به گزارش پارس به نقل از ایسنا، " یوسف نقیایی" اظهار کرد: چغندرقند در دسته بندی ها جزء سبزیجات قرار می گیرد اما به دلیل وجود قند بالا و انرژی قابل توجه، آن را گاهی جزء میوه جات می دانند.

وی ادامه داد: چغندر خام حاوی ۴۲ کیلوکالری انرژی بوده و ۹ درصد کربوهیدرات دارد در حالی که نوع آب گرفته آن مقدار قابل توجهی انرژی یعنی ۳۳۴ کیلوکالری و ۷۶ درصد کربوهیدرات دارد.

او تصریح کرد: کربوهیدرات بالای چغندر از نوع ساکاروز است که می تواند برای افراد دیابتی خطرناک باشد چرا که ساکاروز در بدن سریعا به قند خون یا گلوکز تبدیل می شود و موجب افزایش ناگهانی قندخون در افراد دیابتی خواهد شد.

نقیایی گفت: مقدار فیبر چغندر به میزان ۱۰۰ گرم ماده بوده و برای افراد دچار یبوست می تواند مفید باشد. همچنین این سبزی، پتاسیم قابل توجهی یعنی حدود ۳۰۰ میلی گرم دارد که می تواند در کاهش فشار خون مثمرثمر باشد.

وی گفت: چغندر جزء مواد غذایی با سدیم متوسط است به عبارتی ۷۷ میلی گرم سدیم دارد و به همین علت مصرف زیاد آن می تواند سدیم بسیاری را وارد بدن فرد مبتلا به فشار خون بالا کند بنابراین مصرف متعادل آن را به این افراد توصیه می کنیم.

این کارشناس تغذیه، اضافه کرد: چغندر همچنین" فولات" قابل توجهی داشته که می تواند در خون سازی خصوصا در زنان باردار مفید باشد.

وی افزود: رنگ قرمز چغندر حاوی ماده ای بنام آنتوسیانین است که از قوی ترین آنتی اکسیدان های طبیعی بوده و در پیشگیری از بروز بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان های گوارشی مفید است.

نقیایی یادآور شد: مصرف چغندر پخته در سالاد می تواند برای افرادی که تمایل به افزایش وزن دارند مثمرثمر باشد.