به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دیابت بیماری است که در آن بدن فرد نمی تواند هورمون انسولین به اندازه کافی تولید کند یا اینکه از این هورمون به طور مناسب استفاده کند.

انسولین ماده ای است که در بدن توسط غده لوزالمعده (پانکراس) تولید و سبب می شود قند یا به عبارتی مهم ترین منبع انرژی بدن مورد استفاده قرار گیرد. وقتی شما به دیابت مبتلا هستند، قند به جای این که به سمت سلول های بدن شما حرکت کند، در خون شما بالا می رود. بالا رفتن قند در خون مشکلات زیادی برای سلامت ایجاد می کند.

از آنجا که خود بیماران و خانواده های آنها عمده ترین نقش را در درمان دیابت بر عهده دارند، کسب اطلاعات لازم درباره دیابت به شیوه های گوناگون آموزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مبتلایان به دیابت باید یاد بگیرند که چگونه قند خون خود را کنترل کنند تا از عوارض حاد و مزمن بیماری پیشگیری کنند یا در صورت بروز این عوارض، به موقع به مراکز بهداشتی - درمانی مراجعه کنند.

چگونه می توان دیابت را کنترل کرد؟

شما می توانید با برنامه غذایی صحیح، فعالیت بدنی منظم و نگهداری وزن بدن در حد ایده آل، به کنترل مطلوب قند خون دست یابید.

نگهداری وزن در میزان طبیعی به کنترل چربی های خون و کاهش فشار خون نیز کمک می کند.

تعدادی از مبتلایان به دیابت برای کنترل قند خون طبق نظر پزشک به مصرف قرص های خوراکی پایین آورنده قند خون یا انسولین نیاز دارند.

هرچه شما می خورید به طور مستقیم بر قند خون تان تاثیر می گذارد. بر این اساس انتخاب غذاهای مناسب به شما کمک خواهد کرد که سطح قند خون خود را کنترل کنید.

نمی توان گفت که یک رژیم غذایی مخصوص دیابت وجود دارد. کارشناس تغذیه به شما کمک می کند که یک برنامه غذایی مخصوص به خود داشته باشید. یک برنامه غذایی که به شما می گوید روزانه چه نوع غذایی و چه مقدار در وعده های اصلی و میان وعده هایتان مصرف کنید.

استفاده از هرم مواد غذایی و استفاده از لیست جانشینی مواد غذایی به شما کمک می کند تا برای تغذیه صحیح از غذاهای متنوع و از گروه های مختلف غذایی استفاده کنید. زمانی که غذاهای متنوع می خورید ویتامین ها و مواد معدنی لازم نیز به بدن تان می رسد. به عبارت دیگر برای تنظیم برنامه غذایی بیماران دیابتی می توان از لیست جانشین مواد غذایی استفاده کرد. روش استفاده از لیست جانشینی مواد غذایی اغلب برای تسریع در محاسبات مربوط به برنامه غذایی بیماران به خصوص بیماران دیابتی است.

سعی کنید هر روز از همه گروه های مواد غذایی نام برده شده در هرم مواد غذایی و لیست جانشینی استفاده کنید که گروه نان و غلات و مواد نشاسته ای، سبزی ها، میوه ها، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت و جانشین های آن، گروه روغن ها و چربی ها را شامل می شود.

در هر یک از این گروه های شش گانه مواد غذایی مختلفی با وزن های معین قرار دارند و در هر گروه ارزش تغذیه ای مواد غذایی از نظر محتوای کربوهیدرات، پروتئین، چربی و انرژی تقریبا برابر است. بدین ترتیب مواد غذایی هر گروه می توانند جانشین یکدیگر شوند.