اخبار بازیگرانبازیگران ایرانیبازیگران زنبازیگران مردفیلم ایرانی

معرفی فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر + اخبار، حواشی و تصاویر

چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در شرایطی آغاز بکار کرد که حواشی از جمله تحریم و عدم حضور برخی چهره‌های مطرح سینما بر متن رویداد سایه انداخته بود اما حال و هوای این روزها های سینما بر خلاف این حواشی پیش رفته است.چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در یک آزمون و خطای متفاوت، شاهد اتفاقاتی است که اگرچه برخی از آن به برگزارکنندگان ارتباطی مستقیمی ندارد اما می‌تواند به عنوان یکی از مثال‌های عجیب ادوار برگزاری از آن یاد کرد. در این صفحه، معرفی فیلم‌ها، حاشیه‌ها و لیست برندگان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر را خواهید خواند.

فهرست فیلم های سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

لیست الفبایی ۲۴ فیلم حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر را مشاهده کنید.

  1. «آن‌ها مرا دوست داشتند» محمدرضا رحمانی
  2. «آه سرد» ناهید عزیزی
  3. «اتاقک گلی» محمد عسگری
  4. «استاد» سید عماد حسینی
  5. «بعد از رفتن» رضا نجاتی
  6. «بچه زرنگ» هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی
  7. «پرونده باز است» کیومرث پوراحمد
  8. «جنگل پرتقال» آرمان خوانساریان
  9. «چرا گریه نمی‌کنی» علیرضا معتمدی
  10. «در آغوش درخت» بابک خواجه‌پاشا
  11. «روایت ناتمام سیما» علیرضا صمدی
  12. «سرهنگ ثریا» لیلی عاج
  13. «متروپل» محمدعلی باشه آهنگ
  14. «شماره ده» حمید زرگرنژاد
  15. «عطرآلود» هادی مقدم دوست
  16. «غریب» محمدحسین لطیفی
  17. «کت چرمی» حسین میرزا محمدی
  18. «کاپیتان» محمد حمزه‌ای
  19. «گل‌های باوارده» مهرداد خوشبخت
  20. «وابل» تورج اصلانی
  21. «های پاور» هادی محمدپور
  22. «هفت بهار نارنج» فرشاد گل سفیدی
  23. «هوک» حسین ریگی
  24. «یادگار جنوب» پدرام دوماری و حسین پور امیری

۴ فیلم زیر هم به‌عنوان آثار رزرو معرفی شدند؛

  1. «بهشت تبهکاران» مسعود جعفری جوزانی (این فیلم ۵۰ درصد فرآیند پس‌تولید را طی کرده و در صورت تکمیل به فهرست فیلم‌های سودای سیمرغ افزوده خواهد شد)
  2. «اخت‌الرضا» مجتبی طباطبایی
  3. «جان جانان» شادی آفرین الهیاری
  4. «۴۸ ساعت» ابوذر حیدری

هیئت داوران چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

اگرچه با گذشت نیمی از جشنواره هنوز اسامی هیات داوران به صورت رسمی از سوی دبیر جشنواره اعلام نشده است اما برخی از اهالی رسانه نام ۵ نفر از اعضای هیات داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره چهل و یکم را اعلام کردند. بر این اساس، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدرضا شریفی‌نیا، مجید اسماعیلی، مسعود نقاش‌زاده و سیدمحمود رضوی ۵ نفری هستند که داوری آثار ایرانی این دوره را انجام می‌دهند.

دبیر، شعار و پوستر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر مجتبی امینی است. تهیه‌کننده جوان سینما و تلویزیون که در سال‌های اخیر به واسطه تهیه‌کنندگی سریال گاندو و برنامه سینمایی هفت در میان اهالی سینما شناخته شده است. امینی که سابقه اجرایی جشنواره چلچراغ را دارد، از معدود دبیران جشنواره فیلم فجر در همه ادوار است که دارای عنوان دولتی نیست. پیش از او محمد خزاعی دبیر سی‌امین دوره جشنواره فجر نیز یکی از دبیرانی بود که بیرون از دایره مدیران دولتی برای دبیری انتخاب شده بود.

طراح پوستر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، استاد مسعود نجابتی و شعار جشنواره فجر ۱۴۰۱ اخلاق، امید، آگاهی است که روی پوستر این دوره هم نقش بسته و کلمه «فجر» به چشم می‌آید.

پوستر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

هیئت انتخاب چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

اعضای هیات انتخاب چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر چهره‌های نام‌آشنایی هستند. چهره‌هایی عموما با سابقه مدیریتی و وابسته به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی. از محمدحسین نیرومند و رضا پورحسین تا محمدرضا شرف‌الدین و محمدرضا عباسیان اعضای این هیات انتخاب را تشکیل می‌دهند. حضور حبیب احمدزاده و پرویز شیخ‌طادی و روح‌الله سهرابی نیز وزن هنری و فیلمسازی هیات انتخاب را بالاتر برده است.

مصاحبه با لاله اسکندری در رابطه با چپ دستی

فیلم کوتاه در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

اسامی هیات انتخاب و داوری بخش کوتاه از این قرار است: مریم اسمی خانی، دانش اقباشاوی، محمدرضا خردمندان، حسین دارابی و علی رویین‌تن.

این هیات، این فیلم‌ها را بخش فیلم کوتاه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر انتخاب کرده است:

  • اسماء (مصطفی آقامحمدلو)
  • اندروا (امیر پذیرفته)
  • برنو (محمد ثریا)
  • جناکات (عطا مجابی)
  • رنگارنگ (محمدرضا مرادی)
  • غیرموجه (محمدرضا خاوری)
  • قهوه‌خانه عاشیقلار (رضا جمالی)
  • لابیرنت (محسن وحدانی)
  • مریضخانه مرکزی (وحید نامی و نوید نامی)
  • نوشابه مشکی (محمد پایدار)
  • وقفه (مانا پاکسرشت)

جشنواره جشنواره‌ها

فیلم‌های بخش جشنواره جشنواره‌ها به شرح زیر اعلام شده‌است.

نامنام اصلیکارگردانکشور
شورشیRebelعادل العربی و بلال فلاح بلژیک و  لوکزامبورگ
قبل، اکنون و بعدBefore, Now & Thenکامیلا اندینی اندونزی
برای کشورمFor My Countryرشید حامی فرانسه
زندگی عاشقانهLOVE LIFEکوجی فوکادا ژاپن
ر. م.ن.R.M.N.کریستیان مونجیو رومانی
سنت عمرSaint Omerآلیس دیوپ فرانسه
توری و لوکیتاTori and Lokitaژان پیر داردن و لوک داردن بلژیک
دفاع شخصیSelf Defenseآندره‌آ براگا آرژانتین
بی‌سرزمینLandlessتورج اصلانی سوریه و  عراق
شهر خاموشThe WasteTownاحمد بهرامی ایران
زندگی و زندگیLife & Lifeعلی قوی‌تن ایران

خروج فیلم‌ها از جشنواره

برادران داردن، کامیلا اندینی، کریستیان مونجیو و آلیس دیوپ اعلام کردند که از انتخاب فیلم‌های خود در این جشنواره بی‌اطلاع بوده‌اند و خواستار خروج فیلم‌هایشان از این جشنواره هستند.

ویژگی های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

  • چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر یک جشنواره کاملا دولتی است؛ این به این معنا نیست که در دوره‌های قبل حضور بخش خصوصی در این جشنواره کاملا احساس می‌شد. اما در این دوره حضور پرتعداد فیلم‌هایی که تهیه‌کننده و سرمایه‌گذارشان نهادهای دولتی و شبه‌دولتی هستند نشانی از ریل‌گذاری جدید دولت سیزدهم در سینما است. فیلم‌هایی با گرایش‌های انقلابی و پرداختن به موضوعاتی استراتژیک که توسط نهادهایی همچون بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی اوج و حوزه هنری انقلاب اسلامی تهیه شده‌اند. بنیاد سینمایی فارابی با ۹ فیلم رکورددار حضور در این رویداد است.
  • نکته جالب دیگر اینکه تا امروز و لحظه انتشار این مطلب خبری از برگزاری بزرگداشت برای هیچ سینماگری نیست و از این منظر می‌توان این دوره را تا امروز رکورددار خرق عادت دانست.
  • در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بعد از برگزاری ۶ دوره جشنواره بین‌المللی فجر در ماه اردیبهشت تحت عنوان جشنواره جهانی فجر، مسئولان برگزاری باز هم تصمیم گرفتند این جشنواره را با رویداد ملی که در بهمن‌ ماه برگزار می‌شود ادغام کنند که این باعث شد تمامی تلاش‌های چندین ساله بخش بین‌الملل برای تثبیت جشنواره از بین برود.
  • از طرفی به واسطه اتفاقات جاری در کشور که از شهریور امسال آغاز شد برگزارکنندگان جشنواره با چالش‌های جدی‌ای برای ثبت‌نام و معرفی فیلم‌های بخش مسابقه روبرو شدند که باعث تاخیر در اعلام فیلم‌های بخش مسابقه شد و در حالی که کمتر از یک هفته تا برگزاری این جشنواره مانده بود اسامی فیلم‌ها توسط دبیر جشنواره اعلام شد.
  • یکی از نکته‌های مهم این دوره از جشنواره حضور اسامی ناآشنا است که تجربه‌های جدیدی را در سینما پشت سر می‌گذارند. در واقع جشنواره امسال از لحاظ حضور فیلمسازان برجسته و نام‌آور دستش خالی است و حضور تعداد کمی از چهره‌های شناخته شده باعث شده است این جشنواره تبدیل به جشنواره گمنام‌ها شود.
  • حضور کیومرث پوراحمد و محمدحسین لطیفی و محمدعلی باشه‌آهنگر به عنوان فیلمسازانی که تجربه حضور موفق در جشنواره دوره‌های گذشته را داشتند تنها چهره‌هایی هستند که در این رویداد جزو چهره‌های مهم سینما به شمار می‌روند.
بیوگرافی نسرین مقانلو ؛ از ماجرای ازدواج و همسرش تا هنرپیشگی

حاشیه های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

حاشیه روز اول چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

از نکات جالب توجه جشنواره فیلم فجر در دوره چهل و یکم اینکه برای اولین بار جشنواره بدون مراسم افتتاحیه آغاز به کار کرد. مجتبی امینی دلیل این کار را زندگی و معیشت سخت هنرمندان عنوان کرد.

حاشیه روز دوم چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

• از حاشیه‌های جشنواره فجر تا پایان روز دوم اینکه هیچ بازیگر مطرحی در جشنواره حاضر نشد و در نشست خبری حضور پیدا نکرد. تمامی نشست‌ها تنها با حضور کارگردان و تهیه‌کننده و برخی عوامل برگزار شد.

• گزارش‌ها از برخی از سینماهای مردمی حاکی از خلوت بودن سالن‌های نمایش فیلم دارد در حالی که در سامانه فروش بلیت فیلم‌های جشنواره ظرفیت اکران برخی فیلم‌ها پایان یافته است و این ابهام را به وجود می‌آورد که برخی تهیه‌کنندگان اقدام به خرید دسته‌ای بلیت‌های جشنواره کرده‌اند یا خبر فروش رفتن همه بلیت‌های جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱، ساختگی بوده است.

• تهیه‌کنندگان فیلم ۴۸ ساعت یکی از آثار بخش رزرو جشنواره فیلم فجر در نامه‌ای به دبیر جشنواره از حضور در این رقابت انصراف دادند.

حاشیه روز سوم چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

• فیلم‌های کوتاه و مستند حاضر در جشنواره از روز سوم برگزاری در محل پردیس سینمایی ملت برای خبرنگاران به نمایش در می‌آید.

• هنوز اسامی داوران بخش سودای سیمرغ اعلام نشده است و این در حالی است که تا چند روز آینده باید اسامی نامزدهای بخش‌های مختلف اعلام شود. از این منظر جشنواره امسال رکورددار اتفاقات جالب است!

