به گزارش پارس، اگر شما هم چنین باوری دارید، بهتر است بدانید که این بستگی به خود شما دارد که قرص های ضدبارداری چه اثراتی روی پوست و موی شما داشته باشد و موجب بدتر و یا بهتر شدن سلامت و زیبایی پوست و موی شما می شود:

دکتر بهروز باریک بین، متخصص پوست اعتقاد دارد که قرص های ضدبارداری در سلامت پوست کاملا یک شمشیر دو لبه است و اثر آن بستگی به طبیعت هر فرد دارد. این متخصص پوست و مو می گوید: « برخی از بانوان که از مشکلات هورمونی رنج می برند و به خاطر آن دچار جوش های پوستی هستند، ممکن است با مصرف قرص های ضدبارداری که حاوی هورمون هستند، پوست شان بهتر شود و با از بین رفتن و یا کمتر شدن جوش های صورت شان، پوست بهتری را تجربه کنند» . ولی قرص های ضدبارداری برای تمام بانوان چنین اثراتی را در پی ندارند و حتی برای برخی از بانوان اثرات معکوسی را به دنبال دارند. این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی می گوید: « برخی از بانوان که از نظر هورمونی مشکلی ندارند و پوستی سالم و شفاف دارند، ممکن است در اثر مصرف چنین قرص هایی دچار آکنه و جوش های پوستی شوند. از سوی دیگر اگر خانمی مستعد لکه های حاملگی باشد، ممکن است با مصرف این قرص ها لکه های حاملگی را در نقاط مختلف پوستش تجربه کند. »

ماسک حاملگی روی صورت
گرچه قرص های ضدبارداری دارای اثرات هورمونی هستند ولی گاهی شما را دچار دردسری به نام ماسک حاملگی می کنند. این ماسک در واقع لکه های پوستی است که روی صورت شما به وجود می آید. علت آن هم وجود مقادیر زیاد استروژن در بدن است. شما می توانید با محافظت پوست تان در برابر اشعه آفتاب احتمال بروز این لکه ها را کاهش دهید. توصیه دیگر ما این است که در صورتی که سر و کله چنین لکه هایی روی صورت شما پیدا شد با پزشک تان تماس بگیرید. شاید پزشک صلاح بداند شما به جای استفاده از قرص های حاوی استروژن از قرص های حاوی پروژسترون استفاده کنید و یا کلا از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. معمولا تداوم مصرف استروژن از طریق این قرص ها موجب تیره تر شدن این لکه ها و یا وسعت گرفتن ضایعات پوستی خواهد شد فراموش نکنید تیره شدن قسمت هایی از پوست صورت خانم ها مثل پیشانی، برجستگی گونه، لب فوقانی و چانه نیز در دوران بارداری ممکن است رخ دهد البته اگر شما در اثر قرص های ضدبارداری این لکه ها را تجربه می کنید، بهتر است حتما از کرم های ضدآفتاب استفاده کنید تا از تیرگی و وسعت یافتن این لکه ها پیشگیری کنید.

فواید قرص های ضدبارداری
فقط نباید به اثرات ظاهری قرص های ضدبارداری توجه کنید. محققان می گویند که قرص های ضدبارداری نقش مهم تری روی سلامت مخاط های بدن بانوان به خصوص مخاط پوشاننده تخمدان دارند. این محققان اعتقاد دارند که قرص های ضدبارداری خطر سرطان تخمدان در بانوان کاهش می دهد، به صورتی که با مصرف هریک سال قرص های ضدبارداری خطر ابتلا به سرطان تخمدان ۵ درصد کاهش می یابد و جالب تر اینکه بعد از توقف مصرف قرص های ضدبارداری اثر حفاظتی این قرص ها در برابر سرطان تخمدان بیست تا سی سال دیگر باقی خواهند ماند. از سوی دیگر گروهی از محققان نشان داده اند که مصرف قرص های ضدبارداری با محافظت از مخاط دیواره رحم که جزیی از بافت پوشاننده بدن به شمار می آید شانس ابتلا به سرطان های گردن رحم را در بانوان کاهش می دهد.

این قرص موهایتان را پرپشت نمی کند
یکی دیگر از همان باورهای عجیب و غریب که در میان بانوان خیلی هم کم نیست، این است که از قرص های ضدبارداری به عنوان دارویی برای رویش مو و درمان کم پشتی موهایشان استفاده می کنند. دکتر طباطبایی، متخصص پوست و مو می گوید: « برخی از بانوان قرص های ضدبارداری را خرد کرده و به صورت پودر درمی آورند و از آن محلولی درست کرده و روی پوست سرشان می گذارند تا به رویش مجدد موهایشان که کم پشت شده اند، کمک کنند. » وی می افزاید: « این یک باور غلط درباره خواص قرص های ضدبارداری در سلامت و زیبایی موها است و این روش موجب رشد مجدد موها نمی شود. » این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اعتقاد دارد که بهتر است خانم ها اثرات دقیق قرص های ضدبارداری و خواص آنها را از پزشک خود بپرسند و از استفاده های بی دلیل و بی فایده از این قرص ها در مقاصد دیگر خودداری کنند. گرچه قرص های ضدبارداری دارای ترکیبات هورمونی هستند ولی جذب پوستی این هورمون ها از طریق پوست سر آن قدر ناچیز است که به شمار نمی آید و از سوی دیگر موجب تقویت رشد موهای شما نمی شود.

منبع: بولتن نیوز