به گزارش پارس، هفته گذشته بود که برای اولین بار محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت تعداد دقیق یارانه بگیران را به خبرنگاران اعلام کرد که براساس این آمار در خردادماه ۷۶میلیون و ۵۷هزار و ۴۳۰ نفر یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی را دریافت کرده‌اند.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی که سه‌شنبه هر هفته به‌عنوان سخنگوی دولت به جمع خبرنگاران می‌آید در نشست این هفته خود اعلام کرده که ۲میلیون و ۳۰۰هزار نفر از دریافت یارانه انصراف داده‌اند!
 
گفتنی است که اگر این دو آمار را کنار آمار تعداد حذف‌شده‌ها از فهرست یارانه بگیران قرار دهیم به جزئیاتی جدید از تعداد یارانه بگیران در جامعه آماری کشور خواهیم رسید.
 
قبلاً علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که ۲۰۰هزار نفر از فهرست یارانه بگیران خط خورده‌اند، هرچند این آمار از سوی نمایندگان مجلس کمتر و بیشتر اعلام می‌شود ولی در این گزارش آمار اعلام شده از سوی دولت مستند می‌باشد.
 
بنابراین اگر آمار دقیق یارانه بگیران، انصرافی‌ها و حذف شدگان را کنار جمعیت ایران قرار دهیم مشخص می‌شود که با احتساب حذفی‌ها و انصرافی‌ها مجموع یارانه بگیران ۷۸میلیون و ۵۶۰هزار نفر بوده‌اند.
 
این درحالی است که طبق اعلام مرکز آمار جمعیت ایران تا ساعت ۱۵:۰۰ روز سه‌شنبه دوم تیرماه معادل ۷۸,۴۴۲,۸۶۱ نفر بوده است! بنابراین می‌توان گفت که در فهرست یارانه بگیران کماکان اسامی اموات نیز وجود داشته است!
 
نوبخت البته در توضیح این تناقض آماری گفته است: "این که جمعیت ۷۷میلیون است و ۷۶میلیون نفر یارانه دریافت می‌کنند دو علت دارد. سال گذشته که مجدداً ثبت نام انجام شد ۲میلیون و ۳۰۰هزار نفر انصراف دادند، علاوه بر آن هر ماه هم ۱۱-۱۰ هزار نفر انصراف می‌دادند، از سوی دیگر ما با افزایش جمعیت مواجهیم و در هر سال بیش از یک‌میلیون نفر به جمعیت ایران اضافه می‌شود".