به گزارش پارس به نقل از ایسنا، این روزها، غذای سنتی کله پاچه، پای ثابت شب نشینی کرمانی هاست، همه اعضای خانواده دور هم جمع می شوند تا لذت خوردن بناگوش، زبان، مغز، چشم و پاچه را با یکدیگر تجربه کنند.

ایرانیان به غذای سنتی کله پاچه علاقه زیادی دارند، اما این غذا که در فصل زمستان به دلیل گرم و پرکالری بودن آن طرفدار بیشتری نیز پیدا می کند، به دلیل چربی بالایی که دارد، برای همگان توصیه نمی شود.

" محمدی" ، متخصص تغذیه به ایسنا می گوید: ویژگی بارز کله پاچه، پروتئین باکیفیت و ضرر حتمی آن بالا بردن کلسترول خون است که می تواند در رگ های خونی رسوب کرده و با انسداد عروق ظریف، خون رسانی در قلب، مغز و ریه را مختل و باعث ایجاد سکته قلبی و مغزی شود.

وی معتقد است: مصرف یک یا دوبار این غذا در هفته خطرناک، ولی یک یا دو وعده آن در ماه اشکالی ندارد.

این متخصص تغذیه می گوید: از نظر تغذیه ای، بهترین قسمت پاچه است که چربی کمی دارد و بدترین بخش مغز بوده که سرشار از کلسترول است، جالب این که بدانید مغز گاو یا گوسفند به اندازه ۸ زرده تخم مرغ کلسترول دارد و جزو مواد غذایی بسیار پرچرب محسوب می شود، البته توام بودن چربی هایی مثل تری گلیسیرید با کلسترول، جذب کلسترول را بالا برده و باعث افزایش چربی خون می شود.

محمدی می گوید: برخی افراد آن را به عنوان صبحانه و برخی به عنوان ناهار یا حتی در وعده شام می خورند، مرسوم است کله پاچه در وعده صبحانه مصرف شود، اما به هر حال مهم آن است که کله پاچه را به عنوان وعده اصلی غذایی بخوریم و دو وعده دیگر در روز سبک باشد، اگر کله پاچه در وعده شام خورده می شود، باید حتما فاصله زمانی دو ساعته تا خواب رعایت شود، در غیر این صورت غذا به خوبی هضم نمی شود و خواب آشفته ای خواهید داشت.

وی ادامه می دهد: مصرف کله پاچه بر خلاف باور مردم مقوی نیست، بلکه فقط انرژی زا است و خطرناک ترین چربی غذایی است، به طوری که سالمندان به هیچ وجه نباید از آن مصرف کنند، چرا که جوانان با خوردن کله پاچه و در نهایت انجام فعالیت بدنی می توانند چربی آن را بسوزانند، ولی یک سالمند چنین توانمندی را ندارد و می تواند با مصرف کله پاچه مشکلات بسیاری را برای خود ایجاد کند.

این متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال که آیا خوردن آبغوره، نارنج یا آبلیمو بعد از کله پاچه به کاهش جذب چربی آن کمک می کند؟ می گوید: آثار مضر کله پاچه با مصرف این چاشنی ها از بین نمی رود، مواد ترش تنها احساس دهانی ما را برطرف می کنند و چربی را از دهان می شویند. یادتان باشد وقتی کلسترول وارد دستگاه گوارش شد، جذب می شود و درصدی که دفع می شود، به قدری کم است که قابل محاسبه نیست.

محمدی در خصوص چربی سیرابی نیز می گوید: سیرابی کله پاچه در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند کالری و چربی کمتری دارد، اما از نظر پروتئین مشابه با گوشت قرمز است، اما کم ضررتر از سایر اجزای کله پاچه ا ست.

وی می گوید: کله پاچه اگر غذایی سنگین و دیرهضم به شمار می آید، اما" کلسترول" آن برای قلب و مغز کودکان بسیار مفید و در آنها بسیار سریع هضم می شود و اثرات بدی بر روی سلامتی آنها به جا نمی گذارد.

محمدی می افزاید: پخت ناقص کله پاچه یا تهیه غیربهداشتی آن می تواند منبع انتقال انواع عوامل بیماری زا به بدن افراد باشد، از این رو باید برای خرید کله پاچه از مکان های مجاز استفاده شود و هرگونه بوی غیرطبیعی و نامطبوع و تغییر رنگ می تواند نشان از فاسد بودن کله پاچه باشد.

سبک زندگی امروزه افراد همراه با بی تحرکی است وعدم تحرک کافی در کنار مصرف غذاهای پرچربی مانند کله پاچه، می تواند برای سلامتی افراد به خصوص افراد مبتلا به چربی خون و بیماران قلبی بسیار مضر باشد.