شهرام عبدلی هنرپیشه ای که نقش های جدی و منفی زیادی را در سریال های تلویزیونی ایفا کرده و قابلیت هایش را حتی در کوتاهترین بازی ها و در فرصت های حداقلی به خوبی نشان داده است. ما اما او را هیچ وقت آن طور که شایسته و بایسته است در سینما و در قامت نقش های که بتواند ظرفیت های این هنرپیشه را بنمایاند ندیده ایم. آنچه میخوانید گفتگویی فراگیر اما نسبتا مختلفی با شهرام عبدلی درباره همه چیز اوست و شاید پررنگ ترین بخش آن درباره همین نکته باشد که شهرام عبدلی با این قابلیت در هنر بازیگری ،چرا تا به حال سهمش را از سینمای ایران به دست نیاورده است.

 

**«معمای شاه» سریالی مثل سریال‌های دیگر تلویزیون است

 

در خصوص حضور در سریال «معمای شاه» بفرمایید؟

 

«معمای شاه» سریالی مثل سریال‌های دیگر تلویزیون است و به برهه‌ای از تاریخ ایران می پردازند، حساسیت برانگیز است و موافق و مخالف دارد. در ضمن کارگردان خوبی دارد که از دوستان قدیمی من است و احترام زیادی برای ایشان قائل هستم.

 

**نقش استالین یک یادگاری بود

 

شما در «معمای شاه» دو نقش را ایفا کردید در این خصوص توضیح دهید؟

 

نقش استالین یک یادگاری بود، با توجه به کوتاهی نقش ماندگار است. بازی کردن شخصیت‌های مهم تاریخی لذت خاصی دارد و همیشه در پرونده کاری بازیگر می‌ماند. مثل محمد علی شاه که در سریال «سال‌های مشروطه »بازی کردم، البته کاراکتر منوچهر شخصیت اصلی من در سریال «معمای شاه» است.

 

شخصیت منوچهر در واقعیت هم وجود داشته این که ما به ازای بیرونی داشت؟

 

خیر اما چنین آدم‌هایی وجود داشته است که تغییر جهت دادند و نسبت به شرایط زمان، اعتقادات خود را عوض کردند. از این آدم‌ها در آن دوره خیلی وجود داشت.

 

**راکورد نگه داشتن جزو وظایف بازیگر حرفه ای است  

 

با توجه به طولانی بودن زمان فیلم برداری و نگه داشتن راکورد بازی چقدر سخت است؟

 

حدود سه سالی را در تصویربرداری «معمای شاه» حضور داشتم، راکورد نگه داشتن سخت است اما کار ما همین است چراکه وزن نگه داشتن، جنس بازی بسیار مهم است، از طرفی نقشی که من در «معمای شاه» داشتم در سه مقطع سنی بود، بالاخره بازیگری که حرفه‌اش این است جزء وظیفه‌اش است که بتواند بازی خود را داشته باشد.

 

تصویربرداری نقش شما در «معمای شاه» تمام شده است؟

 

بله حدود یک هفته ای است، در ضمن تصویربرداری سریال هم رو به پایان است.

 

**سریال «معمای شاه» در بخش‌های بعدی بهتر دیده شود

 

«معمای شاه» سریال سنگینی و سختی بود؟

 

بله همین طور است، فکر می‌کنم در بخش‌های بعدی بهتر دیده شود. درباره برخی از کارها موضع‌گیری می‌کنند باید خود اثر را دید، نگاه پشت اثر و اتفاق هنری که دریک اثر می‌افتد چیز دیگری است. شما باید از لحاظ کارگردانی، بازی و قصه‌پردازی کار را ببینید. البته ما یک سری افسانه در ذهن داریم که می‌خواهیم آنها را به واقعیت تبدیل کنیم. همه تاریخ همین طور بوده است و شخصیت‌های تاریخی نقاط مثبت و منفی داشته‌اند اما هر کارگردان و نویسنده‌ای با دیدگاه خودش سراغ شخصیت تاریخی می‌رود.

 

اصل ماجرای تاریخی یکی است اما اینکه من کجای داستان را می‌بینم به کارگردان، نویسنده و بازیگر ارتباط دارد. همین شخصیت استالین اینکه من چه وجوهی از این شخص را باید می‌دیدم، قرار نبود وجوه کشتار استالین را بازی کنم. بلکه بخش مذاکره را بازی داشتم، مرحوم علی حاتمی هم بخشی از تاریخ را درباره شخصیت‌ها اجرا می‌کرد و این حق کارگردان و بازیگر است.

 

**دوستان بعد از اینکه در سینما مشهور می‌شوند به تئاتر می‌آیند و سابقه سازی می‌کنند

 

می خواهم برگردم به گذشته و درباره حضور شما در تئاتر صحبت کنیم؟

 

من کارم را از تئاتر شروع کردم و الان بر عکس شده است، دوستان بعد از اینکه در سینما مشهور می‌شوند به تئاتر می‌آیند و سابقه سازی می‌کنند و زمانیکه ما را می‌بینند می‌گویند شما هم تئاتر کار کردید!!!

 

الان تئاتر یک نمایش خودنمایی است. چند روز پیش در یکی از سالن‌های خصوصی بازیگری که اصلا در این حرفه نبوده و در طول عمر خود در صحنه نبوده، در یک کار تک نفره بازی می‌کند. من مخالف نیستم بازیگر سینما بیاید در تئاتر کار کند، هر کسی توانایی دارد می‌تواند در تئاتر کار کند اما اینکه برای سابقه جمع کردن در تئاتر حضور داشته باشیم برای بچه‌های تئاتر که زحمت می‌کشند، زجرآور است. بچه‌های تئاتر به راحتی نمی‌توانند در سینما بازی کنند اما سینمایی‌ها در تئاتر کار می‌کنند.

 

**هشت سال فقط به عشق تئاتر بدون دستمزد کار کردم

 

با توجه به سختی که شما در گذشته برای حضور در تئاتر داشتید، در حال حاضر وضعیت حضور جوانان چگونه است؟

نمونه‌اش خود من 8 سال تئاتر کار کردم بدون اینکه جلوی دوربین رفته باشم. 8 سال فقط به عشق تئاتر بدون دستمزد کار کردم، از دانشکده سینما، تئاتر که من در کلاس‌هایشان بدون اینکه دانشجو آنها باشم، شرکت می‌کردم. کار دانشجویی با آنها می‌کردم بدون اینکه جلوی دوربین رفته باشیم. تازه بعد از همه این کارها با تله تئاتر کار خودم را شروع کردم، ما ادعایی نداشتیم برای خود تئاتر کار می‌کردیم. نه اینکه در تئاتر کار کنیم یکی ما را ببیند و به سینما ببرد،‌ اگر اینطور بود 8 سال طول نمی‌کشید حتی ماجرای حضور جلوی دوربین مقاومت می‌کردیم.

 

با دوستان قدیمی در محله خودتان ارتباط دارید؟

محله قدیمی ما تبدیل به پارک شد اما با بعضی از همکلاسی‌ها در ارتباط هستم.

**یک فرد علاقمند به سینما می گفت من باید در 6 ماه به نتیجه برسم

 

دوست دارید برای بچه‌هایی که در محله‌های پایین علاقمند به بازیگری هستند، تدریس داشته باشید؟

بله باید اصولی باشد، من چند بار رفتم و تدریس داشتم اما خسته شدم از اینکه می‌گویند جلسه دوم می‌خواهد برود جلوی دوربین و یا می گویند به عشق تئاتر نمی‌آید و در کلاس تئاتر از سینما می‌پرسند، این موارد آدم را آزار می‌دهد. همه آنها به عشق سوپراستار شدن می‌آیند. حتی من به یکی از علاقمندان گفتم دو سه سال تئاتر کار کن گفت دو، سه سال!!! من باید در 6 ماه به نتیجه برسم شما در 6 ماه می‌توانید پزشک یا مهندس شوید چرا فکر می‌کنند این حرفه تخصصی نیست و به چهره نیاز دارد.

 

مشکلات از کجا نشأت می‌گیرد؟

انتخاب‌های ما هم تأثیر دارد. در تلویزیون و سینما توجه کنید از کجا بازیگر انتخاب می‌کنند، حتی بعضی‌ها کارهای دیگری داشتند و حالا بازیگر شدند، طرف صافکار نقاش بوده و حالا بازیگری می‌کند، بخشی از آنها در کارها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

**در هیچ باندی حضور نداشتم

 

با توجه به کارهایی که داشتید شما به حق خودتون در بازیگری نرسیدید؟ دلیل آن به خاطر انتخاب شما است یا دلیل دیگری دارد؟

 

بخاطر اینکه بابام کارگردان نبوده، مامانم تهیه کننده نبوده و در هیچ باندی حضور نداشتم. در هیچ مهمانی شرکت نکردم، مشغول زندگی خودم بودم و دنبال حاشیه نبودم. در حال حاضر انتخاب‌ها بر اثر شایسته سالاری نیست.  

 

دغدغه شما به عنوان یک هنرمند چیست؟

با آرامش کار کنیم و کاری که دوست داریم انجام دهیم.

کار تئاتری که داشتید الان در چه مرحله است؟

با مشکلاتی که پیش آمد، به سال آینده موکول شد.

 

نظرتون در باره فضای مجازی بفرمایید؟

مشکل استفاده درست نکردن است، فضای مجازی به عنوان یک رسانه است و می‌ توانیم به بهترین شکل استفاده کنیم و بر عکس. به نظرم، هر کسی به اندازه شعور و شخصیت خودش از فضای مجازی استفاده می‌کند.

اصلاً نمی‌توانیم بگوییم فضای مجازی خوب نیست، به خاطر اینکه بعضی‌ها درست استفاده نمی‌کنند. حتی از تلفن هم تا زمانی که شماره‌ها مشخص نبود به راحتی مزاحمت ایجاد می کردند، اما حالا این کار را نمی‌کنند. اکنون هم حضور پلیس فتا برای فضای مجازی تأثیر مثبت دانست.