به گزارش پارس به نقل از ایسنا منطقه علوم پزشکی دانشگاه تهران، مطالعه ای با هدف تعیین میزان بروز عود موضعی- ناحیه ای در زنان مبتلا به سرطان پستان و شناسایی عوامل دخیل در بروز عود، طراحی و اجرا شد.

این مطالعه توسط دکتر الهام معظم، متخصص پزشکی اجتماعی از بیمارستان سیدالشهدا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و همکارانش انجام شده است.

در این مطالعه پرونده ی ۴۶۵۲ زن مبتلا به سرطان پستان درمان شده در مرکز آموزشی درمانی سیدالشهدا اصفهان در طی ۲۵ سال به صورت گذشته نگر از نظر بروز عود موضعی و عوامل مؤثر بر آن مورد بررسی قرار گرفت. اثر پیش بینی کنندگی عوامل بسیاری بر روی عود موضعی با کمک تحلیل تک متغیره ی Log-rank test و تحلیل چند متغیره ی Logistic regression بررسی شد.

یافته ها حاکی از آن است که طی پیگیری با میانه ی زمانی ۱۱ سال، ۲۰۸ بیمار (۴.۵ درصد) دچار عود موضعی شده بودند. میانه ی فاصله ی زمانی بروز عود موضعی از شروع بیماری ۲ سال بود. از بین عوامل متعددی که به صورت تک متغیره بررسی شدند، اندازه ی توده، وجود گیرنده ی پروژسترونی، شدت درگیری غدد لنفاوی و سن کمتر از ۴۰ سال، با عود موضعی ارتباط داشت. تحلیل چند متغیره شدت درگیری غدد لنفاوی و سن کمتر از ۴۰ سال را با عود موضعی در ارتباط نشان داد.

نتایج این مطالعه نشان داد: عود موضعی رخداد شایعی در سرطان پستان زنان در استان اصفهان نیست. خانم های جوان تر با خطر بیشتری از عود موضعی مواجه هستند. در بیمارانی که توده ی بزرگ تر دارند و شدت درگیری غدد لنفاوی آن ها بیشتر است، باید خطر عود موضعی را در نظر داشت.

نتایج این مطالعه در مجله علوم پزشکی دانشگاه اصفهان منتشر شده است.