پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مجید حسین زاده- چند سالی بود که مشتری های جهانی فرش ایرانی کمتر شده بودند آن هم نه به خاطر تغییر در کیفیت بلکه به دلیل تحریم های ناعادلانه ای که علیه کشورمان وضع شده بود. مردان و زنان قالیبافی که در خانه و کارگاه هایشان روزشان را با بافتن قالی شب می کردند تا هنر ایرانی را به جهانیان عرضه کنند، در چند سال اخیر، وضعیت درآمدی مناسبی نداشتند. با این حال، فرش دستباف ایرانی همچنان از نظر کیفیت در جهان سرآمد است اما تحریم ها مانعی شده بود برای درخشش این هنر ایرانی در جهان تا این که پس از توافق هسته ای، چند روز پیش خبرهایی درباره آغاز رایزنی ها برای افزایش صادرات فرش دستباف ایرانی منتشر شد. در پی انتشار این خبر، مسئولان مرتبط با صادرات فرش در اظهار نظرهایی، در زمینه پیشرفت چشمگیر صادرات این محصول ابراز امیدواری کردند. پرونده این شماره زندگی سلام به شما توصیه می کند که یادگیری این مهارت را به دلایلی که در ادامه مطرح خواهد شد، در اولویت بگذارید.

در انتظار یک جهش صادراتی

بدون شک حل شدن مشکل تحریم صادرات فرش های دستباف ایرانی به کشورهای دیگر باعث رونق بازار این محصول ایرانی خواهد شد. رئیس مرکز ملی فرش ایران در این باره در گفت و گو با زندگی سلام می گوید: در 4 سال اخیر وضعیت صادرات فرش دستباف ایرانی مطلوب نبوده و به خصوص در سال 92 سیر نزولی شدید و باور نکردنی را تجربه کردیم. با این حال و از ابتدای سال 93 بر اساس آمار گمرک، میزان صادرات فرش دستباف ایرانی رشد صعودی داشته اما به هیچ وجه به حد مطلوب و قابل قبول نرسیده است. البته در ماه های ابتدایی سال 94 نه تنها شاهد متوقف شدن کامل سیر نزولی صادرات فرش دستباف بودیم بلکه شاهد روند افزایشی صادرات هستیم و امیدواری زیادی به بیش تر شدن این روند افزایشی داریم.

صادرات فرش ایرانی به 80 کشور دنیا

دکتر حمید کارگر با مطرح کردن موضوع صادرات فرش دستباف ایرانی به 80 کشور دنیا در سال جاری، افزود: یک خبر خوش هم این است که امید زیادی داریم اواخر امسال این روند و ارقام رو به رشد صادرات فرش های دستباف به جهش صادراتی تبدیل شود و ارقام صادراتی بزرگ تری را تجربه کنیم. دلیل این خوش بینی هم این است که بر خلاف 5 سال اخیر که ورود فرش هایی که بافت ایران بودند به آمریکا ممنوع شده بود یعنی کشور آمریکا تحریم مستقیمی را برای واردات فرش ایرانی وضع کرده بود، طبق یکی از بندهای برجام، صادرات فرش ایرانی به آمریکا از فهرست تحریم ها خارج خواهد شد.

نگاه ویژه وزارت کار و صنعت به قالی باف ها

دکتر کارگر با بیان این که با خروج فرش دستبافت ایرانی از فهرست تحریم ها می توانیم شاهد تصاحب بازار فرش آمریکا باشیم، افزود: تا قبل از شروع تحریم ها، بازار آمریکا یک پنجم بازار صادرات غیر نفتی ما را شامل می شد. رئیس مرکز ملی فرش ایران می افزاید: فرش دستباف ایرانی در قرن های گذشته بیشتر به شکل تک بافی و خانگی رواج داشته است و در سال های اخیر به سمت کارگاهی شدن و مجتمع های قالی بافی حرکت کرده است. با این حال هنوز هم مرد و زن های زیادی در خانه های شهری و روستایی مشغول قالی بافی به صورت خانگی هستند. وزارت کار در موضوع مشاغل خانگی در کنار وزارت صنعت به موضوع کارآفرینی در حوزه قالی بافی های خانگی نگاه ویژه ای داشته و دارند. البته در گذشته تسهیلاتی هم در این خصوص به این حرفه تعلق می گرفت اما به علت انحراف در پرداخت تسهیلات و سوء استفاده عده ای، این تسهیلات در حال حاضر به بافندگان خانگی داده نمی شود. دکتر کارگر با بیان این که برای سفارش پذیری بیشتر از بازارهای خارجی ترجیح می دهیم که تولیدات قالیبافی تحت نظر مدیریت های متمرکز اتفاق بیفتد، می افزاید: در مرکز ملی فرش ایران حمایت بیشتر از کارگاه های قالیبافی انجام می گیرد.

سودآوری قابل اعتنای قالی بافی

فرش ایرانی در دنیا یک برند شناخته شده است و مشتری های خاص خودش را دارد. رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان این مطلب ادامه می دهد: در حال حاضر فرش دستباف ایرانی نسبت به رقبای خودش، قیمت تمام شده بالاتری دارد و طبیعتا با قیمت بالاتری هم در بازارهای جهانی عرضه می شود اما چون فرش دستباف ایرانی، امتحان خودش را پس داده است . مشتریان آن حاضرند بهای قابل قبولی برای آن بپردازند. جالب است بدانید که میزان زیادی از هزینه نهایی فرش دستبافت در ایران، هزینه دستمزد است یعنی یک فرد با هزینه بسیار کمتری نسبت به سودآوری این حرفه، می تواند دار قالی بافی و نخ و نقشه و ... را تهیه کند، بنابراین به نظر من با سرمایه گذاری بسیار کمی که در این صنعت نسبت به صنعت های پرخرج دیگر انجام می شود، سودآوری آن برگه برنده بزرگ و قابل اعتنایی است.

به دنبال حذف واسطه ها نیستیم اما...

دکتر کارگر در پاسخ به این که چه فردی پاسخگوی قالی باف هایی است که واسطه ها، فرش هایشان را با قیمت های کم می خرند و چندین برابر در بازار عرضه می کنند، می گوید: کلمه واسطه در حوزه قالی بافی با بقیه حوزه ها متفاوت است یعنی آن صفت های منفی که همیشه به دلال ها و واسطه گرها داده می شود در حوزه فرش دستباف نمی توانیم بدهیم چون اگر این واسطه ها نباشند یک قالی باف خانگی هرگز توان عرضه فرش در بازارهای داخلی و خارجی را نخواهد داشت بنابراین ما به دنبال حذف واسطه ها نیستیم اما باید به دنبال توزیع منافع عادلانه بین همه ارکان زنجیره تامین فرش باشیم یعنی همچنان که فروشنده و صادر کننده بهره کافی از این محصول می برند، طراح، رنگرز و قالی باف هم سود قابل قبولی را به دست بیاورند. بنابراین مرکز ملی فرش ایران به دنبال این است که با سیاست های مختلفی مانند گرایش به مجمتع های مدیریت متمرکز در تولید فرش با نگاه تولیدات صادرات گرا، شاهد توزیع عادلانه سود فرش باشیم.

آموزش فشرده قالیبافی!

در این مطلب می خواهیم مراحل آماده شدن یک فرش دستباف از زمانی که طرح آن به دست قالیباف می رسد تا رسیدن آن به مغازه فرش فروشی را تشریح کنیم. این که چه وسایلی برای تهیه یک فرش نیاز است و چگونه مورد استفاده قرار می گیرد هم به طور مختصر در این مطلب بیان شده است. در ضمن درباره هزینه وسایل و کلاس های آموزشی هم برای شروع کار قالی بافی باید بدانید که بعد از چندین تماس با آموزشگاه های مختلف به این نتیجه رسیدیم که هزینه آموزش قالی بافی در یک دوره فشرده یک هفته ای به طور متوسط کمتر از صد هزار تومان برای تان آب می خورد. همچنین یک بسته لوازم قالی بافی برای بافتن یک تابلو فرش به اندازه یک کاغذ A3 هم 90 هزار تومان می شود.

وسایل مورد نیاز برای بافت فرش

این که برای بافت فرش چه لوازمی نیاز داریم بسیار اهمیت دارد. دار قالی، دفه، شانه، کاردک، قیچی، چله، کوجی، سک و سیخ پود کشی از لوازم مورد نیاز بافت قالی است.

دار قالی

از دار قالی شروع می کنیم. فرش معمولا روی چارچوبی به نام دار قالی بافته می شود و اندازه این دار قالی بستگی به متراژ فرش دارد و به همان نسبت بزرگ و کوچک است.

دفه یا دفتین

دفه یکی از وسایلی است که برای قالیبافی بسیار استفاده می شود و وظیفه این وسیله فلزی سر شانه ای، کوبیدن گره های فرش است. در نظر اول اگر این وسیله را در دست بگیرید متوجه می شوید بسیار سنگین است و کار با آن راحت نیست.

اِرش یا چله

چله نخ هایی است که روی دار قالی نصب می شود. برخی افراد تنها به شغل چله کشی مشغول هستند و از این راه نان درمی آورند. پس باید برای شروع بافت قالی ابتدا چله را روی دار قالی نصب کنید. چله تارهای تشکیل دهنده قالی یا فرش است که هر نخ پود از زیر آن به صورت یکی در میان عبور می کند تا نقش فرش را رقم بزند. چله فرش مهم ترین بخش آن است، به این دلیل که اگر خوب این تارها روی دار قالی نصب نشود ، فرش آن ظرافت لازم را نخواهد داشت.

آرقاچ یا پود

نخ های افقی که به صورت یکی در میان از زیر و روی تار قالی به صورت رگ یا همان رج قالیبافی رد می شود پود نام دارد. این پودها بعد از هر گره فرش به وسیله دفه کوبیده می شود تا جایی که یک رج به صورت کامل تمام شود و قالیباف سراغ رج بعدی برود.

کوجی، کاردک، قیچی

کوجی به میله کمکی پایه دار قالی گفته می شود و تا تمام شدن فرش روی دار باقی می ماند و بعد از بریدن چله برای درآوردن فرش آن را هم از کنار دار بر می دارند. کاردک برای بریدن سر خامه های اضافی بعد از گره زدن استفاده می شود. خامه همان اضافه نخ هایی است که روی قالی بعد از گره زدن باقی می ماند. قیچی قالیبافی هم با قیچی های دیگر از نظر شکل و شمایل کمی متفاوت است. دسته این قیچی ها با محل برش آن فاصله دارد. دلیل این فاصله سهولت در بریدن پرزهای اضافی فرش است.

حالا بافتن فرش را شروع کنید

بعد از این که همه این وسایل را تهیه کردیم تازه اول راه است. همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد برای بافت قالی باید روی دار قالی چله کشیده شود. بعد از چله کشی باید نقشه را رو به روی خود قرار دهیم تا بدانیم به چه طریقی پیش برویم. به طور معمول فرش از یک گوشه بافته و عرض آن تکمیل می شود که به اصطلاح رج نامیده می شود. بعد از پایان هر رج روی هر یک از تار و پودها باید گره زده شود و با دفه روی آن می کوبند تا این گره محکم شود. این کار تا پایان بافت فرش ادامه خواهد داشت. زمانی که فرش به قول معروف به اندازه چهار انگشتی رسید باید قیچی و پرزهای اضافی آن گرفته شود تا این پرزها جلوی گره های جدیدتر را نگیرد و این کار را نیز با قیچی مخصوص انجام می دهند.

نقشه خوانی به کمک نقشه خوان

نقشه خوانی فرش به این گونه است که افراد طرح شطرنجی فرش را رو به روی خود قرار می دهند و این طرح ها همیشه یک سانتی متر در یک سانتی متر در نظر گرفته می شود. نقشه خوان که معمولا کنار بافنده قرار می گیرد و نقشه را با صدای بلند می خواند به بافنده می گوید که در فاصله چند گره از رنگ خاصی استفاده کند و چند گره بعد رنگ دیگری را به کار ببرد.

