حادثه ای در روز پنج شنبه در چهارراه استانبول رخ می دهد که سرنوشت ساختمان 15 طبقه پلاسکو را به نابودی کامل می کشاند. آتش سوزی بزرگی که در ساعات اولیه صبح روی می دهد با تلاش آتش نشانان خاموش می شود اما این آتش بنای تسلیم شدن ندارد و ناگهان کل ساختمان فرو می ریزد. این حادثه منجر به زیر آوار ماندن چندین آتش نشان از جان گذشته و چند شهروند می شود. 

درحالیکه پلاسکو در گذشته از سوی شهرداری و آتش نشانی چندین مرتبه اخطار دریافت کرده بود اما هیات مدیره آن هیچ توجهی به آن نمی کنند و شهرداری نیز قدرتی برای تعطیلی این ساختمان نداشته و هیچ یک از دستگاه های دارای قدرت نیز در این امر کمکی نمی کنند. 

با وجود تمامی قوانین و مدارک مبرهن بازهم مسئولان دولتی بدون توجه به آن، توپ را در زمین شهرداری می اندازند و به صورت کاملا رندانه ای از خود سلب مسئولیت می کنند. در آخرین تلاش برای گریز از مسئولیت،‌ نوبخت،‌ سخنگوی دولت که خود را آگاه به تمامی قوانین جاری و ساری ایمنی و کاری می داند در اظهارات اخیر خود عنوان داشته که «براساس قوانین، شهرداری مسئول پلاسکو است.» 

انداختن توپ مسئولیت در حوزه شهری به گردن شهرداری ها راحت ترین کاری است که از عهده مسئولان دولتی برمی آید. این درحالیست که در شهرداری های کشور توان و قدرت اجرایی تناسبی با تکالیف محوله ندارد و حتی شهرداریها در حوزه مدیریت خود نیز باید با دهها دستگاه و نهاد دولتی و غیره برای پیشبرد کوچکترین کاری هماهنگی کنند و تنها در صورت صلاحدید آنهاست که مدیریت شهری به عنوان یک سازمان همکار می تواند دست به اقدامات عملی بزند. براساس مصوبه 18 دیماه سال 1393 دولت تدبیر و امید، دستگاه مجری برای برخورد با تخلفات پلاسکو و پلمب آن، وزارت کار بوده است.

برای یادآوری بهتر است سخنگوی دولت، ماجرای طبقه هفتم علاءالدین را از فرماندار تهران جویا شود که با توجه به اخطارهای مدیران شهری مبنی بر خطرزا بودن آن‌، فرمانداری تهران مخالف تخریب آن بود تا آنکه در نهایت با اصرارهای مستمر اعضای شورای شهر و شهردار،‌ شورای تامین استان مجوز تخریب را صادر می کند. تخریبی که با هزاران مانع از سوی مالک و فرمانداری تهران روبه رو شده است! 

افزون براین نه تنها شهرداری در بسیاری از حوزه های شهری که در ارتباط مستقیم با شهروندان قرار می گیرد،‌ خلع سلاح است بلکه دولت ها در دوره های اخیر کمترین همکاری را با مسئولان شهری برای کاهش معضلات شهری داشته اند به گونه ای که تنها شهرداری تهران 18 هزار میلیارد تومان از دولت بدهکار است. آقای نوبخت پاسخ دهند براساس کدامین قانون کشور دولت از زیر بار بدهی خود شانه خالی می کند و شهروندان پایتخت را در تنگناهایی مختلف قرار می دهد. اتفاقا پلاسکو یک نمونه واضح از بی تدبیری مسئولانی است که در انجام وظایف خود کوتاهی می کنند اما در زمان حادثه در فراری روبه جلو کسی را مسئول می شمارند که دستانش بسته است و هیچ همکاری با او ندارند.