محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز سه‌شنبه( 23 شهریورماه ) در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی براینکه شنیده شده رئیس جمهور به آلمان سفر کند، این در حالی است که مقامات آلمانی چندی پیش به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را شرط برقراری ارتباط با ایران اعلام کرده بود، گفت: آلمان در جایگاهی نیست که برای ایران تعیین تکلیف کند.

وی افزود: هیج دولتی برای نظام مقتدر ایران نمی‌تواند شرط بگذارد، لذا اگر سفر رئیس جمهور به آلمان قطعی شود، اطلاع رسانی می‌کنیم.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری خود اظهار داشت: 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای 7500 واحد تولیدی درنظر گرفته شده است. براساس آخرین آمار گردآوری شده از مجموعه واحدهای تولیدی که به بانک‌ها معرفی شد 3 هزار و 42 بنگاه اقتصادی موفق به دریافت تسهیلات شدند.

سخنگوی دولت افزود: این واحدها از طریق فرایند رونق تحت عنوان کارگروه تسهیلات که در استانداری‌ها به بانک‌ها معرفی می‌شود، اعتباری بالغ بر 2 هزار 376 میلیارد تومان دریافت کردند، علاوه بر این بانک‌ها به طور مستقیم با تعدادی از واحدهای تولیدی در معامله بودند به طوری که 4 هزار و 935 واحد تولیدی مستقیما با مراجعه به نظام بانکی موفق به دریافت 3 هزار و 681 میلیارد تومان تسهیلات شدند.

وی خاطر نشان کرد: تا 21 شهریورماه 7 هزار و 977 واحد تولیدی، 6 هزار و 57 میلیارد تومان اعتبار برای فعال شدن دریافت کردند. براساس پیش‌بینی دولت قرار بود 7هزار و 500 واحد تولیدی از این تسهیلات بهره‌مند شوند از این میان 3 هزار و 42 واحد معرفی شدند و تسهیلات دریافت کردند، در کنار این تعداد 4 هزار و 935 واحد دیگر توانستند مستقیما با مراجعه به بانک‌ها اعتبار لازم را دریافت کنند که مجموعا 7 هزار و 977 واحد تولیدی به مبلغ 6 هزار و 57 میلیارد تومان از تسهیلات برخوردار شدند.

نوبخت ادامه داد: دولت قصد دارد با اعمال مدیریت بخش‌های غیردولتی بتوانند از محل تسهیلات بانکی به رونق برسند اما از سوی دیگر در نظر دارد به طور مستقیم در طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کنند براساس گزارش سازمان امور تلفیق برنامه و بودجه و خزانه داری کل اعتباری که برای طرح‌های عمرانی درنظر گرفتیم 11 هزار و 800 میلیارد تومان تخصیص صادر شد که بیش از 70 درصد از این طرح‌ها موفق به دریافت تسهیلات شدند بنابراین از دو مسیر مرتبط با تسهیلات بانکی به بخش غیردولتی و اعتبارات دولتی به طرح‌های عمرانی دولت سیاست سرعت بخشی به رونق اقتصادی را دنبال می‌کند.

سخنگوی دولت بیان داشت: تعداد 7 هزار و 977 واحد تولیدی که موفق به دریافت تسهیلات شدند در گزارشی جامع به تفکیک استان‌ها و بانک‌ها جمع آوری شده است.