اخبار بازیگرانبازیگران خارجیبازیگران مردبازیگران هالیوودبیوگرافی بازیگران

حقایق جالب درباره Denzel Washington بازیگر محبوب سیاه پوست

در این بخش بیوگرافی دنزل واشنگتن بازیگر محبوب سیاه پوست را مرور میکنیم. بیوگرافی دنزل واشنگتن از بازیگران مرد هالیوود که در اوایل حضورش در سینما، با ارائه بازی‌های قدرتمند در فیلم‌هایی مانند Glory، فیلم Malcolm X، فیلم Training Day و Fences، تماشاگران را شگفت‌زده کرد.او همچنین برنده جوایز اسکار و گلدن گلوب شده است. اما دنزل شخصیت فرهیخته و قابل ستایشی دارد که باعث شده حتی بیشتر از بازی در فیلم‌هایش بخاطر خود واقعی‌اش مورد توجه قرار گیرد.امروز از 0 تا 100 با بیوگرافی دنزل واشنگتن آشنا میشویم. در ادامه با بازیگرآنلاین همراه باشید.

بهترین فیلم های دنزل واشنگتن کدامند؟

از میان فیلم های دنزل واشنگتن می‌‌توان به فیلم‌، American Gangster‌ فیلم Man on Fire و فیلم Training Day به عنوان بهترین فیلم های دنزل واشنگتن اشاره کرد.

فیلم های اکشن دنزل واشنگتن چه فیلم هایی هستند؟

از میان فیلم هایی که دنزل واشنگتن در ژانر اکشن بازی کرده است می‌توان به نمونه‌های همچون فیلم The Book of Eli فیلم The Equalizer‌ و فیلم Déjà vu‌ اشاره کرد.

فیلم جدید دنزل واشنگتن چه فیلمی است؟

جدیدترین فیلم دنزل واشنگتن فیلم The Little Things محصول سال ۲۰۲۱ است که رمی مالک و جرد لتو با دنزل واشگنتن هم بازی شده‌اند.

خلاصه بیوگرافی دنزل واشنگتن

نام اصلیدِنزِل هِیز واشینگتن جونیور Denzel Hayes Washington Jr.
نام هنریدنزل واشنگتن
تاریخ تولد۲۸ دسامبر ۱۹۵۴ ‏(۶۷ سال)
محل تولدمانت ورنون، نیویورک، ایالات متحده
تحصیلاتلیسانس خبرنگاری از دانشگاه فوردهام (بی‌ای)
پیشهبازیگر،کارگردان و تهیه‌کننده
سالهای فعالیت۱۹۷۵–اکنون
همسرپائولتا پیرسون (ا. ۱۹۸۳)
فرزندان4 فرزند
قد۱٫۸۵ متر

بیوگرافی دنزل واشنگتن

بیوگرافی دنزل واشنگتن

بیوگرافی دنزل واشنگتن را اینگونه شروع میکنیم: دِنزِل هِیز واشینگتن جونیور Denzel Hayes Washington Jr. متولد 28 دسامبر 1954 (7 دی ماه 1333) در آمریکا، بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده است.

عکس کودکی دنزل واشنگتن
عکس کودکی دنزل واشنگتن

در بیوگرافی دنزل واشنگتن گفتنیست : او در طول چهار دهه فعالیت افتخارات گوناگونی از قبیل دو جایزهٔ اسکار، سه جایزهٔ گلدن گلوب و یک جایزهٔ تونی برنده شده‌است. او در سال ۲۰۱۶ جایزهٔ گلدن گلوب سیسیل بی دمیل را دریافت کرد و در سال ۲۰۲۰، نامش در رتبه‌بندی نیویورک تایمز از برترین بازیگران قرن بیست و یکم قرار گرفت.در سال ۲۰۲۲ نشان افتخار آزادی رئیس‌جمهوری به او اهدا شد.

تحصیلات

در ادامه بیوگرافی دنزل واشنگتن میخوانیم: دنزل در دبستان پنینگتن گرایمز در ماونت ورنن، بخش آموزش لاتین و یونانی حضور یافت و در سال ۱۹۶۸، یعنی در ۱۴سالگی وی به یک مدرسهٔ مقدماتی و خصوصی ارتش در منطقهٔ نیو ویندسر در ایالت نیویورک فرستاده شد که در ادامه از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۱ به دبیرستان مِین‌لند در دایتن بیچ فلوریدا رفت. وی علاقه داشت به دانشگاه تکنولوژی تگزاس برود:

“من در باشگاه پسران در ماونت ورنن بزرگ شدم. ما مهاجمان انقلابی بودیم؛ بنابراین، زمانی‌که در دبیرستان بودم، دوست داشتم به دانشگاه تگزاس در لابوک بروم فقط به این دلیل که آن‌ها معروف به مهاجمان انقلابی بودند و لباس‌های آن‌ها مثل ما بود”.

با این وجود، وی مدرک لیسانسش را در رشتهٔ دراما و خبرنگاری از دانشگاه فوردهام در سال ۱۹۷۷ گرفت. با آغاز تحصیلاتش در این دانشگاه زیرنظر مربی‌ای به نام پی جی کار عضو تیم باشگاه بسکتبال دانشگاهیِ خود شد.

بیوگرافی حمید لولایی

دنزل در سال 2010 طی مصاحبه با PopEater گفت:

من برای دکتر شدن به کالج رفتم. و خیلی اتفاقی در یک کلاس بازیگری شرکت کردم چون شنیده بودم که می‌توان به راحتی نمره خوبی را در آن کسب کرد و من فقط دوست داشتم به راحتی نمرات خوب بگیرم. این هنوز هم درست است!

از شوخی که بگذریم، آن یک کلاس زندگی دنزل واشنگتن را تغییر داد. او پس از یک مدت کناره‌گیری از دانشگاه، در سال 1977 از دانشگاه فوردهام با مدرک لیسانس درام و روزنامه نگاری فارغ‌التحصیل شد.

بعد از افت‌وخیز کردن در رشته‌های مختلف تحصیلی، کم‌کم به مدت یک ترم کلاس‌هایش را رها کرد و به‌عنوان مشاور در یک کمپ تابستانه به نام کمپ سالونه YMCA، که شب‌ها برگزار می‌شد، کارش را آغاز کرد.

بعد از اجرای چندین شو در این کمپ، یکی از همکارانش به وی پیشنهاد کرد که استعدادش را در حرفهٔ بازیگری در بوتهٔ آزمایش بگذارد؛ بنابراین، با تجدید قوا، به دانشگاه قبلی‌اش (فوردهام) بازگشت و در کمپ مرکزی لینکلن در رشتهٔ بازیگری ثبت‌نام کرد، که در آنجا موفق به بازی در نقش امپراتور جونز و اتللو در نمایش‌نامه‌های امپراتور جونز از اونیل و اتلو از شکسپیر شد که نظرات جنجال‌برانگیز زیادی دربرداشت. بعد از اتمام تحصیلاتش بورسیهٔ حضور در تئاتر وابسته به هنرستان موسیقی و هنرهای زیبای آمریکا در سان‌فرانسیسکو شد، که به مدت یک سال در آنجا اقامت گزید و بعد تصمیم گرفت به نیویورک بازگردد تا هنر بازیگری را به‌طور حرفه‌ای آغاز کند.

دوران جوانی دنزل واشنگتن
دوران جوانی دنزل واشنگتن

بیوگرافی خانواده دنزل واشنگتن

در بیوگرافی دنزل واشنگتن درباره ی خانواده اش آمده است: وی در سال ۱۹۵۴ در ماونت ورنن، مریلند چشم به جهان گشود.دنزل واشنگتن در یک خانواده بسیار مذهبی بزرگ شد. مادرش، لنیس لینی، متصدی یک سالن زیبایی بود.

وی متولد جورجیا، یکی از ایالات آمریکا بود، ولی در هارلم (محله‌ای مخصوص سکونت سیاه‌پوستان در بخش منهتن شهر نیویورک) بزرگ شده‌بود. پدرش، رورند دنزل واشنگتن اول، کشیش و برگزارکنندهٔ اعیاد مذهبی بود. وی همچنین برای سازمان آب و یک فروشگاه محلی به نام اس. کلین کار می‌کرد.

بیوگرافی نسرین مقانلو ؛ از ماجرای ازدواج و همسرش تا هنرپیشگی

دنزل دو خواهر و برادر دارد، خواهرش لوریس واشنگتن و برادرش دیوید واشنگتن. اطلاعات کمی در مورد خواهر و برادر دنزل وجود دارد زیرا آنها می‌خواستند از توجه عمومی دور بمانند. پدر و مادرش در 14 سالگی وی از هم جدا شدند. پدر دنزل در سال 1991 در 90 سالگی درگذشت.

زمانی که والدین دنزل از هم جدا شدند، او به فردی سرکش و بی انضباط تبدیل شد و اغلب در مدرسه با بچه‌های دیگر دعوا می‌کرد. این رفتارهای او مادرش را مجبور کرد تا دنزل را به مدرسه شبانه‌روزی نظامی اوکلند بفرستد تا او را سربه‌راه کند. این تصمیم به شکل‌گیری آینده او کمک کرد و او را از دردسرهای بعدی دور نگه داشت. دنزل می‌گوید که برای همیشه از مادرش به خاطر این تصمیم متحول کننده سپاسگزار است، زیرا اکثر مردانی که با آن‌ها معاشرت می‌کرد معتاد به مواد مخدر شدند یا درگیر جنایت بودند.

عکس دنزل واشنگتن با خانواده پدری اش
عکس دنزل واشنگتن با خانواده پدری اش

ازدواج و وضعیت تاهل دنزل واشنگتن

بیشترین جستجوها در بیوگرافی دنزل واشنگتن درباره همسر ایشان است که شما عزیزان میخواهید بدانید همسر ایشان کیست.

وی در سال ۱۹۸۳ با هنرپیشهٔ زن، پالتا پیرسون (اکنون پائولِتا پیِرسون (واشنگتن)) ازدواج کرد.

هنگام فیلمبرداری فیلم تلویزیونی ویلما در سال 1977، دنزل با عشق زندگی خود، پائولتا پیرسون (Pauletta Pearson)، آشنا شد. با این حال، او دو بار قبل از پذیرفتن پیشنهاد سوم، پیشنهاد ازدواج او را رد کرد. پائولتا، همسر دنزل واشنگتن با تایید یکی از باورنکردنی‌ترین حقایق در مورد زندگی شخصی Denzel Washington، به Access Hollywood گفت که دو بار پیشنهاد ازدواج دنزل را رد کرد و در نهایت بله گفت. آن‌ها بیش از 35 سال است که ازدواج کرده‌اند و چهار فرزند دارند.

این زوج هم‌اکنون دارای ۴ فرزند هستند:

دنزل چهار فرزند دارد که در حال حاضر خود را در صنعت سینما تثبیت می‌کنند. جان دیوید واشنگتن (John David Washington) فرزند اول او یک بازیکن سابق فوتبال آمریکایی است.

عکس دنزل واشنگتن و پسرش جان دیوید
عکس دنزل واشنگتن و پسرش جان دیوید

او همچنین بازیگر و تهیه کننده است و در یک فیلم نامزد اسکار به نام BlaKkKlansman بازی کرده است. آخرین پروژه او فیلم اکشن و هیجان انگیز Tenet است که در آن نقش اصلی را بازی می‌کند. فرزند دوم اولیویا واشنگتن (Olivia Washington) نیز بازیگر است و تاکنون در سه فیلم بازی کرده است. دنزل واشنگتن همچنین دارای دوقلوهایی به نام‌های مالکوم و کتیا است که فعالیت‌های نمایشی خود را نیز آغاز کرده‌اند.

معرفی فیلم میرو نماینده سیستان و بلوچستان در جشنواره 42 فجر

دنزل واشنگتن و پسرش مالکوم

هر دو دختر دنزل و پائولتا و پسر اولشان وارد صنعت سینما شده‌اند. کتیا واشنگتن تهیه‌کننده‌ای است که روی فیلم پدرش حصارها کار کرد، سپس به تولید درام‌هایی مانند بخشی از یک زن (Pieces of a Woman) و مالکوم و ماری (Malcolm & Marie) پرداخت که برادرش نقش اصلی را بازی می‌کرد.

دنزل واشنگتن در فیلم حصارها
دنزل واشنگتن در فیلم حصارها

اولیویا واشنگتن در سال 2013 در فیلم The Butler به کارگردانی لی دنیلز برای اولین بار در سینما ظاهر شد. از آن زمان، او در مجموعه‌ای از برنامه‌های تلویزیونی، از جمله مدوف، آقای ربات، و او باید آن‌را داشته باشد، ظاهر شد. در سال 2021، اولیویا در فیلم جنایی The Little Things به پدرش پیوست.

فرزندان دنزل واشنگتن
فرزندان دنزل واشنگتن

واشنگتن و همسرش مجدداً در سال ۱۹۹۵ یاد و خاطرهٔ مراسم عروسی‌شان را، این بار در آفریقای جنوبی، زنده کردند.

دنزل واشنگتن و همسرش پالتا پیرسون
دنزل واشنگتن و همسرش پالتا پیرسون

علایق و حقایقی درباره دنزل واشنگتن

در ادامه بیوگرافی دنزل واشنگتن مروری میکنیم بر علایق و حقایقی درباره ی او.با ما همراه باشید.

پیرو دین مسیحیت

در بیوگرافی دنزل واشنگتن بهتر است بدانید او یکی از پیروان دین مسیحی است و می گوید هر روز کتاب مقدس را می خواند او در سال 1995 مبلغ 2/5 میلیون دلار برای ساخت کلیسایی در لس آنجلس کمک کرد

فعالیت های خیرخواهانه

در بیوگرافی دنزل واشنگتن اگر بخواهیم بیشتر درباره ی دنزل واشنگتن برایتان بگوییم، خوب است بدانید دنزل و همسرش، پائولتا واشنگتن، برنامه‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی موفقی را راه‌اندازی کرده‌اند. یک مثال عالی از این موضوع زمانی است که او یک میلیون دلار به صندوق فرزندان نلسون ماندلا به عنوان یکی از بنیان‌گذاران مادام‌العمر اهدا کرد. او همچنین یک میلیون دلار به کالج ویلی اهدا کرد. این پول برای ایجاد مجدد تیم مناظره کالج بود. دانشگاه سابق او، دانشگاه فوردهام نیز 2.25 میلیون دلار از این بازیگر برنده جایزه دریافت کرد. بخشی از پول برای ایجاد یک برنامه بورسیه تحصیلی برای اقلیت‌هایی که در مقطع کارشناسی در رشته تئاتر در دانشگاه تحصیل می‌کردند، ذخیره شد.

واشنگتن و خانواده‌اش از سربازان در مرکز پزشکی ارتش در سان‌آنتونیوی تگزاس دیدن کردند که بعدها هتل‌های کوچکی که دارای اتاق‌های متعددی بود، به خانواده‌های سربازانی که در بیمارستان بستری بودند اهدا کردند.

علاقه به دریا

از وقت گذرانی در آب لذت می برم

تقریبا هر سال یک ماه را کنار دریا در سواحل مدیترانه می گذارنیم، در ایتالیا هم نشستن روی قایق و یا نشستن در ساحل و تماشای شهر باستانی خیلی لذت دارد

سه دکتری افتخاری

● دکترای افتخاری برای موفقیت های بازیگری – 1991

● دکترای افتخاری برای فعالیت های بشردوستانه – 2009

اخبار و حواشی و اطلاعات جشنواره بین المللی فیلم برلین 2023

● دکترای افتخاری بازیگری از دانشگاه پنسیلوانیا – 2011

خدا، خانواده و کار

قبل از اینکه بچه هایمان به دنیا بیایند زندگی ام در کار خلاصه می شد اما بعدش فکر کردم که باید به درآمد هم فکر کنم، بچه ها زندگی من هستند

به همین دلیل بیشترین چیزی که به آن افتخار می کنم بچه هایم هستند

انتشار کتاب

در بیوگرافی دنزل واشنگتن جالب است بدانید در اکتبر ۲۰۰۶، کتاب پرفروش و پرتیراژی به نام دستی تا هدایت کند مرا را منتشر کرد که ترکیبی از بازیگران، سیاستمداران، ورزشکاران و عوام بود که از معلمان دوران بچگی‌شان یاد می‌کردند. درحقیقت، این کتاب به یاد سالگرد باشگاه صدسالهٔ دختران و پسران آمریکا به چاپ رسید، زیرا واشنگتن هم در این باشگاه در دوران بچگی‌اش شرکت کرده‌بود.

در اولین تست بازیگری خود در تئاتر برادوی شکست خورد

وقتی دنزل برای اولین بار برای یک نمایش موزیکال برادوی تست داد، شکست خورد زیرا نمی‌توانست بخواند و سبک بازیگری او در آن زمان برای تئاتر مناسب نبود. او حتی از تجربه ناخوشایندی که در سخنرانی معروف خود در دانشگاه پنسیلوانیا ایراد کرد صحبت کرد و از آن استفاده کرد تا مردم را تشویق کند که هرگز از دنبال کردن رویاهای خود دست نکشند حتی زمانی که با شکست مواجه می‌شوند. دنزل اولین بازی خود را در برادوی در سال 1988 با بازی در مات‌ها انجام داد. در سال 2010 در درام برادوی به نام حصارها بازی کرد و نقش تروی ماکسسون را به تصویر کشید.

از بوسیدن جولیا رابرتز خودداری کرد

در حین فیلمبرداری فیلم پرونده پلیکان (The Pelican Brief)، دنزل واشنگتن صحنه‌هایی را که قرار بود جولیا رابرتز (Julia Roberts) بازیگر همکارش را ببوسد حذف کرد. جولیا رابرتز زمانی که نیوز ویک از او پرسید که آیا هنگام فیلمبرداری فیلم The Pelican Brief قرار است دنزل را ببوسد، این ادعا را تأیید کرد. او در پاسخ گفت که می‌خواهد او را ببوسد، اما دنزل پیشنهاد کرد که صحنه‌ها قطع شود.

این اولین بار نبود که دنزل واشنگتن صحنه‌ای از بوسیدن او با یک زن سفیدپوست را حذف می‌کرد. ظاهراً صحنه بوسیدن او با بازیگر همکار میمی راجرز (Mimi Rogers) نیز به دلیل ترس از واکنش منفی زنان در جامعه سیاه پوست حذف شده بود. با این حال، دنزل واشنگتن و جولیا رابرتز در نهایت وقتی اسکار بهترین بازیگر مرد را در سال 2002 به او داده شد، روی صحنه بوسه مشترکی با هم داشتند.

عکس دنزل واشنگتن و جولیا رابرتز
عکس دنزل واشنگتن و جولیا رابرتز

او از نپذیرفتن نقش کارآگاه دیوید میلز در Se7en پشیمان است

در بیوگرافی دنزل واشنگتن جالب است بدانید به دنزل واشنگتن نقش دیوید میلز در فیلم پلیسی Se7en پیشنهاد شد اما آن را رد کرد. این نقش به برد پیت (Brad Pitt) داده شد که در کنار مورگان فریمن (Morgan Freeman) برنده جایزه آکادمی بازی کرد و یکی از موفق‌ترین فیلم‌های زمان خودش شد. دنزل بعداً به گریو اعتراف کرد که تصمیم برای رد پیشنهاد اشتباه بوده است.

همسر بهنوش بختیاری چه کسی است؟ + ماجرای طلاق

آموزش رزمی دیده است

دنزل واشنگتن در حالی که برای بازی در فیلم شجاعت در زیر آتش (Courage Under Fire) آماده می‌شد، در مرکز آموزش ملی در فورت ایروین آموزش‌های فشرده‌ای دید. این آموزش به او بینش‌های زیادی داد و او در ادامه، بازی بسیار واقع گرایانه‌ای در فیلم ارائه داد.

دنزل واشنگتن در فیلم شجاعت در زیر آتش
دنزل واشنگتن در فیلم شجاعت در زیر آتش

دنزل واشنگتن برنده 2 جایزه اسکار شده است

او در سال 1989 برای بازی در فیلم جنگی و درام Glory برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. او در نقش تریپ، یک برده سابق، ایفای نقش کرد و شخصیتی سرکش را به تصویر کشید. در سال 2001، او جایزه آکادمی بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم جنایی Training Day دریافت کرد. او در نقش کارآگاه آلونزو هاریس، یک افسر مجری قانون فاسد بازی کرد. این نقش او را به یکی از بزرگترین شرورهای تاریخ و شاید حتی جذاب‌ترین نقش منفی تبدیل کرد.

در حال حاضر، واشنگتن دارای 9 نامزدی اسکار است؛ هشت مورد برای بازیگری، و یک مورد برای بهترین فیلم برای اقتباس او از حصارهای آگوست ویلسون، که او تهیه کننده، کارگردان و بازیگر در آن بود. از این 9 نامزدی، واشنگتن دو بار برنده شده است و این امر دنزل واشنگتن را با افرادی مانند رابرت دنیرو (Robert De Niro)، جک نیکلسون (Jack Nicholson)، جک لمون (Jack Lemmon) و جین هکمن (Gene Hackman) در لیگ قرار می‌دهد.

جایزه اسکار دنزل واشنگتن

جایزه اسکار دنزل واشنگتن

برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد شده است

در بیوگرافی دنزل واشنگتن آمده است: در سال 2000، این بازیگر با استعداد برای بازی در فیلم طوفان (The Hurricane) برنده جایزه گلدن گلوب شد. انجام این شاهکار او را تبدیل به دومین بازیگر سیاه پوستی کرد که پس از سیدنی پواتیه (Sidney Poitier)، اولین نامزد آفریقایی-آمریکایی و برنده جایزه گلدن گلوب در سال 1964، برنده این جایزه شد.

دنزل واشنگتن در فیلم طوفان
دنزل واشنگتن در فیلم طوفان

دنزل بیشتر بدلکاری ها را خودش انجام می دهد

اکثر بازیگران هالیوود دارای بدلکاری هستند که به‌جای آن‌ها صحنه‌های خطرناک را اجرا می‌کنند. اما وقتی نوبت به لیست فیلمهای دنزل واشنگتن می‌رسد، خواهید دید که او ترجیح داده تا بیشتر مواقع بدلکاری را به تنهایی انجام دهد. نمونه‌ای از آن زمانی است که او در فیلم The Book of Eli که در سال 2010 منتشر شد بازی کرد. دنزل بیشتر صحنه‌های مبارزه را خودش اجرا کرد. او حتی اعتراف کرد که از شرکت در صحنه‌ها لذت می‌برد و برایش هیجان‌انگیز است. این یکی دیگر از حقایق در مورد دنزل واشنگتن است که نشان می‌دهد او چقدر سخت کوش است و اشتیاق او به بازیگری را نمایان می‌سازد.

ماجرای کشف حجاب پانته آ بهرام چه بود؟

در سال 1996 به عنوان جذاب ترین مرد روی کره زمین انتخاب شد

اگر بیوگرافی دنزل واشنگتن را دنبال کرده باشید باید بدانید که در سال 1996، دنزل واشنگتن توسط مجله People به عنوان جذاب‌ترین مرد زنده انتخاب شد. او فقط 41 سال سن داشت و اولین ستاره سیاه پوستی بود که به عنوان جذاب‌ترین مرد زنده انتخاب شد. دنزل یکی از بهترین بازیگران دوران خود بود. زمانی که در سال 1996 تاج «جذاب‌ترین ترین مرد» را بر سر گذاشت، سد نژادی را شکست.

ثروت دنزل واشنگتن

در بیوگرافی دنزل واشنگتن بهتر است بدانید او یکی از ثروتمندترین بازیگران هالیوود روی کره زمین است. ثروت هنگفت او از این واقعیت ناشی می‌شود که او نزدیک به چهار دهه در صنعت سینما بوده است. او به طور متوسط ​​سالانه 60 تا 80 میلیون دلار حقوق می‌گیرد. دنزل با بازی در فیلم علمی تخیلی (Virtuosity) حدود 7.5 میلیون دلار به دست آورد و مجموعاً 24 میلیون دلار در فیلم محاصره (Siege) و فیلم Training Day در سال 2001 به دست آورد.

شروع فعالیت هنری دنزل واشنگتن

در ادامه بیوگرافی دنزل واشنگتن میرسیم به فعالیت های هنری او. همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم بعد از دانشگاه مدتی در یک کمپ تفریحی بعنوان مجری و برگزار کننده شو شروع به کار کرد تا اینکه به پیشنهاد یکی از همکارانش به کلاس های بازیگری رفت و کار خود را از تئاتر شروع کرد

واشنگتن تابستان ۱۹۷۶ را در شهر سنت مری، ایالت مریلند گذراند، که در این مدت تئاتر تابستانی به نام بال‌های صبح را اجرا می‌کردند.

واشنگتن فعالیت بازیگری‌اش را در تئاتر و با بازی در نمایش‌های آف برادوی، از جمله کوریولانوس در سال ۱۹۷۹ آغاز کرد.

ورود به سینما تا تلویزیون

بعد از مدت کوتاهی که از فوردهام فارغ‌التحصیل شد، نخستین گام در بازی حرفه‌ای را با بازی در یک تله‌فیلم به نام ویلما برداشت و اولین هنرنمایی حرفه‌ای‌اش را هم در سال ۱۹۸۱ با فیلم کاغذ کاربُن در معرض دیدِ عموم قرار داد.

دنزل واشنگتن در فیلم کاغذ کاربُن
دنزل واشنگتن در فیلم کاغذ کاربُن

مهم‌ترین کار وی در این دوره وقتی بود که در یک مجموعهٔ تلویزیونی به نام خیابان جای دیگر، که از سال ۱۹۸۲ تا ۵۵ قسمت به طول انجامید، دیده شد. وی جزو نادر بازیگرانی بود که در مدت ۶ سال، در بیشتر قسمت‌های مجموعه حضور داشت.

قد بازیگران زن سینمای ایران چقدر است + اسامی و تصاویر

شهرت دنزل واشنگتن

در سال ۱۹۸۷، بعد از اجرای چندین فیلم و مجموعهٔ تلویزیونی، درخششی دوچندان در فیلم آزادی را فریاد کن به کارگردانی ریچارد آتن بارو داشت. وی در نقش استیو بیکو به‌عنوان یک مرد سیاستمدار اهل آفریقای جنوبی ظاهر شد که مخالف سیاست نفاق و جدایی بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان جنوب آفریقا بود؛ نقشی که با آن توانست نامزدی بهترین بازیگر مکمل در جوایز اسکار را کسب کند.

فیلم سینمایی آزادی را فریاد کن
فیلم سینمایی آزادی را فریاد کن

در بیوگرافی دنزل واشنگتن بهتر است بدانید وی در سال ۱۹۸۹ جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر را برای فیلم افتخار در نقش برده‌ای خوددار و جسور به‌دست‌آورد.

فیلم افتخار یکی از بهترین فیلم های دنزل
فیلم افتخار یکی از بهترین فیلم های دنزل

همچنین، در همان سال، اجرایی شکوهمند در فیلم به‌خاطر ملکه و میهن در نقش رابن جیمز، فردی با ذهنی درگیر که از افکار واهی فاصله گرفته‌است، به نمایش گذاشت. وی یک سرباز بریتانیایی متولد جزیرهٔ کارائیب بود که علی‌رغم حرفهٔ نظامیِ برجسته‌اش در خارج از کشور، به زندگی معمولی و عادی‌اش بازمی‌گردد که به محض بازگشتش به این زندگی مدنی تجاوز و تعدی می‌کند.

دنزل در فیلم می‌سی‌سی‌پی ماسلا به کارگردانی اسپایک لی در نقش بلیک جیلیام، و در فیلم تابستان ۱۹۹۲ در نقش شخصیتی به نام دمتریس ویلیامز بازی کرد. واشنگتن یکی از نقش‌های برجسته و بحث‌برانگیزش را در فیلم مالکوم ایکس، محصول ۱۹۹۲، به کارگردانی اسپایک لی برعهده گرفت. اجرای وی به‌عنوان یک رهبر وطن‌پرست سیاه‌پوست، برایش نامزدی اسکار را به ارمغان آورد و راجر ایبرت و مارتین اسکورسیزی این فیلم را یکی از ۱۰ فیلم برتر دههٔ ۱۹۹۰ نامیدند.

فیلم مالکوم ایکس مسیر زندگی واشنگتن را دگرگون ساخت، به‌طوری‌که تقریباً یک‌شبه وی را به یکی از والاترین بازیگران هالیوودی تبدیل کرد. وی نقش‌هایی را که شبیه به نقش قبلی‌اش بودند، مثل پیشنهاد بازی در نقش مارتین لوتر کینگ را رد کرد، زیرا مایل نبود به بازیگری از گونه‌ای خاص تبدیل شود. سال بعد، یعنی در سال ۱۹۹۳، با پذیرفتن خطری دیگر در این حرفه نقش جو میلر را در فیلم فیلادلفیا در کنار تام هنکس برعهده گرفت.

دنزل واشنگتن در فیلم فیلادلفیا
دنزل واشنگتن در فیلم فیلادلفیا

در اوایل و اواسط دههٔ ۱۹۹۰، واشنگتن به یک مرد برجسته و نامدار هالیوودی تبدیل شد. موفقیت‌هایی در چندین فیلم با نام‌های پروندهٔ پلیکان و جزر و مد سرخ کسب کرد. همچنین، در یک فیلم کمدی با عنوان هیاهوی بسیار برای هیچ و در یک داستان نمایشیِ رمانتیک با عنوان همسر کشیش ایفای نقش کرد.

دنزل واشنگتن در فیلم جزر و مد سرخ
دنزل واشنگتن در فیلم جزر و مد سرخ

سال ۱۹۹۵، وقتی که سرِ صحنهٔ فیلم Virtuosity مشغول فیلم‌برداری بودند، واشنگتن از بازی در یک لحظهٔ رمانتیک با هم‌بازی سفیدپوستش، کِلی لینچ، خودداری کرد. لینچ در طول یک مصاحبه اظهار داشت: «با خودم گفتم ما مشکلی با ارتباط و صمیمیت و در نهایت ازدواج میان نژادها نداریم، اما دنزل بر این عقیده بود که مردان سفیدپوستی که تماشاگران اصلی این فیلم هستند، مایل نیستند که مرا با یک زن سفیدپوست ببینند». لینچ همچنین افزود که «این واقعاً شرم‌آور است و من حس بدی راجع به این مسئله دارم. دائماً در این فکر هستم که زمانه دیگر تغییر کرده‌است، اما درحقیقت به اندازهٔ کافی تغییر نکرده‌است». وضعیتی مشابه این، سرِ صحنهٔ فیلم پروندهٔ پلیکان نیز اتفاق افتاد. وقتی که جولیا رابرتز، در مصاحبه‌ای، از میل و رغبت خود برای داشتن رابطهٔ صمیمانه با واشنگتن ابراز کرد و دوباره ما شاهد چنین پیشامدی در فیلم کویین مقتدر، محصول ۱۹۸۹ بودیم، هرچند که در سال ۱۹۹۸ در فیلم اسپایک لی، برندهٔ بازی، در یک صحنهٔ عاطفی با میلا یوویچ دیده شد.

عکسی دیده نشده از علی صادقی و خانواده طنزش

واشنگتن در فیلم هاریکان، محصول ۱۹۹۹ درخششی خیره‌کننده داشت. فیلم دربارهٔ مشت‌زنی به نام رابین کارتر، ملقب به «هاریکان» است که موضوع سه قتل بعد از ۲۰ سال ماندن پشت میله‌های زندان برملا می‌شود. نقدهایی متفاوت بر این باور بودند که مباحث و مشاجره‌های گوناگون بر روی صحَت فیلم ممکن است نامزدیِ جایزهٔ اسکار را برای واشنگتن به ارمغان بیاورد. وی جایزه گلدن گلوب سال ۲۰۰۰ و جایزه خرس نقره‌ای برلین را در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به‌خاطر نقشش در این فیلم ازآنِ خود کرد.

وی همچنین جایزهٔ Arthur Ashe ESPY را به خانم لورتا کالیبرن به‌خاطر جرأت و شجاعتش در فیلم داستان لورتا کالیبرن اهدا کرد که خود واشنگتن هم در پایان این فیلم نقشی ایفا کرد.

در بیوگرافی دنزل واشنگتن آمده است: واشنگتن در سال ۲۰۰۰ در فیلمی که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت به نام تایتان‌ها را به خاطر داشته باش حضور داشت که بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار در آمریکا فروش کرد.

ایفای نقش دنزل واشنگتن در فیلم تایتان ها را به خاطر داشته باش
ایفای نقش دنزل واشنگتن در فیلم تایتان ها را به خاطر داشته باش

وی همچنین در فیلم بعدی‌اش، که فیلمی پلیسی و حادثه‌ای به نام روز تعلیم، محصول ۲۰۰۱ بود، توانست برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر شود. وی در این فیلم نقش کارآگاه آلونسو هریس را بازی می‌کند که کارآگاهی چموش و سرکش با تاکتیک‌های قانونیِ مشکوک و بحث‌انگیز است. این نقش برای وی یک تغییر حال و هوا محسوب می‌شود، زیرا تا به حال همه واشنگتن را به‌عنوان قهرمان در بسیاری از کارهایش شناخته‌بودند. وی دومین فرد آفریقایی-آمریکایی بود که توانست به‌خاطر حضورش در این فیلم برندهٔ جایزهٔ اسکار در گروه بهترین بازیگران شود. اولین نفر پیش از وی سیدنی پواتیه بود که اتفاقاً همان شب، قبل از واشنگتن، جایزهٔ افتخاری اسکار را دریافت کرد. واشنگتن با ۶ نوبت، بالاترین میزان نامزدی جایزهٔ اسکار را از میان بازیگران آفریقایی‌تبار به خود اختصاص داده‌است.

معرفی سریال فقط قتل های داخل ساختمان (Only Murders in the Building)
روز تعلیم فیلم قدیمی دنزل واشنگتن
روز تعلیم فیلم قدیمی دنزل واشنگتن

پس از موفقیت و فروش بالای جان کیو، وی اولین فیلمش را به نام آنتوان فیشِر، که در قسمت‌هایی از آن بازی هم کرده‌است، کارگردانی کرد. بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ در یک سِری فیلم تریلر همچون خارج از زمان، مردی در آتش و کاندیدای مَنچوری حضور یافت که فروش این فیلم‌ها قابل توجه بود. در سال ۲۰۰۶ در فیلم مرد نفوذی، به کارگردانی اسپایک لی، در کنار ستارگانی همچون جودی فاستر و کلایو اوون حضور یافت و پخش فیلم دژا وو در اواخر سال ۲۰۰۶ شروع شد.

دنزل واشنگتن در فیلم مردی در آتش
دنزل واشنگتن در فیلم مردی در آتش
دنزل واشنگتن در فیلم کاندیدای منچوری
دنزل واشنگتن در فیلم کاندیدای منچوری
دنزل واشنگتن در فیلم نفوذی
دنزل واشنگتن در فیلم نفوذی
دنزل واشنگتن در فیلم دژا وو
دنزل واشنگتن در فیلم دژا وو

وی در سال ۲۰۰۷ به‌همراه راسل کرو در گانگستر آمریکایی بازی کرد. مدتی بعد، وی درام نمایشی سخنوران بزرگ را کارگردانی کرد که خودش هم در کنار فارست ویتاکر در این اثر حضور داشت.

گانگستر آمریکایی با ایفای نقش دنزل واشنگتن
گانگستر آمریکایی با ایفای نقش دنزل واشنگتن

واشنگتن در فیلم تسخیر پالهم ۱ ۲ ۳ به‌عنوان سرنگهبان ترَن زیرزمینی شهر نیویورک حضور یافت که بازسازی مجدد فیلمی با همین عنوان از دههٔ ۱۹۷۰ به نام گرفتن پلهام ۱۲۳ است. واشنگتن در این فیلم در مقابل جان تراولتا قرار گرفت. این فیلم در ژوئیهٔ ۲۰۰۹ به کارگردانی تونی اسکات به نمایش درآمد. در سال ۲۰۱۰ از وی دو فیلم کتاب ایلای و توقف‌ناپذیر به اکران عمومی درآمد. پس از یک وقفهٔ یک‌ساله، دو فیلم دیگر به نام‌های خانهٔ امن و پرواز از وی به نمایش درآمد.

دنزل واشنگتن در فیلم خانه امن
دنزل واشنگتن در فیلم خانه امن
دنزل واشنگتن در فیلم پرواز
دنزل واشنگتن در فیلم پرواز

واشنگتن در بسیاری از فیلم‌هایش به تنهایی بار داستان را بر دوش کشیده‌است؛ از مالکوم ایکس گرفته تا روز کارآموزی که برای دومی بیشتر جوایز مهم بازیگری از جمله اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی را از آن خود کرد.

فیلم مالکوم ایکس با هنرمندی دنزل واشنگتن
فیلم مالکوم ایکس با هنرمندی دنزل واشنگتن

بازگشت به تئاتر

در بیوگرافی دنزل واشنگتن  بهتر است بدانید در سال ۲۰۰۵، پس از یک وقفهٔ ۱۵ساله (وی آخرین بار در تابستان ۱۹۹۰ در تئاتر ریچارد سوم، اثر شکسپیر، در نقش «ریچارد» ظاهر شد)، مجدداً در یکی دیگر از آثار شکسپیر به نام جولیوس سزار نقش مارکوس بروتوس را برعهده گرفت. مدت نمایش با فروش یک‌جای تمام بلیط‌ها همراه بود. علی‌رغم انتقادات شدیدی که در برابر این نمایش صورت گرفت، هر بار به‌طور میانگین بیشتر از ظرفیت صددرصدیِ سالن، تماشاگر در آن جای گرفت.

لیست آثار هنری دنزل واشنگتن

در ادامه بیوگرافی دنزل واشنگتن باید بگوییم در جدول‌های جداگانه می‌توانید فهرست آثاری که او در آنها به هنرنمایی پرداخته است را مشاهده کنید.

سالعنواننقشتوضیحات
۱۹۸۱رونوشت کاربنیراجر پورتر
۱۹۸۴داستان یک سربازملوین پیترسون
۱۹۸۶قدرتآرنولد بیلینگز
داستان جورج مک‌کناجورج مک‌کنا
۱۹۸۷آزادی را فریاد کناستیو بیکو
۱۹۸۸برای ملکه و کشورروبن جیمز
۱۹۸۹کوئین تواناخاویر کوئین
افتخارسایلس ترپ
۱۹۹۰قلب اجاره‌ایناپلئون استون
بهترین بلوزبلیک گیلیام
۱۹۹۱میسیسیپی ماسالادمتریوس ویلیامز
کمانهنیک استایلز
۱۹۹۲مالکوم ایکسمالکوم ایکس
۱۹۹۳هیاهوی بسیار برای هیچدون پدرو از آراگون
پرونده پلیکانگری گرانتهام
فیلادلفیاجو میلر
۱۹۹۵جزر و مد سرخستوان فرمانده ران هانتر
چیره‌دستیستوان پارکر بارنز
شیطان در لباس آبیایزی رالینز
۱۹۹۶شجاعت در زیر آتشسرهنگ دوم ناتانیل سرلینگ
همسر واعظدادلی
۱۹۹۸فروافتادهکارآگاه جان هابز
او بازی را بردجیک شاتلسورث
محاصرهآنتونی هابارد
۱۹۹۹شکارچی استخوانلینکلن رایم
طوفانرابین کارتر
۲۰۰۰تایتنز را به یاد آورهرمان بون
۲۰۰۱روز تعلیمآلونزو هریس
۲۰۰۲جان کیوجان کیو. آرچیبالد
آنتوان فیشردکتر جروم داونپورتهمچنین کارگردان و تهیه‌کننده
۲۰۰۳خارج از زمانمت لی ویتلاک
۲۰۰۴مردی در آتشجان دبلیو. کریسی
کاندیدای منچوریسرگرد بن مارکو
۲۰۰۶نفوذیکیت فریزر
دژا ووداگ کارلین
۲۰۰۷گانگستر آمریکاییفرانک لوکاس
مناظره‌کنندگان بزرگملوین بی تولسونهمچنین کارگردان
۲۰۰۹گرفتن پلهام ۱۲۳والتر گاربر
۲۰۱۰کتاب الیالیهمچنین تهیه‌کننده
توقف‌ناپذیرفرانک بارنز
۲۰۱۲خانه امنتوبین فراست
پروازویلیام “ویپ” ویتاکر
۲۰۱۳۲ اسلحهرابرت “بابی” ترنچ
۲۰۱۴ایکوالایزررابرت مک‌کالهمچنین تهیه‌کننده
۲۰۱۶هفت دلاورسم چیسولم
حصارهاتروی مکسونهمچنین کارگردان و تهیه‌کننده
۲۰۱۷رومن جی. ایزریل، وکیل دادگستریرومن جی. ایزریلهمچنین تهیه‌کننده
۲۰۱۸ایکوالایزر ۲رابرت مک‌کالهمچنین تهیه‌کننده
۲۰۲۰بلک باتم ما رینی
تهیه‌کننده
۲۰۲۱چیزهای کوچکمعاون کلانتر جو “دیک” دیکن
تراژدی مکبثلرد مکبث
دفترچه خاطراتی برای جردن
کارگردان و تهیه‌کننده
بیوگرافی نسلیهان آتاگول بازیگر و مدل معروف ترک
دنزل واشنگتن در فیلم فروافتاده
دنزل واشنگتن در فیلم فروافتاده
دنزل واشنگتن در فیلم چیزهای کوچک
دنزل واشنگتن در فیلم چیزهای کوچک
دنزل واشنگتن در فیلم رومن جی. ایزریل، وکیل دادگستری
دنزل واشنگتن در فیلم رومن جی. ایزریل، وکیل دادگستری
دنزل واشنگتن در فیلم شیطان در لباس آبی
دنزل واشنگتن در فیلم شیطان در لباس آبی
دنزل واشنگتن در فیلم کتاب الی
دنزل واشنگتن در فیلم کتاب الی
دنزل واشنگتن در فیلم مناظره‌کنندگان بزرگ
دنزل واشنگتن در فیلم مناظره‌کنندگان بزرگ
دنزل واشنگتن در فیلم هفت دلاور
دنزل واشنگتن در فیلم هفت دلاور
دنزل واشنگتن در فیلم ایکوالایزر
دنزل واشنگتن در فیلم ایکوالایزر

جوایز و افتخارات دنزل واشنگتن

  • اسکار بهترین بازیگر مکمل، فیلم افتخار، سال ۱۹۸۹
  • اسکار بهترین بازیگر مرد، روز آموزش، سال ۲۰۰۱
  • بلک ریل بهترین بازیگر مرد، طوفان، ۱۹۹۹
  • بلک ریل بهترین بازیگر مرد، خدایان را به خاطر آور، سال ۲۰۰۰
  • بلک ریل بهترین بازیگر مرد، روز آموزش، سال ۲۰۰۱
  • بلک ریل بهترین کارگردانی، آنتون فیشر، سال ۲۰۰۲
  • بلک ریل بهترین بازیگر مرد، پرواز، سال ۲۰۱۲
  • گلدن گلاب بهترین بازیگر مکمل مرد، افتخار، سال ۱۹۸۹
  • گلدن گلاب بهترین بازیگر مرد، طوفان، سال ۱۹۹۹
  • ام تی وی اوارد برای بهترین ایفای نقش، مالکوم ایکس، سال ۱۹۹۲
  • ام تی وی اوارد برای بهترین نقش منفی، روز آموزش، سال ۲۰۰۱
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا