عباس عبدی تحلیل‌گر و فعال سیاسی اصلاح‌طلب  در بیست و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در نشستی با موضوع« آرایش جریانهای سیاسی کشور ناظر به انتخابات96» با بیان اینکه جناح‌بندی ها و خط‌کشیهای انتخاباتی در حال تغییر است، اظهار داشت: در انتخابات آمریکا هم خط‌بندیها و جبهه‌هایی که وجود دارد به هم ریخته و نمی‌توانیم ترامپ را به طور کامل جمهوری‌خواه بدانیم. جناح‌بندی‌ها، وضعیت گذشته‌شان را ندارند و در ایران هم کمابیش این قاعده وجود دارد.

وی با اشاره به دیدگاه خود درباره انتخابات سال 96 افزود: برداشت من این است که انتخابات 96 بیش از اینکه انتخاباتی جناحی و بر‌اساس جناح بندی سنتی اصولگرایی و اصلاح طلبان باشد، فراتر از این خواهد بود، آقای روحانی کوشش می‌کند تعداد بیشتری از اقشار جامعه را نمایندگی کند.

این تحلیل‌گر سیاسی درمورد وضعیت اصولگرایان نیز یادآور شد: اصولگرایان هم در شرایط فعلی به نظر نمی‌توانند آنچنان انسجام داشته باشند که یک نامزد یا یک نماینده به معنی دقیق کلمه معرفی کنند. اتفاقاتی که برای اصولگریان از 88 تا 92 رخ داد چیزی نیست که بشود به راحتی از آن گذر کنند و آنها هنوز خود را با شرایط فعلی تطبیق نداند. این مشکل برای اصلاح‌طلبان هم وجود دارد، آنها هم هنوز نتوانستند  بعد از سال 88 خود را در شرایط پایدار و تعریف  شده‌ای قرار دهند.

عبدی در همین زمینه افزود: با چنین شرایطی نمی‌توانیم انتخابات 96 را به این راحتی انتخاباتی با صف‌بندی و جناح بندی  کلاسیک و شناخته شده ایرانی تعریف کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رقیب جدی آقای روحانی در بین اصولگرایان و اصلاح‌طلب‌ها چه کسی می‌تواند باشد؟ گفت: بسیاری تصورشان این است در انتخابات نیز مانند مسابقات وزشی یک ورزشکار این سو  و یک ورزشکار در سوی دیگری قرار دارد. در حالیکه در انتخابات اینگونه نیست. در انتخابات رقبا را می‌بینید اما چیزی که پشت مباحث انتخاباتی وجود دارد و از همه  مهمتر است وجود یک "جریان سیاسی" است.

این تحلیل‌گر اصلاح‌طلب  با مثالی در این زمینه گفت: به عنوان مثال آقای روحانی وقتی در انتخابات 92 شرکت کرد در ابتدا چند درصد بیشتر رای نداشت، ولی وقتی با یک جریانی که شکل گرفت همراه شد رای او نیز بیشتر شد. البته این به این معنا نیست که همه این رای برای جریان سیاسی است، بلکه فرد هم باید این ظرفیت را داشته باشد که رأی را برای خود کسب کند، اما رای اصلی در هر انتخاباتی مربوط به جریانی است که بوجود می آید.

 

وی در توضیح "جریان سیاسی" در انتخابات این‌چنین گفت: منظورم از جریان، اصلاح طلب‌ یا اصولگرا نیست چه اصلاح طلب و چه اصولگرا باید بتوانند در انتخابات جریانی را در عرصه عمومی شکل دهند تا افکار عمومی را در ذیل این مغهوم و جریان سیاسی با نامزد خود همراه کنند.

عبدی افزود: معتقد نیستم اصولگرایان و حتی اصلاح طلبان قادر باشند در انتخابات آینده به طور مستقل و در چارچوب خود جریانی را تعریف کنند، با آقای قالیباف نمی‌شود جریان معرفی کرد، در مصاحبه دیگری(4 سال پیش) هم اعلام کرده‌ام این قبیل کارها که مثلاً آقای حدادعادل، ولایتی و قالیباف در انتخابات یا یکدیگر متحد شوند و بعد بگویند "نظرسنجی می‌کنیم فردی که رای بیشتری داشت بماند و بقیه کنار روند" در انتخابات بی معنی است و نتیجه نمی‌دهد.

این روزنامه‌نگار و منتقد سیاسی اصلاح‌طلب در همین زمینه گفت: برای انتخابات سال آینده باید دید آیا اصولگراها و اصلاح‌طلبان می‌توانند جریانی سیاسی را به این شکل به راه بیندازند؛ هنوز چنین نشانه‌ای از ناحیه هیچ کدام دیده نمی‌شود.

عبدی با بیان اینکه اشتباه اصولگرایان همیشه این است که اصرار دارند با یکدیگر وحدت کنند، افزود: آنها در انتخابات سال گذشته وحدت کردند، اما مفهوم وحدت به تنهایی برای مردم بی‌معنی است؛ اصولگرایان فکر می‌کنند اگر وحدت شود همه آرا یکی می‌شود اما در سیاست این‌گونه نیست، چه بسا وحدت باعث ریزش رای شود، اشتباهی که اصلاح طلبان در تحلیل شکست 84 مرتکب شدند اصولگرایان در سال 94 خواستند جبران کنند ولی تا جریان سیاسی ایجاد نشود موفقیت بی معنا خواهد بود و نتیجه مثبتی از صرف وحدت حاصل نمی‌شود.

وی در جمع‌بندی این بخش از  سخنان خود تاکید کرد: در شرایط فعلی و 6 ماه مانده به انتخابات چیزی به عنوان جریان سیاسی و موج در بین اصولگرایان و حتی اصلاح‌طلبان دیده نمی‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به سوال یکی از افراد حاضر در نشست مبنی بر اینکه "آیا اصلاح طلبان با وجود اینکه برخی مطالباتشان از سوی روحانی بی‌پاسخ مانده دوباره از او حمایت می‌کنند" گفت: اگر کسی به شما قول و وعده‌ای می‌دهد نمی‌توان به قول او بسنده کرد. بلکه باید دید او چقدر ظرفیت برای بالفعل کردن انتظارات شما دارد و آیا بر اساس ظرفیت خود در راستای برآورده کردن انتظارات شما عمل کرده است یا نه؟

وی درباه انتظار خود از روحانی یادآور شد: برای من همین که آقای روحانی بتواند برجام را درست کند کلاهم را به هوا می‌اندازم(خوب است) اما اینکه 100 روزه بیکاری و مشکلات اقتصادی کشور حل شود؛ مطالبه‌ای است که در شرایط فعلی از عهده هیچ بشری در ایران بر‌نمی‌آید، در انتخابات سال 96 نیز نباید به چیزها و وعده‌هایی که افراد می‌گویند چندان توجه کنید بلکه ببینید چه میزان از قولهایی که می‌دهند را می‌توانند انجام دهند، سپس  انتظارات خود را با آن تنظیم کنید.

عبدی با اشاره به مطالبات موجود از روحانی  گفت: انجمن صنفی و حصر دو موضوعی بود که به عنوان مطالبه از آقای روحانی مطرح بود، اما من از ابتدا توقع و اعتقاد نداشتم او این دو موضوع را حل کند زیرا حل این موضوعات در چارچوب اقدامات دیگران است و برعهده او نیست.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی درباره عملکرد روحانی در دوره طی شده، گفت: عملکرد آقای روحانی در این دوه قابل دفاع است،  واقعیت این است مشکلات، فساد و ناکارآمدی در کشور ما زیاد است، بیکاری تا ده سال دیگر هم حل نمی‌شود باید معقول فکر کرد، به شعارهایی که افراد در انتخابات می‌گویند توجه نکنید و بیشتر ظرفیت وی را مد نظر قرار دهید.

 

عبدی در پاسخ به انتقاد یکی از شرکت‌کنندگان مبنی بر اینکه آیا اگر فرد دیگری به جای آقای روحانی بود از او دفاع می‌کردید؟ پاسخ داد: کسی نبوده است که ببینید آیا دفاع می‌کردم یا نه، موضع من اگر غلط است، غلط است چه راجع به آقای روحانی باشد چه فرد دیگری، البته من در این سخنان دفاع نکردم، بلکه انتظارات خودم را گفتم و اعلام کردم از همان ابتدا چنین انتظاراتی از وی نداشتم، معقتدم کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند کمی بیشتر از ظرفیت، امکانات و توانایی خود سخن می‌گویند لذا ما به عنوان مخاطب باید بتوانیم بین آنها تفاوت قائل شویم.

وی درباره مساله برجام و اعتماد به کشورهای طرف مقابل نیز گفت: اعتماد به آمریکا اساسا بی‌معنی است، اعتماد به آمریکا و  هر کشور دیگری بی‌معنی است. شاید شما به برادر خود اعتماد کنید و به او پولی بدون ضمانت قرض دهید، اما اگر قرار باشد به فرد دیگری که او را نمی‌شناسید پولی قرض دهید از او  ضمانت می‌خواهید چون پایه ارتباط شما با او بر اساس بی‌اعتمادی است. در بین کشورها هم ضمانتی نداریم لذا وقتی باید با آنها تفاهم کنید که قدرت داشته باشید، تفاهم شما باید مبتنی بر قدرت و صد در صد بر اساس بی‌اعتمادی باشد. اگر بر اساس اعتماد با کشوری تفاهم کنیم باختیم، هر دولتی بر اساس اعتماد رفتار کرد، اشتباه کرده است.

این تحلیگر سیاسی در پاسخ به یکی از مخاطبان برنامه که معتقد بود رهبر معظم انقلاب با برجام مخالفت کرده، خاطرنشان کرد: در ذهن من این مساله که رهبری با این (برجام) مخالف باشد، نیست؛ اگر ایشان مخالف بودند جلوی این کار را می‌گرفتند از نظر من و شما رهبری است که در جایگاه تصمیم قرار گرفته ما  آقای ظریف را در این جا نمی‌شناسیم. مخالفت‌های رهبری در این زمینه برای تاثیرگذاری روی رفتار گفت‌وگوکنندگان بود که اثر مثبت هم داشت و نباید آن را به منزله مخالفت پایه‌ای گذاشته شود. سخن شما به این معنی است که اتفاقی به این مهمی در ایران رخ می‌دهد و رهبری با آن مخالف است، این نوع نگاه خدمتی به رهبری نیست.

عبدی درباره تعهدات برجام نیز تصریح کرد: اگر برجام نبود آن موقع می‌دیدیم چه می‌شد. باید منصفانه دید. کسی نمی‌گوید برجام امری مطلقا خوب و کاملی است، می‌گوییم، برجام بهترین انتخاب شما با توجه به شرایط و وضعیت موجود است. باید دید آیا متناسب با آن جیبی که گفت وگو کردیم توانستیم از بازار برجام چیزی بخریم یا به شما گرانفروشی کردند.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از حاضران در این نشست مبنی بر اینکه" اصلاحات تا کی می‌خواهد پای آقای هاشمی بماند و به خاطر منافع او از منافع اصلاحات عدول کند"،گفت: این بحث خارج از موضوع تعیین شده جلسه است و من به آن پاسخ نمی‌دهم.

این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب درباره چینش کابینه آقای روحانی نیز تصریح کرد: در مورد انتخاب کابینه آقای روحانی در دور اول باید توجه کنیم که وضعیت مجلس متفاوت بود، کابینه محصول دو نظر(دولت و مجلس) است اگر آقای روحانی برای انتخاب کابینه یک نظر داشت، بی‌تردید معتقد بودم 80 درصدکابینه باید عوض شود و نیروهای جوان‌تر حضور داشته باشند، اما نیروی جوان به راحتی در مجلس قبل رای نمی‌گرفت به همین دلیل (آقای روحانی) سعی کرد طوری عمل کند که از مجلس قبل رای کسب کند.

عبدی در پاسخ به سوال دیگری درباره نتایج برجام و اینکه با تمدید تحریم‌‌های ایران عملاً اهداف برجام محقق نشده است ،گفت: بخش اصلی اهداف برجام انجام شد. تا دیروز باید دنبال این بودیم با پول نفت دسته بیل از چین و هند وارد کشور کنیم و بعد خودمان را بکشیم تا فدری از پولهای خودمان را دستمان دهند.

وی افزود: شما در بهترین حالت اگر می‌توانستید بدون زحمت یک میلیون نفت صادر کنید در حالیکه این  مقدار هم نمی‌توانست حتی نصف بودجه دولت را تامین کند از این نظر به هدف رسیده‌ایم هر چند برای من حل مساله صادرات  نفت در قبال چیزی است که رخ داده مساله فرعی است.

این تحلیل‌گر اصلاح‌طلب تصریح کرد: تحریم‌ها یک روزه وضع می‌شود اما یک روزه رفع نخواهد شد. هنوز تحریم عراق بطور کامل برداشته نشده است.

وی در پایان اظهارات خود تصریح کرد: بعد از جنگ جهانی دوم تنها کشوری که توانست از ذیل بند 7 سازمان ملل خارج شود ایران است، بنابراین نباید این مساله را کم اهمیت جلوه داد. اما اینکه با برجام همه جا گل و بلبل می‌شود، نه، این انتقادی است که من بارها گفته‌ام  برجام را باید در همین اندازه که بود، دید، اما چون فشار روی آقای روحانی زیاد بود فکر می‌کرد اگر نتیجه آن را خیلی گل و بلبل معرفی کند، درست می شود.