چند روز پیش محمود احمدی‌نژاد در تحلیل فضای انتخاباتی۹۶ گفته است: انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری، «سوت و کور» و از سردترین دوره‌های انتخابات خواهد بود.

 وی در جلسه‌ای که به تازگی با مشاوران و دستیارانش داشته، هشدار داده است که دود این سردی انتخابات به چشم نظام خواهد رفت. احمدی‌نژاد هرگونه کمک به گرم کردن تنور انتخابات سال آینده را رد کرده و گفته است: اگر آقایان انتظار دارند من نقش صداوسیما را بازی کرده و شور و حالی به انتخابات بدهم در اشتباهند. من هیچ نقش مشوق و محرکی در انتخابات ایفا نخواهم کرد.

یامن یا هیچ کس دیگر
نهی شدن محمود احمدی‌نژاد از شرکت در انتخابات و شاید رقابت او با روحانی موجب شد که فضای سیاسی کشور وضعیت جدیدی را تجربه کند. بسیاری براین عقیده هستند حال که او نمی‌آید حداقل می‌تواند از یکی از نزدیکان خود حمایت کرده و به نوعی به رقابتی شدن انتخابات کمک کند. احمدی‌نژاد که در مورد نفی شدنش از انتخابات سخنی نمی‌گوید سعی دارد خود را بی‌اعتنا نشان دهد، پس سفرهای استانی خود را ادامه می‌دهد و جالب است که تاکید می‌کند «من قهر نمی‌کنم اما انتظار هم نداشته باشند برای گرم کردم انتخابات کاری بکنم.» هر چند که عده‌ای هم معتقدند وی رئیس دولت اصلاحات نیست که بتواند آرای خود را با حمایت از دیگری به وی منتقل کند. برخی از دستیاران احمدی‌نژاد ادعا می‌کنند در غیاب او در رقابت انتخاباتی ۹۶، هیچ نامزد اصولگرای دیگر قادر به جذب گسترده آرای مردمی نیست و روحانی دریک انتخابات یک طرفه پیروز خواهد بود.