راه امیر قلعه‌نویی و برانكو ایوانكوویچ از همین امروز جدا شد. تا امروز آن‌ها سرمربی دو تیم بزرگ پایتخت بودند اما با نتیجه‌ای كه در دربی امروز رقم خورد، احتمالا یكی از این دو نفر باید از تیم خود خداحافظی كند؛ امیر قلعه‌نویی. برانكو كه تازه به پرسپولیس آمده و حتی اگر دربی را هم می‌باخت، در پرسپولیس ماندگار بود. اما قلعه‌نویی برای ماندگار شدن در استقلال امید به كسب نتیجه در دربی داشت كه این امید هم از دست رفت. با پیروزی یك بر صفر پرسپولیس در دربی، امیر قلعه‌نویی باید با استقلال خداحافظی كند و جایش را برای فصل بعد به یك مربی دیگر دهد. او امسال نه تنها نتوانست استقلال را قهرمان كند، بلكه حتی نتوانست سهمیه آسیا بگیرد. بدتر از این‌ها ، دو شكست در دو دربی رفت و برگشت بود كه خود این شكست‌ها می‌تواند نسخه هر مربی را بپیچد.

دربی هشتادم پایتخت راس ساعت 17 امروز در ورزشگاه آزادی شروع شد. در این مسابقه سوشا مکانی، مایکل اومانیا، رضا نورمحمدی، حمیدرضا علی‌عسگر، بابک حاتمی، احمد نورالهی، محمد نوری، علی علیپور، امید عالیشاه، هادی نوروزی و مهدی طارمی 11 بازیکن اصلی پرسپولیس هستند. وحید طالب لو، میلاد فخرالدینی، حنیف عمران زاده، امیرحسین صادقی، هرائر مگویان، محمدرضا خرسندنیا، امید ابراهیمی، کرار جاسم، خسرو حیدری، سجاد شهباززاده و رضا عنایتی هم 11 مرد آبی پوش این مسابقه هستند.

با شروع مسابقه، پرسپولیس و استقلال راحت حمله می‌كردند و دردقایق اولیه بازی، هر دو تیم چند بار تا نزدیكی دروازه حریف رفتند. گرچه این حملات بی نتیجه بود اما نشان می داد هر دو تیم به دلیل اینكه شانسی برای قهرمانی یا كسب سهمیه آسیا ندارند، بدون استرس بازی می كنند. این موضوع نوید یك بازی زیبا و پر از حادثه را به هواداران می داد. یكی از جدی ترین صحنه های مسابقه در دقایق اولیه، ضربه كاشه امید ابراهیمی بود كه با فاصله حدودا یك متری از كنار دروازه پرسپولیس به بیرون رفت.

هرچه از بازی می گذشت، از جذابیت مسابق هم كمتر می شد و حملات دو تیم هم كم زهر تر. اما استقلال در دقیقه 19 سرانجام اولین موقعیت درست و حسابی این بازی را خلق كرد و با ضربه كاشته ای كه جاسم كرار ارسال كرد و ضربه سری كه رضا عنایتی زد، می‌توانست به گل برسد كه سوشا مكانی دروازه بان پرسپولیس با نوك انگشتان خود توپ عنایتی را به كرنر فرستاد.این اولین موقعیت این مسابقه بود كه آه هواداران را بلند كرد.

پرسپولیس هم سرانجام در دقیقه 27 اولین موقعیت جدی را روی دروازه حریف ایجاد كرد. پرسپولیسی‌ها از روی ضربه ایستگاهی ارسالی روی دروازه استقلال انجام دادند كه ضربه آرام محمد نوری را وحید طالبلو گرفت.

در دقیقه 44 بار دیگر وحید طالبلو برای استقلالی ها خوش درخشید. او توپ امید عالیشاه را از جلوی پای این بازیكن گرفت و اجازه نداد بازیكن پرسپولیس برای خودش موقعیت خطرناك ایجاد كند.

نیمه اول مسابقه با تساوی بدون گل تمام شد. این دیدار هرچه به پایان نیمه اول نزدیكتر شد، جذابیت خود را هم از دست داد و به دربی های قبلی شباهت پیدا كرد.

با شروع نیمه دوم، رضا عنایتی از زمین خارج شد و بهنام برزای وارد زمین شد. استقلال و پرسپولیس در دقایق ابتدایی نیمه دوم برای خود موقعیت ایجاد كردند اما باز هم دروازه دو تیم بسته ماند. 

در دقیقه 59 امیرحسین صادقی پشت محوطه جریمه استقلال روی مهدی طارمی خطا كرد. پرسپولیسی‌ها این ضربه را هم از دست دادند و نتوانستند از آن استفاده كنند. چند دقیقه بعد فرصت مشابهی نصیب استقلالی ها شد كه آن‌ها هم نتوانستند از موقعیت استفاده كنند. توپ برگشتی دوباره تبدیل به یك ضربه كاشته شد. این بار برای پرسپولیس و از فاصله حدود 30 متری دروازه استقلال. هادی نوروزی توپ را سانتر كرد و علیپور با یك ضربه سر دروازه استقلال را باز كرد تا این بازی كسل كننده سرانجام یك گل هم داشته باشد.

در دقیقه 69 ، در حالی كه استقلالی ها به دنبال جبران گل خورده بودند و حمله می كردند، پرسپولیس در یك ضد حمله با دو بازیكن خود به محوطه جریمه استقلال رسید. توپ زیر پای مهدی طارمی بود كه او در میان سه مدافع استقلال به زمین خورد. طارمی اعتقاد داشت داور باید پنالتی بگیرد اما داور نظر دیگری داشت و یك كارت زرد به طارمی داد تا دیگر تمارض نكند.

استقلالی‌ها دیگر هیچ چیزی برای از دست دادن نداشتند. آن‌ها به آب و آتش می‌زدند كه به دروازه پرسپولیس برسند اما پرسپولیس برانكو خوب و منطقی بازی می كرد. گرچه استقلال هم شانس باز كردن دروازه پرسپولیس را داشت كه بازیكنان این تیم كم دقت بودند. ثانیه‌ها می‌گذشت و استقلال كاری از دستش برنمی‌آمد. امیر قلعه‌نویی كه روزی مرد دربی ها بود، دربی رفت را باخته و در آستانه شكست در دربی برگشت بود. 

داور 5 دقیقه وقت اضافه گرفت تا استقلالی‌ها شانس خود را برای تغییر نتیجه امتحان كنند. اما این 5 دقیقه هم برای استقلالی ها كافی نبود و آن‌ها نتوانستند دروازه پرسپولیس را باز كنند. استقلال با نتیجه یك بر صفر به پرسپولیس باخت تا مثل دربی رفت، قرمزها برنده این دیدار حساس باشند.