پايگاه خبري تحليلي «پارس»- جعفر تكبيري- رقابت منطقه‌اي ايران و عربستان اگرچه سابقه‌اي دور و دراز دارد اما اين رقابت حالا با وقوع تحولات جديد در منطقه خاورميانه، شكلي تازه به خود گرفته است. تحولاتي كه يك سر آن در سوريه است و سر ديگر آن در عراق و سومين سر آن در يمن قرار گرفته است و در هر سه نقطه ردپاي عربستان در حمايت از گروه‌هاي تروريستي بيش از هر زمان ديگر نمايان است. اين در حالي است كه جمهوري اسلامي در تمام اين مناطق مي‌كوشد با حمايت از حكومت‌هاي قانوني و مردمي، نه تنها مانع از گسترش پديده تروريسم در خاورميانه شود، بلكه به استحكام اين حكومت‌ها كمك كند. موضعي اصولي كه تاكنون توانسته بسياري از برنامه‌هاي عربستان را با ناكامي روبه‌رو و شكست‌هاي بزرگي را در عملكرد منطقه‌اي اين كشور ثبت كند. 

اين شكست‌هاي بزرگ عربستان در منطقه حالا باعث شده كه عربستان با رويكردي تازه به جاي رويارويي با ايران، به سراغ حمايت از گروه‌هاي تروريستي مخالف ايران برود و با حمايت از آنان بكوشد جمهوري اسلامي را از داخل دچار چالش كند. اين اقدام در گذشته نيز داراي سابقه بوده است. جايي كه عربستان با ارائه كمك‌هاي مالي، اطلاعاتي و تسليحاتي به تروريست‌هاي مناطق شرقي كشور، مي‌كوشيد ضمن ترويج تقابل شيعه و سني در اين مناطق، عملاً كشور را با ناامني روبه‌رو كند. اگرچه در ادامه اين اقدام با هوشياري نيروهاي امنيتي و نظامي خنثي شد. اما ورود سعودي‌ها به اين بازي خطرناك عليه ايران كه به سفارش مقامات امريكايي صورت گرفته، در حالي است كه عربستاني‌ها، جمهوري اسلامي را رقيبي جدي در منطقه حساس خاورميانه براي خود مي‌پندارند چراكه ايران پس از انقلاب شكوهمند اسلامي توانسته به‌رغم تمامي تحريم‌ها و فشارهايي كه در قالب جنگ تحميلي و كودتاي نرم به آن وارد شده بود، نه‌تنها تماميت ارضي خود را حفظ كند، بلكه پله‌هاي ترقي را يكي پس از ديگري طي كند و به الگويي منطقه‌اي و الهام‌بخش براي كشورهاي مسلمان تبديل شود؛ الگويي كه امروز مدل خود را به كشورهاي مختلف صادر مي‌كند و انقلاب‌هاي بي‌شماري به تأسي از انقلاب اسلامي ايران شكل گرفته است. از اين رو مقامات سعودي همواره در تلاش بودند تا ايران را به چالشي بزرگ مبتلا كنند تا از اين راه بتوانند يكي از رقباي منطقه‌اي خود را كه از موقعيتي بسيار استراتژيك‌تر نسبت به خود با تسلط بر تنگه هرمز و نوار شمالي خليج فارس برخوردار بود، از دور خارج كنند؛ تلاش‌هايي كه در قالب تحريك قوميت‌هاي سني مذهب ايران و حمايت مالي و لجستيكي از عراق در جنگ عليه ايران نمود پيدا مي‌كرد. 

حالا بار ديگر عربستان بر اساس همين راهبرد، به سراغ گروهك منافقين، يكي ديگر از گروه‌هاي تروريستي مخالف جمهوري اسلامي رفته و مي‌كوشد سياست ايجاد ناامني در ايران را از طريق اين سازمان تروريستي دنبال كند. 

  برنامه‌سازي عربستان براي منافقين
در راستاي همين سياست حمايت عربستان از منافقين، شبكه العربيه ارگان تبليغاتي آل‌سعود مجموعه مستندي را تحت عنوان «دوراني در جهنم» ساخته و پخش مي‌كند كه در آن به دنبال تطهير چهره تروريستي گروهك منافقين است. همچنين در اين مستند، ‌شبكه العربيه به دنبال آن است تا چهره‌اي خشن از جمهوري اسلامي ايران براي مخاطبان خود به تصوير بكشد تا جنايت رژيم آل‌سعود در سوريه، عراق و يمن را پشت اين ادعاها پنهان كند. 
 
  سوءاستفاده منافقين 
اما گروهك منافقين كه پس از تخليه كمپ اشرف دچار اضمحلال و فروپاشي شده، با سوءاستفاده از شرايط فعلي منطقه سعي كرده براي بقا، خود را به عربستان نزديك كند. در اين ارتباط چندي پيش مريم رجوي سركرده سازمان منافقين در ديدار با «محمد آل الشيخ» سفير عربستان سعودي در پاريس از آمادگي اين گروه تروريستي در كمك و همكاري با عربستان در تجاوزاتش عليه ملت يمن خبر داد. 

رجوي در اين ديدار همچنين تأكيد كرد كه عربستان هرگاه از مجاهدين خلق درخواست كمك كند، اين سازمان آماده اجراي درخواست‌هاي اين كشور فوراً و بدون ذره‌اي ترديد است. 

منابع آگاه خاطرنشان مي‌كنند كه رجوي و آل‌الشيخ تاكنون چندين بار با يكديگر در پاريس ديدار داشته‌اند و رجوي در اين ديدارها از كمك‌ها و حمايت‌هاي مالي‌ عربستان سعودي در سال‌هاي گذشته از اين گروه به ويژه پس از طرد شدن از عراق، تقدير و تشكر كرده است. 

اين اقدام سركرده منافقين در حالي بود كه پيشتر اين گروه تروريستي، حمله و جنايات داعش در عراق را انقلاب مردم مظلوم عراق ناميده و به حمايت از آنان برخاسته بود. همچنين در سوريه نيز منافقين حمايت‌هاي گسترده‌اي از تروريست‌هاي سوري انجام دادند. 

   چرا منافقين
حال سؤال اين است كه چرا عربستان حاضر شده، براي فشار به ايران به سراغ گروهك تروريستي منافقين برود؟ پاسخ به اين سؤال را مي‌توان در تاريخچه اين گروهك تروريستي جست‌وجو كرد. واقعيت آن است كه گروهك منافقين، جزو معدود گروهك‌هاي معاند با جمهوري اسلامي بودند كه داراي تشكيلات سازماني واحد و متمركز هستند و همين موضوع باعث شده كه آنها راحت‌تر بتوانند به سازماندهي اعضاي تروريست خود و انجام اعمال تروريستي در داخل خاك ايران بپردازند. مروري بر تمام وقايع تروريستي كه طي سال‌هاي پس از انقلاب در داخل خاك كشورمان به وقوع پيوسته، مي‌تواند مؤيد همين ادعا باشد كه اين سازمان تروريستي سهم عمده‌اي در اين عمليات‌ها داشته و عملاً قدرتمند‌ترين گروهك تروريستي ضدجمهوري اسلامي به شمار مي‌رود. در عين حال منافقين نقش فعالي نيز در پرونده هسته‌اي ايران ايفا مي‌كنند و بارها اسناد و اطلاعات مربوط به تأسيسات و فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورمان را كه توسط سمپات‌هاي خود در داخل كشور به دست آورده‌اند، به سازمان‌هاي جاسوسي غرب مي‌فروشند و اين كار را به محلي براي ارتزاق خود تبديل كرده بودند. 

  شرط روي اسب مرده
اما اقدامات اخير عربستان در حمايت از گروه تروريستي منافقين را مي‌توان شرط‌بندي اين رژيم روي يك اسب مرده ناميد، چراكه پس از تخليه كمپ اشرف توسط منافقين و انتقال آنان به كمپ ليبرتي، اختلافات شديدي در ميان اعضاي منافقين شكل گرفت و بخش زيادي از نيروهاي فريب خورده اين جريان از كمپ ليبرتي فرار و خود را تسليم نيروهاي امنيتي كشورمان كرده‌اند. همچنين تعداد زيادي از اعضاي اين گروهك نيز به ديگر كشورها پناهنده شده‌اند و عملاً مي‌توان گفت كه عمر منافقين پايان يافته است. نكته ديگري كه عربستاني‌ها قادر به درك آن نبودند، اين بود كه منافقين با اقدامات تروريستي خود، هيچ مقبوليت و پايگاه اجتماعي در داخل ايران ندارند و همه مردم ايران با هر تفكر سياسي و اعتقادي از اين گروهك متنفر هستند. اين موضوع در بين ساير اپوزيسيون نيز صادق است و مخالفان جمهوري اسلامي در تمام طيف‌ها در يك ديدگاه مشترك، معتقدند كه منافقين يك گروهك تندرو و تروريستي است. از اين‌رو نيز هيچ كدام از اپوزيسيون ايراني حاضر به همكاري با منافقين نيستند. 

  تناقض رفتاري غرب در موضوع تروريسم 
اما حمايت عربستان از گروهك تروريستي منافقين و همچنين جنايات اين حكومت در سوريه، عراق و يمن در حالي است كه غربي‌ها همواره موضوع تروريسم را به ابزاري براي فشار بر جمهوري اسلامي تبديل كرده بودند، اما حالا با سكوت خود در قبال اين جنايات عربستان در منطقه خاورميانه، عملاً وجهه ضدتروريستي خود را زير سؤال برده‌اند.