به گزارش پارس به نقل از ایسنا، فرید اردیخانی گفت: از نظر علمی مصرف دل و جگر دام ها توصیه نمی شود، چراکه نوع چربی موجود در آنها می تواند مشکلاتی را برای بدن بوجود آورد.

این کارشناس تغذیه گفت: جگری که به صورت پوشانده شده با لایه ای از چربی های روده ای به مصرف می رسد حاوی درصد بالایی از چربی است که به همین دلیل هم می تواند در بروز بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون، چربی خون، کبد چرب، انواع سرطان ها و… اثر گذار باشد.

به گفته این کارشناس تغذیه، جگر در فهرست مواد غذایی با کلسترول بالاست که مصرف آن می تواند در تشدید سنگ های دستگاه کیسه صفرا نیز اثر گذار باشد.

به گفته اردیخانی شواهدی بر وجود ارتباط بین تغذیه و میزان بروز انواع مختلف بیماری ها و بخصوص سرطان وجود دارد، تا آنجا که بر اساس پژوهش های انجام گرفته افرادی که سطح بالایی از چربی ها را مصرف می کنند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مختلف و انواع سرطان ها قرار می گیرند.

اردیخانی با بیان اینکه جگر بعد از مغز بیشترین میزان کلسترول را دارد، گفت: جگر به علت دارا بودن چربی بالا، کلسترول خون را به میزان معناداری بالا می برد و لذا مصرف آن توصیه نمی شود.

این کارشناس تغذیه افزود: از سوی دیگر دل و جگر حیوانات حلال گوشت و بخصوص جگر محل تصفیه مواد زائد و نگهداری سموم مواد غذایی مصرفی است.

وی در ادامه گفت: اگرچه جگر در فهرست منابع غذایی غنی از آهن قرار دارد، اما مصرف آن به عنوان یک منبع غذایی توصیه نمی شود و بهتر است افراد برای تامین آهن، ویتامین" آ" و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از منابع مطمئن و کم خطرتری استفاده کنند.

اردیخانی مصرف سبزیجات را منبع غنی برای تامین مواد معدنی، ویتامین، آهن و… می داند و به افراد توصیه کرد برای تامین آهن و سایر مایحتاج مورد نیاز بدن خود از مواد غذایی نظیر گوشت قرمز، گوشت سفید و… نیز استفاده کنند.

به گفته وی، مصرف بیش از حد گوشت کباب شده نیز به هیچ عنوان به افراد توصیه نمی شود.