پايگاه خبري تحليلي «پارس»- انتخابات يازدهم از حيث متن و حاشيه، قابليت فراواني براي تحليل دارد و از زواياي گوناگون مي‌تواند مورد تأملات نظري قرار گيرد. پيروزي دكتر حسن روحاني، آن هم تنها به اتكا به 261125 رأي و نشستن ايشان بر كرسي دولت يازدهم، آن هم در همان دولتي كه در انتخابات 1388 متهم به تقلب در انتخابات شده بود و همچنين حضور اكثريت مدعيان تقلب در دور قبل انتخابات، در پاي صندوق‌هاي اخذ رأي، در روز 24 خرداد 92، خود مهر ابطالي است بر دروغ بزرگ تقلب در خرداد 1388 بود. در سالگرد اين انتخابات پرشكوه دكتر غلامعلي حدادعادل مشاور عالي مقام معظم رهبري كه در رقابتهاي داغ اين انتخابات نيز حضور داشت در گفتگويي با پايگاه خبري تحليلي «پارس» به علت پيروزي حسن روحاني، شكست اصولگرايان، تحليل نتيجه انتخابات و چشم انداز آتي اصولگرايان پرداخت.  

دكتر غلامعلي حدادعادل در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، نتيجه انتخابات خرداد 92 را تابع سه عامل دانست و گفت: بنده براي نتيجه انتخابات، سه عامل اصلي را موثر مي دانم كه در جلسات تحليلي مختلف نيز ارايه كرده ام. اولين نكته اي كه به نظر مي رسد آن نتيجه حاصل شد اين بود كه اصولگرايان دچار تفرقه و تشتت شدند و در نتيجه پراكندگي راي آنها را موجب شد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي افزود: از همان ابتدا ضرر عدم وحدت اصول گرايان در معرفي نامزد واحد، قابل پيش بيني بود و چون ما اين نگراني را داشتيم از همان زمان از همگرايي،انسجام و ائتلاف سخن گفتيم و بر آن اصرار داشتيم.

وي دومين عامل را وضعيت اقتصادي منتهي به خرداد 92 عنوان كرد و گفت: شرايط اقتصادي كشور و فضاي تحريم ها سبب شد گفتمان غالب انتخاباتي به يك گفتمان اقتصادي تبديل شود. بر همين اساس هم بود كه اكثر نامزدها، مشكلات اقتصادي را محور مباحث خود قرار داده بودند و متاسفانه چرخ تحريم و پرونده هسته اي را به چرخ مسايل اقتصادي پيوند زدند.

وي عملكرد محمود احمدي نژاد را در سومين عامل اصلي و موثر انتخابات ذكر كرد و اظهار داشت: دولت آقاي احمدي نژاد در اين چهار سال دوم خود، هزينه هاي بسيار بالايي را به نظام و كشور تحميل كرد كه همه اين هزينه ها و خسارت ها به پاي اصولگرايان نوشته شد

مشاور عالي مقام معظم رهبري موضوع مهمتر از اين تحليل ها را برگزاري يك انتخابات با آرامش و تحسين برانگيز ذكر كرد و گفت: نامزد پيروز انتخابات يازدهم با هفت دهم درصد، بيش از ۵۰ درصد به رياست جمهوري انتخاب شد يعني اگر سيصد هزار راي جابجا مي‌شد انتخابات به دور دوم مي رفت.

وي افزود: از خرداد سال ۸۸ اصحاب فتنه، همراهان و پشتيبانان خارجي آنها تبليغ كرده بودند كه در انتخابات سال ۸۸ تقلب صورت گرفته است. ولي مردم با حضور در انتخابات سال 92 ثابت كردند كه اين تهمت را قبول ندارند. چرا كه اگر مردم تقلب را باور كرده بودند، توجيهي نداشت كه حضور گسترده اي در صندوق هاي راي داشته باشند. و روسياهي اصحاب فتنه باقي ماند.

دكتر حدادعادل تاكيد كرد: اتفاق مهمي كه در انتخابات افتاد اين بود كه از درون وزارت كشور همان نظام و دولتي كه متهم به تقلب بود، يك كانديداي مورد قبول اصلاح طلبان بيرون آمد كه اختلاف رأي اش به سيصد هزار رأي هم نمي رسيد. يعني اگر سيصدهزار رأي در كشور جابه جا مي شد، اين انتخابات به دور دوم مي رسيد و اين شوراي نگهبان و دولت اين قدر امين بودند كه رأي مردم را اعلام كنند و در آرا دخل و تصرف نكنند . اين نتيجه به نظر من پيروزي ۱۰۰درصدي نظام بود.

وي اضافه كرد: اين انتخابات در عين حال كه صداقت نظام را اثبات كرد، سياسي كاري برخي از سياستمداران حرفه اي را هم ثابت كرد كه وقتي نتيجه انتخابات به نفع آنها باشد مدعي سلامت انتخابات مي‌شوند اما اگر نتيجه را نپسندند نظام را به تقلب متهم مي‌كنند. بنده فكر مي‌كنم كه اگرچه نتيجه انتخابات پيروزي نامزدهاي اصولگرايان نبود اما پيروزي اصلاح طلبان هم نبود و عملا نادرستي ادعاي كساني را كه نظام را به تقلب متهم مي‌كردند اثبات كرد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: به همه آن هايي كه بر طبل فتنه كوبيدند و تهمت تقلب را به دامن انقلاب و نظام بستند و در مقابل رهبري ايستادند و به دست دشمنان قسم خورده انقلاب براي بدنامي نظام بهانه دادند، مي گويم كه نزد وجدانتان خجالت بكشيد! اگر آنقدر جوانمردي نداريد كه اعلام كنيد، لااقل درون خودتان بدانيد كه دروغ گفتيد، جفا كرديد، تهمت زديد و بايد پيش خودتان شرمنده باشيد.

دكتر حدادعادل خاطرنشان ساخت: تعداد صندوقهاي راي در اين انتخابات بيش از يكصد و چهل هزار صندوق راي در كشور بود و انتخابات رياست جمهوري و شوراها به طور همزمان برگزار مي‌شد اما كوچك‌ترين آسيبي به كسي وارد نشد و حتي خون از بيني كسي نيامد. كمترين شكايت‌ها در طول انتخابات‌هاي ۳۵سال گذشته، در اين دوره به شوراي نگهبان واصل شد.

نماينده مردم تهران، در مورد الگوهايي كه اصولگرايان براي وحدت در تحولات آتي سياسي- اجتماعي مخصوصا انتخابات مجلس دهم مدنظر دارند گفت: اصولگرايان حتما براي همگرايي و ائتلاف، برنامه دارند و دستور كار آنها براي انتخابات بعدي، يافتن الگويي براي وحدت و ائتلاف است.

وي افزود: قطعا تكرار روش‌هاي قبلي ما را به نتيجه نمي ‌رساند. ما بايد از تجربه بعد از انتخابات مجلس هشتم تا امروز يعني تجربه انتخابات مجلس نهم، انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم و انتخابات شوراها عبرت بگيريم و بعد از اين نخواهيم كه با همان الگوهاي قبلي به دنبال ائتلاف باشيم.

وي اضافه كرد: بايد الگوي جديدي بسازيم و طراحي كنيم. امروز هيچ اصولگرايي نيست كه منكر ضرورت وحدت باشد؛ رهبري كساني را كه دم از تكليف محض مي‌زدند، نصيحت كرد كه «تكليف‌گرايي با واقع‌بيني منافات ندارد.» اين عبارت بسيار حكيمانه و ملايمي بود.

وي خاطرنشان ساخت: اميدوارم آنها توجه كرده باشند كه بايد اين دو را در كنار هم در نظر بگيرند. بنابراين سراغ هر كسي كه برويد، به ضرورت وحدت و ائتلاف، اعتراف مي‌كند. اما مساله مهم اين است كه چه ساز و كاري و چه الگويي براي ائتلاف طراحي شود.
 
وي با اشاره به اينكه يك محور و نخ تسبيح بايد اصولگرايان را در كنار هم قرار دهد گفت: بايد فرد يا افرادي تلاش كنند اين جمع ها و افراد جدا افتاده يا به اصطلاح مهره هاي پراكنده را با يك نخ تسبيح در يك حلقه منسجم قرار دهند و يك آرايش مناسب براي تحول در كشور به آنها دهند كه در آن صورت حتما احتمال پيروزي نيروهاي انقلاب بيشتر خواهد شد.

مشاور عالي مقام معظم رهبري عملكرد يكساله آقاي روحاني را مورد ارزيابي قرار داد و با اشاره به اينكه برخي از درون دولت مانع موفقيت آقاي روحاني هستند گفت: نيروهاي انقلاب از فردي كه خود را اصلاح طلب مي داند نگراني و وحشتي ندارد و حتي نگران نيستند كه مسووليتي برعهده او باشد چرا كه اين لازمه مردم سالاري و چرخش نخبگان و قدرت است.

وي افزود: آنچه موجب نگراني است اين است كه فضاي پرتنشي مانند بعد از دوم خرداد ۷۶ و يا مجلس ششم ايجاد شود كه دولت را از پاسخگويي به مطالبات مردم باز دارد و نگرانيم كه حضور برخي افراد مجددا فضاي پرالتهاب و آشوب فتنه 88 را رقم بزند

وي افزود: نيروهاي انقلاب از اينكه هر فردي بار مسووليتي مخصوصا در حوزه اقتصاد در شرايط كنوني بر دوش بكشد كمال امتنان را دارد و تمام همت خود را براي كمك به او به كار گرفته و ميگيرد و البته از اينكه خود بر سر كار نيست بيمي ندارد چرا كه دعواي ما دعواي قبيله اي نيست ما نگران مباني انقلاب و عدم پاسخگويي به مطالبات مردم و رهبري هستيم.

وي ادامه داد: البته در اين راه بايستي اعتدال توسط رياست محترم جمهور تعريف شود ممكن است در فضاي ابهام تعريف اعتدال، فردي نقاب اعتدال جا بزنند. وقتي اعتدال معنا نشود، همان اصلاح طلبان با همان مواضع مي آيند، بي آنكه ماهيت شان تغيير كرده باشد. اين اتفاق در حال حاضر تا اندازه اي افتاده است.

دكتر حدادعادل تاكيد كرد: اميدوارم آقاي روحاني در ايجاد بهبود اقتصادي كه اميد مردم است موفق شوند و دوستان اصلاح‌طلب ايشان نيز تا حدي عاقلانه عمل كنند.