به گزارش پارس به نقل از مهر، پژوهشگران در تحقیقات منحصر به فردی توالی کل ژنوم دوقلوهای همسان مبتلا به لوسمی را تعیین کرده و نخستین جهش های دخیل در بروز این بیماری را در رحم مادر نشان دادند. این مطالعات که در موسسه تحقیقات سرطان لندن انجام شده است، شواهدی را نشان می دهد که حاکی از منشا سرطان خون کودکی در دو جفت از دوقلوهای همسان است.

دانشمندان معتقدند این منشاء ژنتیکی اولیه لوسمی کودکی، می تواند اهداف ایده آلی برای داروهای ضد سرطانی جدید باشد چرا که جهش های را نشان می دهد که در همه تک سلول های سرطانی وجوددارد و نقش مهمی را برای بروز این بیماری ایفا می کنند.

لوسمی رایج ترین سرطان تشخیص داده شده در کودکان است و یک سوم از کودکان مبتلا به انواع سرطان به این نوع خاص از سرطان گرفتارند. دوقلوهای همسان اغلب به طور همزمان به لوسمی مبتلا می شوند و این امر حاکی از ژنتیک و یا عوامل محیطی مشترک در بروز این بیماری است.

دانشمندان موسسه تحقیقات سرطان لندن تصمیم گرفتند این ارتباط را با تعیین توالی تمامی سه میلیارد حرف ژنتیکی دو جفت دوقلوی همسان مبتلا به لوسمی بررسی کنند تا جهش های عامل بروز این بیماری در رحم و پس از تولد شناسایی شود.

این یافته ها حاکی از آن است که کودکان دوقلو به طور منحصر به فردی می توانند آغاز خاموش و بی سر و صدای لوسمی را نشان دهند. یکی از چشم اندازهای این یافته های جدید آن است که جهش نخست یا" بنیانگذار" سرطان، می تواند هدف مناسبی برای درمان فراهم سازد چرا که بر خلاف دیگر جهش های بعدی، در تمامی سلول های سرطان وجود دارد.

محققان نمونه های ژنتیکی را از دو مجموعه از دوقلوهای همسان مبتلا به سرطان خون لنفوبلاستی حاد که رایج ترین شکل سرطان در کودکان است جمع آوری کردند.

آنها دریافتند ژن رایج ETV۶-RUNX ۱ که عامل بروز لوسمی است و در رحم مادر و توسط تبادلات ماده ژنتیکی بین کروموزوم ها ایجاد می شود، تنها جهش مهم مشترک در این دوجفت دوقلوی مبتلا به سرطان است از این رو باید مهمترین تغییرات ژنتیکی آغاز گری باشد که منجر به سرطان خون می شود.