به گزارش پارس ؛ فارس به نقل از پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا، محققان در تحقیقات جدید خود متوجه شدند که فقط چند سیگار در روز می تواند خطر ابتلا به سرطان کولون را در زنان افزایش دهد.

ارتباط سیگار کشیدن با سرطان روده به خوبی تثبیت شده است. در حال حاضر محققان می گویند که سیگار شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ را به ویژه در زنان افزایش می دهد.

بر اساس تحقیقات جدید انجام گرفته و منتشر شده دراپیدمیولوژی سرطان، شاخصهای زیستی و پیشگیری، زنانی که تاکنون سیگار کشیده اند تقریباً ۲۰ درصد با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در مقایسه با زنانی که هرگز سیگار نکشیده اند را داشته اند.

دکتر « اینگر گرام» استاد در بخش انجن پزشکی دانشگاه ترومسو در نروژ گفت: زنانی که حتی ۱۰ نخ سیگار یا کمتر از این تعداد را در روز مصرف می کنند با افزایش خطرات مبتلا شدن به سرطان روده مواجه هستند.

وی گفت: از آنجایی که سرطان روده بزرگ یک بیماری شایع است حتی تعداد متوسط سیگار نیز می تواند به این بیماری منجر شود.

بر اساس موسسه بهداشت عمومی نروژ، در این تحقیقات داده های بیش از ۶۰۰ هزار مرد و زن را در سنین ۱۹ تا ۶۷ سالگی مورد بررسی قرار گرفت.

شرکت کنندگان در این تحقیقات به سوالات مربوط به عادات سیگار کشیدن، فعالیت بدنی و دیگر عوامل محیطی پاسخ دادند.

پس از بیش از ۱۴ سال پیگیری سرطان روده بزرگ در حدود ۴ هزار نفر به ویژه در میان زنان افزایش یافت، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در میان زنان سیگاری ۱۹ درصد و در میان مردان دودی ۸ درصد بوده است.

در بیماری سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون، سلول های سرطانی در داخل بافت روده شروع به تکثیر می کنند.

اگرچه این سرطان از جمله معمول ترین سرطان های بشر به حساب می آید اما به دلیل بهبود روش های غربالگری و تشخیصی، تعداد موارد جدید این بیماری و مرگ ناشی از آن به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

این بیماری در هر سنی بروز می یابد اما میزان بروز در سن بالای ۵۰ سال بیشتر است. زمانی که در مراحل اولیه تشخیص داده می شود، این سرطان درمان پذیر است، اما تشخیص آن در این مراحل هیچ گونه علامتی ندارد.