به گزارش پارس نیوز ، پس تعیین نوبت بندی طرح فروش یکپارچه خودرو این روزها صحبت از فروش قسطی خودرو شده است. 

بر همین اساس وزیر صنعت در خصوص فروش لیزینگی و قسطی خودرو گفت: در نیمه دوم سال برنامه فروش قسطی را خواهیم داشت و امیدواریم بتوانیم برای بخشی از متقاضیان که برای وجه کامل خودرو به یک باره آمادگی نداشته باشند این سیاست اجرایی شود.

جزئیات این طرح و زمان اجرای فروش قسطی خودرو مشخص نشده است و باید منتظر ماند تا نحوه فروش اعلام شود. 

طرح فروش قسطی خودرو در سال های گذشته توسط شرکت های بزرگ کشور انجام می شد و مشتری با پرداخت قسمتی از قیمت خودرو می توانست در چند قسط باقی مانده مبلغ را تسویه کند.  /اقتصاد آنلاین

 جزئیات اعلام زمان تحویل خودروهای ۴ شرکت خودروسازی ؛ ۱۰۰میلیون مسدودی فردا آزاد می‌شود

 امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت، اظهار کرد: نوبت‌دهی متقاضیان خرید خودرو از شرکت‌های سایپا، مدیران‌خودرو، فردا و ایلیا انجام شده است و تمامی این متقاضیان حداکثر ظرف 3 ماه خودروی خود را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: متقاضیان خودروهای شرکت‌های کرمان‌موتور و مکث‌موتور نیز حداکثر در مدت 6 ماه می‌توانند خودروی خود را تحویل بگیرند.

بر همین اساس متقاضیان خرید خودرو می‌توانند بعدازظهر امروز با مراجعه به سایت سامانه فروش یکپارچه از جزئیات زمان تحویل خودروهای خود مطلع شوند، البته در زمان حاضر ورود به سایت سامانه یکپارچه فروش خودرو ممکن نیست و متقاضیان بعدازظهر می‌توانند با درج رمز عبور خود از زمان تحویل خودروهای ثبت‌نامی اطلاع کسب کنند.

سخنگوی وزارت صمت با اشاره به اینکه نوبت‌دهی متقاضیان خودرو از شرکت‌های ایران‌خودرو، بهمن‌خودرو و آرین‌خودرو نیز انجام گرفته است، گفت: در مورد این سه شرکت باید برنامه تولید با لیست متقاضیان تطبیق داده شود که این کار در حال انجام است و حداکثر تا آخر این هفته مشتریان این شرکت‌ها می‌توانند با مراجعه به حساب کاربری خود و انتخاب گزینه "جزئیات سفارش" از زمان تحویل خودروی خود مطلع شوند.

قالیباف همچنین اعلام کرد: نوبت دوم ثبت‌نام خودرو در قالب طرح یکپارچه تخصیص خودرو به‌جای پایان بهار (که پیشتر اعلام شده بود) در نیمه اردیبهشت انجام خواهد شد اما کسانی که در نوبت اول این طرح ثبت‌نام کرده‌اند تنها در صورتی می‌توانند در مرحله دوم خودرو ثبت‌نام کنند که ابتدا از طرح اول انصراف دهند.

وی تأکید کرد: از فردا مبلغ 100 میلیون تومان که متقاضیان جهت ثبت‌نام در حساب خود (به نام سازمان حمایت) مسدود کرده‌اند با حفظ نوبت تحویل خودرو آزاد می‌شود و انتظار می‌رود بانک‌ها همکاری لازم را در این رابطه داشته باشند.

مشاور وزیر صنعت گفت: حذف قرعه‌کشی از طریق رشد 39درصدی تولید خودرو در مدت یک سال موفقیت بزرگی برای دولت است و امیدوارم با استمرار رشد تولید و واردات خودرو تا آخر سال تقاضای سرمایه‌گذاری برای خودرو کاملاً حذف شود./تسنیم

نوبت‌دهی سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام شد / آزادی حساب های مسدودی

حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان در نامه‌ای خطاب به مدیران عامل ۲۷ بانک و مؤسسه اعتباری اعلام کرد که رفع مسدودی وجوه حساب‌های وکالتی به مبلغ یک‌صد میلیون تومان، مربوط به طرح اولویت‌بندی خودروهای تولید داخل انجام شود.

نوبت‌دهی سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام شد/ آزادی حسابهای مسدودی

 

 

بر اساس اعلام وزارت صمت، متن این نامه که برای مدیران عامل بانک‌های سپه، ملی، صادرات، رفاه کارگران، توسعه صادرات، صنعت و معدن، مسکن، توسعه‌تعاون، سینا، دی، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سرمایه، آینده، شهر، گردشگری، مهر اقتصاد، ملت، ایران زمین، کارآفرین، کشاورزی، رسالت، قرض‌الحسنه مهر ایران، پست بانک ایران و مؤسسات اعتباری نور و ملل ارسال شده، به شرح زیر است:

«باعنایت به انجام اولویت‌بندی طرح متقاضیان خرید خودروهای تولید داخل از طریق سامانه یکپارچه فروش و حسب تصمیمات متخذه، مقرر شد همه بانک‌های عامل نسبت به رفع مسدودی حساب وکالتی به مبلغ یکصد میلیون تومان، مربوط به طرح فروش خودروهای داخلی به نام این سازمان، اقدام کنند، لذا مستدعی است، ضمن تسریع در رفع مسدودی حساب متقاضیان مذکور، دستور فرمائید نسبت به ابلاغ و اطلاع‌رسانی موضوع به تمامی شعب مرتبط اقدام لازم معمول و نتایج به این سازمان منعکس شود» .

در بخش دیگری از نامه آمده است: «بدیهی است مبالغ مذکور به منزله انصراف و حذف اولویت متقاضی نبوده و چنانچه متقضایان در طرح‌های دیگر فروش خودرو شرکت کنند، می‌توانند در مهلت مقرر و براساس اولویت‌بندی اعلامی و فرآیندهای مربوطه نسبت به خرید خودروی خود اقدام کنند.»/ مهر

قیمت‌ها در بازار خودرو کاذب است / احتمال فروش قسطی خودرو 

سید رضا فاطمی امین در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: علت اینکه رشد تولید در زندگی مردم احساس نمیشود، نقص در تولید و راهکار آن هم تولید است. در دهه ۹۰ متوسط رشد اقتصادی کشور یک درصد بوده است. بنابراین سرانه درآمد واقعی زیاد نشده است. نکته دوم تورم بالا است که باعث کاهش قدرت خرید شده است. در این شرایط باید بر تولید تمرکز کرد. بنابراین اینکه مردم حس می‌کنند معیشت‌شان ضعیف شده درست است و با آمار تناقض ندارد. اما راهکار آن تولید است‌.

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در پایان سال قبل نیز گفت: در سال‌های اخیر تولید، زیر یک میلیون دستگاه بوده و بخشی از آن هم ناقص بوده است. بنابراین تقاضای انباشه وجود داشته است. پس یک مشکل کمبود عرضه بوده و دو مسئله همزمان هم وجود دارد که با افزایش عرضه و مالیات بر عایدی سرمایه حل می‌شود. وقتی شکاف بین عرضه و تقاضا زیاد می‌شود، خودرو خاصیت کالای سرمایه‌ای پیدا می‌کند و باعث ایجاد تقاضای کاذب می‌شود. بحث مافیا هم در بازار هم مطرح است. 

به گفته این مقام مسئول، بعضی از خودروسازان به ویژه مونتاژ کارها به التهاب بازار دامن می‌زنند. مثلا برخی، قسمتی از قیمت خود را به شکل سکه دریافت می‌کردند یا برای ثبت نام در فرصت کم مبلغ بالا می‌خواستند که امکان پذیر نبود. پس عدم شفافیت و کمبود عرضه وجود داشت.

واردات خودروی کارکرده در دستور کار

فاطمی امین در ادامه با بیان اینکه در سال جاری برنامه تولید خودروسازان دو میلیون دستگاه و پیش بینی تولید ۱.۷ میلیون دستگاه است واردات هم در حال انجام است، گفت: واردات خودروی کارکرده هم در دستور کار است که در کنار افزایش تولید میتواند به بازار کمک کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار کاذب است، تصریح کرد: الآن قیمت کارخانه خودروی شاهین زیر ۴۰۰ میلیون و در بازار ۷۰۰ میلیون تومان است. این در حالی است که به دلیل رشد تولید این خودرو نسبت به سال قبل، دلیلی برای این افزایش قیمت وجود ندارد.

به گفته وی، بخشی از این وضعیت خودرو مربوط به مافیاست. ‌دو علت این قیمت‌های کاذب، تقاضای کاذب بخاطر تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای و همچنین مافیا است که نمی‌خواهد قیمت بشکند، چون از این وضعیت نفع می‌برد. بنابراین قیمت سازی صورت می‌گیرد که راه حل این معضل، افزایش تولید و تمرکز بر واردات است.

فاطمی امین در پاسخ به اینکه چقدر زمان می‌برد تا قیمت بازار به کارخانه نزدیک شود، گفت: امیدواریم امسال این موضوع حل شود. برآورد ما این است با افزایش تولید و واردات تا اواسط امسال برای بسیاری از خودروها و تا پایان سال برای همه خودروها این مشکلات را نداشته باشیم. 

