به گزارش پارس :

بچه که بودم زمانی که حرف از آهن خون به میان می آمد تصور می کردم تکه های ریز آهن در خون شناور هستند؛ و حالا که آن روزها گذشته است و معنی آهن خون را بهتر می دانم نتیجه ی آزمایش ها نشان می دهد بدنم ساز مخالف می زند و برخلاف بسیاری از خانم ها ذخیره آهن من بیش از اندازه است. حتماً می دانید که کمبود آهن برای بدن دردسر ساز می شود. به خاطر این که آهن یکی از عناصر مغذی و ضروری بدن است و متأسفانه بسیاری از مردم به اندازه ی کافی دریافتش نمی کنند.

اگر می خواهید بیشتر با این ماده ی معدنی آشنا شوید و بدانید کمبود آن باعث بروز چه مشکلاتی می شود مطالعه ی این مطلب را از دست ندهید.

اهمیت آهن در بدن
آهن یکی از عناصر مغذی و ضروری برای حفظ سلامت بدن است. آهن باعث تضمین عملکرد سلول های بدن می شود، تمرکز و حافظه را بالا می برد، انرژی بدن را تأمین می کند و به ساخت هموگلوبین های سلول های خونی کمک می کند. این سلول ها وظیفه ی انتقال اکسیژن به سمت بخش های مختلف بدن را بر عهده دارند. آهن افسردگی های شما را به دست فراموشی می سپارد. با این حال بسیاری از مردم در سرتاسر جهان به اندازه ی کافی از این ماده ی معدنی دریافت نمی کنند.

التهاب زبان، سرگیجه، سردرد، عدم حفظ دمای ثابت بدن، نفس نفس زدن، ناخن های شکننده، زودرنجی، تپش قلب یا ضربان نامنظم از عوامل احتمالی دیگری هستند که نشان می دهند شما دچار کمبود آهن شده اید

به طور متوسط ۲۰ درصد زنان آمریکای شمالی از کمبود آهن رنج می برند. البته باید توجه داشته باشید که رژیم غذایی نامناسب به تنهایی باعث کمبود آهن نمی شود. عوامل دیگری هم باعث بروز این مشکل می شود. واقعیت این است که برای مطمئن شدن از میزان کافی آهن در بدن باید دقت بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال خانم هایی که در طول عادت ماهانه ی خود خونریزی زیادی دارند باید با پزشک مشورت کنند تا روش هایی مانند استفاده از قرص ضد بارداری برای کاهش خونریزی به کار ببرند. به خاطر اینکه آهن بدن با خونریزی از بین می رود و شما دچار کمبود آهن خواهید شد.

بیشتر خانم ها فکر می کنند نمی شود به اندازه ی کافی آهن جذب کرد
در طول دوره ی بارداری بدن به آهن بیشتری نیاز دارد و نمی توان برای جذب آهن کافی صرفاً به مصرف مواد غذایی بسنده کرد. اگر باردار هستید پزشک برایتان مکمل آهن تجویز خواهد کرد. البته این به نظر پزشکتان مربوط می شود شاید اصلاً نیازی نداشته باشید اما در حالت کلی اکثر خانم ها در این دوره به مکمل آهن نیاز پیدا می کنند.

افراد گیاه خوار که گوشت قرمز مصرف نمی کنند یعنی از مهم ترین منبع آهن محروم هستند باید میوه، سبزیجات و لوبیای بیشتری مصرف کنند تا بتوانند به اندازه ی کافی آهن جذب کنند. با این حال میزان کم خونی ناشی از کمبود آهن در بین گیاه خواران بیشتر از افراد معمولی نیست.
حواستان باشد اگر مواد زیر را در خود سراغ دارید احتمال دارد که دچار کمبود آهن باشید:

جذب ناکافی آهن:
کافی نبودن آهن می تواند به دلیل عدم مصرف مواد غذایی سرشار از آهن و یا مصرف مواد غذایی دیگری باشد که جلوی جذب آهن کافی را می گیرد. بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن و کولیت های مزمن همچنین می تواند به جذب آهن آسیب برساند به خاطر اینکه آهن بیشتر از طریق سیستم گوارشی جذب بدن می شود.

نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ در International Journal for Vitamin and Nutrition Research به چاپ رسید نشان می دهد که چاقی مفرط نیز می تواند به جذب آهن آسیب برساند.

توجه داشته باشید که مصرف داروهای ضد اسید مانند رانیتیدین یا مصرف زیاد داروهایی مانند امپرازول یا ازومپرازول می تواند جلوی جذب آهن را بگیرد.

ورزش های شدید:
اگر به عنوان مثال خودتان را برای دوی ماراتون آماده می کنید احتمال دارد که میزان زیادی آهن را از طریق تعریق و ادرار از دست بدهید. توجه داشته باشید که دویدن همچنین می تواند باعث خونریزی دستگاه گوارش شود (که معمولاً دونده ها متوجه آن نمی شوند) و این مشکل نیز به از بین رفتن آهن بدن دامن می زند. شوک و ضربه هایی که در تماس با زمین و مدام به پاها وارد می شود یکی دیگر از عواملی است که باعث از بین رفتن خون و در نتیجه گلبول های قرمز می شوند. برای همین احساس خستگی بیش از حد یا پا درد می شوید. کفش های مخصوص دو با کفی های محکمی ساخته می شوند که جلوی این ضربه ها را می گیرند و از هدر رفتن خون جلوگیری می کنند.

اهدای خون:
اگر عادت به اهدای خون دارید باید به میزان آهن بدنتان توجه داشته باشید. سازمان خون کانادا میزان خونی که از اهدا کننده ها گرفته می شود را تعیین کرده و فقط افرادی را می پذیرد که به اندازه ی کافی آهن داشته باشند. خون دادن باعث می شود که میزان هموگلوبین کاهش پیدا کند اما بدن دوباره شروع به ساخت سلول های خونی می کند. توصیه می کنیم در روزهای بعد از اهدای خون حتماً به مدت چند روز مواد غذایی سرشار از آهن مصرف کنید. علاوه بر این اگر میزان آهن خونتان کمی پایین تر از حد نرمال است بهتر است بین دفعات اهدای خون فاصله بدهید.

رنگ پریدگی و احساس ضعف تنها علائم کمبود آهن نیستند
معمولاً در بیشتر موارد علائم کمبود آهن نامشخص است. معمولاً احساس خستگی مزمن و از دست رفتن قدرت بدنی از عوامل کمبود آهن هستند. علاوه بر این ها سندروم پاهای بی قرار نیز از علائم این کمبود محسوب می شوند. توجه داشته باشید که التهاب زبان، سرگیجه، سردرد، عدم حفظ دمای ثابت بدن، نفس نفس زدن، ناخن های شکننده، زودرنجی، تپش قلب یا ضربان نامنظم از عوامل احتمالی دیگری هستند که نشان می دهند شما دچار کمبود آهن شده اید. اگر دچار کمبود جزیی باشید احتمالاً علائم آن را احساس نخواهید کرد. آزمایش خون بدهید و از پزشک خود بخواهید تا میزان آهن بدنتان را مشخص کند. در این صورت خیالتان راحت خواهد شد.

منبع: tebyan. ne