به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، رقابت های بسکتبال قهرمانی آسیا از دهم تا بیستم مرداد در فیلیپین برگزار می شود و بهترین های قاره کهن برای کسب سهمیه جام جهانی برابر یکدیگر صف آرایی خواهند کرد. تیم ملی بسکتبال ایران نیز با تمام نفرات اصلی خود این روزها در سالن آزادی زیر نظر مربیان خود است و به سختی تمرین می کند.

آسمان خراش های ایرانی که در سال ۲۰۱۱، آقایی آسیای خود را از دست دادند حالا به دنبال بازپسگیری بام قاره کهن اند. رقابت های قهرمانی آسیا و کسب سهمیه جام جهانی تا دو ماه دیگر آغاز می شود. ملی پوشان زیر نظر مهمد بچیروویچ، مهران شاهین طبع و صفا علی کمالیان تمرین خود را در غیاب حامد حدادی، حامد آفاق و فرید اصلانی برگزار کردند.

*تمرین های کششی با شوخی های مهدی کامرانی

ملی پوشان ابتدا با دویدن به دور زمین و تمرین های کششی خود را گرم کردند. مهدی کامرانی و صمد نیکخواه بهرامی در ابتدای صف و دیگر ملی پوشان پشت سر این دو ملی پوش می دویدند. در جریان تمرین شوخی های مهدی کامرانی گارد رأس تیم ملی با برخی بازیکنان چون اوشین ساهاکیان شادابی تمرین ها را نشان می داد. پس از گرم شدن بدن بازیکنان مهمد بچیروویچ با شاگردانش صحبت کرد. بازیکنان به دو گروه تقسیم شدند و بازیکنان پیرامونی در زمین تمرین با توپ داشتند و بسکتبالیست های زیر سبد نیز به کار با وزنه مشغول شدند.

*دفاع تاکید کادرفنی تیم ملی

بازیکنان درون زمین به چهار گروه دو نفره تقسیم شدند و طبق برنامه کادرفنی به دفاع نفر به نفر پرداختند. مهدی کامرانی برابر صمد نیکخواه بهرامی، محمد جمشیدی با مهدی شیرچنگ، آرن داوودی به همراه جواد داوری و سعید داورپناه با حامد حسین زاده دفاع نفر به نفر را تمرین می کردند. صفاعلی کمالیان چهارگروه را زیر نظر داشت و با بازیکنان صحبت می کرد. بچیروویچ و شاهین طبع نیز در کنار ملی پوشان ناظر فعالیت آنها بودند و نکات را منتقل می کردند. در دقایق ابتدایی تمرین بود که حامد آفاق نیز به تمرین ملی پوشان اضافه شد. در جریان تمرین های دفاعی صمد و مهدی به گونه ای برابر هم کار می کردند که بازیکن مهاجم به هیچ وجه نمی توانست از برابر حریفش عبور کند.

در ادامه تمرین تیم ملی شاگردان بچیروویچ بازهم به کارهای دفاعی پرداختند. پاسکاری و دفاع تک به تک ادامه داشت و بازیکنان با صحبت کردن سعی داشتند جدیت کار را افزایش دهند. صفاعلی کمالیان در کنار باتجربه ها بود و شاهین طبع بیشتر در کنار بازیکنان جوان قدم می زد و به آنها کمک می کرد. بچیروویچ نیز در میانه میدان دو گروه را زیر نظر داشت و صحبت می کرد.

از نکات جالب توجه تمرین تیم ملی جدیت صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی در تمرین ها بود که در زمان استراحت هم توپ بدست در میدان به پوت زدن می پرداخت.

*شوت زدن

ملی پوشان داخل زمین پس از تمرین دفاع به شوت زدن پرداختند. شوت های دو و سه امتیازی در دستور کار بود و بازیکنان سعی می کردند به بهترین شکل پرتاب های خود را وارد سبد کنند. شوت های ملی پوشان دقیق و با تمرکز بود و در اکثر مواقع توب ها در آستانه سبد به هم می خوردند و خارج می شدند. صفا کمالیان و مهران شاهین طبع نیز برنامه های تیم را در کنار هم مرور می کردند و نظاره گر کار بازیکنان بودند. در جریان تمرین ها بازیکنان یکدیگر را نیز تشویق و باهم صحبت می کردند.

یک ساعت مانده بود به پایان تمرین کار بازیکنان پست های پیرامونی با توپ به پایان رسید و ملی پوشان پست های زیر سبد کار با توپ را آغاز کردند و بازیکنان پیرامونی به بدن سازی پرداختند.

*تاکید بر دفاع برای بازیکنان زیر سبد

به جز حامد آفاق که دیر به تمرین رسید و به تنهایی با مهران شاهین طبع کار می کرد دیگر بازیکنان زیر سبد دوباره با نظر کادرفنی به دفاع نفر به نفر پرداختند. اصغر کاردوست برابر میثم میرزایی، حامد سهراب نژاد به همراه روزبه ارغوان و اوشین ساهاکیان با محمد حسن زاده کار می کردند. حامد حدادی نیز به دلیل مسائل اداری به تمرین نرسیده بود. در ادامه کار دفاعی دریبل هم به برنامه بازیکنان اضافه شد و بازیکن مدافع باید بازیکن را به خارج از مستطیل می کشاند و مهاجم نیز باید به زیر سبد نفوذ می کرد. در حالی که ملی پوشان ریز نقش بدنسازی می کردند، بازیکنان درشت هیکل تیم ملی به کارهای دفاعی مشغول بودند.

در کنار دفاع های نفر به نفر دریبل و حمل توپ هم در دستور کار ملی پوشان بود. در میان ملی پوشان تنها امیر صدیقی بود که به دلیل آسیب دیدگی نمی توانست تمرین کند و تنها در کنار زمین خودش را گرم می کرد.

*پاسکاری و دفاع منطقه ای

در ادامه تمرین های تیم ملی بازهم تاکید بر دفاع بود. بازیکنان با پاسکاری و دفاع منطقه ای تمرین های خود را ادامه می دادند. بازیکنان زیر نظر بچیروویچ به سیستم های دفاعی می پرداختند و در کنار آن پاس و حمل توپ نیز کار می کردند. بازیکنان زیر سبد تیم ملی اکثرا با تجربه اند حامد سهراب نژاد، و اوشین ساهاکیان با آمادگی خوبی تمرین می کردند. مهمد بچیروویچ به بازیکنانش تاکید می کرد که برابر حریف عکس العمل سریع تری داشته باشند تا به بازیکن مقابل اجازه کار ندهند.

در کنار آنها اصغرکاردوست نیز آماده بود و تمرین هایش را به جد دنبال می کرد. روزبه ارغوان و محمد حسن زاده نیز چهره های جوان تر تمرین بودند. حسن زاده که حالا با حل شدن مشکل سربازی با خیالی آسوده در تمرین های تیم ملی حاضر می شود شرایط خوبی دارد. میثم میرزایی نیز بازیکن جوانی است که در سال اخیر در اردوهای ملی حاضر می شود و اگر بجنبد به بازیکنی خوب در بسکتبال تبدیل خواهد شد.

ملی پوشان درون زمین تمرین خود را با پرتاب های پنالتی به پایان رساندند و در نهایت بچیروویچ با تمام بازیکنانش صحبت کرد و تمرین ملی پوشان با ایران ایران به پایان رسید.

  تیم ملی بسکتبال ایران از دهم تا بیستم مرداد باید کارش در قهرمانی آسیا را آغاز کند. بیست و هفتمین دوره این رقابت ها در مانیل فیلیپین برگزار می شود و حکم حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ بارسلونا را نیز دارد. ملی پوشان از ۱۸ خرداد وارد اردوی ترکیه خواهند شد.