به گزارش پارس به نقل از ایسنا، پیرامون چند و چون ورود داروهای چینی به کشور با دکتر مهدی سلیمانجاهی، سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به گفت و گو نشستیم.

دکتر مهدی سلیمانجاهی در واکنش به گلایه های مردم و متخصصان از ورود داروهای چینی به کشور و عوارض جسمانی احتمالی، عنوان کرد: چین و هند در تمام دنیا به عنوان ماده اولیه ساز دارو شناخته می شوند.

وی ادامه داد: حتی شرکت های مطرح خارجی هم مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه داروی خود را از چین و هند تهیه می کنند. وی با بیان اینکه ورود پنی سیلین چینی مربوط به بازه زمانی اخیر نیست، عنوان کرد: قبلا هم پنی سیلین را از چین وارد می کردیم، در واقع ۸۰ تا ۹۰ درصد پنی سیلین دنیا را چین تامین می کند.

سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو سازمان غذا و دارو ادامه داد: قبلا هم آمارهایی از شوک آور و مشکل دار بودن برخی پنی سیلین های چینی در دست داشتیم، با این حال اخیرا نقل قول ها پیرامون عوارض داروهای چینی به خصوص پنی سیلین زیاد شده است.

وی ادامه داد: بر فرض مثال اگر در سال های قبل ۱۰ مورد شوک با پنی سیلین در سال گزارش می شد، الان هم آمار همان است و افزایش پیدا نکرده است. در واقع می توان گفت آمارها در این خصوص معنی دار نیستند.

سلیمانجاهی در پاسخ به اینکه آیا داروهایی که اخیرا وارد شده اند دچار مشکل نبوده اند؟ عنوان کرد: طبیعی است زمانی که در شرایط اضطرار قرار می گیرید، اعمال کنترل های دقیق توسط سیستم های نظارتی و کنترلی موجود، امکان پذیر نیست.

وی ضمن انتقاد از عدم تخصیص ارز در نظرگرفته شده برای دارو در زمان مناسب در سالی که گذشت گفت: حتی اگر ارز کافی باشد اما آن را بموقع تحویل ندهند، کمبود یا نبود اتفاق می افتد و ناچار می شویم به طور فوریتی دارو وارد کنیم.

سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: وقتی دارو فوریتی وارد شود عملا نمی توان همه سیستم های کنترلی را به کار بست.

سلیمانجاهی در پاسخ به اینکه آیا این نوع عملکرد برای وزارت بهداشت یک ضعف تلقی نمی شود، اظهار کرد: این مسئله چه ارتباطی به وزارت بهداشت دارد؟ وقتی بیمار در اتاق عمل است و به این علت که داروی بیهوشی به اندازه کافی برایش تزریق نشده است، در حین عمل بیدار می شود چه باید کرد؟

آیا با همین منوال داروهای وارد شده را در نظام سلامت کشور توزیع کنیم بهتر است یا اینکه بگوییم دارو وارد شده اما باید سیکل مرسوم کنترلی اش را طی کند و پس از پروسه یک تا دو ماهه نمونه برداری، ارسال به آزمایشگاه و… به مراکز درمانی برسد.

سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو تاکید کرد: این مشکل را باید از طریق بانک مرکزی پیگیری کرد تا مشکلی پیش نیاید. اگر مشکل ارز حل شود، کمبود یا نبود دارو براحتی با برنامه ریزی قابل حل است.