رقابت‌هایی که این بار با حضور تعداد بیشتری از ستاره‌های فوتبال ایران به نسبت فصل قبل پیگیری می‌شود تا توجه بیشتر فوتبال‌دوستان را به خود جلب کند به خصوص که این ستاره‌ها اسکلت اصلی تیم ملی ایران در جام جهانی‌ 2018 روسیه را تشکیل خواهند داد. لژیونرهایی که هر یک برای خود شرایط خاصی در تیم‌های باشگاهی رقم زده‌اند، برخی اوضاع خوبی دارند برخی دیگر در صدد بهتر کردن وضعیت هستند و تعدادی نیز شرایط زشت و ناامید کننده‌ای را تجربه می‌کنند که در این گزارش به بررسی اجمالی لژیونرهای اروپایی پرداختیم.

در لیگ برتر روسیه که زودتر از تمام کشورهای اروپایی استارت خورد (چون این کشور میزبان جام جهانی‌ است و از آن مهم‌تر زمستان سخت و دشواری دارد و باید حداقل برای سه ماه به تعطیلات بروند) رقابت‌ها به هفته چهارم خود رسیده است. سردار آزمون بعد از تمام جار و جنجال‌های پیرامون انتقال به سری A و باشگاه لاتزیو باز هم در روبین‌کازان ماندنی شد و برای اولین بار در هفته چهارم به ترکیب اصلی راه یافت و در جدال حساس و سرنوشت‌ساز با زسکا درخشش خوبی از خود نشان داد و زمینه برد 2 بر یک این تیم در مسکو را فراهم کرد. آزمون با حمایت‌های قربان بردیف قطعاً جزو درخشان‌ترین لژیونرهای ایران در سال منتهی به جام جهانی‌ خواهد بود درست برعکس سعید عزت‌اللهی در روستوف که با گذشت چهار هفته هنوز نتوانسته نظر مساعد سرمربی این تیم را جلب کند و تنها عایدی او از بازگشت به اردوی این تیم نیمکت‌نشینی بود تا اوضاع برای یکی از ستاره‌های کلیدی تیم ملی بد‌تر از چیزی که پیش‌بینی می‌شد پیگیری شود. در کنار این دو نفر اما میلاد محمدی هم بدون هیچ سروصدا و جنجالی به عنوان یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های گروژنی توانسته روند رو به رشد خود را ادامه بدهد به امید اینکه در جام جهانی‌ تورنمنتی رؤیایی را سپری کند.

در بلژیک دو ستاره سابق استقلال و پرسپولیس شرایط عجیبی را در اولین تجربه اروپایی خود پشت‌سر می‌گذارند آن هم تنها بعد از دو هفته از آغاز ژوپیر لیگ. رامین رضاییان در اوستند شروع بسیار خوبی داشت به خصوص در بازی‌های پلی‌‌آف یورولیگ که برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها به ترکیب اصلی راه یافت و مقابل مارسی در هر دو بازی رفت و برگشت جزو 11 نفر اصلی بود. اشتباه مرگبار در بازی هفته اول ژوپیرلیگ مقابل موسکرون که منجر به شکست یک بر صفر اوستند در افتتاحیه لیگ شد کمی جایگاه او را به خطر انداخت و باعث شد سرمربی این تیم در بازی برگشت با مارسی تنها یک نیمه به او اعتماد کند و در بازی هفته دوم برابر اندرلخت در ژوپیرلیگ نیز رضاییان را روی نیمکت بنشاند اما شرایط کاوه رضایی در شارلوا کاملاً متفاوت از رامین است چون ستاره سال قبل استقلال این بار در چالش اروپایی خود برای رسیدن به ترکیب اصلی باید از پس رقبای سرسختی در خط حمله تیم بلژیکی برآید. با نگاهی به دو بازی ابتدایی شارلوا در ژوپیرلیگ به خصوص بازی هفته دوم می‌توان با صراحت گفت انتخاب اول فلیکس مازو سرمربی این تیم در نوک خط حمله مهاجم سیه چرده و آفریقایی تیم لوکه باکیو دودی باشد. با این شرایط باید وضعیت این دو ستاره را تا حدودی بد قلمداد کرد که می‌تواند با گذشت زمان خوب شود.

در هلند اما رقابت‌های آردیویسه از هفته آینده استارت خواهد خورد آن هم با قرعه‌ای بسیار دشوار و سخت برای دوستاره اصلی تیم ملی ایران در آلکمار و هیرنوین. علیرضا جهانبخش ستاره شماره 7 AZ آلکمار به همراه هم‌تیمی‌های خود راهی شهر آیندهوون خواهد شد تا مقابل تیم مدعی پی‌اس‌وی و سرمربی مشهور این تیم فیلیپ کوکو صف‌آرایی کنند. جدالی که در ورزشگاه فیلیپس آرنا برگزار خواهد شد و می‌تواند چالشی سخت در عین حال هیجان‌انگیز برای یاران جهانبخش رقم بزند. رضا قوچان‌نژاد دیگر ستاره ملی‌پوش ایرانی حاضر در آردیویسه با هیرنوین در قرعه‌ای جالب باید در همان اولین هفته در شهرآورد حساس شمال هلند به مصاف خروخینگن برود، جدالی که برای طرفداران دو تیم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و همواره نتیجه آن جنجال‌های زیادی به همراه دارد. گوچی به عنوان بهترین گلزن فصل قبل هیرنوین این بار هم در نظرسنجی از طرفداران باشگاه امید اول گلزنی قلمداد شده و باید در شهرآورد استارت گلزنی‌های خود را آغاز کند. شرایط این دو بازیکن را در حال حاضر می‌توان خوب توصیف کرد چون هر دو نفر جایگاه تثبیت شده‌ای در ترکیب آلکمار و هیرنوین دارند.

در یونان اما لژیونرهای حاضر به دو دسته تقسیم می‌شوند دسته اول دو ایرانی پانیونیوس هستند که در ترکیب ثابت تیم جزو مهره‌های کلیدی قلمداد می‌شوند و قطعاً فصل پر از اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی با تیم یونانی خواهند داشت درست مثل تمام جنجال‌هایی که در روزهای اخیر به خاطر حضور اجباری آنها برابر نماینده رژیم اشغالگر قدس در خاک یونان رقم خورد. حاج‌صفی و شجاعی قطعاً شرایط خوبی در ترکیب پانیونیوس خواهند داشت درست برعکس شرایطی که کریم انصاری‌فرد در المپیاکوس با آن دست به گریبان است و شرایط بسیار بدی را در آستانه آغاز فصل تجربه می‌کند. کریم به عنوان یکی از خریدهای جنجالی در زمستان گذشته با ورود بنسیک هسی آلبانیایی جایگاه خود را از دست داد و حالا با اطمینان از اینکه جایگاهی در تفکرات تاکتیکی سرمربی جدید ندارد در حال تلاش برای جدایی از قهرمان یونان است تا اوضاع زشتی برای او رقم بخورد. درست مثل علی کریمی در لیگ کرواسی که با بی‌اعتنایی باشگاه دینامو زاگرب به درخواست جدایی این بازیکن نه در تیم اصلی تمرین می‌کند نه اجازه جدایی و کوچ به باشگاهی جدیدی را دارد.