به گزارش پارس به نقل از فارس، مصطفی داوودی پناه با اشاره به افزایش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور در نیمه دوم هرسال و بروز بیماری ها و مشکلات تنفسی، گفت: بدون شک با ارزش ترین دارایی هر انسانی سلامتی است که در آن تنفس نقش ویژه ای دارد، چون شاید بتوان چند روز بدون خوراک و آب زندگی کرد اما به یقین، بدون تنفس در چند دقیقه، حیات پایان خواهد یافت.

وی با بیان اینکه زندگی شهری و ماشینی در کلانشهرهایی مانند تهران میتواند مردم را به انواع ناراحتی های جسمی و روحی دچار کند، ادامه داد: در چنین وضعیت حادی، این پرسش مطرح است که برای حفظ سلامتی، چه باید کرد و راهکارها چیست، یکی از اقدامات جوامع مدرن و پیشرو در زمینه های پزشکی، بهره‎ گیری از طب مکمل و رشته ای قدیمی به نام« چی کونگ و تای چی» است که با داشتن سابقه ای چند هزار ساله و تأثیرات مثبت بر جسم، ذهن و تنفس، به داروخانه سیار معروف است.

استاد چی کونگ و تای چی با اشاره به سابقه نزدیک به ۳ دهه ای ورزش نامبرده در ایران خاطر نشان کرد: بر خلاف دیگر رشته های ورزشی که به افزایش ضربان قلب و تنفس سریع منجر می شوند، ورزش « تای چی و چی کونگ» با تکیه برحرکات هوازی و تأکید بر آرامش، حرکات آهسته و متناوب، علیرغم افزایش بنیه جسمانی و استحکام مفاصل، سبب می شود حجم ریه ها گنجایش بیشتری یافته و تنفس، کیفیت بهتری داشته باشد.

داوودی پناه در پاسخ به اینکه آیا با افزایش حجم تنفس، آلودگی بیشتری وارد بدن می شود، توضیح داد: با انجام تنفسی درست، نه تنها اکسیژن بیشتری وارد بدن می شود، بلکه در قسمت مهم تنفس یعنی بازدم، عمده سموم خارج شده و به سوخت و ساز صحیح بدن کمک می کند.

این مربی ورزش ادامه داد: بنابراین با رعایت یکسری اصول ساده و مهم می توان تنفس های با کیفیت و پاک تری داشت. چنین تنفسی بسیار کاربرد دارد و می تواند به آرامش و سلامت مردم و جلوگیری از انواع بیماری ها، کمک شایانی کند.

وی برای آشنایی با روش و اصول تنفس صحیح، به مراحل پنجگانه آن اشاره کرد و گفت: ۱-صاف بنشینید یا در حالت طاق باز دراز بکشید. ۲- رها باشید و گرفتگی را از گردن، شانه ها، عضلات کمر و به ویژه قفسه سینه دور کنید. ۳-حدود ۳۰ ثانیه بر تنفس و ششها تمرکز کنید ۴- فقط از طریق بینی دم گرفته و بازدم را از راه دهان یا بینی، خارج کنید. ۵- در ادامه سعی کنید تنفس ها را عمیق، طولانی و با ریتمی آهسته ادامه دهید.