اخبار بازیگرانبازیگران خارجیبازیگران مردبازیگران هالیوودبیوگرافی بازیگران

بیوگرافی جیک جیلنهال | از شاهزاده پارسی تا مرد عنکبوتی

در این بخش بیوگرافی جیک جیلنهال بازیگر معروف سینما و تلویزیون را مرور میکنیم. بیوگرافی جیک جیلنهال از بازیگران مرد معروف هالیوود که بسیاری او را به خاطر بازی در نقش شاهزاده پارسی فیلم Prince of Persia می‌شناسند، به همراه اطلاعاتی از زندگی شخصی و هنری او با عکس های شخصی او و خانواده اش را میبینیم.امروز از 0 تا 100 با بیوگرافی جیک جیلنهال آشنا میشویم. در ادامه با بازیگرآنلاین همراه باشید.

جیک جیلنهال چند سال سن دارد؟

جیک جیلنهال زاده ۱۹ دسامبر ۱۹۸۰ است و ۴۱ سال سن دارد.

معروف ترین فیلم جیک جیلنهال کدام است؟

معروف ترین فیلم جیک جیلنهال فیلم Prince of Persia است.

جیک جیلنهال فعالیت خود را از چه سالی آغاز کرد؟

جیک جیلنهال از سال 1991 تا کنون فعالیت میکند.

خلاصه بیوگرافی جیک جیلنهال

نام اصلیجیک جیلنهال
نام هنریجیکوب بنجامین «جیک» جیلنهال ( Jacob Benjamin “Jake” Gyllenhaal)
تاریخ تولد۱۹ دسامبر ۱۹۸۰ (۴۱ سال)
محل تولدلس‌آنجلس، کالیفرنیا، آمریکا
تحصیلاتدانشجوی انصرافی
پیشهبازیگر و تهیه کننده
سالهای فعالیت۱۹۹۱–اکنون
وضعیت تاهلمجرد
قد182 سانتی متر

بیوگرافی جیک جیلنهال

بیوگرافی جیک جیلنهال

در بیوگرافی جیک جیلنهال با نام کامل جیکوب بنجامین «جیک» جیلنهال ( Jacob Benjamin “Jake” Gyllenhaal) آمده است: وی زادهٔ ۱۹ دسامبر ۱۹۸۰ در لس‌آنجلس، یک هنرپیشهٔ آمریکایی است.

عکس کودکی جیک جیلنهال
عکس کودکی جیک جیلنهال

پسر کارگردان، استیون جیلنهال و نمایشنامه‌نویس، ناومی فومر، بازیگری را از سن ده سالگی شروع کرد.

جیک جیلنهال در گذر زمان

بیوگرافی خانواده جیک جیلنهال

در بیوگرافی جیک جیلنهال درباره ی خانواده ی او میخوانیم: جیلنهال فرزند یک کارگردان و نمایش‌نامه‌نویس است.

پدرش  استیون جیلنهال، کارگردان و مادرش نائومی فونر، فیلنامه‌نویس است که هر دو دارای سوابق هنری زیادی هستند.

خواهر بزرگ او مگی جیلنهال هم بازیگر سرشناسی است که همراه برادرش جیکوب در فیلم Donnie Darko (دانی دارکو) در دنیای سینما ظاهر شد و در حال حاضر با پیتر سارسگارد که در فیلم‌های جارهد و تسلیم کنار جیلنهال ظاهر شده، ازدواج کرده. در دسامبر ۲۰۰۶ او و خواهرش که به یک رستوران در کالیفرنیا برای تعطیلات رفته بودند، گرفتار آتش‌سوزی شدند که خوشبختانه از لژ خانوادگی آن توانستند فرار کنند. خواهر زادهٔ او، رامونا سارسگارد، ۳ اکتبر ۲۰۰۶ به دنیا آمد.

این خواهر و برادر نه تنها بازیگرانی برجسته هستند بلکه اصل و نسبی اشرافی هم دارند. جک و مگی جیلنهال از طرف پدری با ادوارد سوم پادشاه انگلستان نسبت دارند. این پادشاه از سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۷۷ میلادی بر انگلستان فرمانروایی می کرد. بنابراین جک و مگی جیلنهال نسبتی دور با ملکه ی انگلستان دارند.

جیک جیلنهال در کنار خواهرش مگی

پدر جیک از تبار انگلیسی سوئدی است و از فرزندان خاندان نجیب جیلنهال سوئدی است. مادر جیک نیز یهودی است و در نیویورک و در خانواده‌ای یهودی از روسیه و لهستان متولد شد؛ به این ترتیب جیک خود را یهودی می‌داند.

فیلم دوزیست با بازی متفاوت جواد عزتی و پژمان جمشیدی

والدینش در سال 2009 از هم جدا شدند.پدر خوانده و مادر خواندهٔ او دو زوج همجنس‌گرا هستند و جیلنهال بارها این را تأکید کرده‌است.

والدینش اصرار داشتند كه جیک برای حمایت از خود شغل تابستانی داشته باشد؛ بنابراین او زمانی به عنوان نجات غریق و گارسون در رستوران كار می‌کرد. او در مصاحبه‌هایش به حمایت و تشویق والدینش اشاره کرده است و می‌گوید:

من والدینی دارم که از من حمایت می‌کنند. شاید آن‌ها در حوزه‌های دیگر قادر به حمایت از من نبودند، ولی خانواده من همیشه از نظر هنر و خلاقیت در بهترین شرایط بوده‌اند.

