هزار وعده خوبان، یکی وفا نکند!

1- این انگار یک حکم ازلی و ابدی است که هنوز هم به قوت و شدت خود باقی مانده و جریان دارد! سهل است که مجاری و مبادی جدیدی هم پیدا کرده و در عرصه‌های تازه به تازه‌ای هم جریان می‌یابد!

جریانی از فراموشکاری! جریانی از ناپیگیری! جریانی از سخنان خوشایند لحظه‌ای که زود از یادها می‌رود و هرگز تبدیل به دستور کار نمی‌شود! سخنان امیدبرانگیز سخنگوی دولت درباره تسریع ساخت و ساز و مرمت ورزشگاه پیر و «زهوار» دررفته بندرانزلی از مصادیق عینی همین گفته‌های دل‌خوش‌کنک است که به جایی نرسیده و به عاقبتی که متفاوت باشد و نشانه‌ای از اراده‌ای بزرگ نخواهد رسید!

آقای نوبخت که گیله‌مردان و مردمان گیلک از او انتظارات به‌جای چندی دارند، چندین روز پیش سرزده سری زد به محل تمرین ملوان! آقای نوبخت در تسریع امور و سرعت بخشیدن به کارها، حرف‌های دلپذیری بر زبان آورد اما شامل همان حرف‌های وفا نکردنی و به‌‌جا نیاوردنی! با همان کندی سابق و با همان سرعت لاک‌پشتی، در عمل هیچ کاری از پیش نمی‌رود و آجر روی آجر گذارده نمی‌شود!

انگار در جواب حرف‌های خوشایند میزبانان آن روز آقای نوبخت، ایشان هم سخنانی گفته‌اند در حد سخن و برای همان لحظه‌ها! ما توجه سخنگوی دولت را به سخنانی که شخص ایشان در تمرین ملوان بر زبان آوردند که تعهدآفرین بود و لازم به پیگیری تا مرحله اجرا جلب می‌کنیم و می‌گوییم:

... جناب نوبخت! رئیس سازمان برنامه! الوعده وفا! همین و نه بیشتر!

2- دنبال مقصریابی در ماجرای مهدی طارمی و باشگاه ریزاسپور ترکیه نیستیم که دیگر ضرورتی ندارد و اینک که ماجرا بازتر شده همه چیز مثل روز روشن است و بی‌نیاز از کنکاش! همه اتفاقات را ساده‌دلی و زودباوری طارمی باعث شده! اینکه وکلای او چه‌کاره بوده‌اند و چرا بازی خورده‌اند و ساده‌دلی به خرج داده‌اند بحثی است دیگر!

مهدی طارمی در سخنانی ضمن پذیرش عاقبت کار خود وعده داده است در بهمن برمی‌گردد و دوباره در خدمت تیمش خواهد بود.

جناب مهدی‌خان طارمی آثار و عوارض این چهار ماه را که او به عنوان بهترین مهاجم لیگ برتر در خدمت پرسپولیس نخواهد بود محاسبه نکرده است! او نتایج غیبت خودش را در ارزیابی شتاب‌زده‌اش وارد ننموده است!

طارمی، کارهای ناکرده دیگری هم در این باب دارد! مثلاً از روی پرداخت 700 هزار و اندی دلار جریمه مالی پریده است تا نحوه تأدیه‌اش مبهم باشد و شخص پردازنده‌اش نامعلوم! (چرا نامعلوم؟ باشگاه خواهد داد!)

آیا اشتباه طارمی را باید به حساب پرسپولیس نوشت؟ گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری!

گناه پرسپولیس در این میان چه بوده است؟ طارمی اقدام به عملی کرده کاملاً شخصی، چوب این ماجرا چرا باید بر تن پرسپولیس فرود آید؟

طارمی کاری کرده است خلاف عرف و قانون، پرسپولیس به چه گناهی باید «دراز شود؟»

پرسپولیس چرا باید از همه سو و از جهات متعدد «نقره‌داغ» شود؟

متأسفانه یا خوشبختانه گوش FIFA از این حرف‌‌ها پر است! متأسفانه یا خوشبختانه برای فیفا «شخصیت باشگاه» اصل است و مهم است و باشگاه ضامن و جوابگوی بد و خوب هر کنش یا واکنشی در حیطه اختیارات پروسعت و پردامنه خود به شمار می‌رود! غلط هر یک از عوامل انسانی مربوطه بر عهده باشگاه نگاشته می‌شود! باشگاه‌ها، ارزش و اعتبار و اختیارات گاه نامحدودی دارند که باید پاسدار حریم و حرمت آن هم باشند!

3- پرسپولیس هم جریمه آقای طارمی را به نیابت از او می‌پردازد! هم 19 درصد سود برآمده از آن را خواهد داد و هم حقوق چهار ماه محرومیتش را.

البته که تسویه حساب پاداش‌های مربوط به بردهای پرسپولیس در این چهار ماه هم بر عهده باشگاه هست و «حق‌الناس» نیز به شمار می‌آید! کسی حق آقای طارمی را نمی‌خورد! نمی‌تواند که حتی چپ نگاهش کند!

به نظر شما در این موارد چه‌کار باید کرد؟

به نظر شما خطای مهدی طارمی چقدر دامن پرسپولیس را می‌گیرد؟

به نظر شما گناه پرسپولیس که خیال می‌کرد دوباره با بازیکن خودش قرارداد می‌بندد جز خوش‌خیالی چه بود و کجا اشتباه کرد که حالا آش نخورده است و دهان سوخته!