اخبار بازیگرانسریال ایرانی

معرفی مینی سریال حیثیت گمشده به کارگردانی سجاد پهلوان زاده

مینی سریال حیثیت گمشده عنوان تازه‌ترین سریال شبکه خانگی است که از ۲۵ تیر ۱۴۰۲ در فیلیمو  منتشر شد.دومین سریال‌ سجاد پهلوان‌زاده این‌بار نه یک تریلر جاسوسی که یک درام هیجان‌انگیز و پرتب‌وتاب است. اینجا خبرهای مربوط به مینی سریال حیثیت گمشده و همین‌طور اطلاعاتی را که تاکنون از حاشیه و اصل مینی سریال حیثیت گمشده منتشر شده را می‌خوانید

کارگردان مینی سریال حیثیت گمشده چه کسی است؟

مینی سریال حیثیت گمشده توسط سجاد پهلوان‌زاده کارگردانی شده است.

خلاصه داستان و موضوع مینی سریال حیثیت گمشده چیست؟

فعلا خلاصه داستان سریال حیثیت گمشده منتشر نشده است اما آنچه که از نام و فضای تنها عکس منتشر شده از آن بر می‌آید احتمالا باید منتظر یک داستان پرکشش ملودرام باشیم که فضایی تراژیک هم دارد. مردی که ناگهان متوجه می‌شود ‌پای «حیثیت» در میان است!

اسامی بازیگران مینی سریال حیثیت گمشده در نقش های اصلی چیست؟

بازیگران سریال حیثیت گمشده مهدی حسینی نیا، بهاره افشاری، الناز حبیبی، امیر نوروزی، بهزاد خلج، مهدی زمین‌پرداز و ستاره پسیانی هستند. با هنرمندی رحمان باقریان، با حضور نادر فلاح و آرش فلاحت‌پیشه و بازیگر خردسال هم آرشیدا درستکار است.

مشخصات مینی سریال حیثیت گمشده

نام سریالحیثیت گمشده
کارگردانسجاد پهلوان‌زاده
تهیه کنندهمحمدرضا منصوری
نویسندهاحمد سلگی
ژانرخانوادگی، درام
تاریخ انتشار۲۵ تیر ۱۴۰۲
توزیع کننده فیلیمو
رده سنیمناسب برای بالای 15 سال

بازیگران مینی سریال حیثیت گمشده

  • مهدی حسینی نیا
  • بهاره افشاری
  • الناز حبیبی
  • امیر نوروزی
  • بهزاد خلج
  • مهدی زمین‌پرداز
  • ستاره پسیانی
  • رحمان باقریان
  • نادر فلاح
  • آرش فلاحت‌پیشه
  • آرشیدا درستکار

بهاره افشاری در سریال حیثیت گمشده

عوامل مینی سریال حیثیت گمشده

  • کارگردان: سجاد پهلوان زاده
  • تهیه‌کننده: محمدرضا منصوری
  • طراح پروژه و مشاور کارگردان: محمدحسین مهدویان
  • نویسنده سریال: احمد سلگی
  • مدیر فیلمبرداری: سامان لطفیان
  • تدوین: حسین جمشیدی گوهری
  • موسیقی: مسعود سخاوت دوست
  • طراحی و ترکیب صدا: مهرشاد ملکوتی
  • مدیر صدابرداری: امین میرشکاری
  • طراح صحنه: امیرحسین حداد
  • طراح لباس: امیر ملک‌پور
  • طراح گریم: شهرام خلج
  • طراح جلوه های ویژه بصری: امین پهلوان‌زاده
  • طراح جلوه های ویژه میدانی: آرش آقابیک
  • مدیر تولید: آرش صالحی
  • دستیار اول کارگردان: جعفر نامنی
  • مدیر برنامه‌ریزی: محسن جعفرزاده
  • مدیر تدارکات: جواد باقری
  • منشی صحنه: الناز کوتی
  • طراح تیتراژ: حامد بارئی طبری
  • عکاس: مجید طالبی

معرفی سجاد پهلوان‌زاده کارگردان مینی سریال حیثیت گمشده

سجاد پهلوان‌زاده بعد از موفقیت در ساخت اولین سریالش در مقام کارگردان به سراغ ساخت دومین سریال خود رفته است. سقوط یک تجربه سخت و متفاوت برای پهلوان‌زاده بود که روایتی متفاوت از داعش و حضور این گروه تروریستی در منطقه مطرح کرد. این کارگردان جوان که تدوینگر آثار متاخر محمدحسین مهدویان هم بوده، در حیثیت هم همچون سریال اولش از حضور مهدویان در مقام مشاور و طراح پروژه استفاده کرده است. این نکته را هم از ما درگوشی داشته باشید که فضای این مینی‌سریال هیچ ربطی به سریال سقوط ندارد و پهلوان‌زاده می‌خواهد ثابت کند که اهل ریسک کردن است.

معرفی مینی سریال حیثیت گمشده

بعد از استقبال مخاطبان از سریال موفق و پرمخاطب سقوط این بار با یک اثر اجتماعی متفاوت از این کارگردان مواجه می‌شویم؛ مینی سریال حیثیت را همان تیم موفق سقوط برای پخش اختصاصی از فیلیمو تهیه و تولید می‌کنند.

معرفی نیکول کیدمن بازیگر پرافتخار هالیوود و همسر سابق تام کروز

سریال حیثیت گمشده که دومین تجربه کارگردانی پهلوان زاده نیز در شبکه نمایش خانگی نیز محسوب میشود مراحل پیش تولید و انتخاب بازیگر خود را از اواسط سال 1401 نیز آغاز نمود و پس از انتخاب بازیگر و لوکیشن فیلمبرداری این مجموعه نیز آغاز گردید. پهلوان زاده با سریال سقوط خود توانست به اندازه یک بمب خبری در شبکه نمایش خانگی حاشینه نیز ایجاد نمایش این سریال در بدو انتشار خود حواشی متعددی را نیز به دنبال داشت و توانست تبدیل به یکی از پرحاشیه ترین سریال های چند سال نمایش خانگی تبدیل شود.

سقوط در حالی در سکوت خبری منتشر گردید که هیچکس انتظار آن را نداشت و شکایت های وزارت ارشاد و ساترا از عوامل سازنده این مجموعه را نیز به همراه داشت اما در زمانی که سقوط در حال نتشار و محبوبیت در نزد تماشاگران نیز بود پهلوان زاده به همراه مهدویان در تدارک ساخت دومین مجموعه خود نیز به نام حیثیت بوده که این روزها در حال پشت سر گذاشتن مراحل فیلمبرداری خود نیز می باشد.

محمدحسین مهدویان که این روزها سریال جدید خود به نام زخم کاری 2 را در دست ساخت دارد در این مجموعه نیز با توجه به میزان موفقیت همکاری اول خود به نام سقوط، ترجیح داده است در دومین همکاری خود به نام سریال حیثیت سجاد پهلوان زاده را نیز همراهی نماید و باید دید آیا به فاصله چند ماه از پخش اولین تجربه کارگردانی پهلوان زاده آیا دومین سریال او نیز میتواند موفقیت سقوط را نیز به همراه داشته باشد یا خیر؟

خلاصهٔ داستان مینی سریال حیثیت گمشده

فعلا خلاصه داستان سریال حیثیت گمشده منتشر نشده است اما آنچه که از نام و فضای تنها عکس منتشر شده از آن بر می‌آید احتمالا باید منتظر یک داستان پرکشش ملودرام باشیم که فضایی تراژیک هم دارد. مردی که ناگهان متوجه می‌شود ‌پای «حیثیت» در میان است!

زمان پخش و تعداد قسمت های مینی سریال حیثیت گمشده

حیثیت همچون سریال اول پهلوان‌زاده یک مینی‌سریال است و تعداد قسمت‌های آن کمتر از ده قسمت است. زمان پخش این سریال هم جمعه‌ها ساعت ۸ صبح تعیین شده و اولین قسمت آن -استثنائا- یکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ پخش شد.

بررسی قسمت اول مینی سریال حیثیت گمشده

قسمت نخست مینی‌سریال «حیثیت گمشده» با نام اولیه «حیثیت» به کارگردانی سجاد پهلوان‌زاده روز یکشنبه 25 تیرماه منتشر شد. قرار است قسمت‌های بعدی طبق زمان‌بندی اصلی یعنی جمعه‌ها در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. این سریال مثل هر محصولی اثری کامل نیست اما اگر در ادامه با همین منوال پیش برود، نامش در میان تولیدات محبوب شبکه خانگی به ثبت خواهد رسید. تحلیلی که در ادامه ارائه شده مبتنی بر قسمت یک «حیثیت گمشده» است.

مهران غفوریان ، بازهم چالش نقش جدی اینار در فیلم بی سر و صدا

حال و هوای کلی | فیلمنامه «حیثیت گمشده» را احمد سلگی بر‌اساس طرحی از میلاد جرموز نوشته که جزو چهره‌های خوش‌فکر و موفق تئاتر است. سلگی ادبیات نمایشی در دانشگاه تهران خوانده و با تئاترهایی مثل «هویت پروانه‌های مرده»، «کالاندولا»، «بال پنجم» و… تحسین‌ها به خود دیده است. او هویت مردمان طبقه پایین‌شهر را به‌خوبی می‌شناسد و به همین خاطر است که آدم‌های سریال «حیثیت گمشده» ملموس هستند. داستان سریال با محوریت یک زوج پیش می‌رود که از مسائل مختلفی رنج می‌برند؛ مثل مشکلات اقتصادی، ناتوانی در فرزندآوری و… . چالش مهم‌تر اما در همان دقایق ابتدایی سریال خودنمایی می‌کند که پنهان‌کاری‌های هاجر آرام‌آرام رو می‌شود؛ در حالی‌که خود امکان دفاع از رفتارهایش را ندارد. داستان «حیثیت گمشده» در قسمت نخست خیلی زود ملتهب شد و امکان همراه کردن مخاطب را مهیا کرد. با این حال شاید تلخی‌های آن به مذاق برخی خوش نیاید.

زوج بهاره افشاری ومهدی حسینی‌نیا | داستان از جایی شروع می‌شود که هاجر (بهاره افشاری) جشنی به مناسبت دوسالگی ازدواج خود و امیر (مهدی حسینی‌نیا) تدارک دیده است. همسر اما از نداشتن فرزند رنج می‌برد و همین جا مخاطب پی به این رابطه سرد می‌برد. در ادامه داستان به شش سال بعد می‌آید اما دیگر خبری از آن زن با‌نشاط نیست و حالا موقعیتی متفاوت دارد. حسینی‌نیا ستاره سال‌های اخیر سریال‌های خانگی است که با ایفای نقش‌های مکمل در «سیاوش»، «می‌خواهم زنده بمانم»‌، «یاغی»، «رهایم کن» و… هر بار وجهی دیگر از توانایی خود را عیان ساخته. او در «حیثیت گمشده» نقش اصلی را برعهده دارد و در قامت مردی تهیدست و سرخورده عملکرد درخشان دیگری به‌ثبت رسانده. سکوت‌ها و انفجارهای ناگهانی و نیز شوکه شدن بر اثر یک اتفاق از امیر یک شخصیت همراهی‌برانگیز ساخته. بهاره افشاری که به‌تازگی کمدی «نیوکمپ» با بازی او به پایان رسید، این‌بار در جلد زنی از طبقه فرودست رفته و به همین خاطر از شمایل شیک همیشگی فاصله گرفته. این بازیگر دغدغه‌های یک زن و پنهان‌کاری‌اش را به‌خوبی عرضه کرده و در فصل شوکه‌کننده سریال، «درخشان» ظاهر شده است. به‌نظر می‌رسد «حیثیت گمشده» نقطه عطف دیگر بهاره افشاری لقب بگیرد. بازی خوب مهدی زمین‌پرداز در قسمت اول را فراموش نکنیم که احتمالا در آینده فرصت بیشتری برای عرض‌اندام خواهد داشت.

دومین تجربه کارگردان | «حیثیت گمشده» بعد از «سقوط» دومین تجربه کارگردانی سجاد پهلوان‌زاده است که آن را به تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری ساخته.  محمدحسین مهدویان باز هم کنار اوست؛ این‌بار به‌عنوان طراح پروژه و مشاور کارگردان. پهلوان‌زاده سال‌ها در مقام تدوینگر با مهدویان همکاری داشت و حالا شیوه این همکاری تغییر کرده است. نکته بارز کارگردانی «حیثیت گمشده» این است که بر‌خلاف «سقوط» دوربین آرام‌تر است و حتی در صحنه‌های ملتهب کمتر بازیگوشی دارد. حالا می‌توان اذعان کرد سجاد پهلوان‌زاده در آستانه تثبیت جایگاه خود در عرصه کارگردانی است. کما این‌که در قسمت اول «حیثیت گمشده» هم بازی‌های خوبی از بازیگران اصلی و فرعی گرفته و هم سکانس تصادف و چند مورد دیگر را به‌خوبی اجرا کرده.

بیوگرافی بندیکت کامبربچ | بازیگر نقش دکتر استرنج را بیشتر بشناسید

واکنش مخاطبان | روز گذشته و ساعتی پس از آن‌که «حیثیت گمشده» در فیلیمو بارگذاری شد، شاهد کامنت‌های مثبت مخاطبان بودیم. التهاب داستان و بازی‌های خوب فصل مشترک تمجید پی‌گیران این سریال بوده است. «حیثیت گمشده» تا ساعت 18 دیروز 96‌درصد رضایت کاربران فیلیمو را به‌خود دید که آماری قابل‌توجه برای یک سریال آن‌هم بلافاصله پس از بارگذاری محسوب می‌شود. این سریال در ادامه چه خواهد کرد؟ آیا کاشت داستانی که توام با برخی موارد ممنوعه مثل احتمال خیانت زن است، به‌درستی و منطبق با الگوی درست پیش می‌رود و به سرانجام می‌رسد؟

قسمت اول سریال حیثیت گمشده

حواشی سریال حیثیت گمشده

تغییر نام سریال حیثیت به حیثیت گمشده

همانطور که می‌دانید روزهای ابتدایی انتشار خبر فیلمبرداری این سریال، حیثیت نام این سریال تازه فیلیمو بود. ولی حالا که به روزهای پخش آن نزدیک شده‌ایم، نام اصلی سریال با عنوان حیثیت گمشده رونمایی شده است. گویا شباهت نام اولیه به نام طرح دیگری، دلیل این تغییر بوده و حالا سریال حیثیت گمشده را باید به عنوان سریال جدید فیلیمو نام ببریم.

پخش «حیثت گمشده» فعلا منتفی شد

نخستین قسمت سریال «حیثیت گمشده» به کارگردانی سجاد پهلوان زاده قرار بود طبق اعلام «فیلیمو» از صبح روز جمعه 23 تیرماه آغاز شود. اما برخلاف اطلاع رسانی انجام شده این سریال ساعت 8 صبح بارگذاری نشد و انتشار آن به تعویق افتاد.

دلیل آماده نشدن سریال ، حجم بالای اصلاحاتی است که از سوی ساترا به سریال وارد شده است. اصلاحاتی که گفته می‌شود اعتراض کارگردان و تهیه‌کننده پروژه را به همراه داشته است. قرار بود تعاملی بین پلتفرم پخش کننده و ساترا انجام شود تا قسمت اول سریال با تاخیری دوازده ساعته از هشت شب منتشر شود. اما به دلیل پافشاری ساترا برای اعمال تک تک اصلاحات و عدم همراهی این سازمان با عوامل سریال ، قسمت اول به موقع آماده نشد تا پخش قسمت اول «حیثیت گمشده» فعلا منتفی شود.

تا ساعت 21.15 که این خبر تنظیم شده، فیلیمو در صفحه مربوط به سریال «حیثیت گمشده» توضیحی مبنی بر عدم بارگذاری سریال ارائه نداده است.

سریال «حیثیت گمشده» در حالی از سوی ساترا با مشکل پخش مواجه شده که طی روزهای گذشته کارگردانان تعدادی از سریال‌های خانگی گفت و گوهایی با رسانه‌ها مبنی بر همراهی این سازمان با سریالشان انجام داده‌ بودند.

نگاهی به موسیقی سریال حیثیت گمشده

هنوز هستند آهنگسازانی که به ملودی و تم به همان شکل کلاسیک موسیقی فیلم نگاه می‌کنند، برای گوش مخاطبی که قرار است تحت تاثیر صحنه‌های فیلم و سریال قرار بگیرد، آهنگ می‌نویسند و دل به دلش می‌دهند. یکی از این معدود آهنگسازان کلاسیک‌باز باقیمانده روی کره سینمای ایران مسعود سخاوت‌دوست است. او همچنان ملودی می‌نویسد، همچنان برای اشک مخاطب که برای موسیقی ریخته می‌شود احترام قائل است. سخاوت‌دوست طی سال‌های اخیر، بیش از هر چیز با موسیقی فیلم‌های نرگس آبیار شناخته شد هرچند در همان موسیقی فیلم اولی که برای بدرود بغداد نوشت نشان داد که آهنگساز قابل و به قول قدما خوش آتیه‌ای است. دو سیمرغ پشت هم گواه این ماجراست. او آهسته و پیوسته این مسیر را در سینمای ایران طی کرده است.

ماجرای ازدواج الهام حمیدی و همسرش چیست؟

حالا او که در سریال‌سازی هم با ساخت موسیقی می‌خواهم زنده بمانم  توانست با مخاطبان نمایش خانگی ارتباط خوبی برقرار کند، این روزها با حیثیت گمشده بار دیگر میهمان خانه‌هاست. موسیقی حیثیت گمشده موسیقی آرامی است؛ یک ارکستر زهی با همراهی پیانویی که خودش نواخته است. یک موسیقی دراماتیک کلاسیک به معنای موسیقی فیلمیِ آن که با هر سکانس، رنگ تصویر را به خود می‌گیرد. فراز و فرودهای موسیقی این مجموعه در اندازه خودش است. با اوج‌هایش اوج می‌گیرد و با فرودهایش پایین می‌آید. اما در این لحظات ملودی چندان ملودیِ ماندگار و به یادماندنی‌ای نیست. شاید هم هنوز بعد از قسمت دوم، زمان مناسبی برای اینکه درباره تم اصلی حیثیت گمشده قضاوت کنیم نیست

سخاوت‌دوست در ساخت موسیقی این مجموعه همه تلاشش را کرده تا موسیقی به ورطه سانتی مانتالیسم نیفتد و اشک‌انگیز نشود، اما در عین حال به سنت موسیقی فیلم‌های دهه ۶۰ و ۷۰ وفادار مانده و پا به پای سکانس‌ها پیش رفته است. مانور اصلی او در ارکستر روی ویولن‌هاست و نوای محزون‌شان. بعد از آن باید به این نکته توجه کرد که آهنگساز توجه ویژه‌ای به شخصیت امیر با بازی مهدی حسینی‌نیا داشته. او برای مردانگی زیر سوال رفته او نواهایی غمگین و آرشه‌هایی کشدار نوشته است تا بتواند به درون او و حیثیت گمشده‌اش مخاطب را نزدیک کند. او همراه شخصیت اصلی شده است، با غصه‌های او جلو می‌آید، با غم‌هایش همراه می‌شود با شوک‌هایش اوج می‌گیرد و با تردیدهایش نبض موسیقی هم می‌زند. حتی در لحظاتی که او با خواهر زن کوچکش مشغول بازی می‌شود و در عین حال هنوز در تردیدهای محیط اطرافش گیر کرده است، موسیقی فضایی احساسی به خود می‌گیرد و با ملودی‌هایی که با پیانو در همراهی با سازهای زهی دارد، سعی در بازنماییِ موسیقایی آن دارد. سخاوت‌دوست با اینکه موسیقی حیثیت گمشده را هنوز به سطح بهترین کارهای خودش نرسانده، اما موسیقی آبرومندی نوشته که لحظات خوبی هم دارد و در تلاش است تا مخاطبش را آزرده نکند.

موسیقی تیتراژ پایانی را هم معین زندی یا همان معین زد اجرا کرده که از همان قسمت اول مخاطب خودش را پیدا کرده است. هم ترانه را خودش نوشته، هم اجرا و ملودی را . صدای معین زند از جنس راک و خشن است و با شخصیت امیر همخوانی دارد. انگار صدای او با تمام زخم‌ها و ندانستن‌ها و تردیدهایش است که در پایان سریال شنیده می‌شود.

موسیقی سریال حیثیت گمشده

نگاهی به قسمت پنجم سریال حیثیت گمشده

قسمت پنجم سریال حیثیت گمشده روز جمعه بیستم مرداد از فیلیمو پخش شد. در این قسمت شاهد بودیم که امیر به دنبال پیدا کردن راهی برای کسب پول و صاف کردن بدهی‌های همسرش در برابر اسماعیل دست به هر کاری می‌زند. امیر پیش از آنکه تصمیم بگیرد روی پول پیش خانه‌اش و یا حتی سهم خودش از کارهای غیرقانونی کارگاه مصالح ساختمانی قمار کند؛ تصمیم گرفت با نقشه خواهرش به سراغ گاوصندوق خانه خواهرش برود اما با اتفاقی پیش‌بینی نشده روبرو شد که منجر به آبروریزی شد. فرشاد با بازی امیر نوروزی نماد یک آدم فرصت‌طلب و عیاش است که از هر فرصتی برای به دست آوردن بهترین اتفاق برای خودش کوتاهی نمی‌کند.

زندگی پر فراز و نشیب آشا محرابی دختر بازیگر مشهور

فرشاد پس از آنکه در جوانی با استفاده از ترفند گرو نگه داشتن خانه تهمینه و امیر پدرشان هاشم را تحت فشار قرار داد تا با تهمینه ازدواج کند حالا بعد از سال‌ها باز هم هوای زن دیگری را کرده و زندگی‌اش را بر پایه عیاشی و تنوع طلبی بنا کرده است. بازی خوب امیر نوروزی در نقش فرشاد با نگاه ولع‌آلود او به مطامع دنیا و خشم متفاوتی که او در سینه دارد همگی نشان از آن دارد که او ازدواج با تهمینه را تنها به خاطر یک جمله انجام داده است و آن هم این است که:« من هر کسی را که بخواهم به دست می‌آورم!» همین روحیه طلبکارانه و سرشار از عقده فرشاد است که اجازه زندگی آرام را به تهمینه نمی‌دهد و خواهر امیر همواره تحت ظلم شوهرش قرار گرفته و هیچ سهمی از زندگی پر از رفاه فرشاد ندارد.

یکی از ویژگی‌های سریال حیثیت گره‌افکنی مناسب در پایان هر قسمت است. در قسمت ۵ شاهد هستیم که وقتی امیر می‌خواهد سر از رازهای هاجر در بیاورد درست در جایی که اسماعیل و رفقایش به جان هم افتادند دیگر نشانه‌ای از زندگی مخفی هاجر باقی نمی‌ماند. حال امیر با کلی سئوال بی جواب و سه جنازه‌ای که روی دستش مانده باید به دنبال سرنخ‌هایی از سعید یاکوزا باشد تا بلکه بتواند این معمای چندمجهولی را حل کند. قسمت‌های آینده سریال حیثیت بدون شک سرشار از هیجان و نکات دیدنی است که مخاطب را تا انتهای آن همراه می‌کند.

قسمت پنجم سریال حیثیت گمشده

نگاهی به قسمت ششم سریال حیثیت گمشده

قسمت ششم سریال حیثیت روز جمعه ۲۷ مرداد از فیلیمو پخش شد. در این قسمت شاهد بودیم که برخی از شخصیت‌های درون قصه از جمله سهیلا رازی را با خود حمل می‌کنند که شاید در قسمت‌های آینده بتواند گره از ماجرای امیر و هاجر باز کند.

امیر در جست‌وجوی راهی برای رسیدن به چرایی رفتارهای هاجر پیش از مرگ به همراه سهیلا به مسافرخانه‌ای می‌روند که هاجر در روزهای پایانی زندگی‌اش گاهی در آن‌جا زندگی می‌کرده است. غفلت امیر از زندگی شخصی‌اش و اطلاع نداشتن او از کارهای هاجر وارد فازهای تازه‌ای شده که امکان هر گونه پیش‌آمد را قوت بخشیده است. امیر به خوبی درک کرده است که نداشتن احساس مشترک در زندگی باعث شده است رابطه او با هاجر رو به تباهی رفته است.

معرفی فیلم خانواده فیبلمن؛ داستان زندگی خصوصی آقای کارگردان

پیدا کردن یک بسته مواد مخدر شیشه درون اتاق هاجر در مسافرخانه و ورود پلیس به ماجرا نشان داد امیر پا در مسیر خطرناکی گذاشته است که حتی اسماعیل درون این بازی یکی از مهره‌های کوچک است و باید دید در آینده رشته این ماجرا به کدام سمت کشیده می‌شود.

فرشاد که در قسمت‌های قبل حضورش و علاقه‌اش به سهیلا باعث شده بود تا روی کثیف او برای مخاطب روشن شود در قسمت ششم با غافلگیری جدیدی روبرو شد و وقتی فهمید سهیلا در خانه امیر است حس انتقام به سراغش آمد. تمهید کارگردان برای نشان دادن برخی از پیچ و خم‌های داستان و فهمیدن ریزداستان‌های شخصیت‌ها با استفاده از تکنیک بردن زمان به عقب در سکانس‌های پیش از شروع تیتراژ یکی از آن تمهید‌هایی است که اگرچه پیش از این در سریال زخم کاری هم به نحوی آن را شاهد بودیم اما اینجا نسبت دراماتیک داستانک‌ها با قصه اصلی به وضوح بیشتر است و پیوندی عمیق‌تر میان روابط درون قصه با گذشته آدم‌ها وجود دارد. از همین رو است که متوجه می‌شویم فرشاد از اساس و از زمانی که با تهمینه و خانواده او آشنا شده تا امروز رفتارهای غیرانسانی و تحقیرهای خودش را ادامه داده و زندگی را برای خواهر امیر سیاه کرده است. روحیه‌ای که فرشاد در این قسمت هم روی آن تاکید می‌کند که به هر چیزی که می‌خواهد بالاخره می‌رسد از او شخصیتی مغرور و خودخواه و البته تنها درست کرده است که برای رسیدن به سهیلا و یک هوس زودگذر حاضر است به دست و پای سهیلا بیفتد و او را راضی کند تا با او ازدواج کند.

ماجراهای امیر و رسیدن به پرسش اصلی که هاجر قبل از مرگش چه کار می‌کرده دارد به قسمت‌های پایانی خود نزدیک می‌شود و سرنوشت تمامی شخصیت‌ها در قسمت‌های بعدی مشخص می‌شود. باید به تماشای قسمت‌های بعد بنشینیم تا ببینیم آیا امیر می‌تواند در مسیر رسیدن به جواب سئوال‌هایش موفق شود یا این مسیر راهی است برای خودشناسی بیشتر امیر و غفلت‌هایی که در زندگی گذشته خود کرده است؟

قسمت ششم سریال حیثیت گمشده

روایت کارگردان سریال حیثیت گمشده درباره مشکلات تولید این سریال

سجاد پهلوان‌زاده، کارگردان سریال «حیثیت گمشده» در مصاحبه با فیلیموشات درباره شیوه همکاری با محمدحسین مهدویان در این سریال گفته است: «سر صحنه یکی دوبار آمدند و در پیش تولید هم چند باری به ما سر زد اما من و احمد سلگی در همان روزهای اول در فیلمنامه مشورت‌های کلی را گرفتیم. بعد از آن احمد در یک تلاش شبانه روزی و سخت شروع به نوشتن سناریو کرد و من و آقای مهدویان هم فیلمنامه را می‌خواندیم و نظرات خود را به ایشان منتقل می‌کردیم.»

عکس سعید پورصمیمی قبل از انقلاب

او تاکید کرده که سعی می‌کند به الگوی مهدویان در آثارش پایبند نباشد و امضای خودش را داشته باشد: « تمام این سال‌ها من پلان‌های آقای مهدویان را مونتاژ کردم و در کنارش فیلمسازی را یاد گرفتم و تجربه کردم. من البته نمی‌خواهم کپی مهدویان فیلم بسازم. خودش هم نمیخواهد و مرا به تجربه‌های جدید تشویق می‌کند. البته کپی کردن از او هم کار سختی است ولی می‌خواستم به سلیقه خودم نزدیک‌تر بشم و گمان می‌کنم در حیثیت این اتفاق تا حدود زیادی اتفاق افتاد. جا دارد از مهدویان باز هم تشکر کنم که تمام این سال‌ها کنارش آموختم و برادرانه در سقوط و حیثیت کمکم‌کرد.»

سجاد پهلوان زاده درادامه اعلام کرده انتخاب مهدی حسینی‌نیا از طرف فیلیمو بوده اما آنها خیلی زود متوجه استعداد و توانایی‌های این بازیگر شده‌اند و حالا هم که تولید سریال به پایان رسیده، معتقدند بهترین گزینه برای سریال بوده و حالا هم که او را ستون سریال «حیثیت گمشده» نامیده‌اند.

پهلوان‌زاده گفته که حسینی‌نیا دو بار در سریال دچار خطر جانی شده. و توضیح داده: «در همان سکانس اول که دعوای امیر و هاجر را می‌گرفتیم سینی‌ای که خانم افشاری پرت کرد به پیشانی مهدی حسینی‌نیا خورد و این خونی که در این صحنه می‌بینیم شکاف زخمی بود که واقعا بر پیشانی او ایجاد شد. مهدی خم به ابرو نیاورد و به بازی‌اش ادامه داد. شب آخر فیلمبرداری هم که با سر زمین خورد و درست از همان جا پیشانی‌اش شکاف برداشت که به بیمارستان رفتیم و ۲۵ تا بخیه خورد. وقتی من بعد از کارهای جراحی روی سرش برای ملاقات به اتاق عمل رفتم با انگیزه و روحیه بالا می‌گفت سجاد امشب بگیریم حتما.»

این کارگردان درباره جرح و تعدیل‌های صورت گرفته روی این سریال هم گفته: «روح قصه ما از سانسورها آسیب ندید اما لحظه‌هایی داشتیم که می‌توانست باشد هیچ مشکلی هم ایجاد نکند. با این حال تهش من ناراضی نیستم چون سریال پخش شده و دیده شده است. چون پیش از این صحبت از این بود که کل سریال پخش نشود. گفتند این سریال بدون مجوز ساخته شده اما بیایید درباره‌اش حرف بزنیم که حاصل این گفت‌وگو تعدیل سریال بود. اما خدا را شکر روح قصه آسیب ندید و همین که سریال دارد پخش می‌شود خوشحالم.»

مصاف حساب شده و چالش برانگیز بهاره افشاری با نقش هاجر

برخود اول مخاطبان با هاجر جایی بود که یک زندگی عاشقانه با همسر خود داشت. در ادامه مشخص شد ناتوانی در فرزندآوری روابط آن ها را سرد کرده و نیز مشکلات اقتصادی بر زندگی شان سایه انداخته است. همان قسمت های ابتدایی هاجر در یک موقعیت نشان داده شد که مشغول فروش مواد است. بعد هم که خودکشی کرد امیر پی ماجرا را گرفت و فهمید همسرش با یک باند بزرگ توزیع مواد مخدر همکاری کرده.

سهم بهاره افشاری از حضور مقابل دوربین «حیثیت گمشده» زیاد نیست اما نقش هاجر در روند سریال نمودی تاثیر گذار دارد. او به این مساله اشراف داشته است و می دانسته چاره ای ندارد جز این که یک کاراکتر همراهی برانگیز ترسیم کند؛ زنی که عاشق پیشه است و آرام آرام به مسیری دیگر کشیده می شود. از یاد نبریم که هاجر به جبر زمانه مجبور به خلاف شد و کارهای غیرقانونی را پذیرفت و در نهایت چون طاقت نیاورد دست به خودکشی زد.

معرفی سریال سایه باز جدیدترین سریال شبکه نمایش خانگی

بهاره افشاری برای ترسیم شمایل باورپذیر شخصیت طوری عمل کرد که حضورش برغم غیبت در غالب قسمت ها حس می شود و این چیزی نیست جز تحلیل درست شخصیت از سوی بازیگر. شخصیتی که گاه ترحم مخاطب را برمی انگیزد و گاه غیرت او را به جوش می آورد؛ درست مثل کاری که هاجر با امیر کرد و زندگی اش از این رو به آن رو شد!

هاجر جزو نقش های خاص کارنامه افشاری است که در یادها خواهد ماند؛ چرا که برای انتقال درونیات کاراکتر فرصت زیادی نداشت و در همان سکانس های معدود نیز احوالات شخصیت را نه در کلام که با کمک میمیک صورت منتقل کرد.

با کاری که بهاره افشاری در «حیثیت گمشده» کرد، یک بار دیگر آن فرضیه مشهور اثبات می شود که برای موفقیت در بازیگری حتما نیاز به حضور در نقش اول نیست؛ بلکه کیفیت حضور مقابل دوربین و شیوه ارائه مختصات کاراکتر اصل است و مقدم بر همه چیز.

آنالیز سریال حیثیت ساخته سجاد پهلوان زاده

«حیثیت گمشده» آرام شروع شد، توفانی ادامه یافت و در اوج به پایان رسید. این سریال داستان مردی به نام امیر (مهدی حسینی نیا) را روایت کرد که بعد از مرگ همسر دنبال یافتن حقیقت می رود و زندگی اش این گونه دستخوش تغییر می شود. امیر مردی است از طبقه فرودست جامعه که زندگی عاشقانه ای با هاجر (بهاره افشاری) آغاز می کند. فقر و عدم توانایی در فرزندآوری روی این رابطه سایه می افکند و فاصله زوجین روز به روز بیشتر می شود. هاجر در حین تامین تریاک پدرش به یک باند توزیع مواد مخدر برمی خورد و تصمیم می گیرد خود نیز ساقی شود. طمع اما او را از خرده فروشی به سمت فروش کلان مواد مخدر می کشاند. این ها اطلاعاتی است که امیر بعد از مرگ هسمر بدست می آورد؛ همزمان به او شک خیانت دارد و در پی این است که بداند جنین مرده در شکم هاجر واقعا از نطفه خودش است یا نه. این همه مصائب امیر نیست؛ او به دلیل عدم خوشبختی خواهرش تهمینه (الناز حبیبی) با فرشاد (امیر نوروزی) در رنج و عذاب است… . «حیثیت گمشده» بی نقص و عیب نیست اما در مجموع موفق عمل کرد.

کارگردانی | سجاد پهلوان زاده سال ها به عنوان تدوینگر مشغول به فعالیت بود اما به گفته خودش همیشه دلش می خواسته کارگردان شود. آرزوی او با ساخت مینی سریال «سقوط» محقق شد که داستانی درباره نجات دختر ایرانی از دست گروهک داعش داشت. پهلوان زاده در دومین تجربه کارگردانی باز هم مینی سریال ساخت ، منتها در حال و هوایی متفاوت. این بار نه تنها سوژه «حیثیت گمشده» متفاوت است که سبک کارگردانی پهلوان زاده هم تغییر کرده. نمونه اش دوربین که در اغلب لحظه ها آرام است و ثابت. او با سریال دوم گامی بلند برداشت و نشان داد می تواند قصه ای جذاب را به شکلی قابل قبول تبدیل به سریال کند.

ماجرای ورود مهسا طهماسبی با پارتی به تلویزیون!

فیلمنامه | احمد سلگی سبقه تئاتری دارد و در نمایش های خود نشان داده جغرافیای جنوب شهر را می شناسد و با خلق و خوی آدم های این طبقه آشنا است. او فیلمنامه ای شست و رفته نوشت که زوائد آن کم بود و همین را می توان یکی از دلایل ریتم خوب «حیثیت گمشده» دانست. قهرمان سازی دیگر امتیاز فیلمنامه احمد سلگی است که در قامت شخصیت امیر به بار نشست. نگاه آسیب شناسانه به موضوع فقر و اعتیاد دیگر مساله مهم فیلمنامه محسوب می شود و مهم تر این که روایتی بدون شعار داشت. سریال بدون داد و فریاد مساله تبعیض طبقاتی، کینه خانوادگی و … را بیان کرد.

فضا سازی | «حیثیت گمشده» داستان خود را مستند گونه روایت کرد. برخی موارد مثل باند قاچاق کودک ، خانه پدران معتاد، جغرافیای مختلف شهر و …  برغم این که برای «همه» تجربه نشده اند اما ملموس بودند. این اتفاق حاصل طراحی صحنه و لباس، فیلمبردای و مواردی از این دست است که مخاطب را در فضایی باورپذیر قرار می دهد. استفاده از رنگ سرد و گرم بسته به درام سریال تمهیدی بود که به این منظور کمک کرد. حتی در سکانس مهمانی های اعیانی این حس بدرستی ایجاد می شد و برای نخستین بار حتی نمایی از رقص دونفره! در گوشه قاب به چشم آمد.

بازیگران مرد | مهدی حسینی نیا و امیر نوروزی همچنان در ابتدای راه هستند اما در همین مقدار گام هایی بلند برداشته اند. حسینی نیا در نقش امیر شمایل قهرمانی همراهی برانگیز به تن کرد و در اولین تجربه حضور در نقش اصلی یک سریال درخشان ظاهر شد. مخاطب با همه وجود غم و تنهایی و شک و انتقام امیر را لمس می کرد. نوروزی یک شخصیت تازه به دوران رسیده را دور از کلیشه های رایج بازی کرد و همین که در اغلب لحظات تنفر مخاطب را برانگیخت یعنی موفق بوده. بهزاد خلج ، مهدی زمین‌پرداز و رحمان باقریان هم عملکردی موفق داشتند اما همگی زیر سایه حسینی نیا و نوروزی بودند.

بازیگران زن | سهم کارکترهای زن در «حیثیت گمشده» کم اما تاثیرگذار بود. هاجر (بهاره افشاری) عامل اصلی حرکت امیر، در همان قسمت ابتدایی کشته شد. افشاری بدرستی نقش یک زن عاشق و در ادامه مرموز را طوری ایفا کرد که ذهن مخاطب تا آخر درگیرش بود. الناز حبیبی نقش تهمینه برادر امیر و همسر فرشاد را برعهده داشت؛ زنی که عاشق مردی دیگر بود اما پدرش او را به خاطر بدهی معامله کرد. حبیبی تصویر زنی سرخورده را همان گونه که باید به نمایش گذاشت و در قسمت آخر روی دیگر خود را نشان داد. ستاره پسیانی هم دیگر کاراکتر زن پررنگ سریال بود که برای ایجاد تفاوت لهجه شیرازی داشت. با این همه اما نقش جای کار برای بروز توانایی این بازیگر را نداشت.

همه نکات خواندنی بیوگرافی آزاده صمدی از ازدواج هنری تا طلاق به همراه تصاویر جدید

پایان بندی | نگرانی همیشگی مخاطبان سریال های جذاب شیوه پایان آن ها است. «حیثیت گمشده» جزو آثاری است که تا لحظه آخر غیر قابل پیش بینی بود و در نهایت با امضای تهمینه به پایان رسید. هرچند این امکان وجود داشت که «تمام» موقعیت تهمینه و نقشه هایش نه صرفا در قالب دیالوگ بلکه از طریق چند سکانس نشان داده شود اما حرف های او همان قدر مخاطب را شوکه کرد که برادرش امیر جا خورد. در میان کامنت ها برخی مخاطبان گفته اند پیش تر پی به نقشه تهمینه برده بودند اما غالبا چنین نظری ندارند و همین سکانس پایانی دلیلی است که ذهن دوست داران «حیثیت گمشده» برای مدتی مشغول باشد!

پوستر مینی سریال حیثیت گمشده

پوستر مینی سریال حیثیت گمشده

پوستر مینی سریال حیثیت گمشده

تیزر رسمی سریال حیثیت گمشده

بیوگرافی بازیگران مینی سریال حیثیت گمشده

مهدی حسینی‌نیا

مهدی حسینی نیا، هنرپیشه فیلم و تئاتر متولد 28 شهریور 1360 در تهران است. فعالیت هنری خود را از سال 1389 با فیلم اینجا بدون من آغاز کرده و تاکنون در فیلم های سینمایی دسته دختران، مصلحت، روز ششم، روشن، شنای پروانه، گورکن، عنکبوت، شب اول هجده سالگی، ما همه با هم هستیم، متری شیش و نیم، بنفشه آفریقایی، شنل، ایستگاه اتمسفر، اینجا کسی نمی میرد، خشکسالی و دروغ، هیچ کجا هیچ کس، من همسرش هستم، اینجا بدون من، سریال های لحظه گرگ و میش، پرده نشین، مجموعه های نمایش خانگی : میدان سرخ، می خواهم زنده بمانم ، یاغی، سیاوش، عالیجناب، رهایم کن، فیلم های کوتاه: بی ریختی، به وقت جدید یا قدیم، نفس گیر، سواد کوهی، مدار بسته، روایت ناپدید شدن مریم، امیرعلی، سنگ روی سنگ، هم سایه ها، تئاتر های: گریزلی، ملاقات، مده آ، فصل دوم، به طرز غریبی، و چند داستان دیگر، جعبه پاندورا، لوسیا، صور اسرافیل، درها و دیوارها، او شمال من، جنوب من، شرق و غرب من بود، باور کنید من گره گوار سامسا هستم و فلان و فلان حضور داشته است.

جوایز و افتخارات این هنرمند عبارتند از: دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد در بخش ملی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران برای فیلم کوتاه سوادکوهی به کارگردانی محمدرضا مجد ، برنده تندیس ایسفا در بخش بهترین بازیگری از یازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) برای فیلم کوتاه بی ریختی به کارگردانی محمد رحمتی

مهدی حسینی نیا از بازیگران مینی سریال حیثیت

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

16 دیدگاه

  1. واقعا به نظر فیلم عالی میشه چون آقای سجاد پهلوان زاده یکی از بهترین کارگردانا و تدوینگرای کشور هستش بویژه با بازی آقای حسینی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا