به گزارش پارس به نقل از تسنیم، عبدالصاحب شریفی اظهار کرد: همزمان با هفته سرطان برنامه های متنوعی در دهلران اجرا می شود و برگزاری کلاس های آموزشی در سطح مدارس شهرستان از مهمترین این برنامه ها است.

وی گفت: توزیع برشور در مدارس، خانه های بهداشت واطلاع رسانی به شهروندان در این خصوص از دیگر برنامه های هفته سرطان در دهلران می باشد.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان دهلران تصریح کرد: هفته سرطان فرصتی مناسب برای اصلاح روش زندگی و تغذیه مناسب است.

وی با اشاره به هزینه های سرسام آور این بیماری برای خانواده ها و دولت گفت: مردم باید با اصلاح اصول و روش زندگی در کنترل بیماری تلاش کنند.

شریفی عنوان کرد: سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است و تشخیص به موقع و درمان زود هنگام این بیماری نقش مهمی در کنترل آن دارد.

وی افزود: آلودگی منابع آب و هوا، تماس داشتن با مواد شیمیایی، استفاده مکرر از موبایل و قرار گرفتن در معرض اشعه های زیان بار، استرس، ژنتیک و روش تغذیه ناصحیح در بروز سرطان ها دخیل هستند.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان دهلران تصریح کرد: استفاده از میوه و سبزیجات تازه و غذاهای حاوی فیبر در پیشگیری از سرطان نقش دارد.

وی گفت: مهمترین علائم سرطان که مردم باید مراقب آنها بود این است که باید هرگونه وجود توده در هرجایی از بدن مانند پستان یا بیضه، تغییر در یک خال پوستی زخمی که بهبود نمی یابد، سرفه یا گرفتگی صدا بطور مداوم، سوء هاضمه یا اختلال در بلع بطور مداوم، تهوع یا سرفه خون آلود، تغییر در عادات طبیعی روده مانند اسهال یا یبوست به طور دائم، وجود هرگونه خون در ادرار یا مدفوع و هر خونریزی غیر طبیعی، کاهش وزن غیر قابل توجیه و بی اشتهایی غیر قابل توجیه باید بلافاصله مورد توجه جدی قرار گرفته و به پزشک مراجعه کرد.