جیک جیلنهال و پدر و مادرش
جیک جیلنهال و پدر و مادرش

ازدواج و وضعیت تاهل جیک جیلنهال

بیشترین جستجوها در بیوگرافی جیک جیلنهال درباره همسر ایشان است که شما عزیزان میخواهید بدانید همسر ایشان کیست.

خود جیلنهال پدرخواندهٔ ماتیلدا رز لجر متولد ۲۸ اکتبر ۲۰۰۵، دختر هیت لجر و میشل ویلیامز که هر دو همبازی اش در کوهستان بروکبک بوده‌اند، است.

در سال 2001 جیک برای مدت کوتاهی با جنی لوئیس رابطه داشت. سال بعد خواهرش او را با کریستین دانست آشنا کرد و رابطه شان دو سال طول کشید. سپس با همبازی هایش روابط کوتاه داشت.

در سال 2007 درباره رابطه او با ریس ویترسپون، همبازی اش “استرداد” (Rendition) شایعاتی شنیده شد. آن دو این رابطه را تکذیب کردند اما طلاق رسمی ریس از همسرش باعث شد این دو در کنار هم دیده شوند و رابطه شان ثابت شود. این بار حتی با وجود جدایی شان نماینده های این دو بازیگر بر باهم بودنشان اصرار می کردند. سپس درباره رابطه اش با ناتالی پورتمن شایعاتی شنیده می شد. هنوز مشخص نیست آیا آن دو باهم رابطه داشتند یا همه چیز شایعه بود. با این حال در یکی از مصاحبه ها درباره دوستی با ناتالی می گفت انتخاب مکانی برای غذا خوردن برایشان دشوار بود زیرا ناتالی گیاهخوار است. ناتالی هم با صراحت درباره جیک صحبت می کرد.

جیک جیلنهال و ریس ویترسپون
جیک جیلنهال و ریس ویترسپون

در سال 2010 و پس از همبازی شدن او با ان هاتاوی در فیلم “عشق و دیگر داروها” (Love & Other Drugs) و صحنه های برهنه شان، درباره رابطه شان شایعاتی شنیده شد اما با اینکه هیچکدام این شایعات را قبول یا رد نکردند در جلسات عکاسی مجله اینترتیمنت ویکلی حضور یافتند.

جیک جیلنهال و ان هاتاوی
جیک جیلنهال و ان هاتاوی

در پاییز 2010 درباره رابطه او با تیلور سوئیفت خواننده شایعاتی ایجاد شد. رابطه آنها فقط سه ماه طول کشید و جیک مجددا مجرد شد. در سال 2011 گویا با داکوتا جانسون آشنا شده بود. در سال 2013 و طبق اخبار پاپاراتزی ها با امیلی دیدوناتو رابطه داشت.

معرفی فیلم جنگ جهانی سوم نماینده ی ایران در اسکار
جیک جیلنهال و تیلور سوئیفت
جیک جیلنهال و تیلور سوئیفت

آلیسا میلر مدل انتخاب بعدی او بود و آنها باهم دیده شده و حتی باهم زندگی کردند اما به زودی ازهم جدا شدند. گفته می شود آلیسا نمی توانست عدم حضور جیک و پرواز او برای پروژه هایش را تحمل کند. از سوی دیگر گفته می شود جیک از این رابطه جدا شد زیرا برخلاف آلیسا برای یک رابطه جدی آماده نبود.

جیک جیلنهال و آلیسا میلر
جیک جیلنهال و آلیسا میلر

در اواسط سال 2015 درباره رابطه او با ریچل مک آدامز اخباری شنیده شد. با اینکه فیلم مشترک شان “چپ دست” (Southpaw) شش ماه پیش تمام شده بود هنوز باهم دیده می شدند. روزنامه ها عکس پیاده روی و رستوران رفتن آن دو را چاپ کردند. اما جیک تمام این اخبار را تکذیب کرد و حتی در برنامه الن دجنرس گفت در آن زمان با کسی رابطه نداشت.

در زمستان 2016 با مارگو رابی، بازیگر استرالیایی که به دلیل بازی در فیلم پرفروش “جوخه خودکشی” (Suicide Squad) در آن زمان به شهرت رسیده بود، دیده شد. روزنامه ها نه تنها به رابطه آن دو بلکه به حلقه الماس گرانقیمت دست مارگو پی بردند. به همین دلیل درباره نامزدی و ازدواج قریب الوقوع آن دو صحبت می شد. به زودی جیک این اخبار را تکذیب کرد و مارگو هم اعتراف کرد که همسر او از جامعه هنری نخواهد بود. طبق گفته روزنامه ها این بازیگر اکنون مجرد است و تعطیلات کریسمس را در کنار دوست دختر قدیمی اش گرتا کاروسو که با او رابطه عاشقانه نداشت، گذراند. جیک و گرتا بیش از ده سال یکدیگر را می شناسند و جیک بارها تاکید کرد که آنها فقط دوست هستند.

جیک جیلنهال و گرتا کاروسو

این ستاره هالیوودی در یکی از مصاحبه ها اعلام کرده که هدف اصلیش در زندگی یافتن نیمه گمشده اش است. بنابراین اکنون یکی از مردان مجرد هالیوود محسوب می شود.

علایق و حقایقی درباره جیک جیلنهال

در ادامه بیوگرافی جیک جیلنهال مروری میکنیم بر علایق و حقایقی درباره ی او.با ما همراه باشید.

  • هنگامی که توبی مگوایر برای بازی در فیلم Spider-man در سال 2004 مصدوم شد، قرار بود جیک جیلنهال نقشش را بازی کند؛ ولی توبی مگوایر بهبود یافت و موضوع حضور جیک کنسل شد.
  • در سال 2004 نامش در فهرست پنجاه نفر جذابترین مردان مجرد دنیا در مجله People قرار گرفت.
  • او دوستی نزدیکی با ناتالی پورتمن و برایس دالاس هاوارد دارد.
  • در مدرسه عضو گروه موسیقی شد که خواننده مشهور Maroon 5 نیز عضو آن بوده است.
  • کتاب محبوب جیک جیلنهال کشتن مرغ مینا اثر هارپر لی است. این کتاب درباره تبعیضات نژادی میان سیاه پوستان و سفید پوستان در آمریکاست. جیک دو سگ به نام‌های بو و اتیکاس دارد که نام‌های آن دو را از این کتاب الهام گرفته است.
  • او در سال 2006 از بازیگران نهایی کاندید ایفای نقش بتمن در فیلم Batman Begins بود که در نهایت این نقش به کریستین بیل رسید.
  • وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی الگوی او هستند پاسخ داد: «آنتونی کوئین، پل نیومن، شان پن، بروس اسپرینگتون و بونو».
  • او دوستی ویژه‌ای با لانس آرمسترانگ، متیو مک‌کانهی و جنیفر انیستون دارد.
  • در سال 2012 عضو هیئت ژوری جشنواره فیلم برلین در آلمان بود.
  • او از حافظان محیط زیست است و دوره‌ای زباله‌هایش را برای بازیافت می‌فرستد. همچنین در مصاحبه‌ای عنوان کرد که سالیانه ۴۰۰ دلار برای درختکاری هزینه می‌کند.
چشمان سام درخشانی چه رنگی است؟

فعالیت های سیاسی جیک جیلنهال

جیلنهال یک فعال سیاسی نیز هست. او یک تبلیغ با خواهرش در سال ۲۰۰۴ تولید کرد که با هم به دانشگاه کالیفرنیا رفتند و دانشجویان را به رأی دادن تشویق کردند. او از نامزد دموکرات جان کری حمایت کرد. گرچه بعدها گفت: «اینکه بازیگرها دربارهٔ سیاست صحبت می‌کنند مرا ناراحت می‌کند. من سیاسی هستم و سعی می‌کنم نقش‌هایی انتخاب کنم که سیاسی باشند. من تلاش می‌کنم چیزهایی را بیان کنم که انجام می‌دهم، درست یا غلط، بازیگران جوان این قدرت را دارند.» در مصاحبه‌ای برای فیلم تسلیم عنوان کرد: «دوران بدیه وقتی سیاستمدارها بازیگرند و بازیگران سیاستمدار.»

شروع فعالیت هنری جیک جیلنهال

در ادامه بیوگرافی جیک جیلنهال میرسیم به فعالیت هنری او . در دوران کودکی، جیلنهال به علت موقعیت خانواده‌اش، علاقهٔ زیادی به ساخت فیلم داشت. به نوعی فعالیت خانواده او در این راه نقش مشوق را برای او اجرا کرده‌اند. Jake Gyllenhaal اولین بار در 11 سالگی و با فیلم حقه‌بازان شهر City Slickers محصول سال ۱۹۹۱ به کارگردانی بیلی کریستال کار خود را در این صنعت شروع کرد.

جیک جیلنهال در فیلم حقه‌بازان شهر

یک سال بعد والدینش جلوی او را برای بازی در فیلم اردک‌های قوی The Mighty Ducks گرفتند. زیرا برای این کار او باید به مدت دو ماه از خانه دور باشد. با اصرار خانواده او پیشخدمتی رستوران و غریق نجاتی را به عنوان کار تابستانی برگزید. در سینما نیز می‌توانست فقط در تست‌ها شرکت کند و اجازه قبول کردن نقش‌ها را نداشت. البته در این بین چند بار در فیلم‌های پدرش ایفای نقش کرد.

او در فیلم زن خطرناک محصول ۱۹۹۳ همراه با خواهرش بازی کرد و در قسمتی از سریال زندگی در خیابان به نام تفنگ رقصان و فیلم کمدی خانگی ایفای نقش کرد. جیک و خواهرش همراه با مادرشان در دو قسمت از سریال مولتو مورینو و در یک برنامهٔ آشپزی ظاهر شدند. قبل از آخرین سال دبیرستانش، تنها فیلمی که اجازه داشت در آن بازی کند که کارگردانی غیر از پدرش داشت، فیلم جاش و اس. ای. ام بود که ساخت ۱۹۹۳و دارای داستانی ماجراجویی کودکانه داشت.

نکات خواندنی بیوگرافی فریبا متخصص و همسرش و ماجرای بازیگر شدن او + تصاویر دیدنی

جیلنهال در سال ۱۹۹۸ دبیرستان را تمام کرد و به دانشگاه کلمبیا رفت، جایی که خواهرش دانشجوی سال آخر بود. همچنین مادرش در آن دانشگاه رشتهٔ مذاهب شرقی و فلسفه خوانده بود. جیلنهال بعد از دو سال دانشگاه را ترک کرد تا بتواند فقط روی بازیگری تمرکز کند.

جیک جیلنهال یک قدم تا فتح قله!

شروع موفقیت‌های جیک جیلنهال در سال ۱۹۹۹ و فیلم October Sky به کارگردانی جو جانستن بود. فیلم داستان مردی را روایت می‌کند که برای رهایی از کار در معدن تمام تلاش خود را جهت به دست آوردن بورسیه تحصیلی می‌کند. این فیلم در گیشه موفقیت به نسبت خوبی را با توجه به بودجه اندکش کسب کرد. به علاوه برای نخستین بار اجرای او مورد توجه منتقدین قرار گرفت.

جیک جیلنهال در فیلم October Sky
جیک جیلنهال در فیلم October Sky

قدم بعدی او به همراه خواهرش ایفای نقش در فیلم دانی دارکو بود. فیلم با بودجه ۴.۵ میلیون دلاری به روی پرده نقره‌ای رفت. اما نتوانست موفقیت زیادی کسب کند و در نهایت با فروش ۷.۵ میلیون دلاری به کار خود پایان داد. با وجود عدم موفقیت فیلم در گیشه، برای بار دوم جیک جیلنهال توسط منتقدین مورد توجه قرار گرفت و نقدهای خوبی را دریافت کرد. با عرضه نسخه خانگی، فیلم دانی دارکو شاهد موفقیت چشمگیری بود و پای خود را به بهترین فیلم‌های مستقل باز کرد.

جیک جیلنهال در فیلم دانی دارکو
جیک جیلنهال در فیلم دانی دارکو

بعد از این موفقیت جیک با جرد لتو در فیلم Highway محصول سال ۲۰۰۲ میلادی همبازی شد و بار دیگر خوش درخشید. همان سال با بازی در فیلم دختر خوب The Good Girl به همراه جنیفر آنیستون حتی بیشتر از قبل مورد توجه منتقدین و مخاطبان قرار گرفت. در این بین پسر حبابی Bubble Boy چه از نظر منتقدین و چه از نظر فروش در گیشه، اصلا عملکرد خوبی نداشت و بسیاری از آن به عنوان اثری پوچ یاد می‌کنند اما این افت در دوست داشتنی و فوق‌العاده Lovely & Amazing جبران شد.

به عنوان آخرین عنوان این بخش نیز باید به مسیر مهتابی Moonlight Mile اشاره کنیم. اثری که از نظر تجاری یک شکست کامل بود و داستان مردی را روایت می‌کرد که به تازگی نامزدش را از دست داده است. داستان فیلم بر اساس تجربه مشابهی از زندگی شخصی کارگردان یعنی براد سیبرلینگ بود. اما همان طور که پیش‌تر عنوان شد به هیچ عنوان موفق نبود.

سیر تا پیاز زندگی حسن معجونی و 25 سال فعالیت او در عرصه هنر
جیک جیلنهال در فیلم Moonlight Mile
جیک جیلنهال در فیلم Moonlight Mile

حضور جیک جیلنهال در تئاتر

جیک جیلنهال عنوان کرده بود که بیشتر بازیگرانی که می‌شناسد، در تئاتر نیز ایفای نقش کرده بودند. اما او بر خلاف دیگران تجربه‌ای روی این صحنه نداشت. پس تصمیم گرفت تا شانس خود را روی صحنه تئاتر نیز امتحان کند. او کارش را با این جوانی توست This Is Our Youth شروع کرد که بسیار موفق بود. این موفقیت تا جایی پیش رفت که او موفق به دریافت جایزه تازه وارد برجسته از قدیمی‌ترین مراسم جوایز تئاتر بریتانیا یعنی Evening Standard Theatre Awards شد. همین موضوع هم اعتماد به نفس قابل توجهی را درون او به وجود آورد.

جیک جیلنهال ابر قهرمانی که از ایفای نقش باز ماند!

توبی مگوایر نقش اصلی در دنباله اسپایدر من بود اما با توجه به جراحت کمر او در فیلم‌برداری Seabiscuit،  سم ریمی کارگردان فیلم در نظر داشت تا این نقش را به جیک جیلنهال بدهد. اما در نهایت و با بهبود وضعیت سلامتی توبی مگوایر، جیک از دریافت نقش باز ماند. اما این موضوع باعث شروع رابطه دوستانه میان این دو شد. در ادامه برای ایفای نقش بتمن در فیلم Batman Begins تست داد. جیک به دریافت این نقش بسیار نزدیک بود ولی در نهایت این کریستین بیل بود که نقش بتمن را از آن خود کرد. بالاخره او برای اولین بار در فیلمی بلاک باستر به نام پس فردا The Day After Tomorrow بازی کرد. این فیلم در گیشه بسیار مورد استقبال قرار گرفت و تبدیل به ششمین فیلم پر فروش سال ۲۰۰۴ میلادی شد.

همبازی شدن با آنتونی هاپکینز در برهان Proof ایستگاه بعدی او بود. در این فیلم جیک جیلنهال در نقش ریاضیدانی ظاهر شده که تلاش دارد تا یک اثبات انقلابی ریاضی را به چاپ برساند. با وجود عملکرد بد فیلم در گیشه، منتقدین نظر نسبتا مثبتی را نسبت به فیلم داشتند. قطار جیک جیلنهال این بار به ایستگاه سم مندز رسید. وی با سم مندز در فیلم جارهد Jarhead همکاری کرد. او در نقش یک سرباز خشن از نیروی دریایی آمریکا در فیلم بازی کرد. منتقدین به شدت از فیلم استقبال کردند. تا جایی که استفن هانتر یکی از منتقدین به نام واشنگتن پست زبان به تحسین از عملکرد جیک جیلنهال گشود.

جیک جیلنهال در فیلم جارهد
جیک جیلنهال در فیلم جارهد

شهرت جیک جیلنهال

تمام چیزهایی که خواندید تازه شروع ماجرا بود. درخشش واقعی و سکوی پرتاب اصلی او فیلم کوهستان بروکبک Brokeback Mountain محصول سال ۲۰۰۵ بود که داستان دو همجنس‌گرا را نشان می‌دهد که در تابستان سال ۱۹۶۳ با همدیگر رابطه برقرار می‌کنند که این رابطه تا سال ۱۹۸۳ که مرگ شخصیت جیلنهال است، ادامه پیدا می‌کند. این فیلم در رسانه‌ها اغلب با عبارت فیلمی دربارهٔ گاوچران‌های همجنس‌گرا یاد می‌شود گرچه نظرهای مختلفی دربارهٔ گرایش جنسی بازیگران فیلم ارائه شد. جیک جیلنهال و هیث لدجر در این فیلم با یکدیگر همبازی بودند. این اثر با بودجه ۱۴ میلیون دلار به کارگردانی آنگ لی به روی پرده رفت که در نهایت موفقیت قابل توجهی را کسب کرد.

سرنوشت پردیس افکاری از بازیگری در ایران تا پیوستن به جم تی وی

مجموع فروش جهانی فیلم چیزی بیش از ۱۷۸ میلیون دلار بود. اما این تمام ماجرا نیست. این فیلم موفق به دریافت جوایز زیادی شده است. از جمله این جوایز می‌توان به جایزهٔ شیر طلایی جشنوارهٔ فیلم ونیز و چهار جایزهٔ گولدن گلوب، چهار جایزهٔ اسکار و همچنین جایزه هنر انگلیس (بفتا) را نام برد. جیلنهال نامزد جایزهٔ بهترین بازیگر نقش مکمل اسکار شد که در نهایت جرج کلونی به خاطر بازی در سیریانا این جایزه را از آن خود کرد. اگرچه او به خاطر همان نقش در بفتا جایزهٔ بهترین بازیگر مکمل را برنده شد. همچنین او و لجر برندهٔ ام تی وی بخاطر «بهترین بوسه» در سال ۲۰۰۶ شدند!

جیلنهال احساسات مختلفی را بخاطر شیوهٔ کارگردانی آنگ لی در کوهستان بروکبک تجربه کرد ولی در کل بیشتر او را تحسین می‌کرد تا سرزنش. او به این خاطر از لی شکایت داشت که وقتی فیلم‌برداری شروع می‌شد با بازیگران قطع رابطه می‌کرد، ولی جیلنهال حسن‌های لی را می‌ستود از جمله اینکه او همیشه بازیگرانش را تشویق می‌کرد و صبر و شکیبایی مثال زدنی داشت. وقتی که دربارهٔ صحنه‌های بوسیدن لجر «کوهستان بروکبک» از او سؤال می‌کنند، می‌گوید: به عنوان یک بازیگر باید زمان‌هایی که عدم احساس آرامش می‌کنیم را بپذیریم. وقتی دربارهٔ صحنه‌های نزدیکی او با لجر می‌پرسند، می‌گوید این کار به بازی در صحنهٔ رابطهٔ جنسی با زنی می‌ماند که برایم جذابیتی ندارد. بعد از اکران کوهستان بروکبک شایعات دربارهٔ اینکه بازیگران گرایش خاصی داشتند، زیاد شد. وقتی از او دربارهٔ این شایعات سؤال شد پاسخ داد: «خیلی جالب است وقتی مردم مرا دوجنس‌گرا می‌دانند. این یعنی که می‌توانم نقش‌های بیشتری را بازی کنم. مردم هر چه دوست دارند می‌توانند صدایم کنند. البته من خیلی از نظر جنسی به مردها گرایش نداشتم ولی حتی اگر اتفاق هم بیفتد، نگران نیستم.»

جیک جیلنهال در فیلم کوهستان بروک بک
جیک جیلنهال در فیلم کوهستان بروک بک

جیک جیلنهال در نقش شاهزاده پارسی

بعد از درخشش در فیلم Brokeback Mountain او در فیلم زودیاک Zodiac به کارگردانی دیوید فینچر ایفای نقش کرد. اتفاقات فیلم به دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی مربوط می‌شود و داستان آدم کشی سریالی در شهر سان فرانسیسکو را روایت می‌کند. زودیاک هم مانند فیلم بعدی یعنی Rendition فروش خوبی را در گیشه تجربه نکرد.

رابطه ی سحر دولتشاهی و همایون شجریان به همراه تصاویر دو نفره ی آنها
جیک جیلنهال در فیلم زودیاک
جیک جیلنهال در فیلم زودیاک

سال ۲۰۰۸ جیک جیلنهال دوست صمیمی خود یعنی هیث لجر را از دست داد. او در همین زمینه گفت: بزرگی فیلم‌هایی که در آنها ایفای نقش می‌کنید اهمیتی نداشته و بخش مهم افرادی هستند که در این بین با آنها وقت می‌گذرانید. در ادامه او به عنوان پدرخوانده رز، دختر هیث لجر فقید انتخاب شد.

بعد از این تراژدی او با توبی مگوایر و ناتالی پورتمن در Brothers که بازسازی فیلمی دانمارکی به همین نام بود؛ به ایفای نقش پرداخت. این فیلم در نهایت نامزد دو جایزه‌ی گلدن گلوب شد. یک سال بعد در فیلم Prince of Persia: The Sands of Time بار دیگر استعداد خود را نمایان کرد. فیلم در گیشه عملکرد معمولی بر جا گذاشت. اما منتقدین عملکرد جیک جیلنهال را تحسین کردند.

فیلم Prince of Persia با الهام از مجموعه بازی‌ای با همین عنوان ساخته شده بود. بازی‌هایی که به خاطر اقتباس از داستان افسانه‌ای یک شاهزاده‌ی ایرانی، در کشورمان محبوبیت به شدت بالایی دارد. البته تمام دنیا از فرنچایز پرینس آو پرشیا به عنوان یکی از بهترین بازی‌های اکشن ماجراجویی یاد می‌کنند اما با این حال، فیلم Prince of Persia هرگز نتوانست عملکردی به خوبی بازی‌هایش داشته باشد؛ اما کیست که هنرنمایی جیک جیلنهال در نقش شاهزاده‌ی پارسی را به خاطر نیاورد؟

جیک جیلنهال در فیلم شاهزاده پارس
جیک جیلنهال در فیلم شاهزاده پارس

جدایی الهام بخش والدین Jake Gyllenhaal

والدین جیک در سال ۲۰۰۹ از یکدیگر جدا شدند. با وجود اینکه این جدایی برای خانواده او سخت بود اما در عین حال صداقت به یکی از منابع الهام‌بخش زندگی او تبدیل شدند. این موضوع باعث شد تا جیک در روابط شخصی و قبول نقش‌های مختلف در آینده صداقت بیشتری با خود داشته باشد و در تلاش برای بازی در نقش‌های مناسب‌تری باشد.

عملکردش بعد از فیلم Prince of Persia: The Sands of Time می‌تواند مهر تاییدی بر این ماجرا باشد. زیرا از همه نظر واکنش‌های بهتری را دریافت کرد. از طرفی فیلم‌هایی که بعد از این زمان در آنها ایفای نقش کرد در گیشه نیز بهتر ظاهر شدند. از طرف دیگر بسیار بیشتر از قبل مورد توجه منتقدین قرار گرفت.

شروع این تغییرات برای جیک جیلنهال فیلم Source Code بود. فیلم با بودجه ۳۲ میلیون دلاری ساخته شد. در نهایت مجموع فروش جهانی آن بیشتر از ۱۴۷ میلیون دلار بود. در قدم بعدی با مایکل پنیا در فیلم End of Watch نقش یک افسر پلیس را بازی کرد اما از نظر او مهم‌ترین دستاوردش در این فیلم، دوستی با مایکل پنیا بود. فیلم End of Watch از نظر منتقدین یکی از بهترین فیلم‌های پلیسی لقب گرفت و بیشتر آنها از استعداد و هنر جیک جیلنهال تعریف کردند. در قدم بعدی به همراه هیو جکمن در فیلم Prisoners بار دیگر هنرنمایی کرد.

معرفی کامل فیلم سیسو | جان ویک در جنگ جهانی دوم

اما انگار جیک جیلنهال توقف ناپذیر بود. جیک در فیلم Enemy برای اولین بار باید به صورت همزمان در نقش دو شخصیت ظاهر می‌شد. او این بار نیز خوش درخشید و نتیجه کار عالی از آب درآمد. به عنوان آخرین فیلم این بخش نیز باید به Nightcrawler سال ۲۰۱۴ اشاره کنیم. اثری جنایی و مهیج که به نسبت مورد توجه زیادی قرار گرفت. او موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد در بفتا و گلدن گلوب برای بازی در این فیلم شد. همچنین این فیلم با بودجه ۸.۵ میلیون دلار ساخته شده بود و مجموع فروش جهانی آن بیش از ۴۷ میلیون دلار بود که نشان از موفقیت نسبتا خوبی دارد.

فراز و نشیب جیک جیلنهال

قطار موفقیت‌های جیک جیلنهال پس از ۵ فیلم موفق همچنان قصد توقف نداشتند. در قدم بعدی او نقش یک بوکسر را در فیلم Southpaw ایفا کرد. این اثر واکنش‌های به نسبت خوبی را دریافت کرد. اما نه به اندازه فیلم بعدی که Everest نام دارد. اورست که با بودجه ۵۵ میلیون دلاری ساخته شده بود. در آمریکا ۴۳ میلیون دلار و در مجموع ۲۰۳ میلیون دلار فروخت. داستان اورست از روی حادثه واقعی مرگ ۱۲ کوهنورد مربوط به سال ۱۹۹۶ میلادی ساخته شد. سپس در یک فیلم ضعیف یعنی Demolition بازی کرد. با وجود نقدهای مثبت و منفی، نکته مشترک آنها در تعریف دوباره از جیک جیلنهال و هنر او در بازیگری بود. در همان سال یعنی ۲۰۱۵ به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران در جشنواره فیلم کن حضور پیدا کرد.

جیکوب در فیلم Southpaw

سال ۲۰۱۶ جیک جیلنهال فقط در فیلم Nocturnal Animals به کارگردانی تام فورد ایفای نقش کرد. فیلمی که بر اساس یک رمان از سال ۱۹۹۳ به نام تونی و سوزان ساخته شد. او برای این فیلم نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد بفتا شد. سپس در فیلمی ترسناک به نام Life محصول سال ۲۰۱۷ به ایفای نقش پرداخت که عملکرد خوبی نداشت. بعد از این بازی نه چندان خوب در فیلم Okja به کارگردانی بونگ جون-هو با نتفلیکس همکاری کرد. متاسفانه از این فیلم آن طور که شایسته بود استقبال نشد. اما این موضوع چیزی از ارزش فیلم کم نمی‌کند.

جیک جیلنهال مربی پیتر پارکر جوان

کم کم به انتهای کار نزدیک می‌شویم. جیک جیلنهال سال ۲۰۱۷ را با فیلمی بیوگرافی به نام Stronger گذراند. فیلمی که با وجود استقبال منتقدین فروش ۸ میلیون دلاری را تجربه کرد. این در حالی بود که بودجه ساخت فیلم ۳۰ میلیون دلار بود. دو فیلم بعدی یعنی Wildlife و The Sisters Brothers سرگذشتی مشابه را داشتند و در گیشه عملکرد بدی داشتند. در ۲۰۱۹ دوباره با نتفلیکس و این بار در فیلم Velvet Buzzsaw که اولین بار در فستیوال سان‌دنس به نمایش گذاشته شد همکاری کرد. جیلنهال برای چندمین بار مورد تحسین قرار گرفت و منتقدین تماشای اجرای او را لذت بخش توصیف کردند.

آیا باران کوثری ازدواج کرده؟

آخرین هنرنمایی او نیز میستریو در فیلم Spider-Man: Far from Home یکی از پر فروش‌ترین عناوین سال ۲۰۱۹ میلادی بود. تام هالند و جیک بعد از این همکاری به یکدیگر نزدیک شدند و این برای تام جوان فرصت خوبی برای کسب تجربه به حساب می‌آمد. جیک جیلنهال قرار است به‌زودی در فیلم The Division نیز ایفای نقش کند. این فیلم بر اساس مجموعه بازی‌های دیویژن ساخته کمپانی یوبی‌سافت توسعه خواهد یافت؛ همان که مجموعه بازی‌های Prince of Persia نیز توسط یوبی‌سافت ساخته و منتشر شده بودند!

لیست آثار هنری جیک جیلنهال

در ادامه بیوگرافی جیک جیلنهال باید بگوییم در جدول‌های جداگانه می‌توانید فهرست آثاری که او در آنها به هنرنمایی پرداخته است را مشاهده کنید.

فیلم های جیک جیلنهال

راهنما
Films that have not yet been releasedتاکنون منتشر نشده
عنوانسالنقشکارگردانبودجهباکس آفیس
دلار آمریکا
حقه‌بازان شهر۱۹۹۱Daniel Robbinsران آندروود۲۶٬۰۰۰٬۰۰۰۱۷۹٬۰۳۳٬۷۹۱
چاش و اس. ای. ام۱۹۹۳Leon Colemanبیلی وبر۱۸٬۰۰۰٬۰۰۰۱٬۶۴۰٬۲۲۰
زن خطرناک۱۹۹۳Edwardاستیون جیلنهالنامعلوم۱٬۴۹۷٬۲۲۲
خانگی۱۹۹۸Jake / Blue Kahanاستیون جیلنهالنامعلوم۷۷٬۹۱۰
آسمان اکتبر۱۹۹۹Homer Hickamجو جانستون۲۵٬۰۰۰٬۰۰۰۳۴٬۶۷۵٬۸۰۰
دانی دارکو۲۰۰۱Donnie Darkoریچارد کلی۳٬۸۰۰٬۰۰۰۳٬۸۴۰٬۸۳۹
پسر حبابی۲۰۰۱Jimmy Livingstonبلر هیز۱۳٬۰۰۰٬۰۰۰۵٬۰۰۷٬۸۹۸
دوست‌داشتنی و شگفت‌انگیز۲۰۰۱جردننیکول هولفسنر۲۵۰٬۰۰۰۴٬۶۷۷٬۸۵۲
بزرگراه۲۰۰۲Pilot Kelsonجیمز کاکس۱۴٬۰۰۰٬۰۰۰ن/م
دختر خوب۲۰۰۲Thomas “Holden” Wortherمیگوئل آرتتا۸٬۰۰۰٬۰۰۰۱۶٬۸۵۶٬۱۲۴
مسیر مهتابی۲۰۰۲Joe Nastبرد سیلبرلینگ۲۱٬۰۰۰٬۰۰۰۱۰٬۰۱۱٬۰۵۰
جیمینی گلیک در لالاوود۲۰۰۴خودشوادیم جیننامعلوم۳۶٬۰۳۹
روز پس از فردا۲۰۰۴Sam Hallرولاند امریش۱۲۵٬۰۰۰٬۰۰۰۵۴۴٬۲۷۲٬۴۰۲
مردی که بین دو برج راه می‌رود۲۰۰۵Narratorمایکل اسپارننامعلومن/م
کوهستان بروکبک۲۰۰۵Jack Twistانگ لی۱۴٬۰۰۰٬۰۰۰۱۷۸٬۰۶۲٬۷۵۹
برهان۲۰۰۵Harold “Hal” Dobbsجان مدن۲۰٬۰۰۰٬۰۰۰۱۴٬۱۸۹٬۸۶۰
جارهد۲۰۰۵Anthony “Swoff” Swoffordسم مندس۷۲٬۰۰۰٬۰۰۰۹۶٬۸۸۹٬۹۹۸
زودیاک۲۰۰۷Robert Graysmithدیوید فینچر۶۵٬۰۰۰٬۰۰۰۸۴٬۷۸۵٬۹۱۴
استرداد۲۰۰۷Douglas Freemanگوین هود۲۷٬۵۰۰٬۰۰۰۲۷٬۰۳۸٬۷۳۲
برادران۲۰۰۹Tommy Cahillجیم شریدان۲۶٬۰۰۰٬۰۰۰۴۳٬۳۱۸٬۳۴۹
شاهزاده ایران: شن‌های زمان۲۰۱۰دستانمایک نیوول۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰۳۳۶٬۳۶۵٬۶۷۶
عشق و دیگر داروها۲۰۱۰Jamie Randallادوارد زوئیک۳۰٬۰۰۰٬۰۰۰۱۰۲٬۸۲۰٬۰۰۸
کد منبع۲۰۱۱Colter Stevensدانکن جونز۳۲٬۰۰۰٬۰۰۰۱۴۷٬۳۳۲٬۶۹۷
آخرین گشت۲۰۱۲Officer Taylorدیوید آیر۷٬۰۰۰٬۰۰۰۴۸٬۱۲۶٬۳۸۴
زندانیان۲۰۱۳Detective Lokiدنی ویلنوو۴۶٬۰۰۰٬۰۰۰۱۲۲٬۱۲۶٬۶۸۷
دشمن۲۰۱۳Adam Bell / Anthony Clairدنی ویلنوونامعلوم۳٬۳۹۶٬۷۲۶
شبگرد۲۰۱۴Louis “Lou” Bloomدن گیلروی۸٬۰۰۰٬۰۰۰۳۸٬۶۹۷٬۲۱۷
عشق تصادفی۲۰۱۵Howard Birdwellدیوید او. راسل۲۶٬۰۰۰٬۰۰۰۱۳۵٬۴۳۶
چپ‌دست۲۰۱۵Billy Hopeآنتوان فوکوآ۲۵٬۰۰۰٬۰۰۰۹۰٬۹۰۳٬۴۱۵
اورست۲۰۱۵Scott Fischerبالتاسار کورماکور۵۵٬۰۰۰٬۰۰۰۱۹۱٬۷۰۰٬۷۲۹
ویرانی۲۰۱۶Davis Mitchellژان-مارک ولی۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰۳٬۳۰۴٬۸۳۴
حیوانات شب‌زی۲۰۱۶Edward Sheffield / Tony Hastingsتام فورد۲۰٬۰۰۰٬۰۰۰
زندگی۲۰۱۷Dr. David Jordanدنیل اسپینوزا۵۸٬۰۰۰٬۰۰۰
اوکجا۲۰۱۷Dr. Johnny Wilcoxبونگ جون-هو۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰
قوی‌تر۲۰۱۷Jeff Baumanدیوید گوردون گرین
حیات وحش۲۰۱۸Jerry Brinsonپل دانو
برادران سیسترز۲۰۱۸Hermann Kermit Warmژاک اودیار
اره چرخی مخملی۲۰۱۹Morf VandewaltDan Gilroy
مرد عنکبوتی: دور از خانه۲۰۱۹کوینتین بک/میستریوجان واتس
گناهکار۲۰۲۱جو بایلرآنتوان فوکوآ
آمبولانس۲۰۲۲دنیمایکل بی۴۰.۰۰۰.۰۰۰۴۶.۰۰۰.۰۰۰
دنیای عجیب۲۰۲۲صداپیشگینقش اصلیDan Hall
سیر تا پیاز زندگی علیرضا آرا و ماجرای ازدواجش با شبنم مقدمی

تهیه‌کنندگی جیک جیلنهال

 
سالنامسمتیادداشت
۲۰۲۰شیطان تمام‌وقتتهیه‌کنندههمراه با رندال پوستر، ریوا مارکر، مکس بورن

جوایز و افتخارات جیک جیلنهال

جیک جیلنهال نامزد دریافت جوایز بسیاری شده است؛ از جمله نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم Brokeback Mountain، جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی برای فیلم‌های Love & Other Drugs و Nightcrawler، جایزه بفتا بهترین نقش مکمل مرد برای فیلم Brokeback Mountain (برنده)، جایزه بفتا برای بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم‌های Nightcrawler و Nocturnal Animals، جایزه انجمن بازیگران فیلم برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم Brokeback Mountain و جایزه انجمن بازیگران فیلم برای بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم Nightcrawler.

جوایز و افتخارات جیک جیلنهال

صفحه اینستاگرام جیک جیلنهال

جیک جیلنهال ، از سلبریتی های فعال در اینستاگرام بوده و ظرف چند سال اخیر 88 پست به اشتراک گذاشته که بررسی اینستاگرامش، در واقع مروری است بر بیوگرافی جیک جیلنهال و فعالیت هنری ایشان در عرصه سینما و تلویزیون. لذا برای آشنایی با سبک زندگی دیجیتالی جیک جیلنهال و پشت صحنه فیلم ها و سریال هایی که ایشان در آن نقش آفرینی کرده است و بیوگرافی جیک جیلنهال ، به اینستاگرامش مراجعه کنید. آدرس اینستاگرام جیک جیلنهال @jakegyllenhaal میباشد و بیش از 7ونیم میلیون دنبال کننده دارد.

صفحه اینستاگرام جیک جیلنهال

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا