37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان می گذرد که اگر میانگین این سال‌ها را در نظر بگیریم در هر سال یک انتخابات در کشورمان برگزار شده است و دولت هر ساله موظف است اعتبارات و ملزومات برگزاری این انتخابات را فراهم کند.

طی سال‌های اخیر هر زمانی که به تاریخ برگزاری انتخابات نزدیک می‌شدیم، بحث برگزاری الکترونیک، یکی از بحث‌های داغ رسانه‌ها می‌شد که این موضوع در سال گذشته بسیار جدی‌تر شد. در سال 94 و در روزهای منتهی به انتخابات هفتم اسفند ماه، سایت‌های خبری پر شده بود از اخباری که وزارت کشور و شورای نگهبان درباره کم و کیف برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک به رسانه‌ها می‌دادند.

البته اختلاف‌های این دو نهاد همه را سردرگم کرده بود و معلوم نبود که در نهایت شورای نگهبان رضایت به برگزاری انتخابات الکترونیکی می‌دهد یا خیر.

برگزاری انتخابات بصورت الکترونیک یکی از خدمات دولت الکترونیک است که به رای دهندگان این اجازه را می‌دهد که با ضریب امنیتی بالاتر نسبت به روش سنتی رای بدهند  و همچنین هزینه‌ها را برای برگزارکنندگان انتخابات پایین آورده و شمارش آرا را آسانتر می‌کند.

 

تمام این محاسن موجب شده بود که در ماه آخر سال گذشته وزارت کشور تمام تلاش خود را برای برگزاری انتخابات بصورت الکترونیک انجام دهد.

در نهایت مدارک و اسناد لازم توسط وزارت کشور به شورای نگهبان داده شد تا پس از تایید، انتخابات هفتم اسفند‌ماه به صورت الکترونیک برگزار شود اما این شورا بعلت‌های گوناگون از جمله کامل نبودن پیش‌بینی ها، فراهم نبودن لوازم سخت‌افزاری در تمام نقاط کشور و چندین نکته دیگر با این طرح مخالفت کردند و بالاخره هفتم اسفندماه سال 94 انتخابات بصورت سنتی با همان تعرفه‌های از پیش چاپ شده و همان صندوق‌های معروف پلاستیکی و شمارش آرای دستی با نیروی انسانی با مشارکت بیش از 60 درصدی مردم برگزار شد.

پس از به اتمام رسیدن شمارش آرا برخی شبهات در شهرهای کوچک مطرح شد و برخی اعلام کردند که در شهرهای کوچک افراد از شهرهای دیگر به شهر مقصد می‌‌رفتند تا به نفع فردی خاص رای دهند.

گذشته از اینکه شورای نگهبان صحت و سلامت انتخابات را در تمام حوزه‌ها تایید کرده است و تمامی حرف‌های مذکور در حال حاضر بیشتر شبیه یک ادعای بی‌سند است اما برگزاری انتخابات الکترونیک می‌توانست این بهانه را نیز از دست برخی از افراد بگیرد.

در نهایت پس از به اتمام رسیدن شمارش آرا در برخی حوزه‌ها، انتخابات به مرحله دوم کشیده شد و حالا قرار است مرحله دوم انتخابات در 10 اردیبهشت‌ ماه سال 95 انجام شود.

کوچک شدن حوزه‌ها، کوتاه شدن زمان رای گیری، داشتن زمان بیشتر برای بررسی و تکمیل لایحه برگزاری انتخابات الکترونیک، همه را بر آن داشت تا برای برگزاری دور دوم انتخابات بصورت الکترونیک تلاش کنند.

از این رو شورای نگهبان شروع به بررسی جزئیات انتخابات الکترونیک کرده است اما برگزاری قطعی انتخابات الکترونیک در مرحله دوم مسئله‌ای است که هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و نمایندگان مجلس با دو اظهار مختلف هم خبر از احتمال برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک می دهند و از طرفی تجهیزات الکترونیکی لازم برای برگزاری آن را برای این دوره فراهم نمی‌بینند.

** کولیوند: احتمال برگزاری انتخابات دور دوم مجلس به صورت الکترونیکی

محمدجواد کولیوند با اشاره به برگزاری مرحله دوم انتخابات دهمین دور مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شرایط خود را دارد که باید به اطلاع رای دهندگان و کاندیداها رسانده شود.

نماینده مردم کرج در مجلس ادامه داد: بر اساس قانون، در دور دوم افرادی می توانند رای دهند که در دور اول نیز در همان حوزه انتخابیه پای صندوق رای رفته‌اند و نماینده حوزه مذکور در این رقابنت مشخص خواهد شد. 

وی با اشاره به ترکیب هیات اجرایی برگزاری دور دوم انتخابات گفت: هیات اجرایی که مسئولیت برگزاری دور اول انتخابات را بر عهده داشت، دومین دور از انتخابات مجلس را نیز دنبال می‌کند. 

 

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس ایراد شورای نگهبان درباره انتخابات الکترونیک را رفع کرده است، خاطرنشان کرد: اگر با رفع این ایرادات نظر شورای نگهبان تامین شود، دور دوم انتخابات دهمین دور مجلس شورای اسلامی الکترونیکی برگزار خواهد شد.

**خجسته: مرحله دوم انتخابات مجلس الکترونیکی برگزار نمی شود

 

امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص آخرین وضعیت قانون انتخابات و ایرادهای انتخابات الکترونیکی گفت: مجلس ایرادهای مطرح شده از سوی شورای نگهبان را برای چندمین بار بررسی و نسبت به رفع آن اقدام کرد. رفع ایرادهای جدید را اخیرا برای شورای نگهبان ارسال کردیم و منتظر نظر این شورا هستیم.

وی گفت: انتخابات ریاست جمهوری و شوارها در سال 96 الکترونیکی خواهد بود اما از آنجایی که به زمان برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی نزدیک هستیم بعید می دانیم اجرای این قانون به این دوره از انتخابات برسد.

 

به اعتقاد این نماینده، انتخابات مرحله دوم دهمین دور مجلس شورای اسلامی به روش قدیم انجام می شود و این دوره هم تجربه انتخابات به سبک الکترونیکی را نخواهیم داشت.

**ابراهیمیان: برگزاری انتخابات دور دوم مجلس به صورت الکترونیک منتفی شد

 

بعد از همه این مباحث نجات‌الله ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان در مورد تصمیم این شورا راجع به برگزاری دور دوم انتخابات مجلس به صورت الکترونیک، اظهار داشت: در اولین جلسه بعد از عید شورای نگهبان در این مورد تصمیم‌گیری و برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک منتفی شد.

شاید دخل و تصرف در سنتی 37 ساله که همان برگزاری غیر الکترونیکی انتخابات است برای همه مسئولین که به آن عادت کرده‌اند کمی سخت باشد  و کشور را دچار چالش کوچکی کند اما باید توجه داشته باشیم با توجه به محاسن انتخابات الکترونیک لازم است از این پس فکری قطعی نسبت به آن انجام شود تا پرونده برگزاری یا عدم برگزاری آن برای همیشه بسته شود و با آغاز فرایند انتخابات ریاست جمهوری 96 هیچ حرف و حدیثی در این باره به میان نیاید تا همه پتانسیل کشور برای برگزاری انتخابات بدون تخلف و با آرامش به کار گرفته شود.