پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- میشل عون در 10 آبان ماه به‌عنوان رئیس‌جمهور لبنان انتخاب شد و سعد حریری به دستور عون مأمور به تشکیل کابینه شد. تشکیل کابینه به دلایل مختلف به تأخیر افتاد تا اینکه 28 آذرماه تشکیل کابینه به نخست‌وزیری سعد حریری رسماً اعلام شد. تشکیل کابینه به خلأ 29 ماهه ریاست‌جمهوری و قدرت در لبنان، پایان داد

روزنامه السفیر در گزارشی در مورد تقسیم سهمیه کابینه میان جریان‌ها، این‌گونه نوشت:

حزب تغییر و اصلاح و ائتلاف ریاست‌جمهوری: 9 وزیر

جریان المستقبل: 7 وزیر

حزب‌الله و امل: 5 وزیر (حزب‌الله: وزیر جوانان و ورزش و وزیر صنعت –امل: وزیر دارایی، وزیر کشاورزی و وزیر مشاور توسعه اداری)

القوات اللبنانیه (سمیر جعجع): 3 وزیر + سهم میشل عون (وزارت دفاع)

1- در دولت جدید برای آنکه میان گروه‌های گوناگون سهمیه به میزان لازم برای توافق تعلق بگیرد، 5 وزیر مشاور به کابینه جدید افزوده شد تا از سی وزیر، 8 نفر آنان وزیر مشاور باشند. وزیر مشاور دارای وزارت خانه نیست.

2- وزیران اضافه شده عبارت‌اند از: وزیر مشاور در امور آوارگان، وزیر مشاور در امور مبارزه با فساد، وزیر مشاور در امور ریاست جمهوری، وزیر مشاور در امور زنان و وزیر مشاور در امور حقوق بشر.

3- جریان 8 مارس به همراه جریان آزاد ملی موفق به تصدی 17 پست وزارتی در شورای وزیران لبنان شد. اما جریان 14 مارس تنها 13 کرسی را در اختیار گرفته است. این نشان می‌دهد که حزب‌الله و جریان 8 مارس قدرت لازم برای به چالش کشیدن یا انحلال کابینه را دارند.

4- دکتر عنایه عزالدین عضو دفتر سیاسی جنبش امل، تنها زن کابینه است. عزالدین محجبه است و به این ترتیب او اولین زن محجبه در تاریخ لبنان است که وارد کابینه شده است.

5- این دولت را «دولت انتخابات» نامیده‌اند زیرا این دولت تنها تا برگزاری انتخابات پارلمانی در سال دیگر اعتبار دارد و عمر آن کوتاه خواهد بود. دولت سعد حریری بر اساس قانون اساسی لبنان به‌محض برگزاری انتخابات پارلمانی در سال آینده، باید استعفا نماید.

6- این دولت مأموریت تهیه قانون جدید انتخابات پارلمانی را بر عهده خواهد داشت و در صورتی که بتواند قانون جدیدی را تهیه کند، به دولتی کوتاه‌مدت، اما ماندگار در تاریخ لبنان تبدیل خواهد شد.