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر ساز و کار نوبت دهی جایگزین قرعه کشی شده، گفت: اطمینان می‌دهیم به همه کسانی که ثبت نام می‌کنند، خودرو می‌رسد. قبلا چند میلیون نفر شرکت می‌کردند، ولی ۲۰ هزار خودرو عرضه می‌شد. اما از پارسال نوبت دهی جایگزین قرعه کشی شد و از هفته آینده تحویل خودروها شروع می‌شود. در اردیبهشت هم یک دوره دیگر ثبت نام خواهد شد.

فاطمی امین در پاسخ به اینکه خودروها در این روش چه زمانی تحویل می‌شود، گفت: برخی زودتر برخی دیرتر.

احتمال فروش قسطی خودرو از میانه سال

وی همچنین از احتمال راه اندازی فروش قسطی و لیزینگی خودرو از میانه امسال خبر داد.

 برای پس گرفتن پول‌های بلوکه شده در حال رایزنی هستیم

فاطمی امین در ادامه در پاسخ به سوالی درباره صاحبان حساب‌های وکالتی که هنوز موفق به پس گرفتن پول خود نشدند، گفت: بعضی از بانک‌ها علارغم انصراف مشتریان، پول آن ها را پس نمی‌دادند. اما با بانک مرکزی مکاتباتی انجام شده که این بانک‌ها اجازه نداشته باشند در دوره‌های بعد شرکت کنند. برای خودروهای وارداتی، هنوز افرادی نتوانستند پول خود را پس بگیرند که از بانک مرکزی در حال پیگیری هستیم و امیدواریم بانک‌ها مشتری مداری کنند.

وی افزود: همچنین هفته آینده دعوتنامه برای ثبت نام کنندگان خودروهای داخل ارسال می‌شود. کسانی که نوبتشان تا پایان تابستان است، قرارداد می‌بندند و کسانی که مهر به بعد نوبت دارند، می‌توانند پول خود را از بلوکه خارج کنند، اما نوبت‌شان حفظ می‌شود.

تولید ۹ خودروی جدید در سال جاری

این مقام مسئول با بیان اینکه صنعت خودرو یک صنعت بیمار تحت درمان است، گفت: من به عنوان وزیر اولین منتقد خودروسازان هستم، اما این صنعت رو به بهبود است‌.‌ امسال حساست‌های خاصی روی کیفیت، خدمات پس از فروش و رضایت مشتری اعمال می‌شود.

وزیر صمت همچنین از تولید ۹ خودروی جدید در سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون ۳۰ شرکت برای واردات اقدام کردند و ۱۰۰ هزار خودرو ثبت سفارش شده است. بعضی از این شرکت‌ها شبکه خدمات پس از فروش ندارند که مقرر شده با شرکت‌هایی که خدمات دارد قرارداد ببندند. بر اساس آیین نامه واردات خودرو یکی از شروط واردات در آیین نامه این است که خودرو باید شبکه خدمات پس از فروش داشته باشد.

 

زمان نوبت‌دهی تحویل خودرو‌های داخلی اعلام شد

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: نوبت‌دهی زمان تحویل خودرو‌های داخلی طرح تخصیص یکپارچه، اواخر فروردین‌ماه یا حداکثر در روز‌های آغازین اردیبهشت‌ماه مشخص می‌شود.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در تاریخ یاد شده، سامانه طرح یکپارچه تخصیص خودرو باز می‌شود و متقاضیان ضمن مطلع شدن از زمان نوبت‌دهی تحویل خودروی خود می‌توانند نسبت به ویرایش و تغییر خودروی ثبت‌نامی اقدام کنند.

قیمت های جدید خودرو اعلام شد/ حداکثر افزایش قیمت ۲۹ درصد

محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا امروز در بخش خبری ۱۴ اظهار داشت: آخرین افزایش قیمت خودرو مربوط به آذر ۱۴۰۰ بود و در سال ۱۴۰۱ افزایش قیمت کارخانه‌ای نداشتیم.

وی افزود: شورای رقابت و سازمان حمایت ۵ ماه قبل از عید کار کارشناسی انجام دادند و مبنای قیمت گذاری گرازش نیمه نخست سال ۱۴۰۱ خودروسازان است.

تیموری گفت: میانگین حداکثر افزایش قیمت خودرو ۲۹ درصد است.

مدیرعامل سایپا افزود: خودروی شاهین حدود ۱۸ درصد، کوییک اتوماتیک حدود ۱۷ درصد، تمام خودروهای ایران خودرو از جمله پژو ۲۰۶، دنا، پژو پارس، سمند و تارا کمتر از ۲۹ درصد افزایش قیمت یافته‌اند.

وی اضافه کرد: شورای رقابت هر خودرویی را که تشخیص داده زمینه رقابتی ندارند را مشمول قیمت گذاری کرده است.

تیموری تصریح کرد: امروز در سایت‌های ایران خودرو سایپا لیست قیمت‌های جدید اعلام می‌شود.

وی گفت: به عنوان نمونه خودروی شاهین ۱۸ درصد افزایش قیمت یافته و از ۳۰۴ میلیون تومان به ۳۶۴ میلیون تومان رسیده که با عوارض (۴۰ میلیون تومان عوارض) حدود ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود که نسبت به ۶۷۰ میلیون تومان بازار فاصله دارد.

تیموری افزود: قیمت‌های اولیه شورای رقابت بالای ۴۰ درصد بود که بعد از دستور معاون اول رئیس جمهور قیمت‌ها بررسی و قیمتی مد نظر قرار گرفت که بتوانیم افزایش تولید را بر اساس آن انجام دهیم.

مدیرعامل سایپا در مورد پیش فروش خودروها نیز تصریح کرد: قراردادها در زمان پیش‌فروش به قیمت روز است و تمام خودروهای ثبت‌نامی با قیمت‌های جدید تحویل داده خواهد شد.

تیموری تاکید کرد: شورای رقابت و سازمان حمایت شروع به بررسی و آنالیز قیمتها کردند امید خوبی ایجاد شد و در این هفته نسبت به مدت مشابه پارسال تولید ۳۲ درصد رشد کرد.

به گزارش مهر، نکته قابل توجه اینکه پس از ۵ روز کشمکش میان وزارت صمت و شورای رقابت دست آخر نیز مدیرعامل خودروسازی سایپا مسئول اعلام قیمت‌های جدید شد!/ مهر

 

بررسی مجدد مصوبه خودرویی شورای رقابت از منظر تورم‌زایی

امید قالیباف ضمن اشاره به نامه معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر درخواست تعدیل درصد افزایش قیمت رسمی خودروها درب کارخانه، اظهار کرد: بخشی از آن نامه به این موضوع بر می‌گشت که از شورا خواسته بود با همکاری وزارت صمت، مسائل تورمی افزایش قیمت خودرو را بررسی کند.

سخنگوی وزارت صمت خاطرنشان کرد: بر همین اساس وزارت صمت جلساتی را در حال برگزاری با شورای رقابت دارد تا در حقیقت بر روی مصوبه شورای رقابت از نظر تورم‌زایی بررسی مجدد صورت گیرد. وزارت صمت نیز ملاحظات خود برای مهار تورم را در این جلسات به سمع‌ونظر شورای رقابت خواهد رساند. 

وی تاکید کرد: مهم این است که شورای رقابت تصمیمی اخذ کند که علاوه‌ بر در نظر داشتن رشد تولید خودرو؛ بتواند مهار تورم را مورد توجه قرار دهد؛ بنابراین در مجموع، در این جلسات محوریت بر همین است که در توام با افزایش تولید بتوان تورم را هم کنترل کرد. در نهایت نیز شورای رقابت مصوبه خود را با صلاحدید خود مورد بازنگری قرار داده و ارائه می‌کند.

به گزارش ایسنا، عصر روز سه‌شنبه هفته گذشته (١۵ فروردین ماه)، شورای رقابت  دستورالعمل افزایش قیمت محصولات خودروسازان را تصویب کرد.

این مصوبه که دو-سه روزی مشخص نبود دقیقا کجاست و چه مواردی را در خود دارد، در نهایت روز پنجشنبه (17 فروردین ماه) واکنش معاون اول رئیس جمهوری را به دنبال داشت.

محمد مخبر در نامه‌ای خطاب به رئیس شورا و مرکز ملی رقابت خواستار تجدیدنظر در قیمت‌گذاری خودرو در شرایط فعلی شد و قیمت‌های پایه‌ای (کارخانه‌ای) ارائه شده در جلسه اخیر شورای رقابت را افزایشی غیرمتعارف دانسته که آثار تورمی دارد. پس از نامه معاون اول رئیس جمهوری، وزارت صمت نیز در اطلاعیه‌ای برای همکاری با شورای رقابت در این موضوع اعلام آمادگی کرد و از جلسات فوری مشترک با این شورا خبر داد./ایسنا

قیمت های جدید خودرو امروز اعلام می شود / سامانه یکپارچه فعال شد

 امید قالیباف با اشاره به اینکه سامانه یکپارچه خودرو از امروز برای چهار گروه از متقاضیان طرح یکپارچه خودرو به مدت ۳ روز باز شده است، اظهار داشت: گروه اول کسانی هستند که در مهلت مقرر ۲۰ تا ۲۳ اسفند ۱۴۰۱، حساب وکالتی ۱۰۰ میلیون تومانی را به نام سازمان حمایت افتتاح کردند اما تاکنون برای ثبت نام مراجعه نکرده اند و بانک‌ها هم برای آنها پیامک مراجعه ارسال نکرده اند که تعداد این گروه حدود ۱۰ هزار نفر هستند که می‌توانند ثبت نام کنند.

وی افزود: گروه دوم کسانی هستند که در موعد مقرر، حساب وکالتی با همان مشخصات را افتتاح کرده اند اما بانک‌ها اسامی آنها را به سامانه اعلام نکرده اند که تعداد این گروه هم بیش از ۱۰ هزار نفراست که امکان مراجعه و ثبت نام برای آنها فراهم شده است.

سخنگوی وزارت صمت ادامه داد: گروه سوم کسانی هستند که در مهلت مقرر حساب وکالتی افتتاح کرده اند وارد سامانه هم شده اند اما خودروی مورد نظرشان را انتخاب نکرده اند که تعداد این گروه هم حدود ۵ هزار نفر است که می‌توانند با ورود به سامانه esalecar.ir ثبت نام خود را تکمیل کنند.

به گفته قالیباف، علاوه بر این سه گروه در گروه چهارم افرادی هستند که خودروهای مورد نظرشان را انتخاب کرده و ثبت نام آنها کامل بوده اما می‌خواهند خودروی مورد نظرشان خود را تغییر دهند که این افراد نیز می‌توانند با انتخاب گزینه لغو سفارش، خودروی خود را تغییر دهند و در سه روز اعلام شده، ثبت نام خود را ویرایش کنند.

وی افزود: متقاضیان باید دقت کنند هنگام ویرایش اطلاعات، گزینه انصراف از طرح را انتخاب نکند زیرا به طور کلی از طرح خارج می‌شوند و باید گزینه لغو سفارش را انتخاب کرده و خودروی خود را تغییر دهند.

سخنگوی وزارت صمت با تاکید بر تمدید نشدن مهلت سه روزه ویرایش، اضافه کرد: برای ویرایش های یاد شده، یک روز هم کافی بوده اما برای ایجاد آرامش و فکر و زمان بیشتر برای ورود به سامانه, مهلت ۳ روزه‌ای را برای متقاضیان که حدود ۳۰ هزار نفر هستند، در نظر گرفته ایم.

وی گفت: خودروسازان قرار است برنامه تولیدشان را به معاونت حمل و نقل وزارت صنعت ارائه دهند و پس از آن بررسی کنیم که تقاضا در کدام مدل‌ها بیشتر هستند.

قالیباف افزود: هر خودرو دارای قرعه کشی به لحاظ نوبت دهی است و به این ترتیب به همه متقاضیان این طرح خودرو تعلق خواهد گرفت و برای اینکه تقدم و تاخر زمان تحویل خودرو مشخص شود از قرعه کشی استفاده می‌شود.

به گفته وی, تقریباً اواخر فروردین ماه رتبه‌ها و نوبت تحویل خودروهای متقاضیان باید اعلام شود.

جزئیات قیمت‌های جدید خودرو امروز اعلام می‌شود

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قیمتهای جدید خودروها از سوی وزارت صمت اعلام می‌شود؟ افزود: قیمت‌گذاری جدید خودروها بهتر است از سوی شورای رقابت اعلام و مصوبه شورای رقابت توسط خود این شورا اطلاع‌رسانی شود زیرا اگر ما هم بخواهیم اعلام کنیم با سربرگ شورای رقابت و همان برنامه‌ای که به ما ارائه شده را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.

سخنگوی وزارت صمت با اشاره به اینکه بهتر بود مصوبات دستگاه توسط همان دستگاه اطلاع رسانی شود، اضافه کرد: این مسئله را حل می‌کنیم یا شورای رقابت انجام می‌دهد یا وزارت صنعت نامه شورای رقابت را اطلاع رسانی می‌کند که امروز باید این اتفاق رخ دهد.

این افراد می توانند در ثبت نام دوباره خودرو بدون قرعه کشی شرکت کنند

همانطور که بارها اعلام شده است، نوبت اول ثبت‌ درخواست خودرویی برای افراد حائز شرایط عمومی که در بازه مشخص تعیین شده (۲۰ تا ۲۳ اسفندماه) حساب وکالتی به‌ نام سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعریف کرده‌ بودند، امکان ثبت خودرو در سامانه وجود داشت اما با توجه به اینکه اسامی تعدادی از این افراد تا زمان ثبت‌نام که از ۲۶ تا ۲۹ اسفند ماه بود، توسط بانک‌ها ارسال نشده بود، سایت سامانه یکپارچه مجدد از روز هفتم فروردین ماه به مدت دو روز (تا هشتم فروردین) بازگشایی شد تا افراد دارای حساب وکالتی به‌نام سازمان حمایت که وجه ۱۰۰ میلیون تومان را در حساب مذکور مسدود کرده‌اند، بتوانند ثبت‌نام خود را نهایی کنند.

این مهلت برای ثبت درخواست خودرویی روز هشتم فروردین ماه تمام و سایت سامانه بسته شد، اما با توجه به اینکه طی این مدت هم به گفته سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اسامی افراد دارای حساب وکالتی را همچنان اعلام نکرده بود، تصمیم بر این شد که مجدد سایت سامانه در روزهای ١۶ تا ١٨ فروردین ماه بازگشایی شود تا افراد حائز شرایط بتوانند  درخواست خودرویی خود را ثبت کنند.

ایران خودرو

گفتنی است که این دو مرحله بازگشایی مجدد سایت سامانه (در روزهای ۷ و ۸ فروردین و مجدد ۱۶ تا ۱۸ فروردین) امکان ثبت‌نام را برای تنها افرادی فراهم می‌کند که حساب وکالتی به‌ نام سازمان حمایت و واریز وجه داشته‌اند و عدم ارسال به‌ موقع اسامی آن‌ها توسط بانک‌ها، منجر به این تمدیدها شده است؛ اما آنچه که بسیار مردم را گلایه‌مند کرده، این است که بانک‌ها در اقدامی ناآگانه، حساب وکالتی افراد را به‌ اشتباه به‌نام (به‌نفع) سازمان حمایت نکردند و حساب به‌نام ایران‌خودرو تعریف‌کرده‌اند؛ بنابراین از لیست افرادی که می‌توانستند در طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی شرکت کنند، حذف شدند.

یادآوری می‌شود که پیش از موعد مقرر برای تعریف حساب وکالتی (٢٠-٢٣ اسفند)، مشتریان تعریف حساب وکالتی به نام ایران‌خودرو داشتند و با اطلاعات اشتباه دادن برخی بانک‌ها، تصور کردند با همان حساب وکالتی ایران‌خودرو می‌توانند در طرح یکپارچه خودروهای داخلی هم شرکت کنند؛ اما با توجه به اینکه وکالتی کردن حساب تنها به نام سازمان حمایت الزام بود، این‌ افراد از لیست افراد مجاز به ثبت‌نام حذف شدند.

همچنان پس از گذشت حدود ۱۸ روز (از زمان آغاز فرآیند ثبت‌نام خودرو/۲۶ اسفند) این مشتریان گلایه‌مند هستند و اعلام می‌کنند که بعضاً سکه، طلا و... فروخته تا وجه لازم برای ثبت‌نام را تامین کنند و از بانک خواسته‌اند تا حساب وکالتی به نام سازمان حمایت، برایشان تعریف کنند اما حساب وکالتی به نام ایران‌خودرو توسط بانک‌ها تعریف شده است؛ بنابراین امکان ثبت‌نام نداشته و ندارند.

 این افراد همچنان خواستار این هستند که وزارت صنعت، معدن و تجارت فرصت و امکانی برای ویرایش حساب وکالتی در نظر بگیرد و سامانه مجدد فعال شود تا این افراد هم بتوانند ثبت‌نام خود را انجام داده و در طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی استفاده کنند و اشتباه‌ بانک‌ها را به حساب مشتریان نگذارند.  

حال از روز چهارشنبه هفته جاری (۱۶ فروردین ماه) سامانه مجدد برای ثبت درخواست خودروی افراد دارای حساب وکالتی به‌ نام سازمان حمایت باز می‌شود اما علیرغم اینکه همچنان مردم خواستار امکان ویرایش حساب وکالتی هستند، وزارت صمت هنوز برنامه‌ای برای این افراد در نظر نگرفته است./ اقتصاد 100

خبر خوش برای خریداران خودرو / تحویل خودرو به همه ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه

سید رضا فاطمی امین در یک برنامه تلویزیونی مهمترین سند بالادستی برای وزارت صمت را اقتصاد مقاومتی خواند و از رشد مناسب تولید در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: رشد بخش صنعت در ۹ ماهه نخست سال گذشته بیش از ۸ درصد بود که ۲ برابر متوسط رشد اقتصادی کل کشور بود. همچنین رشد بخش صنعت در پاییز سال گذشته هم به ۱۱.۶ درصد رسید که از سال ۱۳۹۶ به بعد بی‌سابقه است.

رشد ۱۴ درصدی واردات مواد اولیه

وزیر صمت گفت: طبق آمار گمرک، در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ واردات مواد اولیه یا همان کالاهای واسطه‌ای ۱۴ درصد رشد داشته که نشاندهنده رونق تولید است و میزان اشتغال در بخش صنعت در پاییز به رکورد جدید ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه رسیده است.

فاطمی امین با تشریح اقدامات انجام‌شده در سال ۱۴۰۱ هم بیان کرد: ۳۲۰۰ واحد جدید به بهره‌برداری رسیدند و ۲۲۰۰ واحد هم سرمایه‌گذاری خود را توسعه دادند و به خطوط تولید خود اضافه کردند. ۱۶۰۰ واحد تعطیل هم فعال شدند. در بسیاری از شهرها مشکل کمبود کارگر داریم، مثل اشتهارد، ساوه، زرندیه، اسلامشهر، شهرک‌های اطراف قم. یعنی آنقدر تولید بالا رفته که واحدهای صنعتی نیروی کار پیدا نمی‌کنند.

فاطمی امین با اشاره به مشکلات معیشتی مردم، گفت: در دهه گذشته رشد تولید بسیار کمتر از رشد تورم بود و برای اولین بار در اقتصاد ایران ۵ سال تورم بالای ۳۰ درصد داشتیم.

وی راهکار رفع مشکلات معیشتی مردم را هم رشد تولید دانست و گفت: زمانی که رشد تولید به مدت چند سال تداوم داشته باشد، مثل سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم، به تدریج می‌توان آثار منفی دهه گذشته را جبران کرد.

نوسازی الکتروموتورها در دستور کار

وزیر صمت در مورد نوسازی ماشین‌آلات گفت: وزارت صمت پروژه‌ای برای بازسازی واحدهای صنعتی آماده کرده که یک نمونه آن نوسازی الکتروموتورها است. بیش از ۶۰ درصد مصرف برق صنعت توسط الکتروموتورها انجام می‌شود که تا ۱۰ درصد قابل کاهش است که با پروژه جدیدی با وزارت نیرو اجرا خواهد شد.

تولید ۱.۶ میلیون خودرو در ۱۴۰۲

فاطمی امین درباره اجرای فرمان تحول رئیس‌جمهور در زمینه صنعت خودرو گفت: عمده ۸ دستور رئیس‌جمهور اجرایی شده است مثل افزایش دوره گارانتی و رشد تولید. مثلاً در سال ۱۴۰۱ تولید خودروی کامل ۴۵ درصد رشد کرده که شامل همه انواع خودرو است. همچنین رتبه ایران در تولید خودرو در جهان از ۱۹ به ۱۶ کاهش پیدا کرد و ایران رتبه بالایی در رشد تولید خودرو دارد.

وزیر صمت درباره حذف قرعه‌کشی خودرو هم بیان کرد: متأسفانه به علت عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار خودرو در سال‌های قبل، مردم برای خرید خودرو دچار مشکل شده‌اند. در بازار ایران به طور متوسط باید ۱.۵ میلیون خودرو عرضه می‌شد که در چند سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه عرضه شده بود و این کسری تولید در ۴ سال قبل از ۱۴۰۱، فشار زیادی ایجاد کرده است. ضمن این که سوداگری در بازار خودرو همچنان حاکم است و حذف آن نیازمند تصویب فوری قانون مالیات بر عایدی سرمایه توسط مجلس است.

فاطمی امین درباره برنامه تولید خودرو در سال جدید هم گفت: در سال ۱۴۰۲ هدف تولید خودرو حداقل یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است. بنابراین تقریباً برای تمام کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند خودرو تحویل داده خواهد شد.

رشد بخش معدن مثبت شد

وزیر صمت درباره وضعیت تولیدات معدنی هم عنوان کرد: در تابستان ۱۴۰۰ یعنی زمان تغییر دولت، رشد بخش معدن منفی بود، البته برای چند فصل متوالی رشد این بخش در دولت گذشته منفی شده بود. با اقدامات وزارت صمت در دولت سیزدهم رشد بخش معدن در پاییز ۱۴۰۱ به مثبت ۲ درصد رسید.

وی افزود: در اوایل کار دولت سیزدهم ۳ هزار معدن بلاتکلیف و فاقد اطلاعات دقیق بود. در این مدت تک تک پرونده این معادن بررسی شد به طوری که هم‌اکنون معادن بلاتکلیف به کمتر از ۳۰۰ واحد کاهش یافته و اطلاعات معادن هم کاملاً یکپارچه شده است. با تعیین تکلیف معادن، تا پایان سال ۱۴۰۱ تقریباً هیچ حقوق دولتی معوق نداشتیم.

وی با اشاره به تغییر رویکرد حکمرانی در وزارت صمت از پیشرفت حدود ۶۰ درصدی آن خبر داد و افزود: امید فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان هم به آینده افزایش یافته است.

معاینه فنی خودرو

وزیر صمت از تمرکز بر برنامه توازن سرمایه‌گذاری در سال جدید سخن گفت و بیان کرد: همچنین تلاش خواهیم داشت در سال جدید کسب‌وکارهای ایرانی در سطح بین‌المللی بدرخشند.

وی با اشاره به حمایت بیش از ۷۰ تشکل و اتحادیه تولیدی و صنفی کشور از عملکرد وزارت صمت در سال ۱۴۰۱، آن را نشانه همدلی در این بخش و سرمایه اجتماعی مناسب وزارت صمت خواند.

فاطمی همچنین از برنامه‌ریزی برای تعاملی شدن وزارت صمت علاوه بر آینده‌نگری در سال جدید خبر داد./ مهر

 

خبر ویژه برای متقاضیان طرح یکپارچه خودروهای داخلی / ثبت‌نام مجددا تمدید می‌شود

همانطور که وعده داده شده بود، برای تعدادی از جاماندگان ثبت‌نام طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی که به دلایل مختلف از جمله عدم به‌موقع ارسال اسامی افراد حائز شرایط توسط بانک‌ها، نتوانسته‌اند طی چهار روز موعد ثبت‌نام پیش از سال (٢۶ تا ٢٩ فروردین ماه) ثبت‌ درخواست خودرویی خود را انجام دهند، سایت سامانه یکپارچه مجدد از روز گذشته (دوشنبه هفتم فروردین ماه) بازگشایی شد و مقرر شد تا  امروز (سه‌شنبه هشتم فروردین) این امکان فراهم باشد که افراد دارای حساب وکالتی به‌نام سازمان حمایت که وجه ۱۰۰ میلیون تومان را در حساب مذکور مسدود کرده‌اند، بتوانند ثبت‌نام خود را نهایی کنند.

حال اما مجدد، امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت- در صفحه توییتر خود از بازگشایی مجدد سایت سامانه در روزهای ١۶ تا ١٨ فروردین ماه به سبب اینکه هنوز برای بانک‌ها اسامی افراد دارای حساب وکالتی را اعلام نکرده ایت، خبر داد.  

ثبت نام خودرو امروز پایان می رسد

 امید قالیباف، سخنگوی وزارت سمت رد صفحه شخصی خود نوشت: ثبت نام خودور امروز به پایان می‌رسد اما با توجه به اینکه برخی بانک‌ها هنوز لیست افرادی که در مهلت مقرر (۲۰ تا ۲۳ اسفند) حساب وکالتی به نام سازمان حمایت ایجاد کرده اند را اعلام نکرده‌اند مقرر شد در روزهای ۱۶ تا ۱۸ فروردین سامانه فقط برای ثبت نام این متقاضیان باز شود.

ثبت نام خودرو امروز پایان می رسد

ثبت نام خودروی یکپارچه از امروز آغاز می شود

 متقاضیان خودروی داخلی که در قالب طرح یکپارچه تخصیص خودرو در روزهای ۲۰ تا ۲۳ اسفند سال قبل حساب وکالتی ۱۰۰ میلیون تومانی به‌نام سازمان حمایت افتتاح کرده اند، در صورتی‌که ۲۶ تا ۲۹ اسفند نتوانستند ثبت نام کنند، امروز و فردا امکان ثبت نام در این سامانه را دارند.

البته در مورد متقاضیانی که حساب وکالتی افتتاح کرده اند اما بانک‌ها اسامی آنها را به سامانه یکپارچه ارسال نکرده اند نیز می توانند در هفتم و هشتم فرودین ماه ثبت نام کنند.

ملاک ثبت نام در سامانه esalecar.ir در این مرحله، فقط و فقط اعلام اسامی متقاضیانی است که حساب وکالتی ۱۰۰ میلیون تومانی با سازمان حمایت ایجاد کرده اند از سوی بانک‌هاست و بنابراین اگر فردی در سامانه با اشکال مواجه می‌شود باید علت را از بانک خود سوال کند که چرا اسمش ارسال نشده است؟

ایران خودرو

پس از ثبت نام همه متقاضیان که تا هشتم فروردین به پایان می‌رسد، کار بررسی اطلاعات متقاضیان (با توجه به شرایط ذکر شده در طرح) آغاز و فهرست نهایی متقاضیان خودروهای داخلی مشخص خواهد شد و پس از آن امکان ویرایش برای خریداران فعال می‌شود.

در طرح یکپارچه تخصیص خودرو بیش از ۹۵۰ هزار متقاضی حساب وکالتی با سازمان حمایت افتتاح کرده اند (که ۸۸۰ هزار نفر تا ۲۹ اسفند ثبت نام و خودرو خود را انتخاب کردند)، اما عده ای هم بودند که به دلایل مختلف از جمله یکی دانستن طرح فروش ایران خودرو با طرح یکپارچه تخصیص خودرو، حساب وکالتی به نام ایران خودرو را ایجاد کرده بودند که باید به نام سازمان حمایت تغییر می یافت و به همین دلیل حذف شدند.

به همین دلیل وزارت صمت در آخر بهار مجدد در قالب طرح یکپارچه تخصیص خودرو ثبت نام خواهد گذاشت و افراد حذف شده در این نوبت می‌توانند کمتر از سه ماه دیگر جهت خرید خودرو ثبت نام کنند./مهر

 

بازگشایی مجدد سامانه یکپارچه در روزهای ۷ و ۸ فروردین

طبق اعلام امید قالیباف به ایسنا، متقاضیان خودروی داخلی که در قالب طرح یکپارچه تخصیص خودرو در روزهای ۲۰ الی ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۱ حساب وکالتی ۱۰۰ میلیون تومانی به‌نام سازمان حمایت افتتاح کرده‌اند، چنانچه از ۲۶ تا ۲۹ اسفند نتوانستند ثبت‌ درخواست خودروی مورد نظر را  داشته باشند، روزهای هفتم و هشتم فروردین نیز مهلت ثبت‌نام خواهند داشت. همچنین متقاضیانی که در مهلت یاد شده حساب وکالتی افتتاح کردند اما بانک‌ها اسامی آن‌ها را به سامانه یکپارچه ارسال نکرده بود، نیز می‌توانند طی روزهای یاد شده، ثبت‌نام خود را انجام دهند.

سخنگوی وزارت صمت تاکید کرد: ملاک ثبت‌نام در سامانه esalecar.ir در این مرحله فقط و فقط اعلام اسامی متقاضیانی است که حساب وکالتی ۱۰۰ میلیون تومانی با سازمان حمایت از سوی بانک‌ها ایجاد کرده‌اند؛ بنابراین اگر فردی در سامانه با اشکال مواجه می‌شود، باید علت را از بانک خود سوال کند که چرا اسمش ارسال نشده است.

پس از اعلام نهایی فهرست متقاضیان، امکان ویرایش فراهم خواهد شد

وی در رابطه با زمانِ امکان ویرایش متقاضی و تغییر خودرو انتخاب شده، اظهار کرد: پس از ثبت‌نام تمام متقاضیان که هشتم فروردین به پایان می‌رسد، کار بررسی اطلاعات متقاضیان( با توجه به شرایط ذکر شده در طرح) آغاز و فهرست نهایی متقاضیان خودروهای داخلی مشخص خواهد شد، پس از آن امکان ویرایش برای خریداران فعال خواهد شد.

قالیباف خاطرنشان کرد: در طرح یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی، بیش از ۹۵۰ هزار متقاضی حساب وکالتی با سازمان حمایت افتتاح کرده‌اند (که ۸۸۰ هزار نفر تا ۲۹ اسفند ثبت‌نام و خودرو خود را انتخاب کردند) اما عده‌ای هم به دلایل مختلف از جمله یکی دانستن طرح فروش ایران‌خودرو با طرح یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی، حساب وکالتی بنام ایران‌خودرو را ایجاد کرده بودند که باید به‌نام سازمان حمایت تغییر داده می‌شد؛ فذا به همین دلیل حذف شدند.

مشاور وزیر صمت در پایان خبر داد: با توجه به این مسئله وزارت صمت در اواخر بهار، مجدداً در قالب طرح یکپارچه تخصیص خودرو، ثبت‌نام خواهد گذاشت و افراد حذف شده در این نوبت می‌توانند ظرف مدت کمتر از سه ماه دیگر، جهت ثبت‌نام و خرید خودرو اقدام کنند.

برای جاماندگان ثبت‌نام خودروهای داخلی فردا سامانه بازگشایی می‌شود

اقدام برای مشاکت در طرح عرضه یکپارچه خودروهای وارداتی با تعریف حساب وکالتی به‌نفع سازمان حمایت و واریز و مسدود کردن وجه ۱۰۰ میلیون تومان د حساب مذکور از ۲۰ تا ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز شد.

پس از آن، با اطلاعات واصله از بانک‌ها به سازمان حمایت، متقاضیانی که گام اول فوق را به درستی برداشته بودند، از روز ۲۶ اسفند ماه می‌توانستند با مراجعه به سایت سامانه تخصیص یکپارچه خودرهای داخلی، قدم دوم را بردارند و درخواست خود برای خودروی مورد نظر را ثبت کنند.

اما تعداد بسیاری خاطر اشتباه خود به‌ویژه در امر حساب وکالتی کردن حساب‌ها به نام (به نفع) سازمان حمایت یا ترافیک سنگین سامانه، از ثبت‌نام در موعد مقرر باز ماندند

برای جاماندگان ثبت‌نام خودروهای داخلی فردا سامانه بازگشایی می‌شود

 

 

با توجه به نزدیکی زمان ثبت‌نام اولیه (تعریف حساب وکالتی و واریز وجه) با طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو به مناسب نیمه شعبان و البته اینکه اعلام شد که متقاضیان می‌توانند با یک حساب وکالتی به شرط موجودی برای دو طرح (٢٣٠ میلیون تومان) و به‌ نفع سازمان حمایت کردن حساب وکالتی خود، در این طرح شرکت کنند، برخی متقاضیان باز هم علیرغم همه اطلاع‌رسانی‌ها اشتباه کرده و حساب خود را به نفع سازمان حمایت نکردند و تصور کردند که همان حساب وکالتی به نفع ایران‌خودرو کفایت می‌کند، اما این افراد از لیست واجدان شرایط حذف شده و نتوانستند به مرحله دوم دسترسی پیدا کنند.

 سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به سوالی در رابطه با  وضعیت افرادی که حساب وکالتی خود را به نفع سازمان حمایت نکردند هم اعلام کرد: با توجه به اینکه زمان فروش ایران خودرو به طرح تخصیص یکپارچه خودرو نزدیک بود، عده‌ای فکر کردند با همان حساب وکالتی می‌توانند ثبت نام کنند و آن را به نفع سازمان حمایت تغییر ندادند. این موضوع مشکل ایجاد کرده و این افراد حذف شدند.

از سوی دیگر تعدادی از متقاضیان هم از جهت اشکال در حساب وکالتی خود دچار مشکل شده و موفق به ثبت‌نام نشدند، برخی دیگر هم به دلایل بار ترافیکی بالای سایت سامانه، با پیام‌های مختلف و ارورهایی نظیر عدم تطابق کد ملی و شماره تلفن، عدم یافتن حساب وکالتی و... نتوانستند ثبت‌نام خود را نهایی کنند.

بدین ترتیب ضمن اینکه امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص دلایل اختلال در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی، از افرادی که مراجعه کردند اما نتوانستند ثبت‌نام خود را انجام دهند، عذرخواهی و تاکید کرد: قول می‌دهیم تا نفر آخری که حساب وکالتی تعریف و ۱۰۰ میلیون تومان را مسدود کرده باشد، ثبت‌نام انجام خواهد شد. 

همچنین این امکان فراهم شده است که افرادی که نتوانستند در طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کنند، در پایان خرداد ماه ۱۴۰۲ یک بار دیگر شانس خود را برای خودروهایی که در این دوره اول عرضه، تقاضای بالایی نداشتند، امتحان کنند.

علاوه براین، باتوجه به مواردی همچون شلوغی سایت سامانه در بازه ۲۶ تا ۲۹ اسفند ماه که افرادی که حساب وکالتی را در مهلت مقرر به نام سازمان حمایت باز کردند اما موفق به ثبت‌نام در موعد مقرر نشدند یا بانک‌ها اسامی آن‌ها را به موقع به سامانه ارسال نکرده‌اند، مجددا در روزهای هفتم و هشتم فروردین ماه سامانه فعال و از این افراد ثبت‌نام به عمل خواهد آمد و مجدد سایت برای جامانده‌های ثبت‌نام که واجد شرایط هستند، بازگشایی خواهد شد. 

بنابراین جاماندگان ثبت‌نام دارای شرایط، می‌توانند از فردا (شنبه) تا روز یکشنبه ( هشتم فروردین) به سایت سامانه به آدرس esalecar.ir مراجعه و برای ثبت درخواست خودروی مورد نظر اقدام کنند./ایسنا

جدیدترین جزئیات از ثبت‌نام خودروهای داخلی در سال 1402

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در یک برنامه تلویزیونی درباره نحوه‌ی واگذاری خودروها به متقاضیان هم گفت: هم اکنون چیزی به نام قرعه کشی وجود ندارد و بر اساس برنامه تولید خودروسازان متقاضیان اولویت بندی می‌شوند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه زمان ثبت نام هیچ تاثیری در اولویت‌ بندی تحویل خودروها ندارد، اولویت‌های تحویل بر اساس برنامه زمان‌بندی تولید خودروسازان اعلام می‌شود.

جدیدترین جزئیات از ثبت‌نام خودروهای داخلی در سال 1402

آقای قالیباف همچنین گفت: ۲ هزار و ۴۱۹ متقاضی خودروهای وارداتی نیز با ورود به سامانه saleauto.ir خودروهای مورد نظر خود را انتخاب کردند.

جزییات ثبت‌نام و زمان تحویل خودروهای داخلی اعلام شد

 امید قالیباف در یک برنامه تلویزیونی درباره نحوه‌ی واگذاری خودروها به متقاضیان هم افزود: هم اکنون چیزی به نام قرعه کشی وجود ندارد و بر اساس برنامه تولید خودروسازان متقاضیان اولویت بندی می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه زمان ثبت نام هیچ تاثیری در اولویت‌ بندی تحویل خودروها ندارد، اولویت‌های تحویل بر اساس برنامه زمان‌بندی تولید خودروسازان اعلام می‌شود.

 جزییات ثبت‌نام و زمان تحویل خودروهای داخلی اعلام شد

قالیباف همچنین گفت: ۲ هزار و ۴۱۹ متقاضی خودروهای وارداتی نیز با ورود به سامانه saleauto.ir خودروهای مورد نظر خود را انتخاب کردند.

ثبت‌نام متقاضیان خودرو تا آخرین نفر / نوبت بعدی ثبت‌نام خودرو در پایان بهار

 داستان ثبت‌نام برای خودروهای داخلی در قالب سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی "بدون قرعه‌کشی" که صرفا برای انتخاب مشتری و حذف تعدادی دیگر بود و تبدیل آن به قرعه‌کشی برای تعیین نوبت تخصیص از حدودا ابتدای اسفند ماه با اعلام مدیر کل دفتر صنایع خودرو و سپس توضیحات تکمیلی سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

 اعلام شد که دو خودروساز بزرگ در کنار خودروسازان بخش خصوصی، محصولات خود را در  طرح فروش که بزرگترین طرح فروش خودروهای داخلی و بدون قرعه‌کشی است، عرضه می‌کنند. در این طرح، قرعه‌کشی برای تعیین مشتری نهایی وجود ندارد و چنانچه تقاضا برای خودرویی از میزان عرضه آن خودرو بیشتر باشد، لیست انتظار برای تعیین نوبت تحویل خودرو مشخص خواهد شد؛  همه ثبت‌نام‌کنندگان واجد شرایط، خودرو دریافت خواهند کرد، اما زمان تحویل خودروها بین سه ماه تا یک سال متفاوت خواهد بود.  

پس از اعلام جزئیات این طرح، گام اول ثبت‌نام این طرح، با اقدام متقاضیان برای تعریف حساب وکالتی به نفع سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نزد بانک‌های عامل معرفی شده و مسدودن کردن وجه ١٠٠ میلیون تومانی در این حساب، از ٢٠ اسفند ماه لغایت ٢٣ اسفند ماه آغاز شد.

گفتنی است که با توجه به نزدیکی زمان ثبت‌نام اولیه (تعریف حساب وکالتی و واریز وجه) با طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو به مناسب نیمه شعبان و البته اینکه اعلام شد که متقاضیان می‌توانند با یک حساب وکالتی به شرط موجودی برای دو طرح (٢٣٠ میلیون تومان) و به‌ نفع سازمان حمایت کردن حساب وکالتی خود، در این طرح شرکت کنند، برخی متقاضیان باز هم علیرغم همه اطلاع‌رسانی‌ها اشتباه کرده و حساب خود را به نفع سازمان حمایت نکردند و تصور کردند که همان حساب وکالتی به نفع ایران‌خودرو کفایت می‌کند، اما این افراد از لیست واجدان شرایط حذف شده و نتوانستند به مرحله دوم دسترسی پیدا کنند.

گفتنی است که مرحله دوم از میان متقاضیان دارای شرایط عمومی و تایید بانک مرکزی  از جهت تعریف حساب وکالتی برای سازمان حمایت و مسدود کردن ١٠٠ میلیون تومان از روز جمعه ٢۶ اسفند ماه آغاز شد.

 سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به سوالی در رابطه با  وضعیت افرادی که حساب وکالتی خود را به نفع سازمان حمایت نکردند، گفت: با توجه به اینکه زمان فروش ایران خودرو به طرح تخصیص یکپارچه خودرو نزدیک بود، عده‌ای فکر کردند با همان حساب وکالتی می‌توانند ثبت نام کنند و آن را به نفع سازمان حمایت تغییر ندادند. این موضوع مشکل ایجاد کرده و این افراد حذف شدند.

گفتنی است که علاوه بر آنکه تعدادی از متقاضیان از جهت اشکال در حساب وکالتی خود دچار مشکل شده و موفق به ثبت‌نام نشدند، برخی دیگر هم به دلایل بار ترافیکی بالای سایت سامانه ، با پیام‌های مختلف و ارورهایی نظیر عدم تطابق کد ملی و شماره تلفن، عدم یافتن حساب وکالتی و... نتوانسته‌اند تا صبح روز شنبه هم ثبت‌نام کنند.

امکان ثبت‌نام برخی متقاضیان برای خودروهای کم تقاضا در پایان خرداد ١۴٠٢

در رابطه با  این دست از افراد؛ امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت- اعلام کرد: افرادی که نتوانستند در طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کنند، در پایان خرداد ماه سال آینده می‌توانند یک بار دیگر شانس خود را برای خودروهایی که در این دوره اول عرضه خودروها، تقاضای بالایی نداشتند، امتحان کنند.

به گفته وی، در حال حاضر ۹۰۰ هزار نفر در لیست ۵۱ مدل خودرو قرار می‌گیرند که برای بعضی خودروها تقاضا بیشتر است. بنابراین اواخر بهار سال آینده برای خودروهای با تقاضای کمتر، دوباره ثبت‌نام در سامانه یکپارچه انجام خواهد شد. ‌

وی همچنین ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص دلایل اختلال در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی، ضمن عذرخواهی از افرادی که مراجعه کردند اما نتوانستند ثبت‌نام خود را انجام دهند، عذرخواهی و تاکید کرد: قول می‌دهیم تا نفر آخری که حساب وکالتی تعریف و ۱۰۰ میلیون تومان را مسدود کرده باشد، ثبت‌نلم انجام خواهد شد؛ بنابراین زمان ثبت‌نام در سامانه برای خرید خودروهای داخلی فعلا حداقل یک روز، یعنی تا ۲۹ اسفند تمدید شد.

خودروی وارداتی

گفتی است که بلافاصله پس از پایان ثبت‌نام، علاوه براینکه اولویت‌بندی متقاضیان انجام می‌شود، با توجه به برنامه تولید، نسبت به زمانبندی خودروی درخواستی به متقاضی اقدام می‌شود. این مرحله حداکثر تا پایان فروردین طول خواهد کشید و لیست نوبت متقاضیان تایید شده در مرحله اول، در فروردین ماه ۱۴۰۲ اطلاع‌رسانی و مشخص خواهد شد؛  طی این مدت مبلغ مسدود شده باید در حساب وکالتی خریدار باقی بماند.

متقاضیان ثبت نام خودرو داخلی بخوانند / ثبت‌نام در سامانه یکپارچه یک روز تمدید شد

امید قالیباف در نشست خبری اظهار کرد: از کسانی که مراجعه کردند و نتوانستند ثبت نام کنند، عذرخواهی می‌کنم‌. قول می‌دهیم تا نفر آخری که حساب وکالتی ۱۰۰ میلیون تومانی دارد زمان برای ثبت نام باشد.

وی با بیان اینکه این سامانه برای افرادی که حساب وکالتی ۱۰۰ میلیون تومانی باز کردند و لیست آن‌ها از بانک عامل رسیده بود، طراحی شده بود، گفت: اما نه تنها این افراد بلکه خیلی افراد دیگر هم وارد سامانه شدند. در ۲۴ ساعت گذشته ۵۰ میلیون نفر وارد شدند، اما این سامانه برای یک میلیون نفر طراحی شده بود. البته تا این لحظه ۳۶۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده‌اند. نکته دیگر اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۵۵ هزار حمله و از ابتدای فعالیت ۷۰ هزار حمله به این سامانه صورت گرفته است.

اختلال در  ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو

درحالی از روز گذشته ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو آغاز شد که برخی کاربران از بروز اختلال در این سامانه گزارش می‌دهند.

در یکی از مراحل ثبت‌نام، متقاضیان باید یک کد تصویری را وارد می‌کردند، اما به دلیل اختلالات این سامانه تصویری نمایش داده نمی‌شود.

 

Screenshot 2023-03-18 000156

در تصویر هم می‌بینیم هنگام باز شدن سایت، خطاهای عجیبی نشان داده می‌شود و سایت بالا نمی‌آید./ اعتمادآنلاین

امروز ؛ آخرین مهلت افتتاح حساب وکالتی برای متقاضیان خرید خودرو

بزرگترین طرح فروش خودرو شامل سه مرحله است که در مرحله نخست از ۲۰ اسفند تا ۲۳ اسفند، مهلت افتتاح حساب وکالتی به نام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است که متقاضیان باید مبلغ یکصد میلیون تومان را در آن داشته باشند.

متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آنها از سوی بانک ارسال می‌شود از جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ تا یکشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۸ نسبت به ثبت نام اولیه به منظور تشکیل لیست نوبت دهی(لیست انتظار) برای خودروی مدنظر، در سامانه https://www.esalecar.ir اقدام کنند.

امروز؛ آخرین مهلت افتتاح حساب وکالتی برای متقاضیان خرید خودرو

 

جزئیات ثبت نام

*اسامی بانک‌هایی که امکان ایجاد حساب وکالتی دارند تا این لحظه عبارتند از رسالت، آینده، اقتصاد نوین، ایران‌زمین، گردشگری، سینا، شهر، مهرایران، کشاورزی، پست بانک، سرمایه، تجارت و ملت اما این فهرست در حال تکمیل است و لیست نهایی در سامانه ذکرشده اعلام خواهد شد.

*پس از ۲۳ اسفند و پالایش داده‌ها که معمولاً یک تا دو روز زمانبر است از ۲۶ اسفند تا ۲۸ اسفند متقاضیان واقعی که احراز شرایط شده‌اند می‌توانند برای ثبت‌نام خودروهای مورد نظرشان اقدام کنند.

*در فروردین ۱۴۰۲ مرحله دوم اتفاق می‌افتد که بر اساس آن و برنامه‌ریزی‌های تولید خودروسازان، خودروی شخص متقاضی در زمان‌بندی مشخص به نام شخص متقاضی، زمان تحویل خودرو برایش مشخص می‌شود.

*مرحله سوم تکمیل وجه است که بر اساس قیمت روز شورای رقابت تعیین می‌شود و قیمت‌های امروز ملاک تحویل خودرو نخواهد بود. متقاضیان می‌توانند از ۲۰ اسفند برای ثبت‌نام به سامانه esalecar.ir مراجعه کنند.

*خریداران خودرو توجه داشته باشند قیمت روز خودرو در زمان تحویل‌، قیمت روز اعلامی مطابق دستورالعمل شورای رقابت خواهد بود و کسانی که صرفاً با هدف کسب درآمد قصد ثبت‌نام دارند باید خطر بالای این کار را در نظر بگیرند.

*در شیوه فعلی به همه متقاضیان واجد شرایط خودرو تعلق خواهد گرفت و فقط نوبت تحویل خودرو و یا اولویت آن‌ها مشخص خواهد شد.

*افرادی که تا زمان اعلام نتایج در سامانه فروش بزرگ خودرو، طی مدت اعلام‌شده در اطلاعیه این طرح در سامانه esalecar.ir از خودروسازان کشور خودرویی خریداری کرده باشند از لیست حذف خواهند شد.

*پس از این مرحله چنانچه زمان تحویل خودروی شخص بیشتر از ۳ ماه باشد می‌تواند نسبت به رفع انسداد (با حفظ نوبت) اقدام کند و سپس بر اساس فراخوان خودروساز منطبق با لیست انتظار هر محصول در خصوص قطعی کردن ثبت‌نام اقدام کند.

*باید دقت کرد که برای این طرح فروش لازم است وکالتی کردن حساب شخصی به‌نفع سازمان حمایت و مسدود نمودن ۱۰۰ میلیون تومان وجه اعتبار تا زمان اعلام نتایج نوبت‌دهی انجام گردد، پس از آن یا متقاضی با زمان نوبت اعلامی موافق است که نسبت به قطعی کردن ثبت‌نام و پرداخت وجه خودرو بر اساس فراخوان طرح فروش خودروساز اقدام می‌کند و یا آنکه انصراف خود را از قرارگیری در لیست انصراف اعلام می‌کند.

*امکان ثبت‌نام صرفاً در یک خودرو وجود دارد و ثبت‌نام از کسانی که پیش از این در لیست نوبت‌دهی خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند، وجود ندارد، ثبت‌نام وی ملغی می‌گردد.

*ثبت‌نام مرحله اول در لیست نوبت‌دهی هیچ‌گونه حقی را برای متقاضی برای دریافت خودرو ایجاد نمی‌نماید و تعهد خودروساز صرفاً بر اساس قطعی نمودن ثبت‌نام توسط خودروساز در مرحله سوم اجرای طرح، شکل می‌گیرد.

*علاوه بر دارا بودن حساب شخص وکالتی با وجه اعتبار لازم باید کلیه شرایط طرف تقاضا، توسط متقاضیان رعایت گردیده و چنانچه در هر مرحله تا قطعی نمودن ثبت‌نام توسط خودروساز، مشخص گردد که متقاضی حائز شرایط ثبت‌نام نبوده، ثبت‌نام وی ملغی می‌گردد.

شرایط عمومی ثبت‌نام خودرو

- دارا بودن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است.

- متقاضیانی که طی ۴۸ ماه گذشته خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی یا بورس کالا داشته‌اند، امکان ثبت‌نام و خرید خودروی وارداتی ندارند.

- متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند امکان ثبت‌نام و خرید خودرو ندارند، البته تا زمان تحویل خودرو، شرط نداشتن پلاک انتظامی فعال، بررسی می‌شود.

- انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص (حتی به‌صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به‌صورت وکالتی ممنوع است.

- امکان صلح خودروی خریداری‌شده به غیر وجود ندارد.

- شرکت‌های خودروسازی موظف‌اند روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به‌مدت یک سال، از جمله رهن گرفتن سند خودرو را اتخاذ و اجرا کنند.

- امکان ثبت‌نام و خرید خودرو برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.

- در صورت بروز هرگونه تأخیر احتمالی در تحویل خودرو برابر ضوابط مندرج در قرارداد، خسارت جبران تأخیر در تحویل مطابق آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو و ابلاغیه‌های مرتبط که متعاقباً از طریق بخشنامه‌های فروش اطلاع‌رسانی می‌گردد پرداخت خواهد شد./مهر

چه کسانی امکان ثبت نام در طرح فروش 500 هزار خودرو را ندارند ؟ + جزئیات

 سیاست گذار خودرویی اجازه نمی دهد تمام متقاضیان در فروش گسترده خودرویی شرکت کنند.

 امید قالیباف در شرایطی از عدم حضور دارندگان خودروهای فرسوده در این طرح پیش فروش خبر می دهد که دو دسته متقاضی دیگر یعنی متقاضیان عادی و همچنین مادران دارای دو فرزند و بیشتر همچنان امکان شرکت و خرید خودرو از مسیر عرضه گسترده خودرو را خواهند داشت.

آن طور که این مقام مسئول در وزارت صمت می گوید مادران دارای دو فرزند و بیشتر همچنان 50 درصد عرضه خودرو را از این مسیر به خود اختصاص می دهند. بنابراین 50 درصد باقی مانده نیز به متقاضیان عادی تخصیص پیدا می کند.  اما چرا دارندگان خودروهای فرسوده امکان خرید خودرو از مسیر طرح گسترده فروش خودروی صمت را از دست داده اند اما همچنان فروش خودرو ویژه مادران با کیفیت سابق ادامه دارد؟

خودروی وارداتی

چرا فروش ویژه مادران همچنان ادامه دارد؟

ریشه این مساله را باید در تفاوت قوانینی جست و جو کرد که سیاست گذار خودرویی را مجبور به عرضه خودرو به دو دسته از متقاضیان یاد شده می کند. فروش ویژه خودرو به مادران دارای دو فرزند و بیشتر براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به مدیران وزارت صمت تکلیف شد.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در 19 آبان ماه سال 1400 در مجلس به تصویب رسید. نمایندگان مجلس به دنبال این بودند تا از مسیر این طرح خانواده ها را به فرزند آوری را تشویق کنند.

آنها برای تشویق به فرزندآوری چند مشوق را در نظر گرفتند فروش 50 درصدی محصولات عرضه شده توسط خودروسازان در طرح های فروش یکی از ایده های نمایندگان برای تشویق خانواده ها به فرزندآوری بود. اما قانونی که سیاست گذار خودرویی را مکلف می کرد تا بخشی از فروش خودروسازان را به اسقاط خودروهای فرسوده اختصاص دهد مربوط به قانون بودجه سال 1401 می شد.

نمایندگان در جریان تصویب قانون بودجه سال جاری شرکت های خودروساز را موظف کردند تا در هر طرح فروشی که برگزار می کنند 10 درصد از خودروهای عرضه شده را به دارندگان خودروهای فرسوده اختصاص دهند. مدیران صمت در نیمه اول سال جاری نسبت به اجرای این قانون بی تفاوت بودند اما در نیمه دوم سال به ایران خودرو و سایپا اعلام کردند تا 20 درصد طرح های فروش خود را به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اختصاص دهند.

پراید

بنابراین شاهد بودیم که در طرح های متعدد فروشی که خودروسازان از مهرماه تا اسفندماه امسال برگزار کردند سهمیه دارندگان خودروهای فرسوده محفوظ بود. حال مقایسه این دو قانون گویای این نکته است که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به این دلیل که زمان پایانی ندارد همچنان باید در دستورکار دولت قرار داشته باشد و آن را اجرا کند.

اما سهمیه 10 درصدی از فروش خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده چون در قانون بودجه سال جاری بوده، با توجه به اتمام سال و در نتیجه اتمام زمان اجرای این قانون، الزام دولت به اجرای ان به پایان رسیده است. بنابراین دیگر تکلیفی متوجه شرکت های خودروساز برای واگذاری 10 درصد از محصولاتشان در طرح های فروش به دارندگان خودروهای فرسوده وجود ندارد.

باید منتظر ماند و دید دولت در سال آینده چه برنامه ای برای حذف خودروهای فرسوده در دستور کار دارد آیا بار دیگر اسقاط خودروهای فرسوده را به گردن واردات خودرو می اندازد یا اینکه همین مساله فعلی را ادامه داد؟ البته این احتمال هم وجود دارد که مسیر سومی برای اسقاط خودروهای فرسوده برنامه ریزی کند.

فراموش نکنیم آن بخش از متقاضیان عادی که دارای پلاک فعال هستند با در 48 ماه گذشته از شرکت های خودروساز، خودرو خریداری کرده اند نیز همراه با دارندگان خودروهای فرسوده در لیست سیاه این طرح فروش گسترده خودرویی صمت قرار دارند.

نحوه تعریف حساب وکالتی برای متقاضیان دو طرح خودرویی | شرایط خرید خودرو برای مادران تغییر کرد !

امید قالیباف در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متقاضیانی که در طرح اخیر فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو ثبت‌نام کرده‌اند اما تا زمانی که نتیجه قرعه‌کشی آن مشخص شود، می‌خواهند، فرصت ثبت‌نام اولیه در طرح یکپارچه خودروهای داخلی را هم از دست ندهند، (البته به شرطی که در طرح ایران‌خودرو برنده اعلام نشوند) می‌توانند از همان حساب وکالتی تعریف شده برای طرح ایران‌خودرو خود هم استفاده کنند و ضروری نیست  که دو حساب افتتاح کنند، اما بایستی حتما موجودی دو طرح معادل ۲۳۰ میلیون تومان (۱۳۰ میلیون برای ایران‌خودرو و ۱۰۰ میلیون تومان طرح یکپارچه خودروهای داخلی) را در حساب خود داشته باشند. ضمن اینکه، آن حساب وکالتی را علاوه بر اینکه وکالت با ایران‌خودروست، با سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز وکالتی کنند.

 

متقاضیان دو طرح خودرویی؛ علاوه بر موجودی ۲۳۰ میلیونی، حساب وکالتی را به‌ نفع سازمان حمایت کنید

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید: در حقیقت بایستی نزد بانک عاملی که حساب وکالتی تعریف کرده‌اند، درخواست دهند که برای سازمان حمایت هم حساب مذکور را وکالتی کنند.

وی تاکید کرد: البته تنها در صورتی ثبت‌نام در طرح یکپارچه بر قوت خود باقی خواهد ماند که افراد برنده طرح فروش فوق‌العاده اخیر ایران‌خودرو اعلام نشوند. چنانچه افراد جزو برندگان طرح ایران‌خودرو باشند، به‌ هیچ وجه امکان ثبت‌نام در طرح یکپارچه خودروهای داخلی را نخواهند داشت و به صورت اتوماتیک حذف خواهند شد. اما اگر افراد در طرح ایران‌خودرو برنده نشده باشند، می‌توانند ۱۳۰ میلیون تومان (ویژه حساب وکالتی ایران‌خودرو) را برداشت کنند و ۱۰۰ میلیون تومان ویژه طرح یکپارچه را در حساب وکالتی همچنان مسدود نگه دارند.

۵۰ درصد ظرفیت طرح یکپارچه خودروهای وارداتی ویژه طرح جوانی جمعیت/ مادران هم باید حساب وکالتی داشته باشند

قالیباف تصریح کرد: در طرح یکپارچه خودروهای داخلی، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کاملا اجرایی خواهد شد و ۵۰ درصد تولید خودروسازان، به مادران دارای شرایط اختصاص پیدا خواهد کرد. سازوکار نیز بدین ترتیب خواهد بود که در همان ابتدای ثبت‌نام، دو طرح ویژه متقاضیان عادی و طرح ویژه مادران مشمول طرح جوانی جمعیت اجرا خواهد شد. پس از ثبت‌نام، تخصیص خودرو ۵۰-۵۰ خواهد بود؛ بدین معنا که به طور مثال، اگر یکی از خودروسازان در فروردین ماه ۱۴۰۲، ۶۰ هزار دستگاه خودرو تولید و در سامانه عرضه کند، ۳۰ هزار دستگاه به متقاضیان عادی و ۳۰ هزار دستگاه به مادران تخصیص داده می‌شود.

سخنگوی وزارت صمت خاطرنشان کرد: چنانچه مادران متقاضی بیش از این ۳۰ هزار باشند، وارد مرحله تعیینِ نوبتِ تخصیص خواهند شد و قرعه‌کشی برای تعیین نوبت انجام خواهد شد. اما به هرحال زودتر از متقاضیان عادی، خودرو تحویل خواهند گرفت.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که علیرغم اینکه در طرح‌های گذشته خودروسازان نیاز به تعریف حساب وکالتی برای مادران نبود و تنها برای متقاضیان عادی لحاظ می‌شد، در این طرح یکپارچه خودروها، مادران نیز بایستی  برای تعریف حساب وکالتی و واریز وجه ۱۰۰ میلیون تومان اقدام کنند.

برای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، سهمی در طرح یکپارچه خودروهای داخلی وجود ندارد

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: نکته مهم این است که برای خودروهای فرسوده در این طرح یکپارچه خودروهای داخلی سهمیه‌ای نخواهیم داشت؛ چرا که طبق قانون سهمیه جایگزینی خودروهای فرسوده بایستی ۱۰ درصد از قرعه‌کشی باشد و چون قرعه‌کشی حذف شده است، بنابراین خودروهای فرسوده سهمی در این طرح یکپارچه ندارند.

سورپرایز عیدانه دولت برای خریداران خودرو | امروز ؛ آغاز طرح یکپارچه عرضه خودرو بدون قرعه‌کشی از دم قسط + جزئیات ثبت‌نام

امید قالیباف اظهار داشت:‌ متقاضیان خرید خودروی داخلی بدون قرعه‌کشی از روز شنبه 20 اسفند تا سه شنبه 23 اسفند فرصت دارند حساب شخصی وکالتی بنام سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان ایجاد و مبلغ 100 میلیون تومان را در آن مسدود کنند.

وی با اشاره به اینکه در طرح یکپارچه عرضه خودرو قرعه کشی حذف شده است گفت: پس از بررسی حساب های وکالتی متقاضیان، مرحله دوم از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ اسفند اجرا می‌شود که در این مرحله متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه www.esalecar.ir نسبت به ثبت نام خودروی مورد نظر اقدام کنند.

مشاور وزیر صمت گفت: بلافاصله پس از پایان ثبت نام اولا اولویت‌بندی متقاضیان انجام می‌شود و دوما با توجه به برنامه تولید نسبت به زمان بندی خودروی درخواستی به متقاضی اقدام می شود که این مرحله حداکثر تا پایان فروردین طول خواهد کشید و در این مدت مبلغ مسدود شده باید در حساب خریدار باقی بماند.

قالیباف افزود: پس از این مرحله چنانچه زمان تحویل خودروی شخص بیشتر از ۳ ماه باشد می تواند نسبت به رفع انسداد (‌با حفظ نوبت) اقدام کند سپس براساس فراخوان خودروساز منطبق با لیست انتظار هرمحصول در خصوص قطعی نمودن ثبت نام اقدام کند.

مشاور وزیر صمت گفت: اسامی بانک هایی که امکان ایجاد حساب وکالتی دارند تا این لحظه عبارتند از ‌رسالت، آینده، اقتصادنوین، ایران زمین، گردشگری، سینا، شهر، مهر ایران -کشاورزی، پست بانک، سرمایه، تجارت و ملت, اما این فهرست در حال تکمیل است و فهرست نهایی روز شنبه در سامانه ذکر شده اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت صمت مرحله آخر طرح یکپارچه عرضه خودرو را تکمیل یا واریز وجه و دریافت خودرو ذکر کرد و گفت: خریداران خودرو توجه داشته باشند قیمت روزخودرو در زمان تحویل‌، قیمت روز اعلامی مطابق دستورالعمل شورای رقابت خواهد بود و کسانی که صرفاً با هدف کسب درآمد قصد ثبت نام دارند باید خطر بالای این کار را در نظر بگیرند.

قالیباف هدف از این طرح را عرضه گسترده و شفاف خودروهای داخلی با توجه به کسب موفقیت  افزایش بیش از ۳۰ درصدی تولید خودرو در سال جاری و تثبیت جریان تولید و  برنامه ریزی دقیقتر برای تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ ذکر کرد و گفت: این طرح بر اساس الگوبرداری از نحوه فروش بسیاری از خودروسازان جهانی و به منظور شفاف سازی عرضه خودروسازان انجام می‌شود./فارس