اخبار بازیگرانبازیگران ایرانیبازیگران زنبازیگران مردفیلم ایرانی

معرفی فیلم خائن کشی و زمان اکران عمومی آن با سکانس های جدید

فیلم خائن کشی اثری به کارگردانی و نویسندگی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی علی اوجی محصول سال 1400 است. این اثر در ژانر اجتماعی ، درام تولید شده است. در این مطلب، خبرهای مربوط به فیلم خائن کشی و همین‌طور اطلاعاتی را که تاکنون از حاشیه و اصل فیلم خائن کشی منتشر شده می‌خوانید.

کارگردان فیلم خائن کشی چه کسی است؟

کارگردان فیلم خائن کشی مسعود کیمیایی است.

خلاصه داستان و موضوع فیلم خائن کشی چیست؟

در فیلم خائن کشی قسمتی از زندگی مهدی بلیغ سارق و کلاهبردار ایرانی به تصویر کشیده می‌شود و همچنین گذری هم به ماجرای ملی شدن نفت و ماجراهای آن می‌زند.

اسامی بازیگران نقش اصلی فیلم خائن کشی چیست؟

امیر اقایی، مهران مدیری، سارا بهرامی، پانته‌آ بهرام، علی اوجی، رضا یزدانی، سام درخشانی، نرگس محمدی، حمیدرضا آذرنگ، فریبا نادری از بازیگران نقش اصلی فیلم خائن کشی هستند.

مشخصات فیلم خائن کشی

نام فیلمخائن کشی
کارگردان و نویسندهمسعود کیمیایی
تهیه‌کنندهعلی اوجی
ژانردرام ، اجتماعی
سال تولید1400
توزیع‌کنندهفیلمیران
تاریخ‌های انتشار
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ (فجر)

معرفی فیلم خائن کشی

دانلود رایگان فیلم خائن کشی

هنوز تاریخ اکران عمومی فیلم خائن کشی اعلام نشده است. پس هنوز دانلود فیلم خائن کشی امکان پذیر نیست و باید منتظر عرضه فیلم در سینمای خانگی بمانیم.

لیست بازیگران فیلم خائن کشی

خائن کشی فیلم پربازیگری محسوب می شود و یکی از نکات جالب درباره ی این فیلم ترکیب متفاوت بازیگران آن است. برخی از بازیگران فیلم خائن کشی پیش از این هم تجربه ی همکاری با مسعود کیمیایی را داشته اند اما اغلب آن ها برای نخستین بار است که در برابر دوربین این کارگردان سرشناس قرار گرفته اند.

بازیگرنقش
امیر آقاییمهدی بلیغ
پولاد کیمیاییشاهرخ
مهران مدیریسهراب صفا
فرهاد آئیشمحمد مصدق
سارا بهرامیاطلس
حمیدرضا آذرنگادی
سام درخشانی
امیررضا دلاوری
رضا یزدانیفری
مانی حیدریاحمد ستوده
پانته‌آ بهرام
اندیشه فولادوند
نرگس محمدی
الهام حمیدی
نسیم ادبی
فریبا نادری
کیانوش گرامی
اکبر معززی
سعید پیردوست
سام نوری
سپند امیرسلیمانی
شکرخدا گودرزی
علی اوجی
بهرام بهرامیان
سامان سالور
جواد طوسی
شکیب شجره
پردیس پورعابدینی
ایوب آقاخانی
امیرکاوه آهنین جان
ایلیا کیوان
شاپور کلهر
امیرحسین نوروزبیگی
سوگل خالقینرگس
امیرحسین هشترودی
مریم عباس زاده
بشیر ادریسی
شاین عیسایان

بازیگران و عوامل فیلم خائن کشی

عوامل فیلم خائن کشی

  • نویسنده و کارگردان: مسعود کیمیایی
  • تهیه‌کننده: علی اوجی
  • موسیقی: ستار اورکی
  • فیلمبردار: مسعود سلامی
  • مدیر صدابرداری: اسحاق خانزادی
  • تدوینگر: سپیده عبدالوهاب
  • طراح چهره پردازی: محسن دارسنج
  • طراح لباس: مارال جیرانی
  • مدیر تولید: محمد حیدرقلی
  • مدیر برنامه ریزی: مسعود حقی
  • منشی صحنه: شهرزاد مطلق
  • جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک
  • جلوه‌های ویژه کامپیوتری: محمد برادران
  • طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان
  • عکاس: احمدرضا شجاعی
  • ساخت فیلم پشت صحنه: شهیار کبیری
  • طراح بدلکاری: ارشا اقدسی
  • جانشین تولید: عماد طاهری
  • مدیر تدارکات: هادی غفارلو
  • دستیار تهیه: صدف رضاپور
ماجرای رابطه ی شهرام حقیقت دوست با خاطره اسدی چه بود؟

معرفی مسعود کیمیایی کارگردان فیلم خائن کشی

مسعود کیمیایی (زادهٔ ۷ مرداد ۱۳۲۰) فیلم‌ساز و نویسندهٔ ایرانی است. او از چهره‌های برجسته سینمای ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران است. او را کارگردانی مؤلف و تأثیرگذار دانسته‌اند که در شکل‌گیری اقتصاد سینما در ایران نقشی مهم داشته‌است. کیمیایی همچنین معروف به استاد قهرمان‌سازی در سینمای ایران است.او با ساخت فیلم قیصر (۱۳۴۸) دو قطب هنری و تجاری سینما را پیوند داد و همراه چند فیلم‌ساز دیگر، آغازگر دوره‌ای بود که موج نو در سینمای ایران شناخته شد. اغلب آثار کیمیایی در ژانر اجتماعی-سیاسی است. او علاوه بر فعالیت‌های سینمایی، نوشتن رمان و شعر را نیز تجربه کرده‌است.

کیمیایی فیلم‌سازی را با برادران اخوان شروع کرد و با استودیوهای آریانا فیلم برای فیلم قیصر و سازمان سینمایی پیام برای فیلم رضا موتوری (۱۳۴۹) کارش را ادامه داد. سه فیلم بلوچ، خاک و گوزن‌ها را برای مهدی میثاقیه، تهیه‌کننده ایرانی، ساخت و فیلم روشنفکرانه‌اش غزل (۱۳۵۵) را هم برای تل فیلم ساخت و داش آکل (۱۳۵۰) را برای برادران رشیدیان.

کیمیایی در سال ۱۹۹۱ برای فیلم دندان مار نامزد جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم برلین نیز به او رسید. همچنین در سال ۱۳۸۹ از جشنواره فیلم فجر برای فیلم جرم سیمرغ بلورین بهترین فیلم گرفت. در یک نظرسنجی که برای گزینش بهترین فیلم سینمای پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران با رأی ۲۷ تن منتقد و نویسنده اجرا شد، گوزن‌ها با ۲۰ رأی بهترین فیلم سینمای پیش از انقلاب ایران شناخته شد. در رأی‌گیری دیگری از ۵۵ منتقد سینمایی ایرانی در سال ۱۳۸۱ نیز، فیلمِ گوزن‌ها با ۱۷ رأی همراهِ باشو، غریبهٔ کوچک کارِ بهرام بیضایی بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران شناخته شد.

مسعود کیمیایی کارگردان فیلم خائن‌کشی

صحبت‌های عوامل فیلم خائن کشی در جشنواره فیلم فجر

علی اوجی، تهیه‌کننده: خیلی خوشحالم از این‌که «خائن‌کشی» اکران موفقی داشت. باید بگویم علت برگزاری این نشست بدون حضور کارگردانان فیلم به‌دلیل احترام به اهالی‌ رسانه است. مسعود کیمیایی تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و به همین علت نتوانست در نشست حضور پیدا کند. امیر آقایی نیز به دلیل ابتلا به کرونا نشست را از دست داد. درباره حضور نداشتن پولاد کیمیایی اختلافاتی از پیش وجود داشت که به این ماجرا منجر شد. درباره مسعود کیمیایی هم‌ باید بگویم او کارگردانی ۸۰ ساله با ۵۵ سال سابقه فیلمسازی است، از آن‌جا که جشنواره بسیار جوان است، طبیعی است که نخواهند در معرض قضاوت قرار بگیرند. شان این الماس‌های سینمای ایران باید حفظ شود و این مسئله تصمیم شخصی او‌ بود.

ماجرای جدایی شقایق دهقان و مهراب قاسم خانی از زبان خودش

مهران مدیری: جراحی پای مسعود کیمیایی بهانه بود و او دوست نداشت در نشست حاضر باشد. اما همین امروز پایشان را جراحی کردند! در فیلم‌ «درخت گردو» باید بگویم آن نقش برای من نبود و‌ بازی‌ام افتضاح بود که البته گذشت. درباره مسعود کیمیایی هم‌ باید بگویم شیوه بازی گرفتن او فوق‌العاده است. اگر سیمرغ را به من بدهند خوشحال خواهم شد. همه افراد جایزه گرفتن را دوست دارند و این حس به آدم دست می‌دهد که انگار کارش را درست انجام داده است.

فرهاد آئیش: من به لحاظ قیافه به دکتر مصدق شباهت دارم. در تئاتری که در نقش ایشان بازی کرده بودم نیز صدها ساعت فیلم دیدم و کتاب درباره او  خواندم. نمی‌توان بدون شناخت از شخصیت‌های تاریخی که قبلا وجود خارجی داشته‌اند، فیلم بازی کرد. من ساعت‌ها ویدئوهای ایشان را نگاه کردم تا طرز راه رفتن و بیانشان را یاد بگیرم و تلاشم را کردم که به مصدق واقعی وفادار باشم.

 رضا یزدانی: من از ۲۰ سال پیش همکاری با مسعود کیمیایی را آغاز کردم و این همکاری دیگر به شکل رفاقت تبدیل شده است. علی اوجی نیز عاشقانه برای ساخت این کار زحمت کشید و همه انرژی خود را گذاشت.

رضا یزدانی در فیلم خائن کشی
رضا یزدانی در فیلم خائن کشی

معرفی فیلم خائن کشی

این فیلم سی و یکمین فیلم مسعود کیمیایی بعد از حدود ۵۰ سال فیلم‌سازی است. فیلم متفاوت مسعود کیمیایی که برای اولین بار او از یک داستان واقعیِ تاریخی فیلم ساخته است. روایتگر یکی از پرونده های جنایی دهه سی است. فیلمنامه مثل تمام آثار کیمیایی نوشته ی خود اوست.

این فیلم‌ دکور سنگینی داشت. تمامی لوکیشن‌ های این فیلم از جمله ساختمان بانک ملی ایران در سال ۱۳۳۰ واقع در میدان فردوسی توسط سهیل دانش اشراقی، طراح صحنه ی کار ساخته شدند. کار ساخت دکور فیلم خائن کشی نزدیک به هشت ماه پیش از شروع فیلمبرداری آغاز شد و تا پایان فیلمبرداری ادامه داشت.

فیلمبرداری فیلم خائن کشی در سال ۹۹ آغاز شد و در روز ۲۹ اسفند ماه همان سال، همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت به پایان رسید.

چه کسی لقب "برلیان صحنه" را به اکبر زنجانپور داد؟

علی اوجی در نشست خبری این فیلم در جشنواره فیلم فجر اعلام کرد که بعد از پایان اکران عمومی، «خائن کشی» در قالب یک مینی سریال 6 قسمتی توسط یکی از پلتفرم‌ها توزیع خواهد شد.اوجی درباره هزینه فیلم خاطر نشان کرد: شایعاتی بود که فیلم سینمایی «خائن‌کشی» متعلق به فیلم‌مارکت است. در حالی که به طور کامل با سرمایه شخصی ساخته شده و ۴ نفر سرمایه‌گذار دارد. برای تولید این فیلم ماشین خودم را هم فروختم.

خلاصهٔ داستان فیلم خائن کشی

این فیلم که حال و هوایی تاریخی دارد و داستان آن در سال‌ های ۱۳۳۰-۱۳۳۱ می‌گذرد، نیم نگاهی به ملی شدن صنعت نفت نیز دارد.

فیلم جدید مسعود کیمیایی داستان رفاقت است. در این فیلم قسمتی از زندگی مهدی بلیغ مشهورترین سارق و کلاهبردار ایرانی به تصویر کشیده شده است.

مهدی بلیغ مشهور به آرسن لوپن ایران، یک دزد و خلاف‌کار ایرانی بود که بیشتر کارهای غیرقانونی خود را در دهه‌ های ۳۰ و ۴۰ خورشیدی انجام می‌داد. او در یکی از این کلاهبرداری‌ های هوشمندانه ی خود کاخ دادگستری تهران را به عنوان یک هتل زیبا به دو تاجر آمریکایی (در برخی منابع گفته شده دو تاجر عرب) به صورت غیرقانونی فروخت. مهدی بلیغ که به علت قتل عمد در زندان بود بعد از پیروزی انقلاب از زندان آزاد شد. اما مدت کوتاهی پس از آن به دلیل اعتیاد و همراه داشتن مواد مخدر دوباره دستگیر و در سال ۶۰ به دستور صادق خلخالی در خیابان ناصرخسرو تهران تیرباران شد.

مهدی بلیغ از دل طبقه ی فقیر جامعه بیرون آمده بود و شاگرد اول مدرسه بود اما آنقدر خانواده‌ اش دست تنگ بود که مجبور شد مدرسه را رها کند اما همین هوش بالا بعداً او را به معروف‌ ترین خلافکار تهران تبدیل کرد.

قصه‌ ی کلاهبرداری بلیغ وقتی شروع شد که فهمید به راحتی می‌ شود به مردم زمین ملک فروخت. او قولنامه جعل می‌ کرد و زمین ‌ها و خانه ها را به قیمتی نجومی به مردم می‌ فروخت و پیش از آنکه آن ها به جعلی بودن قولنامه پی ببرند بلیغ گریخته بود.

معروف‌ ترین داستان بلیغ فروش کاخ دادگستری به دو‌ تاجر آمریکایی است. او در زمان معامله سرایدار را با تطمیع و پرداخت پول راضی کرده بود اتاق وزیر را برای یک ساعت به او اجاره دهد و مهمان‌ هایش را در کاخ بگرداند. بلیغ حتی ۲۰۰ جفت دمپایی با رنگ های مختلف پشت در اتاق ها گذاشت و به مشتری‌ ها گفت این اتاق ها را اجاره داده و نمی شود از آن ها بازدید کرد! او ۵۰۰ هزار تومان بیعانه گرفت تا ده روز بعد ملک را تحویل بدهد اما دیگر خبری از او نبود.

معرفی سریال پرستاره نیوکمپ به کارگردانی منوچهر هادی

بلیغ اما درگیر یک انتقام جویی شد که زندگی‌ اش را به هم ریخت و همین قصه ی فیلم تازه مسعود کیمیایی است.

بلیغ همراه با مهدی نظری و هوشنگ مجتبایی سه سارق با سابقه بودند که یک باند سرقت را شکل دادند. آن ها با هم پیمان بستند که اگر هر کدام به چنگ پلیس افتادند بقیه برای رهایی او اقدام کنند. در این میان کسی که بیش از دو تن دیگر به این عهد و پیمان دل بست و وفادار ماند، مهدی بلیغ بود که زودتر از آن دو هم گرفتار شد.آن ها از یک راسته طلافروشی دزدی کردند و هرچه بود و نبود برداشتند اما بلیغ گرفتار شد. در زندان پیامی از هوشنگ مجتبایی گرفت که نه تنها سهمش را بالا کشیده بلکه زنش را هم از راه به در کرده است. بلیغ به محض خروج از زندان ابتدا مهدی نظری را کشت اما هوشنگ از چنگش گریخت. بلیغ به جرم قتل دوباره به زندان افتاد اما با وقوع انقلاب از زندان آزاد شد. ولی باز هم دستگیر و این بار با حکم صادق خلخالی اعدام شد.

مسعود کیمیایی حتی مهدی بلیغ را می شناخته و از نزدیک او را دیده و بلیغ ماجراهای جالبی از زندگی خودش را برای کیمیایی تعریف کرده است.

نقش مهدی بلیغ در فیلم خائن کشی را مهدی آقایی بازی کرده است.

همچنین فرهاد آییش در این فیلم برای سومین بار در نقش دکتر مصدق ظاهر شده است. او پیش از این هم در فیلم سینمایی «تختی» و نمایش «راپورت‌ های شبانه دکتر مصدق» نقش این چهره تاریخی را ایفا کرده بود.

امیر آقایی در نقش مهدی بلیغ

خائن کشی در پنجاه و دومین دوره فستیوال جهانی فیلم روتردام

پنجاده و دومین دوره فستیوال جهانی فیلم روتردام در حالی از پنجم بهمن ماه سال جاری آغاز به کار می‌کند که قرار است در این رویداد فیلم‌سینمایی «خائن کشی» آخرین ساخته سینمایی مسعود کیمیایی به نمایش دربیاید. سال گذشته و در بیست و چهارمین دوره این فستیوال نسخه اصلی و ترمیم شده فیلم«گوزن‌ها» روی پرده رفت که مورد استقبال قرار گرفت.

معرفی سریال سوران با موضوع مبارزات مردم کُرد

از فیلم سینمایی «خائن کشی» در جریان برگزاری چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد. این فیلم قرار بود پاییز امسال اکران عمومی شود، اما شرایط پیچیده این روزهای سینما نمایش آن را به تعویق انداخت.

پوستر فیلم خائن کشی

پوستر فیلم خائن‌کشی

تیزر فیلم خائن کشی

بیوگرافی بازیگران فیلم خائن کشی

امیر آقایی در نقش مهدی بلیغ

اولین بازیگری که حضورش در فیلم جدید مسعود کیمیایی مشخص شد، امیر آقایی بود. او که چندی پیش برای حضور در فیلم شنای پروانه، و ایفای نقشی شبیه وحید مرادی (خلافکار با سابقه) توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره فجر بگیرد، این روزها طرفداران فراوانی دارد.

امیر آقایی (زادهٔ ۱۰ مرداد ۱۳۵۴) بازیگر و نویسندهٔ ایرانی اهل ارومیه است.وی فارغ‌التحصیل لیسانس کارگردانی است و همچون بسیاری بازیگران دیگر از تئاتر به سینما کوچ کرده است. اوایل با سریال‌های احمد امینی بود که دیده شد. در نقش‌های مکمل و نه چندان کلیدی؛ اما توانایی خود را در همان کارهای اولیه نشان داد و اکنون یکی از ستاره‌های محبوب سینمای ایران است. امیر آقایی علاوه بر بازیگری، نویسندگی و عکاسی گه‌گاهی نقاشی هم می‌کند.

امیر آقایی در نقش مهدی بلیغ در فیلم خائن کشی

سارا بهرامی در نقش اطلس

سارا بهرامی بازیگر 37 ساله اصفهانی است که بخاطر نقش‌آفرینی در فیلم دارکوب توانست سیمرغ بلورین جشنواره فجر را دریافت کند از دیگر بازیگرانی است که در این فیلم هنرنمایی کرده است.

سارا بهرامی از بازیگران فیلم خائن کشی

مهران مدیری در نقش سهراب صفا

مهران مدیری در هجدهمین روز از فروردین ماه سال 1346 از پدر و مادری اراکی در یکی از مناطق جنوبی تهران به نام میدان بروجردی در آسیاب دولاب به دنیا آمده است. او علاوه بر بازیگری و کارگردانی در زمینه های دیگری مثل خوانندگی، مجری گری، طراحی صحنه و لباس، مجری طرح، صداپیشگی و تهیه کنندگی نیز فعالیت دارد. او دانشگاه را بخاطر حضور در جنگ تحمیلی ناتمام گذاشتد سپس از تئاتر شروع کرد و با کارگردانی درخشید و حالا قدرتمندترین چهره سیاسی فرهنگی ایران است.

مجلهٔ نیوزویک در مقاله‌ای مدیری را بیستمین مرد قدرتمند سال ۲۰۰۹ میلادی در ایران نامید.

مهران مدیری در نقش سهراب صفا در فیلم خائن کشی

نرگس محمدی

بازیگر نقش ستایش یکی دیگر از بازیگران فیلم خائن کشی است. این روزها که بسیاری از کارگردانان و تهیه‌کنندگان، در فیلم‌هایشان از اعضای خانواده خود استفاده می‌کنند، حضور نرگس محمدی هم در این فیلم دور از انتظار نبود. همانطور که می‌دانید نرگس محمدی، همسر علی اوجی تهیه کننده فیلم خائن‌کشی است و کاملا طبیعی‌ست که همسر تهیه کننده هم در فیلم حضور داشته باشد. باید به این نکته هم اشاره کنیم که نرگس محمدی با حضور در فیلم و سریال و تئاترهای متعدد توانایی خود را هم به مردم و هم به کارگردانان اثبات کرده است.

معرفی سریال کره ای فریبکاری لذت بخش Delightfully Deceitful 2023

نرگس محمدی تولد 9 فروردین 1364 در پونک تهران می باشد و در رشته پرستاری تحصیل کرده، خانم محمدی از اوایل دهه 80 وارد دنیای بازیگری شد و سپس با بازی در سریال ستایش به شهرت بالایی دست پیدا کرد.

نرگس محمدی در فیلم خائن کشی

فرهاد آئیش در نقش محمد مصدق

فرهاد آئیش یکی از مطرح‌ترین بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون ایران است که تجارب ارزنده‌ای نیز درزمینهٔ کارگردانی و نویسندگی تئاتر دارد. آئیش که ثمره سال‌ها فعالیتش در زمینه‌های هنری مختلف گرفتن لقب «آقای آرتیست» بوده است.

آئیش درسال ۱۳۳۱ در شمیران به دنیا آمد وی اصالتاً اهل شهر عقدا است. او دبستان و دبیرستان را در تهران گذراند. چند سال بعد به انگلستان و سپس به آمریکا سفر کرد و به تحصیل فیلم‌سازی و عکاسی پرداخت. پس از مدتی از عکاسی به تئاتر گروید. آئیش سال‌هایی از زندگی‌اش را در شهرهای سانفرانسیسکو، واشینگتن، بوستون و برلین گذراند و در این مدت به کارگردانی و بازی در بیش از ۳۰ نمایشنامه به زبان‌های فارسی و انگلیسی پرداخت. او پس از ۲۷ سال در سال ۱۳۷۶ به ایران بازگشت.

فرهاد آئیش در مصاحبه ای اعلام کرد که به دلیل محدودیت‌هایی که فرزند داشتن در زندگی مشترک ایجاد می‌کند و باعث سلب شدن بسیاری از آزادی‌ها از او و همسرش می‌شود، حاضر به بچه‌دار شدن نیست.

فرهاد آئیش در نقش محمد مصدق

نقد و بررسی فیلم خائن کشی

تماشای اکثر فیلم های مسعود کیمیایی، لذتی منحصر به فرد ، و البته شاید شخصی، ایجاد می‌کند که آمیخته‌ای است از لذت شعر و حسرت تاریخ و یادآور زخمهایی که هیچگاه کهنه نمی‌شوند. «خائن کشی»، شاید بعد از حکم، خالص‌ترین نمونه‌ی فیلم کیمیایی‌وار در سالهای اخیر بود. فیلمی که برخلاف سال‌های اخیر، نه کسی در سالن اصحاب رسانه به آن خندید و نه خبری از ترک سالن بود. خائن کشی، در لباس تاریخ، تحقق تقدیر تلخی که از «اعتراض» به بعد، کیمیایی بارها و بارها هشدار داده بود، به رخ من دهه شصتی می‌کشید. مسعود خان کیمیایی، حق با تو بود. نسل ما به همان شیوه نمایشی و اغراق شده‌ی فیلمهایت فریب خورد. به همان بی‌رحمی «عهد میثاق»، برایمان حکم صادر کردند.

فیلم که تمام شد، چهره مفلوک محمد مصدق، با بازی دوست‌داشتنی فرهاد آییش عزیز از ذهنم پاک نمی‌شد، رو به شهر ایستاده بودم ، سیگاری روشن کرده بودم و در آستانه چهل سالگی به همه آنچه در این بیست و چهار سال کیمیایی مشفقانه خواست به ما بگوید و ما جدی نگرفتیم فکر می‌کردم. حالا دیگر ما جوان نیستیم و نسل جدیدی احتمالا قرار است این مشق را دوباره از اول بنویسد. صدای سیما بینا در گوشم طنین انداخته بود

بیوگرافی و تصاویر رامبد جوان از گذشته تا امروز + حواشی اخیر

رضا صائمی

«خائن کشی» با ارجاع به برخی از وقایع تاریخی در ارتباط با کودتای ۲۸ مرداد و ملی شدن صنعت نفت و شرایط سیاسی و اجتماعی آن دوره به طرح و روایت قصه خود می‌پردازد. به روایت ماجرای سرقت گروهی که سودای عدالت طلبی داشتند از بانک ملی شعبه فردوسی. «خائن کشی» را می‌توان از منظر فرم و فرمالیستی فیلم قابل توجهی دانست. فضاسازی‌ها و طراحی صحنه و لوکیشن آن چشمنواز است اما در شخصیت‌پردازی و خوانشی که از قصه دارد دچار اگزجره شدن می‌شود. وقتی قصه در بستر یک رخداد تاریخی روایت می‌شود سویه‌های رئالیستی پررنگ‌تری به خود می‌گیرد و نیازمند واقع گرایی بیشتر است اما «خائن کشی» به لحن و بیانی سورئالیستی شباهت دارد با همان سبک و سیاق همیشگی دیالوگ‌پردازی و دیالوگ گویی که تصنعی و جعلی بودنش در اینجا آشکارتر می‌شود. فیلم البته دیالوگ‌های جذابی دارد که بدون نسبتش با قصه و فضای فیلم می‌تواند شنیدنی باشد اما وقتی آن را به منطق دراماتیکش وصل می‌کنیم اثربخشی را از دست می‌دهد. حجم بالای دیالوگ‌هایی که جملات قصارگونه می‌شود آنقدر در فیلم زیاد است که گاهی مخاطب از هضم آن‌ها در می‌ماند. فیلم خرده پیرنگ‌های فراوانی دارد که با خط اصلی قصه به درستی چفت و بست نمی‌شود و گاه به زیاده گویی می‌رسد. «خائن کشی» خوانشی درباره رخدادی در یک برهه تاریخی است اما بیش از آنکه دست به رمزگشایی بزند آن را مبهم‌تر و معمایی‌تر می‌کند.

۳ برگزیده از فیلم خائن کشی

  • فضاسازی و طراحی صحنه چشمگیر
  • پربازیگر و کاراکتر بودن
  • تداوم سینمای کیمیایی

سید آریا قریشی

اغراق نیست اگر «خائن‌کشی» را تأثیرگذارترین قدرت‌نمایی دو دهۀ اخیر مسعود کیمیایی در مقام یک تصویرساز فوق‌العاده بدانیم. در جشنواره‌ای که اکثر فیلمسازانش حتی از ساخت فضای یک خانه هم عاجزند، «خائن‌کشی» چند فضای متفاوت (از بانک تا یک خانۀ جمعی، قمارخانه و شیره‌کش‌خانه) را به‌شکلی تأثیرگذار برای ما می‌سازد (کار استثنایی مسعود سلامی در مقام فیلمبردار و سهیل دانش اشراقی در مقام طراح صحنه را نباید فراموش کرد). فیلم در بسیاری از لحظات ضرب شست کیمیایی در مقام تصویرساز است. با این وجود ماجرای همیشگی فیلمنامه در آثار کیمیایی به قوت خود باقی است! کیمیایی مدت‌هاست که حوصلۀ تعریف‌کردن سرراست یک قصه را با تمام شاخ‌وبرگ‌هایش ندارد (این نکته را خود او هم در گفت‌وگوهایش بیان کرده است) و به کدگذاری‌هایی در فیلمنامه اکتفا می‌کند.

رنگ چشم خاص مصطفی زمانی

بنابراین روابط میان آدم‌ها و پیشینۀ شخصیت‌ها در این فیلم هم – مثل اکثر آثار سال‌های اخیر کیمیایی – به فشرده‌ترین شکل ممکن – در مواردی در حد یک جمله – بیان شده‌اند. همین امر، ارتباط برقرار کردن با آدم‌های این فیلم را به کاری طاقت‌فرسا تبدیل می‌کند. تنها در صورتی که با جهان فکری سینمای کیمیایی آشنایی داشته باشید ممکن است بتوانید این روابط را از حالت فشرده خارج کنید. فیلم همچنین به‌شدت از حضور شخصیت‌ها و خرده‌داستان‌ها و موقعیت‌های بی‌ربط ضربه خورده است (کل ماجرای مربوط به شخصیت الهام حمیدی را از فیلم حذف کنید. چه ضربه‌ای به فیلم وارد می‌شود؟) بنابراین حسرت همیشگی سال‌های اخیر پابرجا است: یک اجرای مقتدرانه که به پای فیلمنامه‌ای گنگ حرام شده است. با این وجود، «خائن‌کشی» فیلمی است که احتمالاً طرفداران سینمای کیمیایی را ناامید نمی‌کند و می‌تواند جایگاهی بالاتر از چند فیلم قبلی او پیدا کند.

۳ برگزیده از فیلم خائن کشی

  • قدرت شگفت‌انگیز کیمیایی در امر فضاسازی و تصویرسازی (با کمک مسعود سلامی و سهیل دانش اشراقی)
  • فیلمنامه‌ای گنگ با کدگذاری‌هایی پیچیده (به سبک دیگر فیلم‌های دو دهۀ اخیر کیمیایی)
  • یکدست نبودن کیفیت بازی‌ها (از بازی خوب امیر آقایی و حمیدرضا آذرنگ تا حضور ناامیدکننده نرگس محمدی و سام درخشانی که می‌توانند از جمله بدترین بازی‌های جشنواره لقب بگیرند)

کمال پورکاوه

شاید برای علاقمندان سینمای ایران هیچ اتفاقی در جشنواره چهلم فیلم فجر، تلخ‌تر و تاسف‌بار‌تر از مواجهه با آخرین ساخته مسعود کیمیایی نمی‌توانست باشد.
برای فیلمساز هشتاد ساله‌ای که هواداران عمدتا جوانش، انتظار تماشای اثر درگیر کننده‌ای چون سرب و گوزنها را می‌کشند، روبرو شدن با «خائن کشی» که هیچکدام از مولفه‌های آشنای سینمای کیمیایی را هم با خود همراه ندارد (در این فیلم حتی یک دیالوگ خوب و به یاد ماندنی هم به چشم نمی‌خورد) چیزی جز ناامیدی و سرخوردگی را در پی ندارد.

نکته تعجب‌آور این است که مسعود کیمیایی بعد از گذران چیزی حدود ۵۵سال از حیات سینمایی‌اش، به جایی رسیده که در آخرین اثرش همانند یک هنرجوی تازه کار انجمن سینمای جوانانی، هم اشتباهات قاب‌بندی دارد و هم در اجرا و طراحی میزانسن‌های صحنه‌های زد و خورد، ناشیانه عمل می‌کند. کار به جایی می‌رسد که اجرای یکی از صحنه‌های قتل فیلم، که پولاد را به آن مراسم و نشست سیاسی می‌کشاند، «خائن کشی» را تبدیل به کمدی ناخواسته‌ای میکند که تمام حرف‌ها و صحنه‌پردازی‌های به اصطلاح سیاسی‌اش هم به شوخی شبیه می‌شود. راستش هیچگاه دلیلِ این همه پُر کاریِ مسعود کیمیایی و فاصله گرفتنِ فیلم بعدی از اثر قبلیِ خودش را متوجه نشده‌ام. وقتی مشاور و همراه و مدافع همیشگی او هم، در میزانسن کودکانه انتهای فیلم، فریاد می‌زند و جان سپردنش ما را به یاد فیلم‌های هندی دهه هفتاد می‌اندازد، بیش از پیش به نقش مخرب مداحانی پی می‌بریم که که مسیر سقوط یکی از مهمترین فیلمسازان تاریخ سینمای ما را فراهم کرده اند.

زندگینامه پوراندخت مهیمن بازیگر چپ دست

۳ برگزیده از فیلم خائن کشی

  • طراحی صحنه چشمگیر
  • فیلمبرداری و نورپردازی متناسب
  • مدیریت تولید حرفه‌ای

احمد شاهوند

با توجه به اینکه بیش از دو دهه است که می‌دانم بضاعت مسعود کیمیایی در کارگردانی و به ویژه در فیلمنامه‌نویسی چقدر است، اما همچنان هنگام تماشای فیلمی از او شور و اشتیاقی همچون دوران اوایل دهه هفتاد در من شکل می‌گیرد و حداقل بیش از یک دهه است که می‌دانم به شدت سرخورده خواهم شد اما به امید دیدن حداقل یک سکانس درست و درمون پا به سالن سینما می‌گذارم و… دست خالی بیرون می‌آیم. هنگام تماشای «خائن کشی» همان حالی را داشتم که هنگام تماشای «رئیس» داشتم… آن موقع عاشق کیمیایی بودم و از خجالت در صندلی سالن نمایش فرو رفتم تا کسی من را نبیند. اینبار فقط آه و افسوس بود که سراغم آمد
همه چیز برای خلق یک شاهکار به تمام معنای برای مسعود کیمیایی آماده بوده. از تیم بازیگری چهره و درجه یک تا عوامل فنی کاربلد و حرفه ای. اما وقتی فیلمنامه‌ای در کار نیست و آقای کارگردان دیگر حتی حوصله ندارد یک میزانسن درست و حسابی بدهد، نتیجه جز شکست چیز دیگری نیست.

نمی‌دانم فیلمنامه قبلی چه بوده که علی اوجی از کیمیایی خواسته بازنویسی‌اش کنه و شده نسخه فعلی. ضعف اصلی «خائن کشی» فیلمنامه است و در وهله بعد کارگردانی. تا نیمساعت اول حتی نمی‌دانستم موقعیت آن خانه که آن شش (هفت یا بیشتر! … چه فرقی می‌کند) نفر در آن پنهان شده‌اند چیست! یا چرا راه دور برویم. همان فصل اول. آشفتگی در میزانسن فصل دزدی بیداد می‌کند. اصلا مشخص نیست کی به کی و چی به چی است. این آشفتگی در همه لحظه‌های فیلم وجود دارد البته. تصاویر درجه یک مسعود سلامی، طراحی صحنه عالی سهیل دانش اشراقی، موسیقی اینبار به جا و کم حجم ستار اورکی به فیلم سر و شکل داده‌اند وگرنه با فاجعه‌ای وحشتناک در کارنامه کیمیایی روبرو بودیم. حرف جدیدی نیست. اصرار کیمیایی روی نگارش فیلمنامه بزرگ‌ترین اشتباه اوست. اگر ساختار روایی فیلمنامه‌هایش را شخص دیگری می‌نوشت و کیمیایی به نگارش دیالوگ و شرح صحنه بسنده می‌کرد، اوضاع خیلی بهتر می‌شد. امیدوارم به عمر من قد بدهد و وقتی از سالن نمایش «فیلمی از مسعود کیمیایی» بیرون می‌آیم، حال و روز اوایل دهه هفتاد را داشته باشم.

مصاحبه با مهتاب کرامتی در مورد فیلم کوتاهش

۳ برگزیده از فیلم خائن کشی

  • قاب های مسعود سلامی
  • طراحی صحنه عالی سهیل دانش اشراقی
  • موسیقی ستار اورکی

علی نعیمی

درک و دریافت جهان فیلم‌های مسعود کیمیایی نیازمند یک پیش نیاز شناخت دقیق کارکرد نور و تصویر و عکس است. مسعود کیمیایی در دهه نهم زندگی‌اش آنچنان به فضای فیلمش مسلط است که می‌توان «خائن کشی» را بهترین فیلم او در ۲ دهه اخیر دانست که توانست پیوند خوبی میان داستان و تصویر برقرار کند. کیمیایی بعد از تجربه موفق ساخت سرب بار دیگر به فضای تاریخی دهه‌های ۲۰ و ۳۰ ایران رفت و این بار روایتی دقیق و انکار ناپذیر از یکی از رخدادهای مهم معاصر ایران ارائه می‌دهد. فیلم البته در برخی مواقع دچار پرگویی‌هایی در گفتار بازیگران می‌شود اما تنوع بصری اثر باعث شده است جهان‌بینی فیلمساز در بسیاری از صحنه‌ها به بلوغ کافی برسد. فیلمساز محبوب سینمای ایران باز هم با «خائن کشی» و این‌بار در هشتاد و چند سالگی مخاطب سینما را عاشق پرده نقره‌ای می‌کند و این یک اتفاق مبارک برای کیمیایی و دوستداران سینمایش به حساب می‌آید.

۳ برگزیده از فیلم خائن کشی

  • طراحی صحنه فوق‌العاده و پر جزئیات به خصوص در سکانس‌های شیره‌کش خانه
  • بازی خوب بازیگران از جمله امیر آقایی و حمیدرضا آذرنگ
  • کارگردانی استادانه مسعود کیمیایی و تسلط او بر قاب‌بندی‌های منحصر بفرد و سینمایی

جوایز و افتخارات فیلم خائن کشی

جایزهردهنامزدنتیجه
چهلمین دوره جشنواره فیلم فجربهترین جلوه‌های بصریمحمد برادراننامزدشده
بهترین جلوه‌های ویژه میدانیآرش آقابیگنامزدشده
بهترین طراحی صحنهسهیل دانش‌اشراقینامزدشده
بهترین طراحی لباسمارال جیرانیبرنده
بهترین صداگذاریامیرحسین قاسمینامزدشده
بهترین تدوینسپیده عبدالوهابنامزدشده
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا