منصور طاقه‌ای با بیان این‌که بازار مسکن در نیمه نخست امسال بدون تغییر بود و رونقی را در آن شاهد نبودیم، اظهار کرد: در این مدت تغییری هم در قیمت مسکن رخ نداد.

وی با ابراز این عقیده که برنامه خاصی برای خروج از رکود بازار مسکن وجود ندارد و فقط افزایش تسهیلات مسکن را داشتیم که چون در کنار پارامترهای دیگر قرار می‌گیرد، جوابگو نبود، ضمن آن که برای نیمه دوم سال نیز تغییری در بازار مسکن پیش‌بینی نمی‌شود، افزود: به نظر می‌رسد در شش ماهه دوم سال نیز رونق را در بازار مسکن نخواهیم داشت و قیمت‌ها نیز در همین حدود خواهد ماند.

طاقه‌ای زمان بازگشت رونق به مسکن را بعد از انتخابات و در سال آینده اعلام کرد و ادامه داد: این رونق زمانی به بازار مسکن بازمی‌گردد که برای تحریک بازار برنامه وجود داشته باشد، البته نباید این نکته را نیز فراموش کرد که اگر قرار باشد اشتغال در کشور سر و سامان بگیرد، تنها راه، رونق بازار مسکن است.

وی از عمر چهار ساله رکود بازار مسکن یاد کرد و گفت: اکنون چهار سال از این رکود می‌گذرد و با توجه به این‌که دوران رونق و رکود معمولا تناوب پنج ساله دارد، احتمالا سال آینده شاهد رونق خواهیم بود.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن کرمانشاه با اشاره به دلایل رکود بازار مسکن در این چند سال نیز خاطرنشان کرد: 18 پارامتر مختلف بر بازار مسکن اثرگذار است که یکی از همین پارامترها درآمدهای نفتی است و تا زمانی که درآمد نفتی بهتر نشود، شاهد رونق بازار مسکن نخواهیم بود.

طاقه‌ای نرخ سود بانکی را نیز بر بازار مسکن موثر خواند و اظهار کرد: تا زمانی که سود بانک‌ها بالاست مردم ترجیح می‌دهند پول خود را به بانک بسپارند تا آن را صرف خرید ملک کنند، زیرا در گذشته بخش قابل توجهی از خرید ملک با دید سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول بود که اکنون دیگر چنین سرمایه‌گذاری جواب نمی‌دهد و مردم با سپرده‌گذاری در بانک درآمد بیشتری به دست می‌آورند.

وی قدرت خرید مردم را نیز بر رونق و رکود بازار مسکن موثر دانست و تاکید کرد: تقاضای بالقوه برای مسکن وجود دارد، اما چون مردم قدرت خرید ندارند این تقاضا بالفعل نمی‌شود و اکنون چند سال است که تقاضا برای بازار مسکن روی هم انباشته شده است.

به گفته این کارشناس، وقتی در کشور سالانه 700 تا 800 هزار ثبت ازدواج داریم، تقریبا به همین تعداد نیز خانه مورد نیاز است. پس تقاضا در بازار مسکن وجود دارد اما قدرت خرید پایین است.

طاقه‌ای در بخش پایانی سخنان خود به قیمت‌های بازار مسکن نیز اشاره و تصریح کرد: قیمت‌ها نیز در این مدت تغییر چندانی نداشته، اما با ورود بازار مسکن به دوره رونق، شاهد رشد قیمت‌ها نیز خواهیم بود. قیمت‌ها اکنون پایین‌تر از میزان قیمت تمام شده است و این طبیعی است که در آینده به قیمت واقعی نزدیک شود.