به گزارش پارس نیوز، یک هفته تا آغاز مسابقات آسیایی جاکارتا زمان باقی مانده است و قایقرانان کشورمان آخرین تمرینات آماده سازی خود را برای مسابقات آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا- پالمبانگ پیگیری می‌کنند. قایقرانی جزو رشته‌هایی محسوب می‌شود که ورزشکاران کشورمان در آن شانس بالایی برای کسب مدال‌های رنگارنگ دارند. به همین بهانه به بررسی تاریخچه قایقرانی کشورمان در بازی‌های آسیایی می‌پردازیم.

اولین مدال در سال ۲۰۰۶ بدست آمد

رشته کانوئینگ برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ در پکن وارد بازی‌های آسیایی شد و ۸ ورزشکار ایرانی در این رشته با حریفان خود به رقابت پرداختند، اما موفق به کسب مدال نشدند. در ادامه ورزشکاران ایرانی در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴ هیروشیما، ۱۹۹۸ بانکوک و ۲۰۰۲ بوسان در این رقابت‌ها شرکت کردند و در نهایت اولین مدال قایقرانی ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه توسط رضا رئیسی و عباس صیادی در کایاک دونفره ۱۰۰۰ متر بدست آمد. این ۲ ورزشکار توانستند مدال نقره‌ی این بازی‌ها را ازآن خود کنند. در این دوره از رقابت‌ها تیم ملی روئینگ کشورمان که تنها یک سال از تشکیل آن در کشورمان می‌گذشت برای اولین بار در بازی‌های آسیایی شرکت کرد.

گوانگژو و انقلاب قایقرانی ایران

سال ۲۰۱۰ و مسابقات آسیایی گوانگجو انقلابی برای ورزش قایقرانی در ایران محسوب می‌شود. در این دوره از رقابت‌ها کشورمان در ۵ رشته اسلالوم، بادبانی، دراگون بوت، روئینگ و آب‌های آرام در این مسابقات شرکت کرد. ۳ رشته اسلالوم، بادبانی و دراگون بوت اولین حضور آسیایی خود را در تاریخ این ورزش در کشورمان تجربه کردند و تیم‌های روئینگ آب‌های آرام با تجربه‌ی بیشتری وارد این مسابقات شدند. در این دوره از مسابقات محسن شادی در رشته روئینگ تکنفره سبک وزن مردان توانست یک مدال طلا کسب کند و یک مدال برنز توسط سولماز عباسی، نسیم بین یعقوب، حمیرا برزگر و مریم سعیدی در روئینگ چهار نفره سبک وزن بدست آمد. در آب‌های آرام احمدرضا طالبیان در کایاک یکنفره ۱۰۰۰ متر توانست به مدال طلا برسد و شاهو ناصری در کایاک ۱۰۰۰ متر تکنفره توانست مدال نقره کسب کند و در کایاک چهار نفره ۱۰۰۰ متر آقایان امین بوداغی، فرزین اسدی، احمدرضا طالبیان و حسین سینکائی به مدال برنز دست یافتند. در مجموع قایقرانی کشورمان در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو توانست ۵ مدال کسب کند. ۲ مدال طلای این رشته تاثیر زیادی در ارتقاء رنکینگ کشورمان به رتبه چهارم بازی‌های آسیایی داشت.

بیشترین مدال آسیایی تاریخ قایقرانی در ۲۰۱۴ اینچئون بدست آمد

تیم قایقرانی ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون بیشترین مدال‌های این رشته را تاریخ بازی‌های آسیایی ایران بدست آورد. ۹ مدال رنگارنگ حاصل تلاش قایقرانان کشورمان در بازی‌های آسیایی اینچئون بود. محسن شادی دومین مدال طلای آسیایی خود را در این مسابقات در رشته روئینگ تکنفره سنگین وزن بدست آورد. احمدرضا طالبیان در کایاک یکنفره ۱۰۰۰ متر و علی آقامیرزایی و سعید فضل اولی در کایاک دونفره ۱۰۰۰ متر ۲ مدال نقره بدست آوردند و آرزو حکیمی در کایاک یکنفره ۲۰۰ متر، عادل مجللی در کانوی یکنفره ۲۰۰ متر، مجتبی شجاعی و امیر رهنما در روئینگ دونفره مردان، سولماز عباسی در روئینگ تکنفره بانوان، تیم روئینگ چهارنفره بانوان با ترکیب مهسا جاور، حمیرا برزگر، نازنین ملائی و سولماز عباسی و سونیا گماری در کانواسلالوم بانوان صاحب ۶ مدال برنز شدند. در مجموع تیم قایقرانی اعزامی به بازی‌های آسیای اینچئون توانست ۹ مدال رنگارنگ کسب کند.

به امید ثبت رکوردی جدید در کسب مدال‌های آسیایی

حال بازی‌های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ را در پیش داریم و تیم قاقیرانی کشورمان یکی از امید‌های مدال آوری نماینده‌های کشورمان در این بازی‌ها است. ملی پوشان قایقرانی در ۵ رشته عازم این مسابقات می‌شوند.

کاروان قایقرانی اعزامی به تفکیک رشته‌ها شامل، آب‌های آرام (۱۷ ورزشکار)، روئینگ (۱۲ ورزشکار)، اسلالوم (۴ ورزشکار)، بادبانی (۲ ورزشکار) و ۲ تیم کانوپولوی آقایان و بانوان است.

در مجموع ۳۹ قایقران (۲۴ ورزشکار مرد و ۱۵ ورزشکار خانوم) از ایران به این مسابقات اعزام می‌شوند.

انتظار می‌رود با توجه به ظرفیت بالای مدال آوری در این رشته توجه بیشتری را به خود اختصاص دهد و در آینده از این پتانسیلی که در کشورمان وجود دارد استفاده بهینه تری انجام شود.

هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی از ۲۷ مرداد تا ۱۱ شهریور ماه امسال در ۴۰ رشته ورزشی برگزار خواهد شد و کاروان ورزشی ایران هم، با ۳۸۰ ورزشکار (۲۷۵ مرد و ۱۰۵ ورزشکار زن) در ۴۴ رشته از ۲۹ فدراسیون ورزشی در این مسابقات حاضر خواهد بود.