به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، محمود خسروی وفا صبح امروز در نشستی با حضور رسانه های خبرگزاری ها، درباره حواشی به وجود آمده و انتخابات ملی کمیته المپیک توضیحاتی ارائه داد.

وی گفت: باید یک بار برای همیشه مطالب درباره انتخابات کمیته ملی المپیک شفاف بازگو شود، آنچه مسلم است ورزش ما بعد از انقلاب به سه برهه زمانی تقسیم می شود، دفاع مقدس که امکانات دراختیار جبهه ها بود، مرحله سازندگی که در تمام زمینه ها از جمله در ورزش هم ناخودآگاه توسعه به وجود آمد و توسعه ورزش همگانی که نتیجه آن را در المپیک و پارالمپیک و نتایج اخیر ورزش دیدید.

خسروی وفا با بیان اینکه صحبت های من بوی سیاسی نمی دهد و تنها از دریچه ورزشی صحبت می کنم، گفت: همواره در انتخابات کمیته ملی المپیک بحث هایی به وجود می آید اما با توجه به اینکه در بیشتر دوره ها حضور داشته ام، در مجموع انتخابات در سلامت برگزار شد، نه اینکه نقدی نبوده است، اما انتخابات سالم برگزار شد. جایگاه کمیته ملی المپیک که نهادی غیردولتی و عمومی است، ۱۰۰ درصد NOCهای تمام کشورها دولتی بوده و هست و تقریباً تمام افرادی که به مقام می رسند، دولتی هستند.

نائب رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: مشکل ما این است که می خواهیم اساسنامه مان را دولتی بنویسیم، اما دموکراتیک عمل کنیم، در حالی که در تمام جهان برعکس این عمل می شود. اولین اساسنامه کمیته ملی المپیک در سال ۵۸ بعد از انقلاب نوشته شد که کاملاً دموکراتیک و بسیار جامع بود. هر نهاد غیردولتی باید اساسنامه اش به تأیید مجلس برسد که در بند ۴۶ اساسنامه آمده است اگر روزی نیازی به تغییرات پیدا کرد باید دوباره برای تأیید به مجلس برده شود. این روند طی نشده، بنابراین اساسنامه موجود قانونی نیست، لذا در این سال های بعد از انقلاب، انتخابات دموکراتیک برگزار شده است و اولین اساسنامه ای هم که نوشته شده، به مراتب دموکراتیک تر از اساسنامه فعلی بود.

خسروی وفا تصریح کرد: اگر چالشی هم در انتخابات کمیته ملی المپیک بوده است، هیچ وقت دولت ورود نکرده، البته پیشنهاداتی هم داشته است اما ورود نکرده است. موضوعی هم که می گویند در مجمع کپنهاک، تغییراتی کلی در اساسنامه عنوان شده است، اینطور نیست که تمام اساسنامه دچار تغییر شود، به عنوان مثال در برخی بندها پیشنهاد تغییر داده شده و یا در انشای برخی از مفاد تغییراتی صورت گیرد، اما از هیچ کشوری نخواستند تمام اساسنامه را تغییر دهند، اما در کشور ما براساس یکسری دلسوزی ها، اساسنامه را از صفر تغییر دادند.

وی ادامه داد: زمانی که این اتفاق می افتد و برای IOC ارسال می شود، مسلماً دچار مشکل خواهیم شد، اگر آن روال را طی کرده بودیم، تا به امروز انتخابات ملی المپیک برگزار شده بود. در مجمع آخر هم که اساسنامه تصویب شد خلاف قانون بود. چیزی که بالاتر از قانون نداریم، هنوز هم معتقدم تغییر کلی اساسنامه اشتباه بود. مطلب خاصی هم نبود و به خاطر دلسوزی بود که هم فدراسیون ها را دچار چالش کرد و هم آن ور آبی ها را حساس کرد.

نایب رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه خیلی دیر متوجه مشکلات موجود شدیم، گفت: اختلافات کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش مانع از روند درست کار شد. آن زمان هم گفتم که امکان ندارد انتخابات اسفند یا فروردین برگزار شود، امروز هم می گویم امکان ندارد انتخابات ظرف دو، سه ماه آینده برگزار شود، با سند هم ثابت می کنم.

خسروی وفا با بیان اینکه تأخیر در برگزاری انتخابات، از یک سال قبل مهندسی شده بود، گفت: با من هم در این زمینه مشورت شد و گفتند که می خواهیم انتخابات را مهندسی کرده و عقب اندازیم، من هم گفتم نه، چون اولاً خلاف اخلاق است و دوماً در جمهوری اسلامی تمام انتخابات به موقع برگزار شده است، اگر انتخابات نزدیک به یک سال به تأخیر افتاده است، مهندسی شده بود، تعلیق هم که به عنوان چماق مطرح می شد سفارش داخلی به خودمان بود وگرنه اگر دو سازمان متولی اصلی ورزش اتحاد داشتند، چنین اتفاقی نمی افتاد، این چماق سفارش داده شده و ساخته شد.

خسروی وفا با بیان اینکه حالا هم می خواهند طوری مدیریت کنند تا انتخابات عجولانه برگزار شود، گفت: نه آن مهندسی درست بود و نه این مدیریت که حالا چون با تأخیر انجام شده، با سرعت و عجولانه برگزار کردن انتخابات این تأخیر را جبران کنیم. دوباره ناخواسته IOC را حساس می کنیم و آن چماق را فعال می کنیم که در آن منافع شخصی در میان است.

وی در خصوص اینکه آیا اساسنامه ای که ۲۰ خرداد تصویب شد قانونی بود یا نه؟ گفت: به دو دلیل می گویم قانونی نبود اول پاسخ علی آبادی به عنوان رئیس مجمع که در پاسخ به من که گفت ایرادات وارد است و دوم اینکه در تاریخ هفتم خرداد ۹۲ در جلسه هیئت اجرایی تصویب کردیم مجمع سوم تیرماه برگزار شود، اما ناگهان نامه ای به دست ما می رسد و ۲۰ خرداد جلسه تشکیل می شود، در حالی که دعوتنامه ۱۱ خرداد به دست ما رسیده بود، پس خلاف قانون بود.

خسروی وفا گفت: ۱۱ نفر امضاء کردیم تا مجمع سوم تیر برگزار شود، اما ناگهان نامه آمد که باید ۲۰ خرداد برگزار شود که من اعتراض کردم چون این دعوتنامه با آن مصوبه جور درنمی آمد که صحبت های برخی از اعضای مجمع نیز کاملاً درست بود، هیئت اجرایی اجازه حذف فدراسیون ها را بر مبنای اساسنامه قبلی و فعلی نداشته است و ما اشتباه کردیم که این کار را انجام دادیم.

نائب رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: فدراسیون هایی مانند ناشنوایان، نابینایان و جانبازان و معلولین را حذف کردیم و هیئت اجرایی اجازه این کار را نداشت، البته اطلاع رسانی به مجمع انجام شد، اما کافی نبود، درحالی که باید رأی گیری می شد، اگر بتوانیم اساسنامه را با توجه به اینکه می گوییم مجمع قبلی قانونی نبوده، مجدداً اصلاح کنیم می توانیم نظر IOC را جلب کنیم.

خسروی وفا با بیان اینکه اعضای مجمع آن روز دو اشتباه مرتکب شدند، گفت: اول اینکه به صلوات بی حرمتی شد و با صلوات که اساسنامه تأیید نمی کنند و دوم اینکه نقش مجمع نادیده گرفته شد و به آن بی احترامی شد. باید بند به بند اساسنامه را بررسی می کردیم، اما این کار صورت نگرفت.

خسروی وفا با بیان اینکه حالا چه کاری باید انجام دهیم؟ عنوان کرد: کلید کار ما سرعت است، نباید بهانه دست IOC دهیم، اگر خودمان تدوین کنیم دوباره گرفتار آن چماق خودساخته نخواهیم شد، اشتباهات خودمان را خود ما اطلاع رسانی کردیم و آنها برایمان چماق سفارشی را ساختند. اگر انسجام بین دو نهاد ورزشی به وجود آید، انتخابات به خوبی برگزار خواهد شد.

نایب رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه نباید فضای مجمع را سیاسی کنیم، گفت: صحبت هایی را که من مطرح کردم ورزشی بود، اما گفتند سیاسی کاری کرده است، در آینده بسیار نزدیک بازی های آسیایی و سپس المپیک برزیل را پیش رو داریم، در حالی که هیئت اجرایی در ظاهر قانونی و در حقیقت معلق است، پس باید هر چه زودتر کار را پیش ببریم که نیاز به کار تیمی است.

نائب رئیس کمیته ملی المپیک درباره فروش ساختمان این کمیته گفت: اگر از من سؤال می کنید می گویم که کار علی آبادی قانونی بوده است چون مصوبه هیئت اجرایی را داشته است، اما اگر می پرسید این تصمیم خوب بود یا بد؟ می گویم بد بود. با وجود اینکه من مخالف بودم اما از تصمیم مجمع حمایت می کنم.

خسروی وفا در خصوص اینکه در رسانه ها آمده بود که پشت پرده فروش این ساختمان چه بوده است؟ گفت: من هم نمی دانم، حالا که این موضوع پخش و رسانه ای شده است، باید شفاف سازی صورت گیرد چون جنبه حقوقی پیدا کرده است و اموال دولتی بوده است. می گویند که شرکتی که ساختمان کمیته ملی المپیک را خریده است صوری بوده است، دوست ندارم این وصله به علی آبادی به عنوان یکی از اعضای اصلی بدنه ورزش چسبیده شود، لذا گفتم نام شرکت و نحوه برگزاری مناقصه را اعلام کنند تا اینکه ایرادی هم بود مشخص شود. از طرفی اخیراً عنوان شده شرکتی به نام « رونا» برای بازی های المپیک لندن تشکیل شده که آن هم صوری بوده و پول هایی به حساب آن واریز و برداشته شده است، این نقطه ضعف ورزش کشور است.

وی با درخواست خبرنگاران برای توضیحات بیشتر در این زمینه عنوان کرد: هیئت اجرایی بالاترین نهاد تصمیم گیرنده کمیته ملی المپیک و دبیرکل مجری آن است، در هئیت تصویب کردیم ساختمان فروخته شود، حالا درست یا غلط، مناقصه هم برگزار شد اما حالا بحثی مطرح شده که شرکت برنده مناقصه صوری بوده است، چون این بحث در رسانه ها مطرح شده است باید از علی آبادی دفاع کنم، به همین منظور از وی خواستم نام این شرکت و نحوه برگزاری این مناقصه را اعلام کند، اگر درست باشد که چه خوب و اگر درست عمل نشده باشد، دستگاه قضا می تواند ورود کند و جنبه حقوقی پیدا می کند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه کسی می خواست تا انتخابات کمیته ملی المپیک مهندسی شود گفت: نمی دانم کارگردان این موضوع چه کسی است، همانطور که گفتم در قسمت اول با من مشورت شد، اما در قسمت دوم که برگزاری عجولانه انتخابات بود صحبتی با من نشد، اگر امروز اصرار دارم که انتخابات در این زمان برگزار نشود این است که اصل موضوع گل آلود شد. حالا که اساسنامه توسط IOC تأیید نشده و آنها هم اجازه برگزاری انتخابات را نداده اند، چه بهتر است که ایراداتی را که داشتیم اصلاح کنیم، ۳۴ سال است خوب حرکت کرده ایم و در این زمینه منافع ملی نباید فراموش شود.

نائب رئیس کمیته ملی المپیک در مورد اینکه آیا بهتر نیست مانند گذشته وزارت ورزش نقشی در برکناری رؤسای فدراسیون ها نداشته باشد؟ گفت: موافق نیستم، حکومت باید حق دخالت داشته باشد، مشکل ما همانطور که گفتم این است که دولتی می نویسیم و می خواهیم دموکراتیک عمل کنیم، در حالی که بقیه کشورها برعکس این عمل می کنند و مشکلی هم به وجود نمی آید. در همین کشورهای اطراف خود ما ببینید ورزش دست چه کسانی است، دراختیار خانواده های سلطنتی و نزدیکان دولت است.

نائب رئیس کمیته ملی المپیک درباره کاهش ۳۰ درصدی بودجه ورزش در سال جاری گفت: مطمئن باشید این مقدار آسیب جدی به ورزش کشور نمی زند، به هر حال ما در تحریم هستیم و باید اولویت بندی کنیم، اگر دولت واقعاً کمبود بودجه دارد، ما به عنوان ابزار دولت باید به آن کمک کنیم. بر مبنای همین هم برنامه ریزی می کنیم، حتماً سختی خواهیم داشت، اما برنده می شویم.