما و تلویزیون به عنوان بازیگر ظاهر نمی‌شود و یا اگر هم حضور داشته باشد، نقشی فرعی و کوتاه بر عهده می‌گیرد.

سروش صحت در نقش بازپرس اردشیر

مونا فرجاد در نقش شکوفه

مونا فرجاد متولد 25 فروردین 1363 و از دیگر بازیگران فیلم سینمایی چپ راست است. او دختر جلیل فرجاد بازیگر باسابقه تئاتر، تلویزیون و سینما و همچنین خواهر مارال فرجاد است. مونا با اینکه مدت‌هاست در اثر شاخصی ایفای نقش نکرده، اما جسته و گریخته در سینما و تلویزییون حضور دارد و یکی از جدیدترین فعالیت‌هایش فیلم چپ راست حامد محمدی است.

مونا فرجاد در نقش شکوفه

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا