به گزارش پارس به نقل از فارس، سینوزیت وضعیتی التهابی است که در یک یا چند زوج ساختمان احاطه کننده حفرات بینی موسوم به سینوس ایجاد می شود، سینوس ها حفراتی پر از هوا در استخوان های صورت هستند که موجب سبک شدن جمجمه و بهبود طنین صدا می شوند، این حفره ها به وسیله اپی تلیوم مژکدار تنفسی پوشیده و به داخل بینی تخلیه می شوند.

سینوس های فکی بالا و سینوس های غربالی در هنگام تولد وجود دارند، عدم تشکیل یک طرفه سینوس پیشانی شایع است، سینوس های پیشانی به شکل دو طرفه تشکیل نمی شوند، سینوس های شب پره ای آخرین سینوس هایی هستند که به وجود می آیند و بلوغ آنها تا ۲۰ سالگی طول می کشد، سینوس ها با یکدیگر ارتباط دارند و به مسیرهای بینی هم متصل هستند.

اگر چه در بیشتر موارد بیش از یک سینوس مبتلا به عفونت می شود، ایجاد سینوزیت در فک بالا شیوع بیشتری دارد و هر یک از سینوس ها با اپی تلوم تنفسی تولید کننده مخاط پوشیده می شوند که با عملکرد مژگانی از طریق سوراخ سینوس به حفره بینی انتقال می یابد و به طور طبیعی، مخاط در سینوس ها تجمع پیدا نمی کند و با وجود مجاورت با مسیرهای پر از باکتری بینی، استریل باقی می مانند و در صورت بسته شدن سوراخ سینوس یا به دنبال اختلال یا فقدان عملکرد مژگانی علایم و نشانه های سینوزیت ایجاد می شوند، ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها ترشحات مزبور را آلوده می کنند.

جلال الدین شریعت در گفت وگو با خبرنگار فارس در پاسخ به این سوالی در مورد چند گونه بودن انواع سینوزیت افزود: سینوزیت ممکن است به شکل حاد یا مزمن، عفونی یا غیرعفونی و ویروسی باکتریایی یا قارچی ایجاد شود.

وی در ادامه افزود: ممکن است سینوزیت در افراد مبتلا به انحراف بینی، پولیپ بینی و کوچک بودن سوراخ های سینوس ایجاد شود.

متخصص گوش حلق و بینی با بیان این مطلب که آیا سینوزیت با سرماخوردگی ایجاد می شود، افزود: در بیشتر موارد سینوزیت به دنبال عفونت پس از سرماخوردگی یا سایر عفونت های مجاری تنفسی فوقانی ایجاد می شود.

وی در مورد عوامل تاثیرگذار در سینوزیت تصریح کرد: سینوزیت ممکن است در اثر استعمال دخانیات، عطسه شدید با دهان بسته، عوامل آلرژیک یا خود ایمنی ایجاد شود و شیرجه زدن در آب بدون بستن بینی نیز می تواند سبب سینوزیت شود.

شریعت در مورد عفونت های سینوسی تصریح کرد: باکتری های موجود در عفونت های دندانی یا دستکاری های دندانپزشکی می تواند به حفره های سینوسی واقع در استخوان گونه حمله کنند و به عنوان مثال آبسه ریشه یک دندان واقع در فک بالا می تواند به داخل حفره سینوس فکی انتشار پیدا کند.

وی در مورد بیمارانی که به سینوزیت مبتلا هستند، تاکید کرد: در صورت ابتلا به سینوزیت در محلی اقامت کنید که دمای مناسب و یکسان داشته باشد و نیز از خم کردن سر به پایین خوداری کنید.

متخصص گوش، حلق و بینی در آخر تصریح کرد: تومورهای بینی و سینوس ها می توانند موجب انسداد سوراخ سینوس و تولید سینوزیت شوند، در بخش آی. سی. یو بیمارستان ها، لوله گذاری نای از راه بینی از عوامل خطر مهم بروز سینوزیت بیمارستانی است.