ضرورت توجه به صادرات غیرنفتی در بیانات رهبر معظم انقلاب

«مسئله دیگر هم مسئله صادرات است. البته دولت وظیفه دارد به صادرات و صادر کننده کمک کند. خوشبختانه - همان طور که یکی از آقایان گزارش دادند - صادرات غیرنفتی رشد خیلی خوبی داشته؛ بعد از این هم رشد بیشتری خواهد داشت؛ انتظار هم داریم که در آینده بتواند رشد متناسب خودش را داشته باشد؛ به طوری که معادله صادرات و واردات حتماً مثبت باشد. ما باید به اینجا برسیم و بتوانیم خودمان را از درآمد نفت واقعاً بی نیاز کنیم. یکی از بزرگ ترین بلیات اقتصاد ما و نه فقط اقتصاد ما، بلکه بلیات عمومی کشور، وابستگی ما به درآمد نفت است. من چند سال قبل از این گفتم - البته آن وقت مسئولین دولتی از این حرف هیچ استقبال نکردند - ما باید به جایی برسیم که اگر یک روزی به خاطر قضایای سیاسی، اقتضائات سیاسی، یا اقتضائات اقتصادی در دنیا، اراده کردیم که صادرات خودمان را مثلاً برای مدت پانزده روز یا یک ماه متوقف کنیم، بتوانیم. شما ببینید این کار چه قدرت عظیمی را برای یک کشور تولید کننده نفت به وجود می آورد که یک وقت اگر اراده کرد، بگوید آقا من از امروز تا بیست روز نفت صادر نمی کنم. ببینید چه حادثه ای در دنیا به وجود می آید. امروز ما نمی توانیم این کار را بکنیم، چون به این درآمد احتیاج داریم. اگر یک روزی اقتصاد کشور از درآمد نفت و صادرات نفت بریده شود، این توان را ملت ایران و نظام اسلامی در ایران به دست خواهد آورد؛ که تأثیرگذاری اش در دنیا فوق العاده است. ما باید به اینجا برسیم. خب، این حمایت می خواهد؛ باید از صادرات حمایت بشود.    26/05/1390 

نگاهی آماری به میزان صادرات فرش ایرانی در دو سال گذشته

نگاهی آماری به میزان صادرات فرش ایرانی در دو سال گذشته

توصیه های یک زن قالی باف/ اوقات فراغت تان را با قالی بافی پر کنید

«نرگس صاحبی» زنی جوان اما باتجربه است که خانه داری و قالیبافی را به بهترین شکل انجام می دهد البته به گفته خودش، برای او خانه داری مقدم بر قالیبافی است اگرچه قالیبافی کمک کرده است تا در خانه داری موفق تر باشد. در ادامه، گفت وگوی ما با این قالی باف را می خوانید:

از چند سالگی فرش می بافید؟

14 ساله بودم که به صورت حرفه ای فرشبافی را شروع کردم یعنی همه کار فرش را خودم انجام دادم از چله کشی تا بافت. قبل از آن هم کنار مادرم فرش می بافتم البته فقط کارهای ساده انجام می دادم.

فرش ها را خوب می خرند؟

الان که با یک تاجر قرارداد دارم، کاری با خریداران ندارم اما قبل از این فرش ها را به بازار فرش فروشان می بردم که آن قدر عیب های الکی روی کار می گذاشتند تا فرش ها را ارزان تر بخرند.

درآمدتان را چه کار می کنید؟

بیشتر در خانه خرجش می کنم.

از درآمدتان راضی هستید؟

واقعیت این است که پول زحمات ما به جیب تاجران می رود. در نمایشگاه فرش دستباف دیدم فرشی را به قیمت 100 میلیون تومان می فروختند که حداکثر برایش 50 میلیون تومان مواد اولیه و اجرت صرف شده بود یا برای فرش هایی که بالای 700 میلیون تومان فروخته می شود، مطمئن هستم بیشتر از 200 میلیون تومان مایه نگذاشته اند. این جاست که دلم برای فرشبافان می سوزد.

بین خانم های خانه دار کسانی هستند که اوقات فراغت زیادی دارند اما آن را به بطالت می گذرانند. توصیه ای برای این خانم ها دارید؟

به نظرم واقعا حیف است وقت را از دست بدهیم. خانم ها می توانند از فرصت های فراغتشان برای ارتقای دانش و مهارت خود استفاده کنند و به نظرم مهارتی دلنشین تر از قالی بافی نیست.

یک کارآفرین قالی باف با 7 هزار شاگرد: بسیاری از شاگردان من، پزشک، مهندس و روانشناس هستند

خانم حسینی از سال 86 تا امروز برای 7 هزار بافنده اشتغالزایی کرده است و محصولاتش را به کشورهای مختلف اروپایی و آمریکا صادر می کند. به گفته خودش از کودکی با قالی بافی آشنا بوده است.

نباید بگذاریم خانواده ای به خاطر بی پولی از هم بپاشد

این زن کار آفرین می گوید: من معلم عربی بودم. یک روز که خسته و کوفته از مدرسه به خانه آمدم، سرم را گذاشتم روی میز تحریر. در حالت خواب و بیداری شنیدم که همسایه مان با شوهرش در حال دعوا و مشاجره است. بر سر چه چیز؟ بر سر این که پول ندارد به عنوان کادوی عید لباسی برای مادرش بخرد. چرتم که پاره شد، غم عجیبی دلم را گرفت. چرا زن و شوهری به خاطر بی پولی باید در مقابل هم بایستند؟ چرا خدای نکرده یک خانواده به دلیل بیکاری و بی پولی باید از هم بپاشد؟ تصمیم گرفتم به زن همسایه مان قالی بافی آموزش دهم تا بتواند به اقتصاد خانواده اش کمک کند. الحمدلله آن خانم همسایه امروز وضع مالی اش خیلی خوب است، نه تنها دیگر مستاجر نیست بلکه یک کارگاه کوچک قالی بافی هم راه اندازی کرده است.

درآمد 800 هزار تومان تا 5 میلیونی قالیباف ها

خانم حسینی درباره درآمد بافندگان فرش می گوید: هر فردی وارد قالیبافی ما شود، 2 هفته طول می کشد تا آموزش ببیند، از هفته سوم می تواند فرش ببافد و 2 ماه بعد درآمدش شروع خواهد شد. بچه های بافنده از 800 هزار تومان در ماه تا 5 میلیون تومان درآمدشان تفاوت دارد بسته به این که چقدر در کارشان حرفه ای هستند. این تصور هم که قالی بافی کار خانم های مسن و قدیمی و فقیر است به هیچ وجه صحیح نیست. بسیاری از شاگردان من، پزشک، مهندس، روانشناس و ... هستند. در حال حاضر گردش مالی ما 6 میلیارد تومان است که همه سود حاصل از آن در میان 7 هزار بافنده مان توزیع می شود.

همه چیز درباره قالی بافی

ابزار قالیبافی چیست؟

کدام ابزار را برای شروع نیاز داریم؟

کدام ابزار فرش بافی ضروری و کدام ضروری نیست؟

بهترین ابزار قالی بافی کدام است؟

مراکز فروش ابزار قالی بافی در کرج، تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و …. کدامند؟

روش خرید اینترنتی لوازم قالی بافی چگونه است؟

اینها سوالاتی است که میخواهیم در ادامه به آنها پاسخ دهیم و بصورت کامل آنها را شرح دهیم.

ابزار بافتن فرش

اگر شما هم به بافتن فرش علاقه دارین و تصمیم گرفتین این هنر رو یاد بگیرین ولی اطلاعی نداری که برای بافت فرش چه ابزار و وسایلی نیاز دارین، خواندن این مقاله میتونه بهترین پیشنهاد برای شما برای آشنایی با ابزار قالی بافی باشه.

برای شروع هر هنر و صنعتی نیاز به ابزار و وسایل خاص آن هنر و صنعت است. برای قالیبافی نیز شما نیاز دارید در ابتدا کار و حتی حین آموزش وسایل و ابزار قالی بافی رو تهیه کنید و توسط همان ابزار بافت فرش رو شروع کنید.

متاسفانه یا خوشبختانه برای شروع قالی بافی شما مجبور هستید که همه ابزار و لوازم قالی بافی رو از همان ابتدا تهیه کنید چون برای بافت فرش به همه آنها از اولین رج احتیاج خواهید داشت.

ابزاری که بافنده تابلو فرش در منزل به آن نیاز دارد:

برای شروع قالیبافی در خانه شما به 5 نوع ابزار نیاز خواهید داشت که در ادامه همه آنها را با هم بررسی میکنیم.

دار قالی

اولین ابزار شما دار قالی خواهد بود. دار قالی چهار چوب فلزی و یا چوبی است که نخ‌های چله به دور آن پیچیده می‌شود و گره‌ها بروی نخ چله زده می شود و دار قالی نقش نگهدارنده چله‌ها رو به عهده دارد و یکی از مهمترین ابزار های قالی بافی به شمار می‌رود که اگر دار قالی شما استاندارد نباشد ممکن است مشکلاتی را در حین بافت برای شما ایجاد کند.

دار قالی چوبی

دارقالی چوبی در ایام قدیم اون موقع‌ها که هنوز دار قالی فلزی وجود نداشت کاربرد فراوانی داشت و حتی برای تابلو فرش‌های کوچک هم از دار قالی چوبی استفاده می شد ولی الان دار قالی های چوبی جای خودشون رو به دار قالی های فلزی داده اند و برای بافت تابلو فرش بیشتر از دار قالی فلزی استفاده می شود.

ولی هنوز هم دار قالی چوبی جایگاه خودش را دارد و برای بافت فرش های با ابعاد بزرگ نظیر 6 متری، 9 متری، 12 متری و ابعاد بزرگتر از دار قالی چوبی استفاده می کنند و دلیل آن استحکام بالای چوب نسبت به آهن در ابعاد بزرگتر است.

دار آهنی 6 متری امکان کج شدن و شکستگی را دارد ولی دار چوبی اصلا امکان ندارد کج شود و بشکند.

برای خرید دار قالی چوبی برای بافت فرش های 6 متری و ابعاد بزرگتر باید به این نکته توجه داشت که دار قالی چوبی کار کرده خیلی بهتر از دار قالی چوبی نو است.

دار قالی چوبی

شاید تعجب برانگیز باشد ولی درست خواندید دار قالی چوبی اگر کار کرده باشد خیلی بهتر از دار چوبی نو خواهد بود و دلیل ان این است که دار چوبی نو بدلیل آنکه کامل خشک نیست ممکن است با فشار زیاد نخ چله کمی خم شود و بالا و پایین دار قالی کمی قوس بردارد ولی دار قالی چوبی بدلیل اینکه روی آن کار شده است و کامل خشک هست امکان ندارد تحت فشار نخ های چله قوس بردارد.

نکته: نخ های چله‌ای که به دور دار قالی پیچیده میشود فشار بسیاری به دار قالی می آورد و فشارها بصورت تنی نیز میباشد.

دارقالی چوبی در وسط دو تا پیچ مهره دارد که ابتدا نمی‌گذارند به وسط دار قالی فشار بیاید و بشکند و دوما به کمک آنها فرش را پایین کشی می کنند.

برای بافت تابلو فرش شما نیازی به دار قالی چوبی ندارد و کاربرد آن فقط برای ابعاد قالی بیشتر از 6 متر کاربرد دارد.

مزایای دار قالی چوبی:
  • استحکام زیاد
معایب دار قالی چوبی:
  • ابعاد بزرگ
  • جاگیری زیاد
  • حمل و نقل سخت

دار قالی فلزی

دار قالی فلزی هم مانند دار قالی چوبی همان کاربرد را ولی با این تفاوت که میتواند از جنس آهن پروفیل و لوله آهنی باشد. دار قالی فلزی برای بافت تابلو فرش ها تا عرض یک متر بهترین انتخاب می‌باشند و بیشتر افرادی که تابلو فرش میبافند از این نوع دار قالی استفاده می‌کنند و حتی برای آموزش قالی بافی هم از دار فلزی سایز کوچک استفاده می شود.

دار قالی فلزی انواع مختلفی دارد ولی کاربرد آنها یکسان است. و تنها تفاوت آنها راحتی در حین بافت میباشد.

دار قالی فلزی فندک دار

این نوع دار قالی فلزی در وسط چهار چوب خود تیکه فلزی وجود دارد که به دو تا پیچ تقریبا 30 سانتی ( که میتواند متغییر باشد ) و مهره به بالای دار متصل می شود و چله شی روی آن انجام می شود و پیچ های دار قالی برای تنظیم ارتفاع قالی و پایین کشی قالی کاربرد دارد.

دار قالی فندک دار

دار قالی فلزی بدون فندک

این نوع دار قالی نیاز مانند مدل قبلی از جنس فلز است و برای تابلو فرش هایی تا ابعاد یک متر کاربرد دارد و تنها تفاوت آن فندک دار نبودن دار قالی است که به جای فندک، پیچ‌ها و مهره‌های دار قالی به بالای دار قالی جوش داده شده است و نقش فندک را بعهده دارند و توسط پیچ و مهره‌های موجود روی دار قالی میتوان ارتفاع دار قالی را تنظیم کرد و برای پایین کشی نیز از همان پیچ‌ها کمک گرفته می‌شود.

دار قالی بدون فندک

دار قالی پایه ثابت و دار قالی پایه متحرک

دارهای قالی فلز هم فندک دار و هم بدون فندک می توانند پایه‌های ثابت و متحرکی داشته باشند.

دارقالی فلزی که پایه ثابت دارند قابلیت تنظیم برای نشستن روی نیمکت و صندلی را برای بافت ندارند و باید به صورت نشسته روی زمین عمل قالی بافی انجام شود.

اما در دارقالی فلزی پایه متحرک ارتفاع دار قالی قابل تنظیم است و میتوان ارتفاع آن را با کمک پایه های متحرک تنظیم کرد تا براحتی بروی نیمکت یا صندلی نشسته و عمل بافت را انجام داد.

برای تنظیم ارتفاع دار در کناره های دار قالی دو پیچ وجود دارد که میتوان با کمک آنها ارتفاع در را افزایش و یا کاهش داد.

دارهای قالی پایه متحرک نسبت به داره های قالی پایه ثابت قیمت بالاتر و همچنین راحتی بیشتری را دارند.

مزایا دار قالی فلزی
  • راحتی حمل و نقل
  • تمیزی
  • جاگیری کمتر
  • قابلیت تنظیم ارتفاع
معایب دار قالی فلزی
  • استحکام کم در ابعاد بزرگتر

قلاب بافت

ابزار دوم و یکی از حیاتی‌ترین ابزارها قلاب بافت است که از همان ابتدا با آن سر و کار خواهید داشت و عمل گره زدن و بریدن نخ را با کمک قلاب انجام می‌شود.

قلاب بافت یک تیغه و دسته فلزی است که دسته آن دارای روکش پلاستیکی است و نوک آن قلاب مانند است و از نوک قلاب برای عبور دادن نخ‌ها از لا به لای چله‌ها و گره زدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قلاب بافت قالی

روی بدنه قلاب تیغه تیز فلزی وجود دارد که از آن برای بریدن نخ بعد از هر گره استفاده می شود.

بهترین قلاب بافت، قلابی است که نوک صاف و صیقلی داشته باشد تا هنگام گره زدن به نخ چله آسیب نرساند و همچنین تیغه تیزی برای برش نخ را دارا باشد. هر چند اگر قلاب بافت بعد از مدتی بافتن کند شود قابل تیز کردن است.

سیخ پودکشی

ابزار بعدی سیخ پود کشی است که جنس آن از فلز نرم و حالت فنر مانند دارد و نوک آن قلابی شکل است که کمک می‌کند عمل پود کشی را انجام دهیم.

سیخ پود کشی در اندازه‌های مختلف از 20 سانت و 40 سانت و 50 سانت موجود است.

از سیخ های پود کشی کوچک برای تابلو فرش هایی که عرض کوچکی دارند استفاده و می شود و از سیخ های پود کشی بزرگ برای تابلو فرش‌هایی با ابعاد بزرگتر استفاده می‌شود.

سیخ پودکشی

سیخ پود کشی مرغوب باید نوک نازک و صیقلی داشته تا به چله‌ها آسیب نزد و همچنین باید حالتی فنری داشته باشد و خشک نباشد و به راحتی از میان چله‌ها عبور کند.

دفه یا شانه فرش

دفه یا شانه فرش که جنس آن از فلز است و دارای دسته فلزی با روکش پلاستیک است و سر دفه دارای تیغه‌های فلزی است که کنار هم و بصورت شانه قرار گرفته اند.

از دفه برای کوبیدن پود ضخیم و پود نازک استفاده می شود.

مرغوب‌ترین دفه، دفه‌ای است که دارای تیغه‌های فلزی صیقل یافته و صاف باشد و فاصله تیغه‌های آن نه خیلی نزدیک به هم و نه خیلی از هم فاصله داشته باشند.

دفه

اگر دفه از مرغوبیت قابل قبولی برخوردار نباشد ممکن است هنگام دفه زدن به نخ چله شما آسیب بزند.

قیچی فرش

و ابزار آخر که برای بافت فرش نیاز دارید قیچی تابلو فرش است که جنس آن نیز از فلز است و دارای دسته‌های فلزی با روکش پلاستیکی است.

از قیچی فرش برای قیچی کردن پرز فرش استفاده می‌شود و با قیچی کردن پرز فرش نقش بافته شده به وضوح دیده می‌شود.

قچی قالی بافی

قیچی فرشی مرغوب است که تیز باشد و در هنگام قیچی کردن پرز را کامل بدون مشکلی قیچی کند و همچنین دهنه قیچی باید صاف به هم چفت شوند.

البته قیچی ابزار ضروری در قالی بافی به حساب نمی‌آید و شما اصلا نیاز به تهیه قیچی نخواهید داشت.

ما همیشه به هنرجوهای عزیز اعلام میکنیم که از قیچی برای گرفتن پرز قالی استفاده نکنن و دلیل آن این است که پرز گیری توسط بافنده بصورت یکدست انجام نمی‌شود.

و نیاز به مهارت بالایی دارد و بعد از پرز گیری نیاز به پرداخت مجدد دارد که با دستگاه پرداخت انجام می شود و اگر نیاز دارید که تابلو فرش خودتون رو بصورت برجسته پرداخت کنید نیاز است که حتما پرز تابلو فرش با قیچی چیده نشود و همانطور با پرز باقی بماند و در انتها که کار فرش تمام شد با دستگاه پرداخت زنی پرداخت شود.

بافت تابلو فرش در منزل

برای شروع بافت تابلوفرش باید زیرساخت‌های لازم برای شروع کار را به درستی فراهم کنید. توجه داشته باشید که خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج!

نکات طلایی آموزش بافت تابلو فرش در منزل

برپا کردن یک دار قالی سالم برای بافتن تابلو فرش در خانه

اولین نکته‌ای که باید در بافت تابلو فرش به آن توجه کنید، استفاده از دار قالی سالم و بدون نقص است. دار قالی زیربنای اصلی کار شما برای بافت تابلوفرش است. با انتخاب یک دار قالی سالم و مناسب، از بروز مشکلات بسیار در طول بافت تابلو فرش پیشگیری کنید.

در برپا کردن دار قالی توجه داشته باشید:

  • راست‌روها و تیرک‌های سر و زیر دار باید مقاوم باشند تا خم نشوند یا نشکنند.
  • باید پیچ‌های مناسب در محل اتصالات دار استفاده شوند. این پیچ‌ها باید روغن‌کاری و روان شده باشند.
  • تیرک‌های دار قالی باید کاملا عمود بر زمین باشند و لق نزنند.
  • محل نشستن بافنده باید مناسب باشد و برای راحتی و سلامت بافنده مشکل ایجاد نکند.
  • در تمامی مراحل نصب دار قالی باید تمامی موارد ایمنی را رعایت کنید و از تجهیزات مناسب استفاده کنید تا دچار صدمه نشوید.

انجام چله‌ کشی درست و یک‌دست در بافتن تابلو فرش

چله‌ کشی نیز از کارهای زیربنایی برای بافتن تابلو فرش است که اهمیت بسیاری دارد. چله‌کشی دشواری‌های خاص خود را دارد و انجام این کار برای افراد کم‌تجربه سخت است. با توجه به حساسیت و اهمیتی که چله‌ کشی در بافت تابلو فرش دارد، مسئولیت انجام این کار را به متخصص این کار بسپارید.

چله‌ کشی باید دقیقا در وسط دار قالی انجام شود و حالت تقارن به وجود آورد. این کار باعث می شود سنگینی چله‌ها به یک سمت منتقل نشود. هم‌چنین کشش نخ‌ها در کل عرض دار باید به صورت یکنواخت و مساوی انجام شود. انجام چله کشی بدون وقفه موجب می شود تا احتمال وجود خطا در این زمینه کاهش پیدا کند.

انجام پودکشی صحیح

پس از پایان چله‌کشی، مراحل مقدماتی بافت تابلو فرش شروع می شود. یکی از مراحل مهم در بافت تابلوفرش، پودکشی پودهای ضخیم و نازک است. انجام پودکشی به شیوه‌های فارسی و ترکی مرسوم است. در شیوه فارسی از انگشتان دست برای رد کردن پود ضخیم استفاده می‌شود در حالی که در شیوه ترکی، این کار با استفاده از سیخ پودکشی صورت می‌گیرد.

پود نازک همه چله‌ها را دور می‌زند و تارهای زیر و روی چله را مرتب می‌کند و باعث استحکام تابلوفرش می‌شود. پودکشی ضخیم و نازک باید با دقت بالا انجام شود تا تابلو فرش ساختار درستی پیدا کند.

تنظیم دقیق ارتقاع تابلو فرش برای قالیبافی در منزل

در شروع کار ارتفاع مناسب را برای تابلو فرش در نظر بگیرید تا در ادامه دچار مشکل نشوید. ارتفاع فرش باید در طول بافت تابلوفرش، به طور معمول هر 20 رج یکبار، کنترل و بازتنظیم شود. پس از تعیین ارتفاع مناسب در ابتدای کار، در طول بافتن تابلو فرش مدام این ارتفاع را کنترل کنید و از استانداردهای اولیه خارج نشوید.

نکات مهم فرش بافی در خانه

بافت تابلوفرش و یا هر نوع فرش، قلق‌ها و تکنیک‌هایی دارد. برخی از آنها عبارتند از:

  • پایین زدگی بافت شما می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:
  • کوبیدن بیش از حد یا محکم دفه
  • سفت کردن بیش از حد چله‌ها
  • کم بودن تراکم چله‌ها
  • استفاده نامرتب از پودهای ضخیم و نازک در هر رج
  • بالا زدگی بافت شما می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:
  • کوبیدن کمتر از حد استاندارد یا بدون شدت کافی دفه
  • شل بودن چله‌ها
  • زیاد بودن تراکم چله‌ها
  • کشیدن بسیار سفت و خشک پود نازک
  • برای این که با مشکل کم آوردن نخ مواجه نشوید، در بافت تابلو فرش گره‌های استاندارد با طول 3 سانتی‌متر بزنید.
  • همواره فرش را از روی نقشه ببافید. اگر فرش را بدون اندازه گیری دقیق ببافید، تابلو فرشتان دچار بالازدگی و پایین‌زدگی می‌شود.
  • اگر تراکم تارهای چله در عرض تابلوفرش یکنواخت نباشد، به دلیل فشردگی و تراکم زیاد، تابلو فرش بالا می‌زند.
  • اگر میزان کشش چله‌ها در عرض تابلو فرش یکنواخت نباشد، در امتداد رج‌های تابلو فرشتان پستی و بلندی ایجاد می‌شود.

عکس قالی بافی دستی

-بافی.-e1529582871878

بافت فرش کامپیوتری در منزل

اگر شما هم از طرفداران هنر قالی بافی هستید حتما با اصطلاح نقشه کامپیوتری تابلو فرش برخورد کرده اید. این نقشه که با نام های نقشه کدبندی و عددی هم شناخته می شود نوعی روش برای بافتن تابلو فرش های دستباف است. در روش سنتی نقشه فرش بر روی صفحه شطرنجی کشیده می شود و قالیباف باید از روی آن، فرش دستباف را گره به گره جلو می رفت اما با دیجیتالی شدن زندگی روزمره، هنر قالیبافی هم از این تغییر مستثنا نبود و طراحی نقشه تابلو فرش های دستباف به کمک رایانه انجام شد که مورد استقبال هنرمندان قرار گرفت. با کامپیوتری شدن نقشه تابلو فرش ها تنوع رنگ های مورد استفاده در تابلو فرش بسیار زیاد شد و رنگ های شیمیایی برای بافت آن ها به کار گرفته شد.

آموزش فرش دستباف با نقشه کامپیوتری

مقدمات خواندن نقشه کامپیوتری برای قالیبافی در خانه

قبل از این که خواندن نقشه کامپیوتری تابلو فرش را شروع کنید باید مقدمات کار را فراهم کنید. این مقدمات عبارتند از:

  • کدبندی رنگ ها
  • کدبندی چله قالی

کدبندی رنگ ها برای خواندن نقشه کامپیوتری

برای آن که بتوانید به صورتی صحیح نقشه کامپیوتری قالی را بخوانید ابتدا باید رنگ ها را کدبندی کرده و نخ های موجود را کلاف بندی و رنگ ها را طبق پالت رنگ نقشه فرش، شماره گذاری کنید.

شما می توانید حتی مانند نمونه زیر تکه چوبی تهیه و اندازه گیری کنید و سوراخ هایی در آن به وجود بیاورید سپس از عدد یک تا ۱۰۰ شماره گذاری کرده و نخ های خود را از آن بیرون بیاورید.

عکس نظم دادن به نخ های تابلو فرش

کدبندی چله قالی برای خواندن نقشه کامپیوتری

بعد از تمامی این مراحل به مرحله کدبندی دار قالی چله کشی شده می رسید. یکی از دلایل کدبندی دار قالی به علت راحتی کار شماست تا بتوانید به سریعترین شکل، شماره رنگ را پیدا کرده و در جای مخصوص خودش ببافید و گره بزنید. تعداد گره هر نقشه در صفحه اول نقشه کامپیوتری آمده است و بر اساس آن باید چله خودتان را تقسیم بندی کنید.

برای تقسیم بندی می توانید از برچسب یا ماژیک استفاده کنید. اگر از ماژیک استفاده می کنید سعی کنید دو رنگ متفاوت باشد به طوری که هر واحد ۱۰ تایی چله را با یک رنگ مشخص کنید و به واحد ۵۰ و ۱۰۰ و… که رسیدید از رنگ دیگری استفاده کنید.

عکس کدگذاری چله فرش

برای شروع تقسیم بندی چله به ترتیب زیر پیش بروید:

  • از سمت چپ دار قالی شروع کنید.
  • از ۵ گره اول سمت ابتدا و انتهای دار قالی صرفنظر کنید و کار شمارش را از گره شماره ۶ سمت چپ به عنوان اولین گره آغاز کنید.
  • به گره شماره ۱۰ که رسیدید یا اولین واحد ۱۰ تایی، آن را با ماژیک و برچسب عدد ۱۰ مشخص کنید.
  • واحد ۱۰تایی بعدی را هم مشخص کنید و عدد ۲۰ را بچسبانید.
  • به همین صورت تا انتهای چله را شماره بندی کنید.
  • در اینجا می توانید از برچسب های شماره گذاری برای تقسیم بندی چله استفاده کنیم که کار را آسان تر خواهد کرد.

بعد از فراهم آوردن این مقدمات می توانید به سراغ مرحله نقشه خوانی فرش کامپیوتری بروید.

نقشه کامپیوتری تابلو فرش

وقتی که شما یک نقشه کامپیوتری تابلو فرش را دریافت می کنید در اولین صفحه آن اطلاعات اصلی نقشه آمده است.

عکس مشخصات نقشه کامپیوتری تابلو فرش

این اطلاعات شامل موارد زیر است:

  • نمای کلی طرح فرش کامپیوتری
  • کد رنگ ها
  • تعداد رنگ به کار رفته در نقشه
  • تعداد مقاط (هر ۱۲۰۰۰ گره را یک مقاط می گویند)
  • ابعاد تابلو فرش
  • تعداد رجشمار
  • تعداد گره

جدول مربوط به کد رنگ ها شامل کد رنگ، نمونه رنگ، تعداد گره به کار رفته می باشد. در نقشه از این کد، وزن مورد نیاز از این نخ و… که با این اطلاعات مشخص می شود که چه رنگ هایی و به چه میزان برای بافت نقشه کامپیوتری مورد نظر نیاز دارید.

روش خواندن نقشه کامپیوتری تابلو فرش

هر نقشه کامپیوتری تابلو فرش شامل موارد زیر است:

عکس مشخصات نقشه کامپیوتری تابلو فرش

در قسمتی از نقشه کلمه رج یا لایه دیده می شود که یک عدد جلوی آن آمده است. این عدد از ۱ شروع می شود و به تعداد رج های تابلو فرش شما ادامه پیدا می کند. منظور از رج یا لایه شماره ۱، اولین رجی است که در پایین قرار دارد و شما قرار است بافت فرش را با آن شروع کنید.

وقتی که در نقشه کامپیوتری، شماره رج مشخص شد، داخل قسمت مربوط به شماره هر رج اطلاعات مربوط به آن رج وجود دارد که شامل شماره رنگ ها می شود.  آموزش را با یک مثال ادامه می دهیم. در نقشه کامپیوتری که در زیر آمده می بینید که رج یا لایه شماره ۶ و اطلاعات مربوط به کد رنگ های آن آورده شده است:

عکس نقشه کامپیوتری تابلو فرش

عددی که به عنوان ارتفاع در کنار شماره رج یا لایه آمده اندازه طولی رج با توجه به رجشمار است و واحد آن به سانتیمتر می باشد. این عدد به شما کمک می کند تا ارتفاع فرش دستباف دستتان بیاید. اگر در یک رج به ارتفاع مورد نظر آن رج نرسیدید نشان می دهد که شما دفه را محکم می کوبید ولی اگر از ارتفاع گفته شده جلو زده اید باید در رج های بعدی دفه را محکم تر بکوبید و یا پود نازکتری باید به کار بگیرید.

ممکن است بعضی از کد رنگ ها در یک رج بخصوص وجود نداشته باشد. مثلا در تصویر بالا کد رنگ های ۱ الی ۵ وجود ندارد ولی کد رنگ های ۶ الی ۱۲ وجود دارد.

وقتی بخواهیم اطلاعات هر رج را بررسی کنیم می بینیم که کد یک رنگ آمده و جلوی آن تعدادی عدد وجود دارد. این اعداد شماره گره هایی هستند که باید با این کد رنگ بافته بشوند.

همانطور که در مثال بالا می بینید. در لایه یا رج شماره ۶ کد رنگ ۶ را باید فقط در گره شماره ۱ بافت. نکته دیگر این که در بین بعضی از شماره گره ها از خط تیره (-) استفاده شده است؛ مثلا برای کد رنگ هفت آمده است «۸ – ۲». این به معنای آن است که باید گره های ۲ الی ۸ با کد رنگ ۷ بافته شود.

در بعضی از نقشه ها به جای خط تیره از سه نقطه (…) استفاده می شود که همان معنی خط تیره در نقشه بالا را می دهد.

نکته دیگر این که گره شماره ۱ در هر رج در بعضی از نرم افزارها یا نقشه های کدبندی گرهی است که در سمت چپ قرار دارد و مسیر بافت از چپ به راست است و در بعضی از نقشه ها گرهی است که در سمت راست قرار دارد و مسیر بافت از راست به چپ است.

اگر یک رج را تا انتها بافتید و متوجه شدید که بعضی از گره ها بافته نشده است باید به نقشه کامپیوتری مراجعه کنید و شماره گره مورد نظر را پیدا کنید و با کد رنگ گفته شده آن را ببافید.

مزیت این روش از نقشه خوانی فرش کامپیوتری این است که نیازی به تغییر رنگ مداوم توسط شما نیست و می توانید یک رنگ را تا زمانی که همه گره های مربوط به آن را نبافته اید زمین نگذارید. در این روش دقت و سرعت شما بالا می رود و به علت نزدیک بودن طیف های رنگی دچار خطای دید نمی شوید.

مدت زمان بافت تابلو فرش چقدر است؟ + 8 راهکار بافت سریع تابلو فرش

یکی از سوال هایی که اغلب هنرجوهای فرشی که می‌خواهند بافت تابلو فرش را آموزش ببینند اینکه مدت زمان بافت تابلو فرش چقدره؟؟

چقدر طول میکشد تا یک تابلو فرش را ببافیم؟

زمان لازم برای بافت تابلو فرش چقدر است؟

راهکارهای افزایش سرعت بافت و کاهش مدت زمان بافت فرش چقدر است؟

ولی پاسخ به  این سوال‌ها خیلی هم آسون نیست بدلیل اینکه این سوال‌ها خیلی کلی هستش چون بستگی به خیلی از فاکتورها داره و مدت زمان بافت فرش میتونه بر اساس فاکتورهای مختلف، زمان متغییری داشته باشه.

خب الان میخواهیم فاکتورهای مهمی که در مدت زمان بافت فرش تاثیر دارند را به اختصار و مفصل توضیح بدیم.

اندازه ی تابلو فرش و یا قالی

یکی از فاکتورهای اصلی برای اینکه بشه مدت زمان اتمام قالی رو تخمین زد اندازه تابلو فرشی است که میخواهیم ببافیم و همانطور که مشخصه هر چقدر تابلو فرش ما اندازه بزرگتری داشته باشه زمان بیشتری را باید صرف تمام کردن آن کنیم ولی برعکس آن نیز صادقه یعنی هر چقدر اندازه قالی ما کوچیک باشه زودتر به اتمام میرسه البته باز هم جلوتر خواهیم گفت که برای اندازه‌های مختلف هم چگونه باید زمان تعیین کنیم و در زمان مشخص به اتمام برسونیم.

البته برای تازه کارها و هنرجوهایی که میخواهند تازه قالی بافی رو آموزش ببینند پیشنهاد میکنیم از طرح‌های کوچیک استفاده کنن.

تعداد رنگ نخ و نقشه کامپیوتری تابلو فرش

از فاکتورهای اصلی مدت زمان بافت تابلو فرش تعداد نخ‌های آن نقشه است که چه تعداد نخ در آن نقشه قالی استفاده شده است. معمولا تعداد نخ در نقشه‌های سنتی خیلی کمتر از نقشه‌های کامپیوتری تابلو فرش هستش و به راحتی هم میشه تعداد نخ‌‌ها رو کنترل و راحت بافت ولی اگر نقشه انتخابی شما از نوع نقشه کامپیوتری و یا کدبندی است مخصوصا هم اگر طرح انتخابیتون طرح‌های فرانسوی و اروپایی و یا منظره و گل باشه که تعداد رنگ بالای 100 رنگ رو دارن.

خب تعداد رنگ چه ربطی به مدت زمان بافت داره؟ خب مسلما هر چه تعداد رنگ تابلو فرش ما بیشتر باشه داخل هر رج از قالی تعداد رنگ بیشتری استفاده میشه و همین تعویض سریع و متعدد رنگ در هر رج از قالی از ما زمان میگیره و باعث میشه بیشتر زمان ما صرف عوض کردن مداوم رنگ‌ها داخل هر رجی بشه.

در نتیجه هر چه تعداد رنگ تابلو فرش ما پایین تر باشه سریع تر می‌تونیم اون تابلو فرش رو به اتمام برسونیم.

جنس نخ تابلو فرش

بستگی به جنس نخ تابلو فرش ما میتونه در تندی و یا کندی زمان بافت تابلو فرش تاثیر بذاره. این فاکتور رو بیشتر افرادی درک میکنن که تجربه بافت داشته باشند و با انواع جنس نخ تابلو فرش کار کرده باشند. معمولا جنس نخ تابلو فرش‌ها از نوع نخ مرینوس و ابریشم هستند و البته بعضی از شرکت‌ها از جنس نخ کره و چهار لا هم استفاده میکنند.

بافت گره با جنس نخ مرینوس بسیار آسان هست و میتوان راحت عمل بافت رو انجام داد ولی وقتی جنس نخ از ابریشم باشه قضیه یخورده فرق میکنه و بافت رو یک مقدار سخت‌تر میکنه به دلیل اینکه نخ ابریشم مقاومتش نسبت به مرینوس بیشتره همچنین نسبت به مرینوس نازکتره و هم چنین حالت لیزی هم داره که اگر قلاب بافت شما کند باشه هنگام بریدن ابریشم دچار مشکل میشید و ممکنه اگر قلاب شما نبرید گره شکافته بشه و باید دوباره از اول گره رو بزنید.

با اینکه فاکتور کوچیکی به نظر میرسه ولی تو مدت زمان بافت قالی تاثیر‌گذاره.

رجشمار تابلو فرش

رجشمار در اصل یک واحد که ریزی و درشت فرش رو تعیین میکنه یعنی هر چقدر  قالی ما گره‌های درشتری داشته باشه رجشمار پایین‌تری داره و ارزش کمتری هم داره و هر چقدر قالی ما رجشمار بالاتری داشته باشه با ارزشتره و گره‌های ریزی در اون استفاده شده.

خب اما چه تاثیری در مدت زمان بافت فرش داره. بزارید با یه مثال این فاکتور رو توضیح بدیم شما فرض کنید قراره دو فرش 6 متری رو برای مشتری ببافید اما مشتری یکی از 6 متری‌ها رو با رجشمار 30 (درشت بافی) و یکی دیگه از 6 متری‌ها رو با رجشمار 60 (ریزبافی) سفارش میده.

در اصل هر دو اندازه یکسانی دارن و هر دو اونها 6 متری هستن ولی در نظر بگیرید که یکی از آنها با نخ درشت مانند پشم بافته میشه که بر فرض مثال هر 50 رج که با نخ پشم فرش بافته میشه ارتفاع اون 10 سانت میشه ولی اگر همین 50 رج رو بخواهیم با رجشمار 60 و با نخ مرینوس و یا ابریشم ببافیم ارتفاع اون میشه 4 سانت.

پس بر همین اساس رجشمار هم نقش مهمی در زمان بافت فرش داره. مدت زمان بافت فرش دستباف ابریشم و یا مرینوس که رجشمار بالایی نسبت به نخ پشم و رجشمار بالا دارند بیشتره زمان زیادی برای اتمام نیاز دارد.

مهارت و سرعت بافنده فرش

یکی از مهم ترین فاکتورها که بشدت در مدت زمان بافت قالی تاثیر داره سرعت بافنده است هر چقدر سرعت بافنده بالاتر بشه تعداد رج های بیشتری بافته میشه و به شدت سرعت اتمام فرش کم میشه.

البته افرادی که قالی بافی رو بعنوان تفریح خودشون در نظر میگیرن کمتر به این فاکتور هم توجه میکنن و زیاد برایشان مهم نیست اما برای بافنده‌های که شغل آنها بافت قالی هستش این فاکتور بسیار مهمه و خیلی تلاش میکنن که این فاکتور رو بتونن تقویت کنن و سرعت خودشون رو در بافت قالی بالا ببرند.

سود تابلو فرش

بیشتر گله‌مندی‌های افرادی که تازه شروع به بافت قالی میکنن که بافندگی سودی نداره و مدت زمان زیادی از وقت خودمون رو صرف بافتن قالی میکنیم ولی سود آنچنانی نداره دقیقا از همین فاکتور سرچشمه میگیره

با یک مثال براتون توضیح میدهیم نخ و نقشه یک تابلو فرش به اندازه 400*500 گره به دو بافنده‌ای که یکی از بافنده های فرش سال هاست که بافندگی میکنه و یکی دیگه از بافنده‌ها تازه شروع به بافت قالی کرده است و سود حاصل از بافت این قالی 3 میلیون است.

زمان لازمی که بافنده اول برای بافت این تابلو فرش با این اندازه نیاز داره یک ماهه یعنی میتونه در مدت یک ماه تابلو فرشی به اندازه 400*500 گره رو به اتمام برسونه.

ولی بافنده دوم که تازه کار بافندگی فرش رو شروع کرده به مدت 4 ماه تابلو فرشی به اندازه 400*500 گره رو به اتمام میرسونه

در نتیجه اینکه بافنده اولی یک ماهه 3 میلیون سود میکنه و راضی هم است از کار بافندگی فرش

ولی بافنده دومی 4 ماه طول کشید تا تابلو فرش رو تموم کنه به عبارتی ماهی براش میوفته 750 هزار تومن و گله داره که قالی بافی کم سود داره در حالی که خود بافنده مقصر و  مهارت و سرعت کافی در بافت رو نداره.

تعداد فرش باف ها

این فاکتور مشخصه و نیاز به توضیح زیادی نیست فقط یک مثال کوتاه میزنیم که متوجه تاثیر این فاکتور هم شوید.

یک تابلو فرش 6 متری هم میشود یک نفره بافت هم دو و هم سه نفره هر چه تعداد بافنده‌ها بالا بره بافت سریع تر انجام میشه و مدت زمان بافت هم به مراتب پایین تر میاد.

البته این فاکتور مختص تابلوفرش‌های با ابعاد بالای یک متر هستش که دو نفر یا بیشتر بسته به اندازه فرش میتواننن همزمان بافت فرش رو انجام بدهند. در تابلو فرش های کوچک هم امکان پذیر هست ولی بصورت همزمان نمی‌شود بافنده‌ها عمل بافت رو انجام دهند ولی میتوانند به صورت شیفتی و نوبتی عمل بافت رو انجام دهند و مدت زمان اتمام قالی را افزایش دهند.

تعداد رج هایی که در روز باید بافته شود

این فاکتور هم جزء یکی از مهمترین فاکتورها به حساب می‌آید که فقط بافنده های حرفه ای و افرادی که شغل آنها بافندگی فرش هست به آن توجه می‌کنند و هنرجوهایی که به تازگی بافندگی رو آموزش دیده‌اند و یا بافندگی رو بعنوان تفریح خود انتخاب کرده‌اند کمتر مشاهده می‌شود که به این فاکتور توجه کنند.

اما این فاکتور بشدت فاکتور ویژه‌ای در تعیین مدت زمان بافت فرش بشمار می‌رود چون با توجه به همین فاکتور زمان دقیق اتمام قالی مشخص می شود.

بافنده های حرفه ای که قالی بافی شغل آنهاست حتی بعضا شخص اول آنهاست و منبع درآمد اصلی آنها بشمار می‌رود برای هر روز خود زمانی را برای شروع قالی بافی و زمانی را برای اتمام در نظر می‌گیرند همچنین در هر روز باید تعداد رج مشخصی را به اتمام برساند و تا وقتی که به آن تعداد رج تعیین شده در روز نرسند بافت را ادامه می‌دهند و در روزها تعداد رج مشخصی را کار می کنند و کاملا می‌توانند زمان اتمام فرش را تخمین بزنن و در موعد مقرر نیز قالی به اتمام می‌رسد.

اما باز بافنده های تازه کارتعداد رج و زمان مشخصی را در روز برای بافت تعیین نمی‌کنند و بستگی به مود اون روزشون قالی بافی میکنن مثلا یک روز از ساعت 11 تا 12 قالی بافی میکنن یک روز از ساعت 14 تا 16 و یا اینکه تعدا رج هایی که در هر روز هفته میزنن با هم متفاوت است در یک روز 3 رج کار میکنن و در روز دیگه 10 رج و روند بافتشون نظم خاصی نداره و هیچ وقت نمی‌توانند زمان دقیقی برای اتمام فرششون اعلام کنند.

مدت زمان بافت فرش دستباف ابریشم

با توجه به اینکه سرعت عمل، گره زنی و سایر مهارت های بافندگی در بافندگان نواحی مختلف ایران متفاوت است بنابراین محاسبه ی مدت زمان دقیق بافت یک تخته فرش یا قالیچه دشوار به نظر می رسد. از طرفی کسانی که بافنده مزد بگیر هستند مسلما ناچارند با سرعت بیشتری نسبت به افرادی که برای خود می بافند کار کنند. و این حتی می تواند بر کیفیت کار نیز تاثیرگذار باشد.

علت اینکه قالیچه‌های ابریشمی گرانتر از قالیچه های پشمی هستند، زمان اضافی مورد نیاز برای بافتن آنهاست. از آنجا که ابریشم بسیار نازک‌ تر از پشم است، لذا تعداد گره در یک فرش ابریشم دستباف معمولا 3 یا 4 برابر بیشتر از فرش پشمی دستباف مشابه است. این به این معنی است که فرش ابریشم می‌تواند جزئیات بیشتری در مقایسه با فرش پشم را داشته باشد و این همچنین به این دلیل است که فرش‌های ابریشم بسیار لوکس‌تر هستند.بیشتر سود حاصل از قالی بافی به جیب تاجران فرش می رود.

راهکارهایی برای کاهش مدت زمان بافت فرش دستباف

به فاکتورهای گفته شده اگر عمل کنید قطعا سرعت فرش بافتن شما به طرز عجیبی بالا میره ولی بیشتر از همه شما باید به دو فاکتور مهم مهارت و سرعت و تعداد رج هایی که باید در روز بافته شود توجه کنید شاهد افزایش سرعت خود خواهید شد و تاثیر بسزایی در کمتر شدن زمان بافت برای شما خواهد داشت.

برای فاکتور اول مهارت و سرعت بهتون پیشنهاد میشه که تمرین کنید و در کنار تمرین قطعا باید صبر صبر صبر داشته باشید همه چیز با تمرین و صبر امکان پذیره.

هیچ کدام از این بافنده های حرفه ای مادرزاد بافنده به دنیا نیامدند و با یادگیری و تمرین به این مرحله رسیدن، پس شما هم میتونید یکی از راههایی که خیلی تاثیر داره سرعت شما در بافت بالا بره مشخص کردن زمان هستش.

هر رجی که شروع به بافت میکنید در کنارش زمان رو ثبت کنید و ببینید بعد از تمام شدن یک رج کامل چقدر از شما زمان گرفته می‌شود و سعی کنید در رج های بعدی رکورد زمان قبلی خودتون رو بشکنید و زودتر بافت رج رو انجام دهید به مرور اینکار را انجام دهید خودتان شاهد تغییر شگفت‌آور سرعت بافت خواهید شد.

توصیه میکنم برای یک روز هم که شده اینکار را انجام بدید و تایم هر رجی که میبافین رو ثبت کنید پایان اون روز زمان ها رو با هم مقایسه کنید و ببینید نتیجه به چه صورت است و نتیجه زیر همین پست برامون بنویسید.

برای دومین فاکتور مهم که گفتیم یعنی تعداد رج مشخص در روز هم میتونید این تمرین رو انجام بدید بعنوان مثال یک هفته تعیین کنید که در هر روز باید 5 رج از قالی‌رو ببافم و خودتون رو مجاب کنید که هر روز 5 رج رو در هفته اول ببافید و در هفته بعدی دو رج به رج قبلی اضافه کنید و خودتون مجاب کنید که اون هفته باید هر روز 7 رج رو به هر نحوه که شده ببافید.

با همین تمرین ساده خواهید دید که مدت زمان بافت فرشتون پایین اومده و عملکرد و سرعتتون افزایش پیدا کرده بعد از این تمرین هم به یک عدد واحد یعنی بالاترین عملکرد خود بعبارتی تعداد مشخص رج در روز رسیدید روی تقویم میتوانید زمان پایان تابلو فرش خودتون رو مشخص کنید و در همان زمان فرشتون رو به اتمام برسونید.

درآمد بافت تابلو فرش در منزل

بسیاری از هنر دوستانی که میخواهند بیایند تو این صنعت یا هر هنر و صنعتی بعد از علاقه دوست دارند بدانند که درآمد حاصل از اون صنعت و یا هنر چقدر است و آیا به صرفه است بیان تو اون صنعت یا نه!

همه ی ما اطلاع داریم که بافت فرش یک شغل محسوب می شود و بسیاری از کسانی هستند که شغل اول و منبع درآمد آنها بافت فرش می باشد.

علاقه مندانی که میخواهند به این شغل روی بیاورند باید خیلی صبور و با دقت باشند چون بافت تابلوفرش و تمام کردن آن نیازمند زمان است و یک تابلوفرش از گره های ریزی که در کنار هم بافته می شود شکل می گیرد و ممکن است بافت یک تابلوفرش یک ماه یا بیشتر بسته به اندازه ی و سرعت بافت شما تا چندین ماه طول بکشد. پس اولین قدم صبور بودن است.

درآمد تابلو فرش رابطه ی مستقیم با سرعت عمل بافنده و نیاز بازار متغییر می باشد یعنی اینکه ممکن است یه بافنده یک تابلوفرش 50*60 را در عرض یکماه ببافد و یه بافنده همان تابلوفرش را در سه هفته و یکی دیگه در مدت چند ماه پس در نتیجه سرعت عمل در اینکار بسیار حائز اهمیت است و مهمترین فاکتور برای درآمدزایی از طریق بافت فرش می باشد.

تاثیر انتخاب نقشه و طرح های مناسب بر درآمد بافت تابلو فرش

نتخاب نقشه و طرح مناسب یکی دیگر از فاکتور های مهم درآمدزایی از طریق بافت فرش می باشد مثلا ممکن است شما یک نقشه ای انتخاب کنید که مثلا اندازه ی آن 60*70 باشد مثلا با 1 میلیون سود بفروشید و ممکن است شما یک نقشه ی دیگر با همان اندازه انتخاب کنید که با 2 میلیون سود بفروشید. در نتیجه انتخاب نقشه هم در درآمد زایی بسیار مهم است.

تاثیر مصالح به کار رفته در بافت بر درآمد قالی بافی

یکی دیگر از فاکتورها مصالح به کار رفته در بافت تابلوفرش و رجشمار آن می باشد که هر چقدر رجشمار عدد بالایی باشد آن فرش با ارزشتر است و بافت آن نیز نسبت به رجشمارهای پایین به مراتب سختر است و همچنین نوع نخ استفاده شده در بافت که از چه نوع نخی بافته شده است نیز حائز اهمیت است ممکن هست یک تابلوفرشی تمام ابریشم باشد و یه فرش دیگر از جنس کرک باشد تو قیمت تاثیر گذار می باشد.

تاثیر بافت صحیح بر درآمد گلیم بافی و قالیبافی

و یکی دیگر از فاکتورهای مهم بافت صحیح فرش می باشد که این مورد برمی گردد به مهارت بافنده که چقدر ماهر باشد تا تابلوفرش بدون ایرادی بافته شود منظور از صحیح بافتن این است که عمل گره زدن را صحیح انجام شود پودکشی را درست انجام شود و همچنین پشت کار دارای سفیدی نباشد متراژ و اندازه ی تابلوفرش کجی نداشته باشد و …

و اما مرحله ی راهکارهای طلایی برای راحتر به سود رسیدن در بافت تابلوفرش

و البته راهکارهایی هم هست که بیشتر به سود برسیم و برایمان به صرفه باشد و کسانی از این روش ها استفاده می کنند که به بافت تابلوفرش بعنوان شغل اصلی بهش نگاه می کنند و صدرصد هم سود می کنند.

نتیجه گیری

برای بافت تابلوفرش و یا کلا فرش هیچوقت نمیتوان یک عدد ثابت را بیان کرد که شما ماهی فلان قدر درآمد خواهید داشت همینطور که در بالا گفته شد درآمد حاصل از بافت فرش متغییر بوده و بسته به فاکتورهایی که در بالا ذکر شد دارد. ممکن است شما تابلوفرشی ببافید که به مغازه دار بفروشید 1میلیون سود کنید ممکن است همان را به یه خانه دار بفروشید 2 میلیون سود کنید پس اول از همه باید بازار رو بشناسید تحقیق کنید بینید کدام طرح ها را بیشتر می پسندند سپس براساس نیاز بازار یک طرحی را انتخاب و ببافید که هم برای شما سود داشته باشد و هم بازار خواهان تابلوفرش شما باشد و اصلا هم نگران این نباشید که چون شما تازه کارید اولین کارتون درست از آمد در نمیاد و فاکتور صحیح بافی رو ندارید اصلا نگران این موضوع که شما تازه دارید یاد می گیرید و کی به مرحله ی درآمدزایی می رسید نباشید شما ممکنه اولین کارتون با بهترین سود به فروش برسه.

آیا بافتن قالی سود دارد ؟

هزینه آموزش قالی بافی

شاید نمیدانید که با داشتن هشت میلیون تومان میتوانید کار پر برکت قالیبافی در خانه را شروع کنید. جالب اینجاست حتی اگر هزینه بافت تابلو فرش را نیز نداشته باشید پس از گذراندن سه ماه آموزش رایگان قالیبافی در مراکز فنی حرفه ای در سرتاسر کشور میتوانید این مبلغ مورد نیاز را از وزارت صنعت و معدن بصورت تسهیلات وام دریافت کنید . در ضمن کلیه مواد اولیه مورد نیاز برای آموزش شما در طی این دوره نیز رایگان میباشد. پس از این مراحل میتوانید یک دارقالی شش متری را دست بگیرید و شروع کنید. اگر بصورت شغل به این حرفه نگاه کنید این دار قالی را میتوانید طی مدت 9 ماه به اتمام برسانید. بسته به آنکه این دار قالی 6 متری را سفارش گرفته باشید یا خودتان شروع کرده باشید بطور میانگین این دارقالی 8 میلیون هزینه داشته و در پایان کار آن را از شما 32 میلیون تومان براحتی میخرند.

پس از این مراحل که میتوان کار را در منزل انجام داد و هیج نیاز به تکنولوژی خاص و یا کارگاه نیست ، اکنون با کمی سرمایه میتوانید یک کارگاه قالی بافی راه اندازی کنید و برای سایرین نیز کارآفرینی کنید و مدیریت آسان سود بیشتری نیز ببرید. در واقع بازپرداخت وام اولیه سالانه 2 میلیون تومان میباشد ، پس میتوانید باقی 30 میلیون را سرمایه کنید و یک فضای مثلا پنجاه متری تهیه کنید، حدود سه نفر را مشغول بکار کنید تا در کار بافت سه دستگاه 6 متری شما را یاری کنند.

برای مثال در کارگاهی که بازدید کردیم یک فرش تمام ابریشم که فرش نفیس حساب میشود بصورت پیش فروش در حال بافت بوده که حدود یک سال بافت آن بطول انجامیده و در انتها 45 میلیون قرار به فروش آن بوده . در مثالی دیگر یک قالی 24 متری تمام ابریشم بصورت سفارش گرفته شده و بافته شده است. سفارش دهنده تاجری در قم بوده که با سفارت ژاپن قرار داد داشته .مبلغ قرارداد بافنده  با این تاجر یک میلییارد تومان بوده، این فرش طی سه سال با هزینه مواد اولیه و دستمزد بافنده گان حدود 280 میلیون تومان تولید شده بود. وقتی سفارش گرفته میشود بافنده حق فروش آن فرش را به شخص دیگر ندارد. در انتها سفارش دهنده مبلغ از پیش تعیین شده را که گاهی بصورت قرارداد هم نوشته شده به شما  پرداخت خواهد کرد.

در برخی از نماشگاه ها وزارت صنعت و معدن و برخی نهاد های دیگر ممکن است مکانی در اختیار شما قرار دهند تا محصولات بافته شده خود را در معرض فروش قرار دهید. برای تهیه مواد اولیه مانند نخ ابریشم میتوانید به نمایندگی های فروش در تبریز، مشهد، قم و مراکز سایر شهرها مراجعه نمایید. برای داشتن کارگاه قالی بافی میتوانید از اداره صنعت و معدن با ارائه مدارک اتحادیه ، مدارک فنی حرفه ای، مجوز لازم را دریافت کنید. توجه قالی باقی مانند آشپزخانه و دوزندگی فقط مخصوص خانم ها نیست و آقایان هم براحتی میتوانند در این کار شرکت کنند و حتی درآمد ماهیانه حدود 20 میلیون تومان نیز داشته باشند. اکنون برخی از سوالات ذهن شما که آیا قالیبافی چگونه کاریست و درآمد حاصل از آن تا چه قدر میتواند باشد ، پاسخ نسبی داده شده است .

محاسبه دستمزد قالی بافی

دستمزد قالی بافی چقدر است؟ سوال اکثر هنرجوهایی که تازه وارد این هنر شده اند و اول کار دنبال درآمد قالی بافی هستند و یا افرادی هستند که میخواهند نخ و نقشه تابلو فرش را به بافنده بدهند ولی نمیدونن هزینه بافت چگونه محاسبه میشه؟

کسب درآمد از قالی بافی در منزل

یکی از راه هایی که ما میتوانیم در خانه به آن پرداخته و کسب درآمد کنیم هنر زیبای قالیبافی است. اما قبل از اینکه بخواهیم وارد هنر و یا رشته ای بشیم باید بدانیم که درآمد آن هنر برای ما چقدر است. آیا برای ما به صرفه است که بعنوان شغل و یک منبع درآمد به آن نگاه کنیم یا فقط باید برای سرگرمی اینکار را انجام دهیم.

فرش بافی در منزل یکی از هنرهایی است که در آن حرفه ای باشید میتوانید کسب درآمد کنید. بیشتر بافنده ها منبع درآمدشون از قالی بافی است.

نحوه محاسبه دستمزد بافت تابلو فرش سال 99

اول از همه محاسبه دستمزد قالی بافی به دو طرف یعنی بافنده و سفارش دهنده بستگی دارد و میتوانند باهم سر دستمزد قالی بافی توافق کنند. اما ما در ادامه میخواهیم محاسبه دستمزد قالی بافی متداول را با هم بررسی کنیم که میتواند معیار خوبی برای دستمزد فرش بافی باشد.

محاسبه دستمزد بافت قالی در منزل براساس توافق طرفین

در این روش هم بافنده و هم کارفرما اول کار بروی دستمزد قالی به توافق می رسند و هزینه بافت همان اول کار مشخص می شود و بعد از بافت بافنده از کارفرما دریافت می کند.

نحوه دریافت مبلغ بافندگی در این روش 50 درصد مبلغ نوافق شده ابتدای کار 20 درصد هزینه بافت وقتی که 50درصد کار بافته شده است و 30درصد مبلغ باقی مانده انتهای کار و هنگام تحویل فرش بافته شده دریافت می شود.

محاسبه دستمزد قالی بافتن براساس رج بافته شده

یکی دیگه از روش های محاسبه دستمزد بافنده محاسبه هزینه با توجه به تعداد رج قالی بافی است در این روش قیمت با توجه به تعداد رج محاسبه می شود. این روش نیز توافقی است و بافنده با توجه به مهارت و سرعت و کیفیت بافت مبلغ پیشنهادی خود را بر اساس رج قالی به کارفرما پیشنهاد می دهد.

مبلغ پرداختی در این روش هم براساس تعداد رج بافته شده است البته میتوان توافق کرد دتمزد به صورت هفتگی و یا ماهانه پرداخت شود.

محاسبه دستمزد قالی بافی بر اساس گره

در این روش با قیمت گذاری روی هر گره دستمزد بافنده محاسبه می شود. با این صورت که بافنده اعلام می کند من گرهی 20 تومن کار میکنم. در این روش نیز بستگی به مهارت بافنده قیمت هر گره میتواند متفاوت باشد.

بافنده تازه کار از گرهی 2 تومن الی 5 تومن (بازه 2 تا 5 تومن بستگی به تعداد رنگ ابعاد و چله ابریشم و پنبه متفاوت است)

بافنده نیمه ماهر 5گرهی تومن الی 8 تومن (بازه 5 تا 8 تومن بستگی به تعداد رنگ ابعاد و چله ابریشم و پنبه متفاوت است)

بافنده ماهر گرهی 8 تومن به بالا (بازه 8 تومن به بالا بستگی به تعداد رنگ ابعاد و چله ابریشم و پنبه متفاوت است)

در ادامه چند مثال از محاسبه قیمت تابلو فرش و دستمزد بافندگی را انجام می دهیم:

بعنوان مثال یک کارفرما نخ و نقشه 400 در 500 گره را میخواهد به سه دسته از بافنده تازه کار و نیمه ماهر و ماهر را محاسبه کند که هزینه بافت چقدر می شود.

محاسبه دستمزد برای بافنده تازه کار:

400*500= 200000 ضربدر هزینه هر گره بعنوان مثال 5 تومن هر گره

200000*5=1000000 یک میلیون دستمزد برای بافنده تازه کار درمیاد

اگر همین نخ و نقشه رو یک بافنده نیمه ماهر ببافد هزینه بافت چقدر می شود:

200000*8=1600000 یک و ششصد برای بافنده نیمه ماهر با گرهی 8 تومن

اگر همین نخ و نقشه رو یک بافنده ماهر ببافد هزینه بافت چقدر می شود:

200000*10=2000000 دو میلیون دستمزد برای بافنده ماهر

مدت زمان بافت تابلو فرش برای هر بافنده چقدر است؟

بافنده تازه کار یک تابلو فرش در اندازه 400 در 500 گره را در عرض 3 ماه تمام می کند.

بافنده نیمه ماهر همین اندازه را در عرض 2 ماه تمام می کند و یک بافنده ماهر در عرض 1 ماه تابلو فرش به اندازه 400 در 500 گره را تمام می کند.

جریمه بافنده

بافنده باید مسئولیت پذیر باشد و بافت تابلو فرش را بدون هیچ گونه عیب و ایرادی و با بالاترین کیفیت تحویل کارفرما دهد. اگر ابعاد تابلو فرش بعد از اتمام بافت درست نبود و یا تابلو فرش بالازدگی و پایین زدگی داشت و یا همراه با عیب و ایراد باشد باید هزینه ترمیم فرش از دستمزد بافنده کم می شود.

مهمترین نکته که باید به آن توجه کنید دستمزد بافت قالی بستگی به فاکتورهای که گفته شد متفاوت است همچنین سفارش بافت از چه کسی می گیرید هم در قیمت تاثیر دارد بعنوان مثال اگر شما یک سفارش تابلو فرش به ابعاد 400 در 500 گره را دارید بستگی دارد این سفارش بافت را از فروشگاه فرش فروشی بگیرید

و یا از یک خانه دار اگر از فرش فروشی باشد قطعا قیمت پایینی را به شما پیشنهاد می کنند اما اگر از خانه دار سفارش بگیرید قطعا هزینه های بالایی را میتوانید دریافت کنید. در کل همه چیز توافقی است و قیمت مشخصی وجود ندارد.

برای فروش فرش دستباف به کجا مراجعه کنیم

برای فروش فرش دستباف به کجا مراجعه کنیم؟ این سوال و مشکلی است که اکثر بافنده ها با آن روبرو هستن اگر شما هم این مشکل را دارید بهتون پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندید. چون قرار در این مقاله اول از همه بگوییم که به چه شکل تابلو فرش ببافید که سریع بتوانید بفروشید و روش و نحوه فروش فرش دستباف را با هم بررسی کنیم.

مهمترین بخش بعد از بافت تابلو فرش فروش آن است که اکثر بافنده ها با آن روبرو هستند و همیشه دردسر بزرگی بعد از بافت برای بافنده ها بشمار می رود. برای بافت و فروش تابلو فرش و یا قالی شما باید چند نکته را در ابتدای کار در نظر داشته باشید تا بعد از بافت به راحتی بتوانید قالی خود را بفروش برسانید که در ادامه همه آنها را باهم بررسی میکنیم.

قبل از بافت فرش به فکر فروش آن باشیم

اگر به قالی بافی بعنوان منبع درآمد نگاه می کنید باید به سبکی بافت را انجام دهید که بعد از اتمام آن بفروشید. پس به جای اینکه اول طرحی را انتخاب کنید برای بافت نیاز سنجی کنید به عبارتی اول سفارش بافت بگیرید بعد شروع به بافت کنید که بعد از تمام شدن برای فروش آن دغدغه ای نداشته باشید.

برای اینکار میتوانید آگهی های بافت تابلو فرش بزنید و یا به بازارهای فرش فروشی در شهر خود مراجعه کنید و به آنها بگویید که بافنده هستید و اگر طرح و نخ و نقشه تابلو فرش خاصی مدنظر آنها باشد که بعد از بافت آن را از شما بخرند سفارش بگیرید.

قبل از بافت تابلو فرش مشتری برای فروش داشته باشید

بعنوان نمونه شما میتوایند با شخص، شرکت، کارگاه قالی بافی، فروشگاه قرار داد ببندید و برای آنها تابلو فرش ببافید که بعد از اتمام بافت با فروش آن مشکلی نداشته باشید و به راحتی بتوانید آن را بفروشید.

آگهی چاپ کنید و آن را در منطقه و شهر خود پخش کنید

یکی از راه های کسب درآمد از قالی بافی این است که در شهر و منطقه خود اعلام کنید که بافنده حرفه ای هستید و هر طرحی که مد نظر کسی باشد را میتوانید با قیمت پایین تری از فروشگاه ها برای آنها ببافید. مطمئن باشید افرادی پیدا خواهد شد که با شما تماس بگیرند و سفارش بافت ثبت کنند.

بافت تابلو فرش با توجه به نیاز بازار

قبل از اینکه بخواهید شروع به بافت طرح قالی کنید ابتدا به بازار فرش فروشان در شهر خود مراجعه کنید و از انها سوال کنید که الان نیاز بازار چیست و کدام طرح و نقشه ها روی بورس هستند و بعد از بافت راحت میتوان فروخت. اگر همین کار ساده را انجام دهید بعد از بافت مشکلی نیز با فروش آن نخواهید داشت چون طرح و نقشه ای را بافته اید که نیاز بازار است و به راحتی به فروش می رود.

کجا فرش دستباف بفروشیم

اگر اطلاعی از نکاتی که بالا گفتیم نداشته اید و طرح و نقشه ای که دوست داشته اید بافته اید و حالا میخواهید بفروشید. اول از هم اینکه فروش آن کمی سخت است به این دلیل که اون طرحی که انتخاب کرده اید از نظر شما زیباست و ممکن است سلیقه خیلی از افراد نباشد. و باید کسی را پیدا کنید که هم سلیقه شما باشد و طرح و نقشه تابلو فرش شما را پسند کند.

فروش تابلو فرش به فروشگاه فرش فروشی

اولین راه برای فروش مراجعه به بازار فرش فروشی شهر است اگر نیست فروشگاه های فرش فروشی بهترین گزینه است که تابلو فرش خود را به آنها بفروشید.

مزایا:

  • امکان فروش و همکاری مجدد

معایب:

  • قیمت پایین خرید
  • امکان فروش، کم

فروش تابلو فرش در سایت های آگهی

دومین راه که میتوانید فروش را انجام دهید ثبت تابلو فرش در سایت های اگهی مانند دیوار و شیپور و سایت های ثبت آگهی ثبت کنید و آن را بفروشید.

مزایا:

  • امکان خرید بالا
  • فروش راحت تر
  • فروش با قیمت مناسب

معایب:

  • وقت گیر بودن

    مراجعه متعدد برای بازدید

فروش تابلو فرش به خانه دار

یکی دیگر از بهترین گزینه ها برای فروش تابلو فرش، فروش به خانه دار است و اگر ارتباط خوبی داشته باشید با دوستان و آشنایان با قیمت خیلی خوبی میتوانید قالی خود را بفروش برسانید.

مزایا:

  • فروش سریع
  • قیمت فروش بالا

معایب:

  • نیاز به ارتباطات قوی

اما دلیل اینکه چرا کسی فرش بافته شده ما را نمی خرد؟

اما عده ای از بافنده ها هستن که می گویند ما همه این کارها را انجام دادیم ولی کسی خریدار تابلو فرش من نبود.

دوستان عزیز بافت فرش به تنهایی کافی نیست باید در هنگام بافت به فاکتورهای کیفیت هم توجه ویژه ای کنید اگر تابلو فرش شما استاندارد های لازم و نداشته باشه کسی از شما آن را نخواهد خرید.

فاکتورهای مهم بافت قالی در منزل را در ادامه لیست میکنیم:

  1. کیفیت نخ و مصالح استفاده شده
  2. جنس نخ و چله فرش
  3. طرح انتخابی
  4. اندازه استاندارد
  5. بافت بدون ایراد
  6. بافت صحیح و با کیفیت

بیشتر بافنده ها بدون توجه به فاکتورهای بالا طرحی را انتخاب و شروع به بافت می کنند و بیشتر ایرادی که بافنده ها دارند این است که اندازه تابلو فرش استاندارد نیست یا بالازدگی دارد یا پایین زدگی دارد. قطعا فرش ایراد دار خریدار هم نخواهد داشت و یا باقیمت بسیار پایینی از شما خریداری می کنند.

با رعایت نکات گفته شده و بازارهایی که معرفی کردیم به راحتی می توانید تابلو فرش خود را بفروش برسانید.

قالی بافی در آپارتمان و منزل امکان پذیر است؟

قالی بافی جزء آن دسته از هنرها و شغل هایی است که در منزل میتوانید انجام دهید و قالیبافی کنید و مناسب برای علاقه مندانی است که شرایط کار در خارج از خانه را ندارند و یا دوست دارند در منزلشان اینکار را انجام دهند.

اما مهمترین دغدغه هر هنرجویی برای قالی بافی این است که مزاحمتی برای همسایه ها ایجاد نکند. بعلت اینکه بیشتر خانه آپارتمانی هستند و با کوچکترین حرکتی صدا ایجاد می شود و اگر دیوار ها عایق مناسبی نداشته باشند باعث انتقال صدا به سایر واحدهای می شود.

از آنجایی که وقتی فیلم های قالی بافی را در تلویزیون و یا جایی دیده باشیم همراه با صدای دفه زدن است که به صورت کوبش انجام می شود. و این حرکت بعد از هر رج باید عمل دفه زنی انجام شود.

و بر فرض مثال شما اگر روزی بخواهید 10 رج قالی بافی کنید برای هر رج بافت باید یکبار پودکشی ضخیم و یکبار پودکشی نازک را انجام دهید که برای هر دو عمل نیاز به دفه زنی است.

به عبارتی هر چند دقیقه و یا ساعت و تا اخر روز کاری 20 بار دفه شما به صدا در می آیید و اگر این صدا به واحدهای دیگر ساختمان منتقل شود میتواند برای همسایگان شما سرسام آورم باشد و صدای دفه مانند این است که به دیوار میخ بکوبید و از طریق همسایه ها شما شاکی شده و از مزاحمت ایجاد شده شکایت کنند.

اما ویدئوهایی که شما در تلویزیون و یا مستند قالی بافی دیده اید برای دارقالی های بزرگ با دفه های بزرگ در اندازه های فرش های 6 متری و 12 متری است.

در نتیجه بهتون پیشنهاد میکنیم اگر میخواهید قالی هایی در ابعاد 6 متری و 12 متری ببافید قطعا آپارتمان گزینه مناسبی برای بافت نیست و شما باید در یک منزل ویلایی و یا در یک کارگاه قالی بافی اینکار را انجام دهید.

اما اگر قصد بافت یک تابلو فرش تا انداز یک متر را دارید با خیال راحت ابزار و وسایل قالی بافی را خرید کنید و با خیال راحت قالی بافی در آپارتمان را انجام دهید.

آیا تابلو فرش میتوان در آپارتمان بافت؟

جواب این سوال بله است.

شما اگر قصد بافت یک تابلو فرش دارید به راحتی میتوانید نخ و نقشه و ابزار لازم را تهیه و شروع به بافت کنید.

الان مثل قدیم نیست که دارهای قالی بصورت چوبی باشد و با هربار دفه زدن صدای دفه در داخل دار بپیچید و صدا را چند برابر کند و انتقال دهد.

دارقالی های موجود الان از جنس آهن بوده  و با دفه زدن صدای زیادی را تولید نمی کنند و همچنین به دلیل کوچک بودن دارقالی و همچنین دفه های کوچک صدای زیادی تولید نمی شود و با قالی بافی تابلو فرش هیچ مزاحمتی برای همسایگان ایجاد نمی کنید.

و به دلیل کوچک بودن و قابل جابجایی بودن دار قالی میتوانید دار قالی را به دیواری از خانه تکیه دهید که رو به اتاق دیگرتان باشد و به دیواری که با همسایه شما مشترک است تکیه ندهید.

راهکارهای کاهش صدای دفه زدن چیست؟

اگر میخواهید همان صدای بسیار کمه دفه هم منتقل نشود راهکارهایی وجود دارد که در زیر به آن اشاره میکنیم.

اولین راهکار را در بالا گفتیم که به دیوار مشترک با هم واحدی خود دارقالی را تکیه ندهید و در کنار یکی از دیوارهای اتاق خود بگذارید و شروع به قالی بافی کنید.

راهکار بعدی استقاده از پتو است! بله شما به راحتی میتوانید از یک پتو را چند لایه کنید و در زیر دار قالی قرار دهید تا از صدای دفه کاهش پیدا کند و صدایی به واحد پایین منتقل نشود. پتو به دلیل داشتن پرز عایق مناسبی برای کاهش صدا است و با این کار صدا دفه زدن را به حداقل می رسانید و مزاحمتی برای همسایه پایینی ایجاد نمی کنید.

راهکار سوم برای کسانی است که مجبورند دار قالی را به دیواری که با همسایه مشترک است تکیه دهید برای جلوگیری از ایجاد صدا برای واحد کنار میتوانید دوباره از پتو و یا پارچه استفاده کنید و دو تا گوشه دار قالی را با پتو و یا پارچه پوشش دهید و به کاهش صدا کمک کنید تا صدایی به واحد کناری منتقل نشود و هم شما با خیال راحت قالی بافی کنید در آپارتمان و هم مزاحمتی برای همسایه ها ایجاد نشود.

قالی بافی در منزل اصفهان

اصفهان در دوره ی صفویه یکی از مراکز با اهمیت قالی بافی ایران بود. در آن زمان در این شهر تعدادی کارگاه قالی بافی سلطنتی شروع به کار کردند که در آنها برای شاهان صفویه قالی بافته می شد. بعد از انقراض این سلسله به وسیله ی افاغنه به علت نا آرامی های موجود در ایران تعدادی از هنرمندان از جمله قالی بافان از هنرهای خود دست کشیدند. در نتیجه هنر قالی بافی در آن رو به رکود گذاشت.

در اصفهان قالی و قالیچه هایی در اندازه های ذرع و چارک ، ذرع و نیم ، دو ذرعی ، پرده ای و فرش های شش متری و بزرگ تر بافته می شود. بافنده های اصفهانی هیچ گاه رغبتی به بافت کناره و کلگی از خود نشان نمی دهند. فرش های ظریف بافت و گل ابریشم اصفهان با طرح های فوق العاده زیبای آن همواره از شهرت بسیار زیادی در بازارهای جهانی برخوردار بوده است. فرش گل ابریشم آن بیشتر بر روی چله های ابریشمی بافته می شود. ریشه های این قالیچه ها بنا بر سلیقه ی خاص بافنده ی اصفهانی بیشتر بلند و گاهی تا 15 سانتی متر نیز می رسد. اصفهان از معدود مراکز فرش بافی ایران است که بافت فرش های دایره ای شکل نیز در آن صورت می گیرد. از شهر رقیب آن در این مورد می توان تبریز را نام برد.

در گذشته و حتی امروز طراحان اصفهانی به میزان زیادی تحت تاثیر نقوش کاشی کاری های بناهای تاریخی این شهر مانند عمارت چهل ستون ، مدرسه ی چهار باغ ، مسجد شیخ لطف الله و غیره بوده و طرح های خود را با نگاره های زیبای منقش به این ابنیه تزئین کرده اند. طرح هایی که در فرش های اصفهان بیشتر به چشم می خورند عبارت اند از :

شاه عباسی ، لچک و ترنج ، درختی حیوان دار ، اسلیمی لچک و ترنج ، شاه عباسی افشان و هندسی لچک و ترنج و طرح های صورت و منظره.

نام برخی از تک بافان و موسسات معروف چون صیرفیان ، صراف ، احمد ، اکبر اوف ، حکمت نژاد ، گلباف ، داوری ، حقیقتی ، ماموری ، صدقیانی ، میر جلالی ، مهدئی ئی ، قدیرزاده ، فدایی ، معینی ، انتشاری ، غفاری ، نائل ، یزدانی ، زرنگار ، نصری ، قناعت ، بهادری ، توکلی ، منصوری ، ملکی ، حاج جمشیدی ، کامخواه ، وحیدی ، داور پور ، درری ، شاه حسینی ، عمادی ، مدرس ، امینی ، هرندی زاده و انصاری – پورحکیم ، که در گذشته و حال به فرش اصفهان شهرت و معروفیت بخشیده اند.

قالی بافی در منزل قم

فرش قم در استانی به همین نام و در حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب تهران بافته می‌شود. مناطق و روستاهای قم در موقعیت‌های مختلف جغرافیایی قرار گرفته‌اند در نتیجه در این استان، شاهد شرایط جوی متنوع از آب و هوای کویری تا سرد و کوهستانی هستیم. این موضوع، فرصت‌های متنوعی را برای کشاورزی و امکان کشت اکثر محصولات کشاورزی فراهم کرده است. البته اکثر روستاییان این استان علاوه بر کشاورزی و دامداری به صنایع دستی از جمله قالی بافی می‌پردازند. امروزه فرش‌های تولید شده در قم به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین و گران‌بهاترین فرش‌های ایرانی شناخته می‌شوند این در حالی است که تا صد سال پیش فرش- بافی صنعت قابل توجه این شهر محسوب نمی‌شد.

توسعه قالی بافی در استان قم به زمانی باز می‌گردد که بازرگانان کاشانی دارهای قالی را به این شهر بردند و مردم به قالی بافی در شکل رایج امروزی پرداختند. طی کمتر از بیست سال این صنعت به صورت قابل ملاحظه‌ای در این شهر رشد و گسترش یافت.

قالی‌ها و فرش‌های تولید شده در قم از ظاهر خارق‌العاده‌ای برخوردار هستند. اکثر قالیچه‌های بافته شده در این شهر با کیفیت و زیبا هستند و به همین دلیل مردم آن‌ها را جهت آویختن بر روی دیوارهای منازلشان خریداری می‌کنند. گرچه نقشه قالیچه‌ها معمولاً به صورت خطوط منحنی است اما مناظری از طبیعت و یا داستان‌های تاریخی را نیز می‌توان در میان آنها مشاهده کرد.

قم یکی از مهمترین مراکز تولید فرش های گل ابریشم و کرکی و تمام ابریشم و فرش های آن بیشتر در اندازه های ذرع و نیم و دو ذرعی و ابعاد چهار و هفت و دوازده متر مربعی بافته می شود.

تراکم گره در فرش های ریز بافت و ابریشمی آن در بسیاری از موارد به مرز یک میلیون گره در متر مربع نزدیک می شود. فرش آن پرز کوتاه و یک پوده است. پود نازک آن بیشتر در رنگ های خاکستری و آبی و بژ در پشت فرش قابل روئیت است.

بافنده های قمی ترجیح می دهند که دلپذیر ترین طرح های سایر مراکز قالی بافی ایران را که به مرور زمان مطلوب و مقبول طبع همگان شده اند با مختصر تغییراتی ببافند. اگر فرش های آنها با قالیچه ها و قالی های اصفهان و کاشان به لحاظ شباهت نقشه اشتباه شوند ، این اشکال در مورد فرش های بافت تبریز هیچ گاه پیش نخواهد آمد زیرا فرش های تبریز با گره هایی از نوع ترکی بافته می شوند ، در حالی که بافنده های قم گره فارسی و یا گره سنه را در قالی بافی خود به کار می برند. طرح های متداول در قالی بافی قم عبارتند از : بندی خشتی (موزائیکی بختیاری) ، بته ای ، درختی ، شکارگاه ، هندسی جوشقانی ، شاه عباسی لچک و ترنج ، شاه عباسی افشان ، محرمات ، ترنجی کف ساده ، بندی کتیبه ای ، محرابی ، گل فرنگ و ظل السلطانی.

در طرح بته ای که از طرح های مورد علاقه ی بافنده های قمی است ، نقش بته ها مانند فرش های خراسان است. بر عکس فرش های نقش بته ی ناحیه ی سرآبند و مال میر (لرستان) یک سویه است به این صورت که نوک این بته ها که در ردیف های موازی بافته شده اند همگی در یک جهت هستند. در حالی که در فرش های سرآبند جهت نوک بته ها در ردیف های متوالی یک در میان تغییر می کند.

در قم تقلیدی از طرح هندسی جوشقانی را می بافند که با طرح های قدیمی کاشان نیز شباهتی دارند. در این شهر طرح درختی را گاهی در متن محرابی و گاهی نیز بدون نقش محرابی می بافند. مشابه این طرح در اصفهان و کاشان نیز بافته می شود. بافندگان قمی فرش های کف ساده با ترنج بزرگ شش گوشه ای مملو از گل ها و برگ های تیپ هراتی می بافند که مشابه آن در بیرجند نیز بافته می شود.

کار در منزل تابلو فرش در تبریز

عکس قالی بافی

قالیبافان هرمزگانی با دریافت کارت قالیبافی ساماندهی می‌شوند