• دوره چهل و یکم جشنواره فجر را باید دوره هنرنمایی گریمورها نامید. چهره‌پردازان کارکشته سینما در این دوره چهره‌هایی از بازیگران ساخته‌اند که در نگاه اول نمی‌توانید تشخیص دهید این‌ها چه کسانی هستند. ‌‌باورتان می‌شود از راست به چپ تصویر صابر ابر، پژمان بازغی و لیلا بلوکات را می‌بینید؟

حاشیه روز چهارم چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

• محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی درباره انصرافی‌های بخش بین‌الملل گفت: «وقتی حق رایت فیلم پرداخت می‌شود، حق انصرافی وجود ندارد. در حوزه سینمای داخلی هم همینطور است؛ بنابراین انصراف نمی‌توانند بدهند.» در روزهای اخیر صاحبان ۴ فیلم از ۸ فیلم بخش بین‌الملل جشنواره از جمله برادران داردن (فیلمسازان مطرح بلژیکی) با اعلام انصراف از رویداد فجر اعلام کردند که فیلم بدون اجازه آن‌ها به این جشنواره آمده است.

• فیلم «چرا گریه نمی‌کنی» بدون حضور عوامل و تنها با حضور تهیه‌کننده اکران شد. نکته جالب اینکه علیرضا معتمدی به پردیس ملت رفته بود اما ترجیح داد در نشست خبری حاضر نباشد و رضا محقق به تنهایی به نشست خبری رفت.

حاشیه روز پنجم چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

• دبیر جشنواره فجر گفت: در جشنواره‌های معتبر دنیا اگر فردی به جایزه آن جشنواره بی‌احترامی کند، به‌طور کامل از جشنواره خط می‌خورد. قاعده همواره همین است. اگر هنرمندی قواعد احترام به یک جشنواره را رعایت نکند، حتماً در دوره‌های بعدی آن جشنواره به او اعتنا نمی‌شود و در فهرست جشنواره حضور نخواهد داشت. این قانون جهانی همه جشنواره‌هاست.

منتظر فصل هفتم سریال پایتخت باشید

• چرا نام داوران جشنواره هنوز اعلام نشده است؟ دبیر جشنواره فجر ۱۴۰۱: ما تنها در زمان‌بندی اعلام اسامی هیئت داوران، مدیریت رسانه‌ای کرده‌ایم و قصد داریم در موعد مقرر اسامی را اعلام کنیم تا به دوستان‌مان در حوزه فرهنگ و هنر فشاری وارد نشود!

حاشیه روز ششم چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

آمار ۸۳ هزار مخاطب برای ۴ روز ابتدایی جشنواره فیلم فجر. همین آمار در دوره چهلم، ۲۰۶ هزار و ۴۱۵ نفر بوده است و این به معنای افت بیش از ۶۰ درصدی مخاطبان جشنواره فجر است.

حاشیه روز هفتم چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

در حالی که قرار بود فیلم گل‌های باوارده در سینماهای مردمی به نمایش در بیاید به دلیل نرسیدن فیلم به جای آن فیلم اتاقک گلی پخش شد. همچنین قرار بود این فیلم ساعت ۱۵ در سینمای رسانه‌ها پخش شود که به این ساعت هم نرسید و فیلم اتاقک گلی جایگزین آن شد.

در حالی که مخاطبان و اهالی رسانه در پردیس ملت منتظر تماشای فیلم گل‌های باوارده بودند و این فیلم برای اهالی رسانه پخش نشد، وزیر نفت به همراه وزیر ارشاد در سالن شماره ۷ به تماشای این فیلم سینمایی نشستند.

حاشیه روز هشتم چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

ماجراهای سریالی نرسیدن فیلم‌ها به سانس‌های تعیین شده به روز هشتم رسید. در حالی که قرار بود امروز فیلم وابل در سینمای رسانه‌ها پخش شود گویا این فیلم به دلیل طولانی شدن مراحل فنی به پخش روز هشتم جشنواره نرسید. همچنین به جای فیلم وابل قرار است در سینماهای مردمی فیلم غریب برای مخاطبان پخش شود.

حاشیه روز نهم چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

در حالی نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ اعلام شدند که برای اولین بار در اتفاقی عجیب اسامی داوران یک شب قبل از اختتامیه اعلام شد. اتفاقی بی‌سابقه که نمونه آن در هیچ جشنواره داخلی و خارجی وجود ندارد.

تا روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر شاهد حضور نسخه‌هایی از فیلم‌ها بودیم که به صورت نیمه‌کاره به جشنواره تحویل داده شدند؛ فیلم گل‌های باوارده به گفته کارگردانش یک ماه و نیم زمان لازم دارد تا کامل شود. نسخه فیلم‌های وابل و غریب هم با عجله و نیمه‌کاره وارد جشنواره شدند. همچنین فیلم سینما متروپل ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر که معلوم نیست به روز پایانی جشنواره برسد یا نه. حالا پرسش اصلی این است هیات داوران مبنای داوری را با چه معیاری قرار دادند؟ با فیلم‌های نیمه‌کاره که حتی مورد قبول فیلمساز هم نیست؟

گویا در میان فیلم‌های پخش شده تا امروز برای اهالی رسانه فیلم اتاقک گلی و یادگار جنوب بیشترین میزان رضایت را در میان مخاطبان داشتند.

حاشیه روز آخر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

سارا حاتمی بازیگر نوجوان کت چرمی که با سریال زخم کاری وارد عرصه بازیگری شد، در اولین تجربه سینمایی نامزد دریافت جایزه شد.

نامزد نشدن بابک حمیدیان برای بازی در نقش شهید بروجردی از نکات عجیب این دوره بود.

ماجرای جدایی نگار جواهریان و رامبد جوان

فیلم چرا گریه نمی‌کنی ساخته علیرضا معتمدی و آن همه حاشیه‌هایش عملا از جشنواره حذف شد و در هیچ بخشی نامزد دریافت جایزه نشد.

کیومرث پوراحمد که مسن‌ترین فیلمساز این دوره بود دست خالی جشنواره را ترک کرد.

حاشیه های اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

نکته جالب در بخش اعلام برندگان بخش بازیگری جشنواره فجر ۴۱ حضور ۴ بازیگر سیمرغی جشنواره است که آخرین فعالیتشان پیش از جشنواره، حضور در سریالی از فیلیمو بود؛ سارا حاتمی برنده سیمرغ نقش مکمل زن بازیگری را با نقشی در سریال زخم کاری آغاز کرد. پردیس پورعابدینی هم که نقش اصلی را برد پیش از این با سریال آقازاده و ویژه برنامه دل بی‌قرار که محصول فیلیمو بود با این پلتفرم همکاری داشت. همچنین مجید صالحی در سریال ساخت ایران ۳ محصول فیلیمو حضور داشت و سجاد بابایی که به تازگی بازی‌اش در سریال سقوط تمام شد، سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد را دریافت کرد.

فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر از نظر کاربران شبکه های اجتماعی

هر سال پیش از شروع جشنواره فیلم فجر، صحبت درباره فیلم‌ها آغاز می‌شود و در طول مدت جشنواره اوج می‌گیرد. در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، بیست و چهار فیلم حضور دارند که تا به امروز بعد از گذشت یک هفته از آغاز جشنواره، درباره هر کدام به میزان‌های متفاوت در شبکه‌های اجتماعی محتوا منتشر شده است.

با بررسی میزان انتشار محتوا درباره فیلم‌های جشنواره فجر ۱۴۰۱ در شبکه‌های اجتماعی، پنج فیلم اولی که بیشتر مورد بحث قرار گرفته‌اند را تفکیک و میزان پرداختن به آن‌ها را با هم مقایسه کرده‌ایم.

بحث بر انگیزترین فیلم‌های جشنواره فجر ۱۴۰۱

برای تهیهٔ این گزارش محتواهایی که از ۱۲ تا ۱۷ بهمن ماه در توییتر، اینستاگرام و کانال‌های تلگرام در رابطه با فیلم‌های جشنواره فجر ۱۴۰۱ منتشر شده است را جمع‌آوری، تفکیک و رتبه‌بندی کردیم.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید درباره فیلم «سرهنگ ثریا» در شبکه‌های اجتماعی بیش از ۲۴۵۰ محتوا منتشر شده که این فیلم به کارگردانی «لیلی عاج» را به مورد توجه‌ترین فیلم جشنواره فجر امسال تبدیل کرده است.

در جایگاه دوم با اختلافی ناچیز، فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» به کارگردانی علیرضا معتمدی قرار دارد که کاربران شبکه‌های اجتماعی در یک هفته اخیر حدود ۲۴۰۰ محتوا درباره آن نشر داده‌اند.

فیلم «جنگل پرتقال» با نزدیک به ۱۲۰۰ پست و آه سرد با حدود ۹۰۰ پست در جایگاه سوم و چهارم بحث بر انگیزترین فیلم‌های جشنوارهٔ فیلم فجر ۱۴۰۱ قرار دارند.

بحث بر انگیزترین فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

معرفی فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

آن‌ها مرا دوست داشتند

تهیه کننده و کارگردان: محمدرضا رحمانی

بازیگران: امیرحسین آرمان، مهسا اسماعیلی، شهرام قائدی، نسیم ادبی، علی صالحی، هادی تسلیمی، شیلان مدنی، ایرج رحمانی و با هنرمندی امیر جعفری، لیلا بلوکات

خلاصه داستان: یک زوج بدلیل مریضی کودک خود با چالشی مواجه می‌شوند.

محمدرضا رحمانی کارگردان پرکاری نبوده و برخی از پیگیران تولیدات سینمای ایران احتمالاً هنوز هم او را با فیلم «دل‌خون» با بازی حامد بهداد به یاد می‌آورند. او کارگردانی چند فیلم مستند و داستانی دیگر را هم در این سال‌ها در کارنامه داشته است اما «آن‌ها مرا دوست داشتند» نام تازه‌ترین فیلم اوست که سال گذشته فرآیند تولیدش را طی کرده است.

معرفی فیلم آواتار ۲؛ راه آب | بازگشت دوباره پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما

آن‌ها مرا دوست داشتند از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

آه سرد

کارگردان: ناهید عزیزی صدیق

تهیه‌کننده: سیدرضا محقق

بازیگران: علی باقری، ایمان صدیق

خلاصه داستان: فرزند در پی کینه شخصی خود به دنبال انتقام…

واقعاً از آثار ناشناخته حاضر در جشنواره امسال است. فیلمی که احتمالاً اولین تجربه کارگردانش به حساب می‌آید و تهیه‌کنندگی آن را رضا محقق برعهده دارد. شاید بتوان به استناد تجربه‌های سینمایی رضا محقق که در همین جشنواره فیلم «چرا گریه نمی‌کنی» را هم در مقام تهیه‌کننده دارد، «آه سرد» را هم فیلمی با سلیقه مخاطبان خاص دانست که شاید بتواند مورد توجه منتقدان و فیلم‌بازهای حرفه‌ای‌تر قرار بگیرد. هیچ خبری درباره جزئیات این پروژه سینمایی مخابره نشده است.

آه سرد از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

اتاقک گلی

کارگردان: محمد عسگری

تهیه‌کننده: داود صبوری

بازیگران: تورج الوند، آناهیتا افشار، فریدون حامدی، تینو صالحی، هادی شیخ الاسلامی

خلاصه داستان: در مردادماه سال ۱۳۶۷ عاشقانه‌ای میان جنگ رخ می‌دهد و…

بنیاد سینمایی روایت فتح حالا به نظر می‌رسد می‌خواهد حضوری جدی تر در عرصه سینما داشته باشد و این حالا دومین فیلم مهم این نهاد در سال‌های اخیر محسوب می‌شود، سال ۹۹ بود که فیلم سینمایی «تک تیرانداز» را با محوریت شهید عبدالرسول زرین روانه جشنواره فیلم فجر کرد تا دستش از تصاحب سیمرغ هم خالی نماند.

روایت فتح حالا «اتاقک گلی» را در ویترین جشنواره فیلم فجر دارد، فیلمی که به همراه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در کرمانشاه ساخته شده است.

اتاقک گلی از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

استاد

کارگردان: سیدعماد حسینی

تهیه‌کننده: بهروز افخمی

بازیگران: حسن معجونی، هدیه حسینی‌نژاد، سجاد بابایی

خلاصه داستان: گلنوش حدادی، دختری ۲۴ ساله و دانشجوی رشته معماری است که قصد دارد برای دانشگاهی در اتریش اپلای کند…

تهیه‌کننده‌اش این روزها بیش از هر چهره دیگری در صدر خبرهاست، اظهارنظرهای غیرمنتظره او همواره بخشی از جریان خبری می‌شود، چه زمانی که به عنوان مجری در برنامه هفت حضور داشت، چه زمانی که در عضویت هیأت انتخاب بود و چه حالا که پس از گذر از ناآرامی‌ها تحلیل‌های شاذ خود را ارائه می‌دهد.

استاد از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

بعد از رفتن

کارگردان: رضا نجاتی

تهیه‌کننده: محمود بابایی

بازیگران: صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام، پانته آ پناهی ها، بهرام شاه محمدلو، احترام برومند، روشنک گرامی، یسنا میرطهماسب، خسرو احمدی، حامی ترابی

خلاصه داستان: آرش بعد از مدت‌ها دوری به زادگاهش باز می‌گردد و به دنبال گمشده‌اش است …

از فیلم‌اولی‌های کنجکاوی‌برانگیز جشنواره امسال به حساب می‌آید. رضا نجاتی همین سال گذشته بود که با ساخت فیلم کوتاه «ارفاق» حضوری پررنگ در جشنواره‌های معتبر داشت و در میان اهالی سینمای کوتاه حسابی موردتوجه قرار گرفت.

نجاتی حالا اولین فیلم بلند خود را با عنوان «بعد از رفتن» کارگردانی کرده است و این از آن پروژه‌هایی است که به‌طور کامل در سکوت خبری به سرانجام رسیده و اطلاع چندانی درباره ترکیب عوامل و محتوای آن تا به امروز منتشر نشده است.

بعد از رفتن از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

بچه زرنگ (پویانمایی)

کارگردانان: هادی محمدیان، بهنود نکویی، محمدجواد جنتی

تهیه‌کننده: حامد جعفری

توضضیح: بچه زرنگ تنها انیمیشن حاضر در جشنواره امسال است و به دلیل نبود رقیب جدی و نداشتن امکان رقابت با دیگر آثار سینمایی، احتمالاً حضوری بی‌سروصدا در جشنواره امسال داشته باشد.

جریان انیمیشن‌های سینمایی ایران بعد از دو تجربه «شاهزاده روم» و «فیلشاه» با یک جهش همراه شد و نمی‌توان در این جریان نقش هادی محمدیان در مقام کارگردان این دو پروژه را نادیده گرفت. او با همراهی حامد جعفری که تهیه‌کننده همان دو پروژه بود در مجموعه هنرپویا «بچه زرنگ» را کلید زد و حالا بعد از چند سال با انیمیشن دیگری در ویترین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

ماجرای توهین حمید فرخ نژاد بازیگر دو تابعیتی به مردم ایران چه بود؟

بچه زرنگ (پویانمایی) از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

پرونده باز است

کارگردان: کیومرث پوراحمد

تهیه‌کننده: علی قائم مقامی

بازیگران: پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، سام قریبان، مه‌لقا باقری

خلاصه داستان: فرهاد نوجوان ۱۵ ساله ناخواسته مرتکب قتل می‌شود…

هنوز ترجیح می‌دهیم کیومرث پوراحمد را با «قصه‌های مجید»، «شب یلدا» و «خواهران غریب» به یاد بیاوریم نه با «کفش هایم کو» نه با «۵۰ قدم آخر» و نه با «تیغ و ترمه».

کیومرث پوراحمد حالا بعد از ۵ سال از آخرین فیلمش، دوباره به سینما بازگشته است، «پرونده باز» است عنوان تازه‌ترین فیلم اوست که اتفاقاً در مقطعی حضورش در این جشنواره را منتفی دانست و عنوان کرد «پرونده باز است» به لحاظ فنی به جشنواره نمی‌رسد این فیلم اما حالا در فهرست فیلم‌های این رویداد حضور دارد. پور احمد حالا از معدود چهره‌های باسابقه سینماست که در کنار جوان ترها با فیلمش به رقابت می‌پردازد.

پرونده باز است از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

جنگل پرتقال

کارگردان: آرمان خوانساریان

تهیه‌کننده: رسول صدرعاملی

بازیگران: میرسعید مولویان، سارا بهرامی

خلاصه داستان: سهراب بهاریان نمایشنامه‌نویس ناموفقی است که به تازگی معلم دبیرستان شده است. دانش آموزان و مدیر مدرسه رضایتی از شیوه برخورد او هنگام آموزش ندارند. او در سفری با تصویری از گذشته خود مواجه می‌شود…

آرمان خوانساریان اساساً با فیلم‌های کوتاهش شناخته شد، او البته در زمینه فیلمنامه‌نویسی هم فعال است که نزدیک‌ترین تجربه او در این حوزه به نوشتن فیلمنامه «ابر بارانش گرفته» به همراه مجید برزگر در سال ۹۸ برمی‌گردد.

مهرماه امسال بود که خبر دریافت پروانه ساخت اولین فیلم بلند سینمایی او با نام «جنگل پرتقال» و به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی منتشر شد، رسول صدرعاملی نه تنها خودش همواره در مقام کارگردان به ساخت فیلم‌هایی درباره جوانان به ویژه دختران علاقه‌مند بوده است بلکه در سال‌های اخیر به عنوان تهیه‌کننده، کارگردانان تازه‌کار و جوان را در ساخت فیلم‌هایشان همراهی کرده است، هم او بود که با محمد کارت در «شنای پروانه» هم قدم شد تا استعدادی تازه را به سینما معرفی کند.

جنگل پرتقال از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

چرا گریه نمی‌کنی؟

کارگردان: علیرضا معتمدی

تهیه‌کننده: سیدرضا محقق

بازیگران: علیرضا معتمدی، فرشته حسینی، باران کوثری، هانیه توسلی، علی مصفا، مانی حقیقی، لیندا کیانی، نهال دشتی، امیرحسین فتحی

خلاصه داستان: علیرضا بعد از، از دست دادن برادرش نمی‌تواند گریه کند. دوستانش با راه‌های مختلف از او دعوت می‌کنند که گریه کند.

حالا «چرا گریه نمی‌کنی» عنوان دومین فیلم علیرضا معتمدی است که احتمالاً بخشی از منتقدان و اصحاب رسانه برای رونمایی از آن کنجکاو هستند. تهیه‌کنندگی این فیلم را رضا محقق برعهده داشته است که خود از چهره‌های شناخته‌شده در جریان سینمای هنری و مستقل ایران به‌حساب می‌آید. البته در این روزها تهیه کننده و کارگردان به شدت به همدیگر حمله کرده اند!

چرا گریه نمی‌کنی؟ از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

در آغوش درخت

کارگردان: بابک خواجه پاشا

تهیه‌کنندگان: محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی

بازیگران: جواد قامتی، مارال بنی آدم، روح الله زمانی، رایان لطفی، اهورا لطفی

خلاصه داستان: “بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که دوازده سال از ازدواج‌شان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندانشان را بهم می‌ریزد. کودکانی که هیچ چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمی‌شناسند.”

خواجه‌پاشا در اولین فیلمش به سراغ قصه‌ای خانوادگی رفته است، این فیلم یک درام خانوادگی است و دغدغه‌های یک زوج ایرانی و فرزندانشان را بیان می‌کنند.

دلیل وجود نام مشرقی در شخصیت های آثار فریدون جیرانی

محمدرضا مصباح که پیش از این تجربه تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی همچون «پوست»، «یدو»، «بی‌مادر» و … را داشت در «در آغوش درخت» بابک خواجه‌پاشا را همراهی می‌کند. این فیلم اولین محصول همکاری مشترک حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود.

در آغوش درخت از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

روایت ناتمام سیما

کارگردان: علیرضا صمدی

تهیه‌کننده: مجید رضابالا

بازیگران: حامد کمیلی، آزاده صمدی، غزل شاکری، مهران احمدی، مسعود کرامتی، مریم سعادت، محمد حیدری

خلاصه داستان: دکتر آرشِ سمین زندگی موفقی دارد که خبری در فضای مجازی، شرایط خانوادگی او را دستخوش تغییر می‌کند.

این سومین فیلم بلند علیرضا صمدی است، کارگردان جوانی که وقتی اولین فیلم بلندش با نام «بی نامی» نتوانست به آن دوره از جشنواره راه پیدا کند اتفاقاً گله‌مند بود، او چند سال بعد «صحنه زنی» را ساخت تا در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور پیدا کند و جایزه سیمرغ نقره‌ای بهترین کارگردانی را از آن خود کند.

او حالا در سومین قدم «روایت ناتمام سیما» را سینمایی کرده است. گرچه در ابتدا خبرهایی از حضور مهتاب کرامتی در مقام تهیه کننده در این فیلم مطرح شد اما خیلی زود این خبر از سوی عوامل فیلم تکذیب شد و حالا به طور رسمی مجید رضا بالا به عنوان تهیه کننده این فیلم معرفی شده است، او تهیه کننده‌ای است که در هر سه فیلم علیرضا صمدی همراه او بوده است. این فیلم را هم فارابی سرمایه گذاری کرده است.

روایت ناتمام سیما از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

سرهنگ ثریا

کارگردان: لیلی عاج

تهیه‌کننده: جلیل شعبانی

بازیگران: ژاله صامتی، وحید آقاپور، حمیدرضا محمدی، دیبا زاهدی، شهروز آقاپور

خلاصه داستان: این راه با گریه باز نمی‌شه!

لیلا عاج حالا از معدود کارگردانان زنی است که در این دوره از جشنواره فیلم دارد، «سرهنگ ثریا» نام فیلم او و محصول سازمان اوج است، فیلمی که روابط عمومی این سازمان اطلاع‌رسانی قطره چکانی از آن داشته است.

سرهنگ ثریا از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

سینما متروپل

کارگردان: محمدعلی باشه آهنگر

تهیه‌کننده: سیدحامد حسینی

بازیگران: مجتبی پیرزاده، رضا کیانیان، هومن برق نورد، مهتاب نصیرپور، پریوش نظریه، نوشین مسعودیان، حسین باشه آهنگر، شهاب عسگری، فرید قبادی

خلاصه داستان: ماجرای راه اندازی سینمای متروکه متروپل آبادان در دل جنگ و محاصره شهر.

متروپل فیلمی به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر است، اساساً سینمای دفاع مقدس از دغدغه‌های اوست، از او احتمالاً «فرزند خاک»، «ملکه» یا همین نزدیکی‌ها «سرو زیر آب» را دیده‌اید، او اصالتاً خوزستانی است و اتفاقات جنگ را به چشم دیده است همین است که باعث می‌شود هر بار با خاطراتی تازه از آن دوران یاد کند و بگوید زخم جنگ هنوز بر تن این شهر هست.

باشه‌آهنگر حالا با «سینمامتروپل» به سراغ برشی دیگر از وقایع جنگ رفته است. این فیلم هم با سرمایه گذاری بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده و از نخستین آثاری است که فارابی برای ساخت آن رغبت نشان داد.

سینما متروپل از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

شماره ۱۰

کارگردان: حمید زرگرنژاد

تهیه‌کننده: ابراهیم اصغری

بازیگران: مجید صالحی، حسام منظور، سیامک صفری، مهدی زمین پرداز، بهرنگ علوی، احمد کاوری

خلاصه داستان: مردی در آخرین ماه‌های جنگ تحمیلی به اسارت نیروهای عراقی در آمده ، وارد اردوگاهی مخوف در نزدیکی‌های مرز می‌شود.

حمید زرگرنژاد پس از آنکه در سال ۹۵ با «ماهورا» سینمای دفاع مقدس را آزمود، به سراغ یک فیلم اجتماعی رفت، حالا او مجدداً با «شماره ۱۰» رجوعی به سینمای جنگ داشته است، فیلمی که روایتگر قصه فرار پرماجرای یک اسیر ایرانی از زندان رژیم بعث عراق است و تهیه کنندگی‌اش را ابراهیم اصغری بر عهده دارد همان تهیه کننده‌ای که عمده آثار سینمایی او به همین سینمای دفاع مقدس معطوف می‌شود.

طرفداری عجیب پانته آ بهرام از استقلالی ها

ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی از وظایفی بود که وزیر ارشاد سال گذشته به فارابی محول کرده بود از این جهت این نهاد در این زمینه پرکار بوده و این فیلم هم از آثاری است که فارابی به حمایت از آن پرداخته است

شماره 10 از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

عطرآلود

کارگردان: هادی مقدم دوست

تهیه کننده: یوسف منصوری

بازیگران: مصطفی زمانی، هدی زین العابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی، سودابه بیضایی، شهروز ابراهیمی

خلاصه داستان: “فهم و درک فرصت کوتاه زندگی، علی را که استعداد خوبی در عطرسازی دارد و در آستانه پدر شدن است، با چالش‌های جدیدی مواجه می‌کند؛ او در همین فرصت کوتاه باید تمام کارهای باقی‌مانده‌اش را به سرانجام برساند….”

«عطرآلود» رجوعی دوباره به دوران کارگردانی هادی مقدم دوست در عرصه سینماست. این فیلم از نخستین فیلم‌های حوزه هنری بود که برای حضور در فجر اعلام موجودیت کرد، فیلمی که با همراهی یوسف منصوری در مقام تهیه کننده ساخته شده است.

عطرآلود از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

غریب

کارگردان: محمدحسین لطیفی

تهیه‌کننده: حامد عنقا

بازیگران: بابک حمیدیان، مهران احمدی، پردیس پورعابدینی، رحیم نوروزی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، هژیر سام، حسام محمودی، سامیه لک

خلاصه داستان: «غریب» شمایلی است از وقایع کردستان در سال های ۵۸ و ۵۹؛ که آغاز مسیری برای تبدیل شهید محمد بروجردی به مسیح کردستان شد.

«غریب» از همان روزهای نخست ساخت، به عنوان جدی‌ترین محصول سازمان اوج برای حضور در جشنواره مطرح می‌شد. این فیلم مقطعی از زندگی شهید محمد بروجردی را به تصویر می‌کشد، شهیدی که پیش از انقلاب نقشی در مبارزات انقلابی داشت، هم او بود که هسته اولیه شکل‌گیری سپاه پاسداران را پس از انقلاب بنا نهاد و بعدها در زمان جنگ در سامان دادن ناآرامی‌های منطقه کردستان، دست داشت.

غریب از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

کاپیتان

کارگردان: محمد حمزه‌ای

تهیه‌کننده : سیدصابر امامی

بازیگران: پژمان بازغی، پانته‌آ پناهی‌ها

خلاصه داستان: در بخش کودکان بیمارستان اطفال، پسر بچه ای به نام عیسى که رؤیاى فوتبالیست شدن دارند، قصد دارند قبل از آخرین عمل سنگین على، دور از چشم پزشکان و پرستاران به رویای خود دست یابند.

محمد حمزه‌ای گاه در کسوت بازیگر ظاهر شده و گاه در مقام کارگردان، اما آنچه بیشتر پیگیرش بوده، حوزه کارگردانی بوده است، این را از حضورش در فیلم‌های کوتاه و دغدغه‌اش برای ساخت فیلم‌های بلند می‌توان دریافت. با این حال آخرین حضورش در عرصه کارگردانی به سال ۹۵ با فیلم «آذر» برمی‌گردد.

مسئولان بنیاد سینمایی فارابی که از ابتدای ساخت فیلم‌هایشان ترجیح داده‌اند موضع سکوت را برگزینند و هیچ اطلاع رسانی رسمی از روند تولید این آثار نداشته باشند، برای «کاپیتان» هم تاکنون هیچ خبر رسمی منتشر نکرده‌اند. به نظر می‌رسد مسئولان این نهاد گمان می‌کنند تنها فرایند بخش رسانه‌ای حراست از اخبار پروژه‌هاست، در حالی که این روند باعث شده تا اطلاعاتی غیر رسمی از این فیلم‌ها منعکس شود.

کاپیتان از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

کت چرمی

کارگردان: حسین میرزا محمدی

تهیه‌کننده : کامران حجازی

بازیگران: جواد عزتی، صابر ابر، گلاره عباسی، با هنرمندی پانته‌آ پناهی‌ها، ستاره پسیانی، و عباس جمشیدی‌فر، مائده طهماسبی، امین میری، بهزاد خلج، محمد صدیقی مهر، آیدا ماهیانی، با معرفی سارا حاتمی و با حضور افتخاری رویا تیموریان و سیامک احصایی

معرفی فیلم الویس 2022 Elvis؛ داستانی از زندگی ستاره موسیقی راک الویس پریسلی

خلاصه داستان: عیسی فرهمند، کارمند یک سازمان برای بررسی تخلفات مالی یک مرکز مامور می‌شود…

«کت چرمی» را کامران حجازی تهیه کرده است، سینماگر جوانی که اولین حضورش در سینما در مقام تهیه‌کننده را با فیلم سینمایی «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان تجربه کرد و اتفاقاً قصد دارد بار دیگر در فیلم تازه مهدویان با عنوان «مطرود» این همکاری را تکرار کند او البته پیش از این هم مجری طرح آثار مختلف را به عهده داشته است.

کت چرمی از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

گُل‌های باواردِه

کارگردان: مهرداد خوشبخت

تهیه‌کننده: سعید سعدی

بازیگران: بانیپال شومون، امیررضا دلاوری، الهام نامی نیک، نادر سلیمانی، یاسین مسعودی

خلاصه داستان: در سال ۱۳۵۹ همزمان با جنگ تحمیلی، تعدادی از مهندسین پالایشگاه نفت آبادان در تلاش هستند با امکانات و تجهیزاتی که در داخل انبارهای آن است، پالایشگاه‌های دیگر را ترمیم کنند.

پالایشگاه» با نام جدید «گل‌های باوارده» اما ساخته مهرداد خوشبخت است، همان کارگردانی که پیش از این فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» را از او در ویترین همین جشنواره به نمایش درآمد، همان کارگردانی که قبل‌ترش با همکاری با حاتمی‌کیا در مقام تدوینگر در «به وقت شام» مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. مهرداد خوشبخت اصالتاً آبادانی است و همین موضوع باعث شده در هر دو فیلم اخیرش توجه‌اش به اتفاقات آبادان به ویژه در زمان جنگ ایران و عراق معطوف باشد، او از همان زمانی که «آبادان یازده ۶۰» عرضه شد گفته بود قصد دارد فیلمی با محوریت پالایشگاه نفت آبادان بسازد.

«گل‌های باوارده» از محصولات بنیاد سینمایی فارابی روایتگر روزهای ابتدای جنگ است. قصه فیلم درباره جابجایی تمام تجهیزات و امکانات پالایشگاه آبادان در زمان حصر آبادان به رهبری یک مهندس است. در این فیلم سعی شده جدا از دلاوری رزمندگان به بحث توانایی علمی رزمندگان هم اشاره شود.

گُل‌های باواردِه از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

وابل

کارگردان: تورج اصلانی

تهیه‌کننده: سپهر سیفی

بازیگران: آزاده زارعی، نوید پورفرج، فرید سجاد حسینی، رامین راستاد

خلاصه داستان: اهالی یک روستا بعد از سیل، بی‌خانمان شده و در یک ایستگاه متروک قطار به طور موقت زندگی می‌کنند اما اتفاقی، مسیر حوادث را تغییر می‌دهد.

تورج اصلانی تا سال‌ها به‌عنوان فیلمبردار در سینمای ایران مشغول به فعالیت بود و اتفاقاً از چهره‌های سرشناس و معتبر در این حوزه محسوب می‌شد. او از مقطعی به بعد تصمیم به تجربه کارگردانی گرفت و فیلم‌هایی با حال و هوای خاص خود را که بیشتر بر فرم تمرکز داشت را به ثمر رساند.

«جینگو» و «حمال طلا» دو فیلم قبلی تورج اصلانی بودند و حالا او «وابل» را در مقام کارگردان به سرانجام رسانده است. سپهر سیفی تهیه‌کنندگی این پروژه را برعهده داشته است اما اطلاعات دیگری درباره این فیلم به‌صورت رسمی در دسترس نیست.

وابل از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

های پاور

کارگردان : هادی محمدپور

تهیه کنندگان: مهدی عظیمی و اباذر جوکار

بازیگران: اتابک نادری، فرزاد حسنی، علیرام نورایی، سپیده خداوردی، مهرداد ضیایی، مجید پتکی، الناز اسماعیلی، رضوان خدامی، آرمان جوکار و هادی محمدپور

خلاصه داستان: داستان نقش پدافند هوایی ارتش در عملیات والفجر هشت و طرح ابتکاری شهید منصور ستاری.

دو سال پیش بود که فیلم سینمایی «منصور» به محوریت زندگی شهید ستاری در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و بعد از آن هم توانست در چرخه اکران مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد. حالا فیلم دیگری درباره شهید ستاری در ویترین جشنواره فجر قرار گرفته است.

ناگفته های ازدواج بابک حمیدیان و مینا ساداتی

هادی محمدپور از فیلم‌اولی‌های جشنواره امسال محسوب می‌شود که فیلم «های‌پاور» را با سرمایه‌گذاری و حمایت نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به سرانجام رسانده است.

های پاور از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

هفت بهار نارنج

کارگردان: فرشاد گل سفیدی

تهیه‌کننده: محمد کمالی‌پور

بازیگران: علی نصیریان، لادن مستوفی، سارا رسول‌زاده، فرهاد آئیش، هومن حاجی عبداللهی، فرج گل سفیدی، باران سلطانی مقدم، آرشا گل سفیدی

خلاصه داستان: قصه عشق اساطیری شمس و طلعت…

حضور پیشکسوتان در هر جایگاهی که باشد موجب اعتبار یک رویداد سینمایی است و واقعاً باید اذعان کرد که حضور فیلمی با نقش‌آفرینی علی نصیریان، از اتفاقات خوب جشنواره چهل‌ویکم است.

فرشاد گل‌سفیدی مدیر فیلمبرداری باسابقه آثار سینمایی و تلویزیونی است که پیش‌تر برای فیلمی با عنوان «هفت» پروانه ویدئویی دریافت کرده بود تا به دنیای کارگردانی وارد شود اما بعدها برای درخواست تغییر پروانه ساخت خود به پروانه سینمایی نام فیلمش را هم به «هفت بهار نارنج» تغییر داد.

هفت بهار نارنج از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

هوک

کارگردان: حسین ریگی

تهیه‌کننده: علی آشتیانی‌پور

بازیگران: امیر جعفری، رویا تیموریان، امیرمهدی ژوله، علی اوسیوند، علیرضا جعفری، مهتاب ثروتی، محسن آشتیانی‌پور، سبحان رخشانی

خلاصه داستان: شیروک پسر بچه‌ای که سودای قهرمانی دارد، به توصیه برادرش وارد ورزش بوکس می‌شود.

حسین ریگی اولین فیلم بلندش را در سال ۹۹ با عنوان «لیپار» ساخت، فیلمی که تاکنون به نمایش درنیامده است اما توانست در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان که بانی اصلی برگزاری‌اش فارابی است، موفق به کسب جایزه شود، همان موقع بود که کارش چشم مسئولان فارابی را گرفت و آنها را بر آن داشت تا چند سال بعد در فیلم جدید او با نام «هوک» سرمایه گذاری کنند.

حسین ریگی خودش اصالتی سیستان و بلوچستانی دارد و همواره نگاهش در آثارش معطوف به همان منطقه است. او این بار هم موضوعی از همان جا را برای ساخت فیلم برگزیده است و «هوک» را در سیستان و بلوچستان ساخته چون معتقد است همیشه در فیلم‌ها نسبت به این منطقه نگاه‌هایی چون فقر، قاچاق، مواد مخدر، اشرار و … وجود داشته و همین نگاه باعث شده تا مردم در شهرها و مناطق دیگر با واقعیت سیستان و بلوچستان آشنا نشوند. این فیلم مضمونی اجتماعی دارد.

هوک از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

یادگار جنوب

کارگردانان: پدرام پورامیری، حسین دوماری

تهیه‌کننده: مجتبی رشوند

بازیگران: وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، مسعود کرامتی باحضور: سحر دولتشاهی و صابر ابر

خلاصه داستان: باید عبور کرد

پدرام پورامیری و حسین دوماری وقتی تنها ۲۳ ساله‌شان بود با «جاندار» در آن دوره از جشنواره شگفتی‌ساز شدند. دو جوان کرمانی که توانستند با فیلمشان به چشم هیأت داوران بیایند و سیمرغ بهترین فیلم بخش نگاه نو را هم از آن خود کردند.

این دو کارگردان که همواره با یکدیگر کار می‌کنند و در زمینه فیلمنامه‌نویسی هم حضوری فعال دارند جدیدترین حضورشان در این عرصه هم به سریال «یاغی» برمی گردد که همین امسال از شبکه نمایش خانگی پخش شد. پیش از آن هم محمد کارت را در نگارش فیلمنامه «شنای پروانه» همراهی کرده بودند. این دو امسال «یادگار جنوب» را به جشنواره فیلم فجر آورده‌اند که گفته می‌شود فیلمی عاشقانه است.

یادگار جنوب از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پوشش و استایل بازیگران سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا