مصرف نمک برای سلامتی بسیار مضر است. نمک بر بخش‌های مختلف بدن تأثیر نامطلوب دارد. نمک برای پخت همه نوع غذا استفاده می شود.


به گزارش بهداشت نیوز، نتایج یکی از بزرگ‌ترین مطالعاتی که در خصوص رژیم‌های غذایی انجام شده است، نشان می‌دهد که جایگزینی نمک مصرفی معمولی با نوع دیگری از نمک که سدیم آن کاهش یافته و کمی پتاسیم به آن اضافه شده است، به میزان قابل توجهی میزان سکته، حمله قلبی و به دنبال آن مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

همچنین این نتایج که در کنگره انجمن قلب و عروق اروپا ارائه شده‌اند، حکایت از آن دارند که مصرف این نوع نمک، هیچ اثر جانبی مضری بر بدن ندارد.

سطوح بالای مصرف سدیم و میزان پایین مصرف پتاسیم، امری بسیار گسترده است و هر دوی این موارد، با فشار خون بالا و ریسک بالاتر وقوع سکته مغزی، بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس ارتباط دارند. حالا محققان متوجه شده‌اند که استفاده از نوعی نمک سالم تر که در آن، بخشی از کلرید سدیم با کلرید پتاسیم جایگزین می‌شود، می‌تواند مشکلات ذکرشده را مرتفع نماید. 

پیش‌تر، دانشمندان بر توانایی جایگزین‌های نمک معمولی در پایین آوردن فشار خون تاکید کرده بودند، اما تأثیر آ نها بر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و مرگ نامشخص بود.

مجریان این تحقیق از انستیتوی سلامت جهانی جورج استرالیا می گویند: «مزایای مشاهده شده در این مطالعه در صورت استفاده گسترده از جایگزین‌های نمک، می‌توانند از میلیون‌ها مرگ زودهنگام در جهان جلوگیری کنند».

به گفته این محققان، «امروزه تقریباً همه مردم جهان بیش تر از آن چه باید نمک مصرف می‌کنند. لذا اگر جایگزین‌های سالم تر نمک معمولی در قفسه‌های سوپرمارکت‌ها حاضر باشند، می‌توان به تغییر این روش غذایی نامطلوب امیدوارتر بود. اگرچه این جایگزین‌ها اندکی گران تر از نمک معمولی هستند».

آن‌ها افزوده‌اند: «مطالعه ما علاوه بر نشان دادن مزایای واضح نمک‌های جایگزین برای سلامت عمومی، نگرانی‌ها در مورد خطرات احتمالی آن ها را را نیز کاهش داده‌اند. بر این اساس، باید گفت ما هیچ علامتی از آسیب ناشی از افزودن پتاسیم در جایگزین‌های نمک ممعمولی مشاهده نکردیم. اگرچه بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی که نباید از نمک‌های معمولی استفاده کنند، بایستی از مصرف نمک‌های جایگزین هم خودداری نمایند».

در این مطالعه، از اطلاعات 21 هزار فرد بزرگ سال با سابقه سکته مغزی یا فشار خون از 600 روستا در مناطق روستایی پنج استان در چین استفاده شده است.

بررسی‌های انجام شده در این مطالعه نشان داد برای کسانی که از جایگزین نمک استفاده می‌کنند، خطر سکته مغزی تا 14 درصد، کل حوادث قلبی عروقی شامل سکته‌های مغزی و حمله قلبی، 13 درصد و مرگ زودرس نیز 12 درصد کاهش می‌یابد.

مجریان این پژوهش که نتایج مطالعه ارزشمند خود را در نشریه بین المللی New England Journal of Medicine منتشر نموده‌اند، توصیه‌های زیر را برای رواج مصرف نمک‌های جایگزین در دنیا به شرح زیر اعلام نموده‌اند:

- تولید کنندگان و خرده فروشان نمک در سراسر جهان باید به تولید و بازاریابی جایگزین‌های نمک در مقیاس وسیع بپردازند.

- دولت‌های سراسر جهان باید سیاست‌هایی را برای ترویج این نوع نمک‌ها و جلوگیری از استفاده زیاد از نمک‌های معمولی طراحی و اجرا کنند.

- مصرف کنندگان در نقاط مختلف دنیا باید تلاش کنند تا نمک جدید را در غذاهای خود مورد استفاده قرار داده و عادت به ترک نمک‌های معمولی را در خود تقویت نمایند.